Hallo..
Mijn vader kan al weken niet meer naar boven en vanwege gezeur met aanvragen heb ik zelf een 2e hands traplift freelift gekocht en geplaatst..
Hij doet 't.. Alleen draait de stoel. Niet automatisch mee zodat degene die erop it rechtop blijft zitten...
Enig idee hoe ik dit oplos???

Vermeld bij dit soort vragen altijd merk, type en zet er eventueel fotos bij. Nu is het giswerk

Oh ja.. Haha
Het gaat om een freelift.. We hebben 'm overgenomen en hij bestond uit 3 rails.. De middelste konden we weglaten.. Alles werkt behalve het meedraaien met de helling van de stoel..

Moet die niet ingeregeld worden?
Zo ik dus lees heb je een recht stuk weggelaten, waardoor de bocht eerder komt, maar de stoel weet dat niet.
Even de handleiding van de Freelift opzoeken.

https://handicare-trapliften.nl/contact/

[Bericht gewijzigd door Arlina op (10%)]

Dat is 't probleem.. Nergens een handleiding te vinden helaas

Mijn link al geprobeerd?

Freelift heet tegenwoordig Handicare....

[Bericht gewijzigd door Arlina op (48%)]

Ja.. Geven aan dat niet bij hun gekocht is dus zij geen advies en hulp geven... ?

De 1e bocht zit overigens op dezelfde plaats als in eerdere situatie.. De 1e rail is een bocht omhoog.. Daarna kwam een rechte rail die is nu weg en daarna zat de 3e rail met een bocht..
Hij gaat echter al onderaan niet mee

Op 3 februari 2019 21:07:10 schreef Manu Timmer:
Ja.. Geven aan dat niet bij hun gekocht is dus zij geen advies en hulp geven... ?

Vreemd, de fabrikant die aangeeft dat het product wat ze maken niet bij hen gekocht is.
Gratis weggegeven?

Freelift bv

In 1996 werd het bedrijf opnieuw zelfstandig waarna het in 1997 zijn nieuwe naam kreeg: Freelift bv. Freelift hield zich inmiddels alleen bezig met de productie en ontwikkeling van trapliften.
Handicare Groep

10 jaar later, eind 2007, werd Freelift onderdeel van de Handicare Groep. Handicare is een internationaal bedrijf en is een van de toonaangevende bedrijven in de Europese gezondheidszorg.

Ja ik vond 't ook best onvriendelijk klinken..
Hij is inderdaad 2e hands... Maar dat wil in mijn ogen niet zeggen dat er dan geen hulp gevraagt mag worden?
Vandaar ook mijn speurtocht overal op internet.. En uiteindelijk hoop ik hier wat wijzer te worden...

Dank je wel Manu Timmer.
Als ik er ooit 1 nodig heb, koop ik dit merk niet.

Misschien een stukje zelf bescherming? verantwoordelijkheid?

Dat zou best kunnen... Maar ik hoef 't niet perse zelf te doen.. Ik vraag alleen hulp.. En als dat dan wat zou kosten is dat ook geen probleem..
Maar 't voelt een beetje als dat ze niet voldoende aan je kunnen verdienen.. Tenminste... Ik kan gewoon ook geen nieuwe betalen.. Dus was al heel blij met een 2e hands.. Volgens mij niks mis mee omdan gewoon service te kunnen verlenen toch?

Idd. is dit geen service, voorrijkosten en een monteur een uur inregelen moet toch kunnen. (mits goed geïnstalleerd)

Waren zij ook de toenmalige installateur/leverancier? Mischien wil die nog iets doen ?

is de lift toevallig gedemonteerd met de stoel nog bovenaan de geleider? want dat kan verklaren waarom de stoel al onderaan verkeerd gaat, de elektronica denkt nog bovenaan te zijn. of zit de stoel andersom op de rail,

zit er dat ding niet een soort van elektronische waterpas of pendel die dat moet regelen?
kan zijn dat deze door transport en plaatsten niet meer goed werkt
het lijkt me niet dat hij ingeregeld moet worden daarvoor zou een wegopnemer aanwezig moeten zijn die de plaats van de stoel aangeeft
bovendien lijkt me het te omslachtig , niet alleen moet de plaats van de bocht worden geprogrammeerd maar ook het aantal graden van de helling en vervolgens de bocht boven aan de trap en de lengte van de traplift , dat zijn nogal wat parameters .
makkelijker is onder aan de trap en bovenaan een eind stop zodat de traplift stopt aan het eind en een waterpas / pendel die de stoel horizontaal/ vertikaal houd afhankelijk hoe je er tegen aan kijkt

Plaats even wat meer foto's, oa. de weggelaten 3e rails, de achterkant van de stoel, de besturingselektronica enzo...

En zet je locatie in je profiel, wie weet kan er iemand helpen. Ik wil in dit soort gevallen best eens kijken, maar niet als je aan de andere kant van het land woont. ;)

https://www.handicare.no/media/96600/Monterings-og-servicemanual-Von-G…

Bij deze moet je iets inleren oid. (zie blz 17 van de pdf).

Pas geleden was er nog een topic over een lift. Daar hoorde een servicekast bij (die gezocht werd).

