De startcondensators van Somfy rolluiken gaan regelmatig defect.
Ooit heeft me iemand eens gezegd dat je hier een 'zwaarder' type in kan steken om dit te voorkomen.
Maar wat is jullie advies?
Capaciteit in µF verhogen? Hangt dit niet samen met het vermogen van de motor? Of maakt het niet veel uit als je deze wat verhoogt?
Of eerder enkel zoeken naar een cap met een langere levensduur/draaiuren?

Foto van defecte Cap in bijlage.

Thanks,

Aantal µF's verhogen heeft geen zin, je kan wel de bedrijfsspanning verhogen , deze zijn wat robuuster gebouwd.
Let er wel op dat je deze nog in de buis kunt monteren.

Ik vind het wel raar dat deze zoveel defect gaan, is het altijd dezelfde of moet je ze een voor een vervangen?

De mijne zijn al 25j oud (4st voorzetrolluiken) en nog geen enkele defecte condensator gehad, wel hard vet zodat die moeilijk liepen in de winter of soms blokkeerden.
Deze zomer heb ik ze allemaal mechanisch nagezien en voorzien van nieuw vet en het was prutswerk maar ze draaien weer onhoorbaar.

Een rolluikmotor heeft geen startcondensator maar een bedrijfscondensator.
Misschien zit daar het probleem?

Deze condensatoren bestaan als startcondensator en als bedrijfscondensator.
Het mag duidelijk zijn dat de laatste (bedrijfscondensator) degelijker gebouwd is en langer mee zal gaan.
In datasheets van een "goede" fabrikant kan je ook info vinden over de levensduur onder bepaalde condities.

Voor die enkele minuten dat ze per dag moeten draaien vind ik dat heel eigenaardig.

De foto's lijken -door de opschriften- van een startcondensator te zijn. Zoals anderen reeds meldden: het moet een bedrijfscondensator zijn.

Los daarvan: afhankelijk van de exacte schakeling kan het zijn dat de condensator bij een 'hangende' bedieningsschakelaar onder spanning blijft staan, dat bevordert de levensduur zeker niet.

Spanningspieken ook niet, trouwens. Die kunnen vrij makkelijk ontstaan als er zware belastingen (verwarming/airconditioning) op dezelfde fase aanwezig zijn en de bedrading niet helemaal perfect is (of als je ver van het verdeelstation af zit).
Misschien kun je over de inkomende netspanning een varistor plaatsen, om die spanningspieken te elimineren.

@FB, is dat niet een beetje vergezocht?

Er staat maar 5min/dag spanning op, anders is er iets grondig fout.
Ik denk dat een startcondensator het ook vele jaren zal uithouden.

@TS, kijk eens of de motor wel stopt op zijn contacten en niet op blokkeringen, vooral in de opgerolde stand.
Die motoren verbranden niet als ze geblokkeerd staan, hier heeft er ene >1 week geblokkeerd gezeten in opgerolde stand, zonder dat ik het doorhad, toevallig ontdekt bij het afwassen, stond te ronken.

Op 26 januari 2019 16:41:11 schreef MGP:
…..hier heeft er ene >1 week geblokkeerd gezeten in opgerolde stand, zonder dat ik het doorhad, ….

Was die niet thermisch uitgeschakeld?

Nee, die ging elke dag gewoon op en neer maar telkens hij boven was blokkeerde die omdat er de stukje plastiek van de geleiding overgeplooid zat.
Daarom heeft het ook zolang geduurd tot ik het opmerkte, had wel al gezien dat hij iets lager hing.

Die werkt nu nog en het is al jaren geleden.
Ik weet zelfs niet of er een beveiliging inzit, toch niks gezien toen ik ze allemaal heb nagezien.

Op 26 januari 2019 15:53:52 schreef fatbeard:
De foto's lijken -door de opschriften- van een startcondensator te zijn.

Aan welke opschriften kan je dit herkennen?

Het is niet steeds de zelfde motor. De tweede is een tijdje geleden vervangen en de foto's zijn van de originele defecte cap.
Iemand zei me een tijdje geleden dat deze beter te vervangen waren door een zwaarder type, hij heeft dit probleem vaker gezien zei hij.

Ipv een start een bedrijfscondensator monteren is ook een "verzwaring" ?

