Hulp met te vervangen weerstanden VU Meter

http://sound.whsites.net/project55.htm

Hey! simpele vraag kort antwoord.

Weet iemand toevallig de weerstand waardes van R7 R8 R9 uit te rekenen voor een 500uA VU meter van AliExpress ?

https://nl.aliexpress.com/item/1-st-Panel-VU-Meter-6-12-V-Bulb-Warm-Ba…

Groet, Wouter van Wegen

Koop gewoon deze:

https://nl.aliexpress.com/item/GHXAMP-45mm-VU-Meter-Met-LED-Backlight-…

Ben je in 1 klap klaar. Voor dat geld ga je niet lopen tobben lijkt me.

't zijn wel lelijke dingen om te zien, maar dat terzijde... ;)
(die lompe ophangbeugel hadden ze toch wel een beetje weg kunnen werken. En recht monteren i.p.v. scheef...)

Dat is een kwestie van smaak natuurlijk. ;-)
Ik krijg altijd de zenuwen van bibberende ledbars.
Deze meters zouden in een buizen voorversterker niet misstaan.

Ik vind ze er ook wel leuk retro uitzien om eerlijk te zijn.

In elk geval lijkt het me best een karwei in deze schakeling uit te gaan rekenen wat de waarden moeten zijn ivm de logomzetting, ik zou het advies van Semtexx volgen.

@pascalbythree: je moet ze natuurlijk wel trimmen voordat je ze gaat gebruiken ;)

Q1 is gewoon een emittervolger. Beide RiDC's van de instrumenten zijn gegeven, wat snel geklieder laat zien dat enkel het vergroten van R8 (tot zo'n 330 ohm) voldoende zou moeten zijn om op 500 uA door het gelinkte instrument te komen.

je moet ze natuurlijk wel trimmen

Die scoort!

Ik zie liever zoiets: (de gouwe ouwe KM66 van Kyoritsu)
(ziet er wat afgewerkter uit.)

Simpel lijkt mij...
Als de meter uit het schema in de startpost een 100 micro Amperé is en jij wilt die gaan gebruiken voor een meter van 500 micro Amperé dan is de voorschakelweerstand R7 vijfmaal zo klein.
R7 wordt dan dus 1k ongeveer, even zelf proberen.

Martin V
Bedankt man! Dan prik ik het een dezer dagen op een bread boardje.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op (11%)]

Op 28 januari 2019 19:11:02 schreef Arco:
Ik zie liever zoiets: (de gouwe ouwe KM66 van Kyoritsu)
(ziet er wat afgewerkter uit.)

[bijlage]

Tja,er is niets mis met analoge meters.
Als ik oud kringloopspul jaren 70,80 binnenkrijg,en het is rijp voor de sloop,zijn de metertjes en de trafo's het eerste wat ik bewaar.
Een kruisnaaldmeter in een antennetuner is ook een mooi voorbeeld,SWR en power in 1 oogopslag duidelijk af te lezen in op 1 analoge meter.Ga dat maar eens digitaal doen,heb je toch een ledje of 20 nodig,en duidelijker wordt het er niet op.
Op de foto 2 Akai metertjes.

(En een zeer oude Dell die maar niet dood wil gaan,het lijkt mijn schoonmoeder wel,blijft draaien,(grapje hoor) ) ;-)

Op 28 januari 2019 20:01:23 schreef Martin V:
Simpel lijkt mij...
[...] dan is de voorschakelweerstand R7 vijfmaal zo klein.

R7 is niet de enige voorschakelweerstand; R9 is er ook een. En R8 bepaalt, in combinatie met de meterweerstand, hoe de stroom zich verdeelt. In het artikel hebben ze het over 3500 ohm, maar de Ali-meter is 630 ohm. Dat maakt dus ook uit.
Als je dus toch moet proberen, dan kun je het gemakkelijkst gewoon doen wat in het artikel staat.

--

Op 29 januari 2019 13:39:40 schreef Hubie:
Ga dat maar eens digitaal doen, [...] duidelijker wordt het er niet op.

Dat valt toch wel mee? :)

Zucht.. al die moderne zooi... doe mij maar een "gewone" reflectiemeter
:P

Op 29 januari 2019 13:39:40 schreef Hubie:
[...]

Tja,er is niets mis met analoge meters.
Als ik oud kringloopspul jaren 70,80 binnenkrijg,en het is rijp voor de sloop,zijn de metertjes en de trafo's het eerste wat ik bewaar.
Een kruisnaaldmeter in een antennetuner is ook een mooi voorbeeld,SWR en power in 1 oogopslag duidelijk af te lezen in op 1 analoge meter.Ga dat maar eens digitaal doen,heb je toch een ledje of 20 nodig,en duidelijker wordt het er niet op.
Op de foto 2 Akai metertjes.

(En een zeer oude Dell die maar niet dood wil gaan,het lijkt mijn schoonmoeder wel,blijft draaien,(grapje hoor) ) ;-)

Dat ouwe kringloopspul is tegenwoordig geld waard aan het worden, dus weet wat je sloopt.