Er valt bijna niet mee te rijden wanneer de storing optreedt :) en met de huidige file stroken is het niet veilig. Zelfs in de bebouwde kom niet. Vandaag scheelde het weinig of er klapte iemand achterop dat ik ongelukkig bij een stoplicht storing kreeg.

Ik zit in de regio Amsterdam.

Dingen die mij zijn opgevallen.
- De fan heb ik nooit horen aanslaan.
- Airco doet het niet. Magneet koppeling kapot denk ik (zover dit relevant is)
- De eerste start is de storing nooit opgedoken.
- Na tweede start bestaat de kans dat de storing optreedt.
- Voorafgaand van motor uitval krijg ik altijd een uitlaatgasstoring in de display en dan is het een kwestie van minuten tot P0120 optreedt.
- Toerental is dan rond 1200 en valt om de seconde naar 900.
- Gas geven geeft dan 500 toeren meer maar valt dan weer terug in toeren.
- Na uitzetten hoor ik na 10 min een relais schakelen en kan ik weer starten en normaal toerental. Dan kan ik weer verder rijden en het fenomeen herhaalt zich weer na 5 tot 10min.
- Heel soms blijft de storing weg na 4 a 5 keer zich herhaald te hebben.

Veder heb ik deze lezer:
https://obdwarenhuis.nl/icarsoft-i810-universele-obd2-scantool?gclid=E…

Alleen de laatste 2 opties lukt niet omdat hij zegt dat deze niet ondersteund worden bij deze Peugeot. De O2 sensor test zegt dat alles "OK" is. Ook tijdens de storing.

? EOBD/OBD2 foutcodes uitlezen en wissen
? O2 sensor test
? Emissie status weergave
? Freeze Frame data weergave
? Live data weergave

Ik zal een ELM327 kopen en Car Scanner ELM OBD2 downloaden.

Op 4 april 2019 17:06:47 schreef MvT-F:

p0120eb - Open loop due to engine load or fuel cut due to deceleration

Welke software gebruik je?? (link!)

Ik krijg :
P0120 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Malfunction.
en
P0120 Electronic Throttle Control Motor Performance
en
P0120 Throttle Pedal Position Sensor/Switch 'A' Circuit Malfunction

Als fout, maar code's en betekenis is een ramp, die kloppen zeker niet altijd, fabrikanten houden zich niet erg lekker aan de standaard, al mag je minimaal 11 protocollen geen "standaard" meer noemen, het word beter, maar deze komt uit de oude doos :) ( ik begrijp ook niet de letters achter je fout code )

eerst eens even uitzoeken welke beschrijving er precies bij hoort,
deze is ook leuk:

TPS=
Trottle Pedal Senor
Trottle Position Sensor

[edit] even exact op gezocht :

[link naar opbouw van de codes] https://www.outilsobdfacile.com/data-trouble-code-obd2.php

P Powertrain, (i.e. engine and gearbox)
0 Generic fault
1 for the air/fuel mixture
20 Throttle Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Malfunction

Als ik uit zou gaan van jouw beschrijving van de fout, is dan niet eens een fout, en een logisch gevolg van een bepaalde status, zeer lage MAP waarde, tgv hoog toerental, gaspedaal "los" smoorklep gaat dan dicht, en de motor word 1 grote vacuum pomp. er is geen vermogens vraag, dus hoeven we ook geen brandstof in te spuiten :)

maar de eerste freeze frame data zijn tegenstrijdig,

MAP 98 KPA, dat is bijna buitenluchtdruk, en dat betekend zo goed als bijna "vol" gas geven , terwijl bij calculated engine load 40% staat.

bij een motor temp van 44°C een toerental van 3000 (hier zit het koppel) en Map waarde van 98 KPA ( "vol" gas) zou ik zeggen, leg de volgende koppakking maar vast klaar >:)

maar hier zal vast een vertekend beeld in zitten ;) nu kijken welke waarde niet voldoet, het lastige dat het belang rijkste meet instrument er niet in zit, Ik heb geen Fysieke feed back van de auto ;)

[edit] typo verwijderd in de foutcode's

[Edit2] na het zien van plaatje 2 valt dus op dat weer de MAP (Manifold Absolute Presure) op 98 KPa staat.

Dat betekend normaal, bakken met brandstof naar binnen gooien! en je motor verzuipt compleet.

Bekend probleem, maar eerst zeker meten! oorzaak kan zijn :

Losliggende vacuum slang naar de sensor , al vermoed ik dat de verzie is waar de sensor gewoon in het spruitstuk gedrukt zit met een rubbertje, meeste kans dat er zelfs geen mechanische vergrendeling is, al heb ik er nog nooit een eruit zien vallen.

stationair moet de MAP rond de 32 KPa liggen , boven de 36 heb je een vacuum lek. de waarde moet stabiel zij, en je kan er mee spelen. moet duidelijk kunnen zien dat bv de koelfan aanslaat, om bij meer belasting hetzelfde toerental te houden moet er meer energie= meer lucht in, dus smoorklep ook iets verder open en zal dan 33 of 34 worden , zet je ook de verlichting er bij aan moet hij nog verder oplopen

Meet ook eens de Map waarde met motor "UIT" en contact "AAN" die zal gewoon de barometer stand aan moeten geven, dus die waarde is een beetje afhankelijk van het weer :)

[Edit 3] Jammer dat de Freeze frame data geen TPS waarde laat zien :(

Op 4 april 2019 17:06:47 schreef MvT-F:

...
maar de volgende melding komt steeds terug en slaat de motor in noodstand.

p0120eb - Open loop due to engine load or fuel cut due to deceleration

Je leest het fout !!!

de foutcode waar het hier om gaat is

P0120 --> xxxxx

die fout is opgetreden tijdens een status van de motor,
openloop (geen feedback) of closedloop (=lambdaregeling)

in jouw geval is de fout de eerste keer opgetreden tijdens
"Open loop" due to engine load or fuel cut due to deceleration

het moment dat de fout optrad doet de hele Lambda regeling niet mee!
de reden dat de lambda regeling uit staat;

te weinig vermogens vraag, of er word geen brandstof ingespoten, omdat je aan het deceleren bent (gas los)

blijkbaar ziet de ECU "gas los" wat tegenstrijdig is met 98 KPa "vol gas"

kan je een screenshot posten met de volgende waarden in een grafiek ?
MAP
TPS
RPM

uit die relatie kan je halen wat er fout gaat. De ECU geeft een hint, niet de daadwerkelijke fout.

Ik gebruik:
Car Scanner ELM OBD2
https://www.carscanner.info/

Als ik ELM327 aansluit met dezelfde software op mijn alfa uit 2002 kan ik alles live uitlezen inclusief MAP en TPS, maar bij de Peugeot 206 krijg ik alleen RPM (Zie bijlage).

OBD2 = EBOD, neem ik even aan?

Ik kan de TPS en MAP dus niet live uitlezen. Vreemde vind ik wel dat ik in de Freeze Frame kan zien, dus de data is er wel..