Op 26 januari 2019 18:14:22 schreef Bram_1234:
Iemand zei me een tijdje geleden dat deze beter te vervangen waren door een zwaarder type, hij heeft dit probleem vaker gezien zei hij.

Zwaarder type moet je dus lezen als:

van aanloopcondensator ---> bedrijfscondensator.
of
van "lage" werkspanning ---> (wat)hogere.
of
van okkiwokkie merk naar een degelijk merk kan ook helpen.

Dus niet: van bepaalde capaciteit(µF) naar een hogere.

Heeft hij er niet bijgezegd wat je beter zou nemen?
Wat bedoelde hij met een zwaarder type?

Er wordt zoveel gezegd, gewoon vervangen door een andere met dezelfde waarden en koop die in een goede winkel of webshop.

edit: het aantal µF's verhogen is out of the question als je dat zo graag wilt doen, slecht voor de werking van de motor.

[Bericht gewijzigd door MGP op (22%)]

Bram, de condensator waarde (µF) hangt af van de motor. De vuistregel is 70µF per kW vermogen van de motor. Dus zoals reeds enkele malen gezegd: De capaciteit verhogen moet je niet doen.

Deze condensatoren zijn, lijkt me, een mix tussen bedrijf- en startcondensator: Bij de hoge spanning gaan ze volgens het opschrift maar 1000 uur mee. Tja, als je start en ze in 1 min uitschakelt heb je dan 60000 starts. Dat lijkt me al best aardig voor een startcondensator. En die 1min is heel ruim genomen. Dat zal in 99% van de gevallen 10x sneller zijn.

Maar voor je rolluik, zou ik ook verwachten dat ie binnen 60s boven of beneden is. Dus... Denk eens na: kan het kloppen dat ie rond de 1000 uur heeft moeten werken voordat ie kapot ging? Ja? Dan hoort dat bij het normale verbruik van dit apparaat. Nee? Misschien dan een echte bedrijfscondensator monteren. 4.5uF > 450V, > 10000h.

Op 26 januari 2019 16:41:11 schreef MGP:
Die motoren verbranden niet als ze geblokkeerd staan

Op 26 januari 2019 17:21:36 schreef MGP:
Die werkt nu nog en het is al jaren geleden.
Ik weet zelfs niet of er een beveiliging inzit, toch niks gezien toen ik ze allemaal heb nagezien.

Daar is het geluk toch aan jouw zijde geweest of heeft de veiligheid zijn werk goed gedaan :-)
https://rolluikshop.be/rolluikadvies/onmisbare-tips-bij-het-afstellen-…

Op 26 januari 2019 20:40:17 schreef rew:
Bij de hoge spanning gaan ze volgens het opschrift maar 1000 uur mee.
...kan het kloppen dat ie rond de 1000 uur heeft moeten werken voordat ie kapot ging?
Ja? Dan hoort dat bij het normale verbruik van dit apparaat.

Op voorwaarde dat het een rolluik op 400V was ;-)

Ik weet het ook niet hoor, misschien komen jouw buismotoren wel uit een serie met slechte condensatoren.
De toekomst brengt raad :-)
Capaciteit al eens gemeten?

Op 26 januari 2019 21:54:39 schreef anoniem015:
Op voorwaarde dat het een rolluik op 400V was ;-)

Ik heb begrepen dat de spanning op een bedrijfscondensator tijdens bedrijf boven de voedingsspanning uitkomt. Nooit zelf aan gemeten, dus "van horen zeggen". Veel zal het niet zijn, dus de vraag blijft of je over de 275 heengaat. En om dan direct van de 275V spec naar de 450V spec te gaan is "worst case", maar zo hoort dat eigenlijk.

Op 27 januari 2019 09:36:11 schreef rew:
[...]Ik heb begrepen dat de spanning op een bedrijfscondensator tijdens bedrijf boven de voedingsspanning uitkomt. Nooit zelf aan gemeten, dus "van horen zeggen".

Iemand die zo graag rekent, een condensator en spoel in serie, dat zou jij toch niet mogen geloven ;)

Op 26 januari 2019 21:54:39 schreef anoniem015:
[...][...]Daar is het geluk toch aan jouw zijde geweest of heeft de veiligheid zijn werk goed gedaan :-)

Dat kan ik niet bevestigen, maar laten we ervan uitgaan dat het wel zo is.