LISN 230V OpenSource??

Hallo
Ik loop al een tijdje rond met de vraag of het mogelijk is een LISN zelf te maken op 230VAC?
Voor DC heeft Tekbox een mooi OpenSource oplossing (https://www.tekbox.com/product/tboh01-5uh-lisn-cispr-25/). Als je voor de "mains" oplossing gaat moet je al snel 700 euro neertellen... Dat lijkt me best veel. (http://www.lokmita.lt/en/test-measurement/hf-instruments/spectrum-anal…)
Zijn er opensource varianten beschikbaar die het mogelijk maken om een goede eerste indruk te krijgen van het apparaat onder test?

nonkel dw

Ha nonkel_dw,

Wat wil je precies testen en open source ik zie overal prijzen bijstaan :( volgens mij kan je niets zelf bouwen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Wat wil je dan gaan testen? de ruis op de netlijn?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De specificaties waaraan een LISN moet voldoen staan gewoon in de spec waartegen je conducted emissions test.

Vaak staat er ook een schematje met componentwaarden in.
Dus pak die spec en bouw dat ding na. Klaar.

Spec is meestal niet open-source, dat klopt.

in Funkamateur 2018-2 stond een artikel
Vereinfachte_Netznachbildung_Teil-1

Ite

fatbeard

Honourable Member

Ik heb er een gebouwd volgens dit schema:

Voor de 4µ condensatoren heb ik startcondensatoren (kunnen ook werkcondensatoren geweest zijn) van de Baco gebruikt, de relais heb ik vervangen door gewone schakelaars.
Spoelen zijn gewikkeld op 50mm PVC-pijp en vastgezet met standaard PVC beugeltjes.
Het complete apparaat is nagemeten bij TNO en bleek aan alle specs die aan een LISN gesteld worden te voldoen.

Zorg wel voor een goede afscherming, helemaal voor de spoelen L1 en L4 (ik heb ze in aluminium kokers van 10x10cm zitten). Deze spoelen dienen ook om de 6à7 windingen gedempt te worden met 430Ω weerstanden, dat is wel enig gepriegel.

Bij het meten is een Faraday-kooi eigenlijk wel een must, je ontvangt anders wel erg veel storing...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

Dat is nogal een heftige capaciteit richting aarde ... het geheel achter een aardlek prikken kon wel eens problematisch zijn lijk me.

fatbeard

Honourable Member

Daar wordt ook in alle handleidingen die ik heb gezien voor gewaarschuwd...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Peter_dtn

Golden Member

Een scheidingstrafo is een must voor de LISN anders gaat ‘t niet.. regel ook een clamping circuit tussen de BNC en de meetontvanger of analyser. Het in en uitschakelen van het aangesloten testobject zou anders het meetinstrument kunnen beschadigen door spikes met teveel energie op de BNC.