Hallo,

Ik wil wat experimenten gaan doen omtrent discrete verschil versterkertjes. Hiervoor is het "nodig" om transistoren te meten om ze vervolgens te kunnen matchen. Denk aan long tailed pairs, stroom spiegels, ect. Eerst had ik het idee om zelf een meter te maken die de karakteristieken kan plotten, maar na een korte zoektocht op internet kwam ik de volgende meter tegen: "Peak Electronics DCA75 pro".

Mijn vraag:
Hebben jullie ervaring met deze meter en hoe bevalt het?

Groeten,
Bas.

Hallo,

Ik heb besloten het metertje te kopen en vandaag is hij gearriveerd. Ik heb 8 BC546 philips uit hetzelfde zakje (1000st) gepakt en vergeleken.

In de eerste twee plaatjes zie je dat ik ze alle 8 heb getest,

Hieruit heb ik de 4 meest opelkaar lijkende gepakt en nog twee extra metingen gedaan,

Mooie metingen. Ik heb zelf de DCA75 zonder USB (samen met de LCR45 in een koffertje) en die is al handig om dingen te testen en te selecteren.

Ha hardbass,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :) lijk me een leuk instrumentje.
Ja transistoren selecteren is een hele klus maar het kan.
Ik kijk altijd in eerste instantie naar de bandbreedte van de specificaties.

Het is zo dat dit soort transistoren niet op specificatie gemaakt worden dus er staat ergens op de wereld een productie lijn de hele dag BC546 te produceren.
Heel veel transistoren vallen in een serie die jij nu aan het selecteren ben daarin zit onder anderen de BC546B, BC547A, B, C de BC548B,C .
Al deze transistoren komen eventueel van de zelfde silicium wafer tijdens de selectie in de lijn gaat er een ander stempeltje op :D dus een BC550 is op ruis net even beter als een BC547B dan kan het zomaar zijn dat die BC547B aan het randje heeft gelegen.
Door nu eerst even te kijken in het data blad naar een transistor met een smalle specificatie bandbreedte kan je dat een hoop werk besparen ;)

En dan reist de vraag als alle specificaties wat ruimer zijn hoe zit het dan met de temperatuur want ook die specificaties hebben een grotere bandbreedte.

Groet,
Henk.

Hallo,

Ik heb twee metingen gedaan, De eerste met een thermische verbonden, gematcht, BC546 paar en de tweede keer met de CA3096. In onderstaand schema kan je zien hoe ik de meting heb uitgevoerd. Door de spanning te meten tussen de twee weerstanden kan je het verschil in stroom bepalen. Het toffe hiervan is dat er geen weerstanden in de emmitor is opgenomen. Door deze toe te voegen zal het geheel wel iets stabieler worden, maar voor deze test heb ik dat expres niet gedaan.

In de eerste meting met BC546 meet ik 20.9mV verschil, wat overeen komt met ong 1mA.
In de tweede meting met CA3096 meet ik 7.0mV verschil, wat overeen komt met ong 350µA.

Er loopt ongeveer 5mA door de ledjes dus een verschil van 1mA is wel redelijk fors. Voor de sier heb ik nog 120 ohm emmitor weerstanden toegevoegd. Dit resulteert in 9.2mV => 460µA verschil, de CA3096 heeft dus een betere preformance zonder emmitor weerstanden dan de BC546 met 120 ohm weerstanden.

Let op dat dit op een breadboard in elkaar is gesausd en ik heb normale koolfilm weerstanden van 5% gebruik. Maar het concept is wel duidelijk zo.

Ha hardbass,

Dat is heel leerzaam binnen welk gebied zaten de transistors na selectie.
Maar je ziet dat het selecteren op alleen versterking niet voldoende is.
Dat soort transistors vallen in de elektuur categorie TUN en TUP ;) het is echt goed kijken naar het datablad op de kleinste tolerantie bandbreedte.
Dan is er nog een aspect met dat selecteren en dat is het verouderingsproces het is helemaal niet zeker dat beide transistoren het zelfde karakter vertonen in de loop der tijd.

Beter is een goede evenwichtige schakeling in elkaar sleutelen met wat compensatie :)
Maar het blijft interessant.

Groet,
Henk.

Ja, een hele handige meter van Peak Atlas. Ik heb ook nog een oude Philips transistor tester uit 1978, werkt ook op Hfe selectie en een diode test. Maar zo'n DCA75 Pro is echt geweldig!