RFT 2005.500 Frequentieteller SMPS voeding defect

Semtexx

Golden Member

@Moderator: als deze naar de High Voltage rubriek moet, zou je hem dan willen verplaatsen?

Ik heb een RFT 2005.500 frequentieteller die defect is gegaan. Gelukkig is de servicedocumentatie erbij.

De +5V is dood. Op de SMPS print van de +5V heb ik een kapotte primaire zekering gevonden. Na vervangen van de zekering nog steeds geen +5V. Zekering weer stuk, ondanks dat er geen last aan hangt. Verder gaan meten, transistor V217 (primaire schakeltransistor) blijkt kapot.

Nu is vervangen niet zo'n probleem, maar ik heb twijfels of ik daarmee de oorzaak van het probleem wel te pakken heb, en niet alleen het gevolg.
Wat zou ik verder moeten controleren?

dijkmane

Golden Member

vind t altijd linke soep die smps dingen.

check ook alle condensatoren, of de juiste capaciteit nog aanwezig is met een ESR meter.
is er geen diode doorgeslagen ?
geen gefrituurde weerstanden ?

In no Sense, Nonsense
Semtexx

Golden Member

De condensatoren meten prima. Zowel capaciteit als ESR. (weliswaar getest op een chinees testertje). Had ik niet verwacht, toch wel degelijk spul, die DDR Frolyts.

Optisch is aan de print niets te ontdekken (ik zal thuis een foto maken en deze posten).

Ter verduidelijking - ik zag net dat mijn openingspost niet helemaal juist/duidelijk was: zekering F202 vliegt eruit, zekering F240 is en blijft heel.

Mijn grote angst is dat de trafo hemelen is. Bij dit toestel uit de DDR is zoiets niet meer te krijgen. Ik weet niet of ik er ongestraft een moderne 5V Meanwell voeding in zou kunnen stoppen.

maartenbakker

Golden Member

Da's vast wel te herwikkelen. Zouden ze in de DDR ook gedaan hebben...

Hoe dan ook, door de drivertrafo wordt de aansturing wel beschermd tegen een defecte transistor. Het zou natuurlijk kunnen dat er in de feedback iets stuk is waardoor hij de transistor te enthousiast aanstuurt. Of de aansturing is te slap, waardoor de transistor heet wordt voordat hij het begeeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Semtexx

Golden Member

Ik zal de documentatie er eens extra op nalezen. Ik meende eerder te hebben gelezen dat hij tegen beide vormen van feedbackfouten beveiligd zou moeten zijn. Maar werkt dat allemaal nog zoals bedoeld?

Gelukkig is de controller extern gevoed, dus ik kan zonder netspanning in ieder geval rond het IC gaan meten.

De voeding heeft diverse meetvlakjes op de print, waar ik al de afdrukken van meetpennen op zie staan. Iemand is er dus al eens mee aan het meten geslagen.

Gelukkig is hij eenvoudig van opbouw en zijn de onderdelen goed verkrijgbaar :)

Plaatje bij het praatje:

Ik zie een bruine weerstand op de eerste foto ,links van de b250D.
Deze weerstand ziet er anders uit dan de andere weerstanden.

Semtexx

Golden Member

Scherp! Die heeft t inderdaad erg warm gehad! Het is R228, moet 27 Ohm zijn, is inderdaad een niet-ddr type en is 47 ohm. Iemand enig idee hoe die zo heet kan zijn geraakt?

Inmiddels heb ik eea aan spullen besteld om het toestel te kunnen repareren. Het liefst gebruik ik daarvoor ook DDR componenten (is een soort tik van me....)

[Bericht gewijzigd door Semtexx op maandag 18 februari 2019 20:20:50 (11%)

Hugo Welther

Moderator

C229 rot? Die elco's zijn ook al een keer vervangen zo te zien.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.