Zonder installatiehandleiding lasig verhaal...

Op 3 februari 2019 21:47:44 schreef Shiptronic:
Idd. is dit geen service, voorrijkosten en een monteur een uur inregelen moet toch kunnen. (mits goed geïnstalleerd)

Tegen betaling, uiteraard, maar lijkt mij inderdaad moeten kunnen...

Op 3 februari 2019 21:28:54 schreef High met Henk:
Dank je wel Manu Timmer.
Als ik er ooit 1 nodig heb, koop ik dit merk niet.

Ook geen Thyssenkrupp nemen, als je die nieuw koopt en vervolgens nooit gebruikt "door omstandigheden", nemen ze 'm terug... tegen de oud-ijzerprijs.

(De (onderhouds)monteurs zijn wel prima mensen, met een eerdere thyssenkrupplift alleen maar goede ervaringen. Lift zelf is ook goed. Maar ergens bij de bovenlaag van de customer service zit iemand die qua klantbehandeling graag nog kanonnen zou maken denk ik. >:) Tevreden klanten over het hele land verspreid: *Boem* en weer een tevreden klant over een stuk land verspreid.)

OTOlift is véél sympathieker. (Misschien zelfs sympathiek genoeg dat ze een monteur met de juiste kennis op je af kunnen sturen als je daar voor betaald, maarja, dit is niet hun lift dus mogelijk hebben ze daar niet de specifieke kennis voor.)

...

(Blz 12 en 13 van die PDF lijken me trouwens het interessantst, daar lijkt iets te gebeuren met een 340Ohm weerstandje en bepaalde knoppen en draaiing van de stoel...)

Op 3 februari 2019 22:42:39 schreef theove:
https://www.handicare.no/media/96600/Monterings-og-servicemanual-Von-G…

Bij deze moet je iets inleren oid. (zie blz 17 van de pdf).

Pas geleden was er nog een topic over een lift. Daar hoorde een servicekast bij (die gezocht werd).

Zonder installatiehandleiding lasig verhaal...

afgezien van de remote controls kan ik uit de pdf niet uitmaken of er ingeregeld moet worden
wel dat de stoel met eind schakelaars werkt .
heeft de stoel misschien ook een transport beveiliging bv een paar bouten die verwijderd moeten worden zoals bv bij een wasmachine of een hendel die verplaatst moet worden voor gebruik ?
het zal niet de eerste keer zijn dat iemand bv een wasmachine in gebruik neemt met de transport bouten er nog in .
heb dat zelf eens mee mogen maken bij iemand , dat gaat best vreemd tijdens het centrifugeren :p

nu is het bij dergelijke bedrijven standaard dat men klanten afwimpelt die geen lift geinstalleerd door hun hebben, je haalt er doorgaans meer ellende als dat het oplevert mee op je nek, en komt de rekening dan komt de telefonische scheldpartij.

dit is bij veel bedrijven zo, heeft er een ander aan zitten prutsen dan vervalt de garantie, net als bij een tv oid. ook met nieuwbouw, zit een X tijd garantie op de installatie, maar geregeld wordt het het extra werk door een beun gemaakt, en dan komen de vage problemen die blijken te komen door andermans gepruts, hup gewoon een rekening erheen..

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

De vraag is ook:

Kantelt de stoel helemaal niet of op het verkeerde moment ?

Wanneer deze op het verkeerde moment kantelt dan klinkt het als een inleerprobleem en anders klinkt het als een transportbeveiliging/blokkering.

Hij kantelt niet automatisch.. Wel wanneer je met de knoppen handmatig beweegt..
Als je 'm nu omhoog stuurt gaat ie gewoon in de zelfde houding als wanneer je start.
Ik woon bij Deventer.. Voor 't geval er iemand in de buurt woont die weet hoe ik 't op moet lossen....

Er zitten geen bouten in.. Bij de vorige eigenaar liep ie prachtig met de helling mee..
Misschien na stroomonddrbreking inderdaad een automatische beveiliging?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

Op 4 februari 2019 07:29:25 schreef Manu Timmer:
Hij kantelt niet automatisch.. Wel wanneer je met de knoppen handmatig beweegt..
Als je 'm nu omhoog stuurt gaat ie gewoon in de zelfde houding als wanneer je start.
Ik woon bij Deventer.. Voor 't geval er iemand in de buurt woont die weet hoe ik 't op moet lossen....

ik begrijp hier uit dat wanneer je hem zonder iemand er op de stoel naar beneden of naar boven de stoel niet kantelt en dan bedoel ik dat de stoel op het schuine stuk scheef staat , maar als de stoel bediend word met de bediening op de stoel zelf de stoel wel kantelt ?
dus met de afstandbediening niet en met de bediening op de stoel wel

[Bericht gewijzigd door klaasy op (10%)]

Nee, er zitten knoppen handbediening op de motor. Als we naar boven gaan blijft de stoel. In de houding waarin hij vertrekt.. Op dat moment kunnen we door middel van de knop op de motor in te drukken met de joystick de stoel meedraaien.. Dan knop terug en vervolgen.. Tot we de volgende knik inm moeten.. Dan stopzetten. Knop omzetten.. Joystick stoel recht en weer verder