Hoi,
Ik zoek een manier om via een PLC met digitale ingangen een lus te bewaken die op het einde van de lus een weerstand in serie heeft. Het principe van EOL als ik het goed heb maar dan via een PLC met digitale ingangen.
Het type PLC dat ik gebruik (EASY PLC) ondersteund heel weinig analoge ingangen, ik zou namelijk zo'n 30 aparte lussen willen bewaken.
Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar zou krijgen via een DI?
De toepassing:
Er is een detectiekabel met aan een eind een gegoten strop waarin zich een weerstand bevindt, aan de andere kant een stekker.
Je leidt de kabel simpelweg door alle onderdelen die je wil beveiligen en zorgt dat het stekker eind een keer door de strop gaat. Het stekkertje gaat dan in een stopcontact die de PLC bewaakt. Zogauw als de stekker uitgetrokken wordt of de kabel wordt doorgeknepen zou een alarm af moeten gaan.
Alvast bedankt!
Douglas
Op 3 maart 2019 11:40:33 schreef Douglas:...(EASY PLC)...
...zo'n 30 aparte lussen willen bewaken...
Die Easy is niet echt handig bij grotere hoeveelheden I/O. Bovendien is dit niet echt iets voor een PLC. Zijn er echt geen geschiktere apparaten voor te vinden?
Op 3 maart 2019 11:44:59 schreef GJ_:
[...]Die Easy is niet echt handig bij grotere hoeveelheden I/O. Bovendien is dit niet echt iets voor een PLC. Zijn er echt geen geschiktere apparaten voor te vinden?
Heb ik ook al aan zitten denken, het probleem is dat ik iedere lus apart wil kunnen activeren of deactiveren met 30 verschillende RFID tags. Daarvoor heb ik een oplossing gevonden op Aliexpress.
https://nl.aliexpress.com/item/RFID-lift-controller-en-Kast-lock-contr…
Hiermee kan ik per RFID tag een uitgang aansturen. Dit in combinatie met een PLC die de juiste lus bewaakt, zou redelijk makkelijk zijn om te programmeren.
Ik vrees dat een simpel alarmsysteem mij die vrijheid niet gaat geven.
De kennis om een Arduino of RPI te programmeren voor deze toepassing is helaas ook onvoldoende aanwezig.
Groetjes Douglas
Je moet dus per lus een moduultje maken die een 24V signaal geeft als alles goed is.
En alles goed is:
EN geen volle sluiting En geen onderbroken lus. Oftewel een verbinding met een weerstand die binnen bepaalde grenzen ligt.
Als je dat hebt kun je verder met gewone I/O uit de voeten.
Dat is toch maar kwestie van 30 keer een venstercomparator met wat weerstanden eromheen? En een of andere interface met de PLC, mogelijks open collector?
Op 3 maart 2019 13:29:02 schreef big_fat_mama:
Dat is toch maar kwestie van 30 keer een venstercomparator met wat weerstanden eromheen? En een of andere interface met de PLC, mogelijks open collector?
Hoi van een venstercomparator had ik nooit gehoord. Van wat ik lees zou dit wel eens kunnen werken, als ik het goed begrijp gaat hij 2 waarden vergelijken en vervolgens een signaal geven al dan niet?
Hoe zou ik zoiets best aansluiten? Waar koop ik die, of beter ondere welke naam zoek ik specifiek?
Bedankt alvast!
Op 3 maart 2019 12:50:08 schreef GJ_:
Je moet dus per lus een moduultje maken die een 24V signaal geeft als alles goed is.
En alles goed is:
EN geen volle sluiting En geen onderbroken lus. Oftewel een verbinding met een weerstand die binnen bepaalde grenzen ligt.Als je dat hebt kun je verder met gewone I/O uit de voeten.
Zover was ik ook geraakt 
Had je toevallig een idee hoe zo’n module samenstellen?
Bedankt alvast!
Hoi,
Duidelijk zal blijken dat dit voor mij allemaal nieuw is.. 
Ik heb zoals jullie adviseerden gekeken naar een window detector.
Ik probeer het volgende uit via Yenka, een programma dat ik vond op internet.
Wat ik me nu afvraag in mijn schema, de OUT-voltage van de LM324, zou dat niet gewoon 5V moeten zijn of doe ik iets fout? Volgens het programma is het nu maar 1,33V.
Wat denken jullie?
PS. Ik had gedacht om via een comperator te gaan werken en dan bij de uitgang een opto-isolator te gebruiken om terug naar mijn 10V te gaan voor de PLC.
Dan nog een vraagje als het mag, kan ik door een LM324 bijvoorbeeld ook op de VCC 12VDC zetten? Dan zou ik al volgens mijn theorie bij de uitgang niet moeten omzetten naar 10V voor de PLC.
Alvast bedankt!
Dat is in de richting, maar voor een window of venster comparator heb je er twee nodig.
Eentje voor de boven en eentje voor de onderkant (breuk of sluiting) het verschil tussen de twee spanningen is het 'venster' waarbinnen het ding stil blijft.
Je kunt een 324 gebruiken, maar waarom geen comparator als comparator gebruiken? In een LM393 krijg je er twee.
Dit kun je rechtstreeks aan 24V knopen als het moet, en de uitgang zelfs rechtstreeks aan een PLC voeren.
Mocht de ingangsweerstand van die plc wat laag zijn moet er misschien nog een torretje achter als spanningsvolger.
Zie hier voor uitleg:
https://www.electronics-tutorials.ws/opamp/op-amp-comparator.html