Ik heb een ktv die hoorbaar (zachtjes, frequentie ~2Hz. komt uit de transformator) wil starten. Dat is een geval van sluiting of een kapotte onderdeel aan het begin van de schakeling. Ik heb transistor BU2506DF (hoogspanningstransistor) vervangen omdat de Emittor - Collector een diodefunctie heeft. Dit is volgens mij niet goed. Ik heb een andere BU2506DF gehaald en tot mijn stomme verbazing meet die nieuwe hetzelfde door! Voor de rest is de gelijkrichter die na de transformator zit, goed. Hoe nu?

Merk RM 2000 (voor mij een onbekend merk)
Model 5155

Nee hoor, dat is geheel normaal. Kijk maar eens in de datasheet van de transistor. Houdt er rekening mee dat er iig 2 hv-power-transistoren in een tv zitten: 1 in de voeding en 1 in de lijntrap. Welke is er gesneuveld?

Kan trouwens voorkomen dat de hoofdvoeding werkt, maar een overbelasting (kortsluiting) in de lijntrap signaleerd en zichzelf op een (hoorbaar) lager pitje zet. Een iets betere foutomschrijving zou helpen evenals een merk.

Die transistor BU2506DF regelt zowel O-W als N-Z van het afbuigjuk. Zit vast aan een pootje van de HS-trafo. Dit is vlgs. mij de lijntrap.

In de voeding lijkt mij sterk omdat hij wil starten. Zou die transistor kapot zijn dan zou de ktv niet starten. Toch?

Merk.
Buitenop de televisie en er tevens binnenin is geen andere aanduiding van een merk te vinden behalve RM 2000. Helaas, maar ik kan er ook niets aan doen.

Op 9 oktober 2004 12:04:02 schreef Lampy:
Ik heb transistor BU2506DF (hoogspanningstransistor) vervangen omdat de Emittor - Collector een diodefunctie heeft. Dit is volgens mij niet goed. Ik heb een andere BU2506DF gehaald en tot mijn stomme verbazing meet die nieuwe hetzelfde door! Voor de rest is de gelijkrichter die na de transformator zit, goed. Hoe nu?

Da's voor die transistor normaal: er zit een schottky vrijloopdiode over de C-E ingebouwd. Dat is nodig vanwege de inductieve belasting die de BU2506DF moet schakelen.
http://home.tiscali.nl/mnm.tm/Datasheets/BU2506DF.jpg
(Check voor meer info de datasheet)

Wat niet willen doorstarten van de primaire voeding betreft: soldeer de FBT (Lijntrafo, hoogspanningstrafo) er eens uit en kijk of de primaire voeding dan wèl wil starten. Als dat het geval is, is het vrij zeker dat de FBT stuk is (en daarmee ook de schakeltor). Daarnaast ook ff controleren of de HOT (Horizontal Output Transistor, ook zo'n dikke vermogenstransistor) nog goed is.

Overigens regelt 1-en-dezelfde transistor NOOIT zowel de N-Z als de O-W afbuiging. N-Z zit op 50Hz, terwijl O-W op 15625Hz zit. ;) Normaal kom je het N-Z signaal ook nergens in het hoogspanningsdeel tegen. Daar zit alleen de O-W, omdat dat signaal ook gebruikt wordt om de FBT te schakelen. (In "eenvoudigere" TV's wil het nog wel eens voorkomen dat de horizontale afbuiging en het schakelen van de FBT met dezelfde transistor wordt gedaan, maar bij TV's vanaf 44cm is dat zeer ongebruikelijk / vrijwel uitgesloten.)

Dus samengevat: FBT los solderen en kijken of de primaire voeding wel doorstart. Als dat het geval is, is je hoogspanningsdeel stuk. Anders zit de fout in of direct na de primaire voeding.

Ik heb de FBT eruit liggen maar hij doet nog precies hetzelfde. Dus de fout zit in of direct na de primaire voeding zoals MNM(tm) zei.
Misschien is er een sprankje hoop om het merk te achterhalen. Hantarex? Op die HS-trafo (zeg ik liever) staat een merk en type: OREGA 40337-19 en nog wat getallen. Misschien dat je dat wat meer 'vreugde' geeft w.b.t. het merk van de ktv. Ik weet het echt niet. Hier heb je een paar url's.http://www.suzo.com/suzo/product.asp?nP=4481 of http://www.suzo.com/suzo/product.asp?nP=4485

Op 14 oktober 2004 11:41:36 schreef Lampy:
Ik heb de FBT eruit liggen maar hij doet nog precies hetzelfde. Dus de fout zit in of direct na de primaire voeding zoals MNM(tm) zei...

Wat waarschijnlijk jouw probleem is, is dat de flyback converter niet wil opstarten.
Je flyback converter is de eerste voedingstrap van je TV, deze wordt meestal geregeld m.b.v. een controller IC.
Deze moet voedingsspanning hebben, meestal krijgt ie deze via een serieweerstand rechtstreeks vanaf de bufferelco (vanaf de 310V dus).
Aangezien het niet echt efficient is deze stroom constant te laten lopen vanuit een spanningsdeler.
Heeft de flyback transformator een extra aftakking voor de voeding van de controller.
Wat je vaak ziet is dat de bufferelco (meestal iets van 100uF/25V ofzo..)die gevoed wordt vanuit deze wikkeling via een diode, kapot is.
Er ontstaat dan de situatie dat de controller opstart, maar door het niet stabiel zijn van de "gebootstrapte" voedingsspanning reset deze weer.
Bij Philips televisies is dat vaak goed zichtbaar omdat het power LED-je staat te knipperen.

De TV is van het Radio Modern huismerk, geen idee uit welke fabriek dat komt, je zou het in een winkel of met een mailtje kunnnen navragen...

Op 14 oktober 2004 11:41:36 schreef Lampy:
Ik heb de FBT eruit liggen maar hij doet nog precies hetzelfde. Dus de fout zit in of direct na de primaire voeding zoals MNM(tm) zei.

Meet dan even de shottky-diodes aan de secundaire zijde van de primaire trafo door. En check of de afvlak-elco's aan de secundaire zijde niet lek zijn of sluiting geven.

Op 14 oktober 2004 12:56:56 schreef Benadski:
De TV is van het Radio Modern huismerk, geen idee uit welke fabriek dat komt, je zou het in een winkel of met een mailtje kunnnen navragen...

Inderdaad, de ktv is een huismerk van Radio Modern, tegenwoordig Modern Electronics. Het chassis zou uit een fabriek in Tsjechië komen. De verkoper wist het niet.