vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 19 mei 2020 14:53:30 schreef rew:
Ik zeg: Eric gaat door voor de koelkast!Het zou voor fisher eigenlijk ook beter zijn als ze die groeven onder 3 graden zetten. Of kunnen ze dit soort kleine details mee-extruderen?
Dat kan niet!
Bij extruderen lopen alle eventuele krasjes groeven streepjes parallel aan elkaar.
Het is eigenlijk een lange "strip" die in stukken wordt gezaagd.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat je "3 graden" niet kan extruderen weet ik. Die drie graden kan je maken als je om de 0.5mm groefjes te maken TOCH een nabewerking nodig hebt. Dat zou het geval zijn als de 0.5mm dus te klein is om mee te extruderen.
Nu is het dus zo dat het schroefdraad van de M3 schroef aan de ene kant wat dieper in de richel aangrijpt dan aan de andere kant.
Weet iemand toevallig wat dit doet?
Documentatie zou ik al helemaal blij mee zijn.
Dit apparaat zit in een schakelkast wat van de veiling komt en zag er interessant uit.
We hadden gehoopt dat het iets met schrikdraad (bewaking) te maken had maar gezien wat er op de sticker staat zal het eerder een industriële toepassing hebben.
Helaas nog geen datasheet oid uit kunnen halen.
Met googlen kom ik uit bij filter apparatuur welke olie nevel uit lucht kan halen en dit apparaat daar een onderdeel van kan zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Fijnstoffilter zou ook nog kunnen, er moet in elk geval iets neerslaan na geladen te zijn. Een vergelijkbaar systeem zou je kunnen gebruiken om electrostatisch verf te spuiten.
Anoniem
Dit lijkt mij een onderdeel van een ionistatiefilter, inderdaad om lucht te reinigen.
Gezien het opschrift worden hiermee vermoedeijk de spanningen opgewekt die nodig zijn om de verontreiniging te ioniseren.
Ik vermoed dat dit de fabrikant is: http://www.bristolfilter.de ,dus dit lijkt mij de beste plaats om een datasheet te vinden.
Ter informatie: ik heb er verder geen kennis over of heb er nog nooit mee gewerkt.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
'8A' is een 3.3v zener: MMBZ5226B
of een
- FDZS3.3LT, 3.3V zener
- HMBZ5226B, 3.3V zener
- LMBZ5226BL, 3.3V zener
- R3131N18EC, 2.0V voltage detector
- UN5211, NPN RET
'JY' kan dan behalve de BAV199 ook nog zijn:
- 2SK208-Y, N-FET
- AP7333-30SA, 3.0V LDO
- BZX84C5V1CC, 5.1V zener
- DZ23C5V1, 5.1V zener
- PT7M6220CLTA3E, 2.0V voltage detector
- PT7M6220CLTA3E, 2.0V voltage detector
- TCM809MVNB, 4.38V voltage detector
En dat is dan niet eens een volledige lijst (stand 2016)...
Rew zal toch zijn geheugen moeten raadplegen om hier uitsluitsel over te geven...
EDIT
de code JY8A komt in mijn lijsten niet voor, evenmin als JY8 en Y8A.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik ga vooralsnog uit van BAV199. Komt vaag bekend voor. Heb ik jaren geleden gekocht denk ik. Zou kunnen dat ie in de bak "diodes" gedumpt is en d'r recent uitgevallen (we hebben in die bak zitten spitten).
Volgens het datasheet is hij 't toch niet. D'r zou JYp JYt of JYW op moeten st
In diodestand: meet ik:
1-2 (zwart, rood) 1.53
1-3 - (OL: > 2V)
2-3 -
2-1 0.71
3-1 0.63
3-2 0.73
Dat is geen BAV199.
Ik ga de rest van de opties langs.
AP7333: Dan zou het de 3.0V versie zijn. 2008 of 2018, week 1 geproduceerd, en... <leeg> ipv "A-Z: green", dus "niet green"? Lijkt me stug.
Ah... Ik moet voordat ik werk in het lijstje ga stoppen met datasheet zoeken etc etc. gewoon eerst rustig het lijstje lezen.
Ik heb een printje ontworpen en daar moest die TCM809MVNB op. Vorige week bij mouser een zwik 100) van die dingen gekocht en 75 doorgestuurd naar China om te laten bestukken. Die zijn dus afgeknipt en niet gelabeld. 
Bij deze TCM is niet gedocumenteerd wat de "8A" tracability code zou beteken, maar het aantal letters op de bovenkant komt in ieder geval overeen.
Ik heb hier een shunt liggen van een Victron die op een accu monitor aangesloten kan worden. Shunt is gebruikt in een 24V systeem. Op de shunt (die er verder prima uit ziet) zit een printje, hiervan zijn wat onderdelen weggerot door gewoon vocht.
Ik ben vrij zeker van 2x condensator met het volgende opschrift:
104J
1H C
afmetingen ca 11 x 9 x 4 mm (l x h x d)
Volgens mij is dit een 0,1 uF keramische condensator, 50V, 5%. Al kom ik in datasheets ook tegen dat cijfer 1 voor 100V werkspanning staat. Is vrij groot, wat ik aan vervangende condensatoren zie is eigenlijk de helft kleiner qua volume (de 100V varianten zijn in die datasheets even groot als de 50V varianten dus het zit niet in de spanning).
Verder nog een ander componentje met opschrift:
R010
BG8S
Op de print staat aangegeven "R1". Zou vermoedelijk dus een weerstand zijn van 10 ohm (of evt 0.010 ohm), maar als ik zoek op PTC, NTC of TVS icm "BG8" kan ik helaas niets vinden. Ook niet als ik zoek op BC8 (charlie ipv golf na de B).
Herkent iemand misschien wat "R1" zou kunnen zijn? Tips over de condensatoren zijn uiteraard ook van harte welkom! Alvast hartelijk dank.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Helder. Dan is het toch iets speciaals!
Eerst over de condensatoren. Dat zijn foliecondensatoren, waarschijnlijk polyester (MKT). 50V of 63V zijn vrij gebruikelijk, maar 100V niet uitgesloten.
De weerstand doet me aan een VDR denken, maar het opschrift zgt me niet direct iets. 0,010 ohm zou bij een SMD de juiste conclusie zijn maar in dit geval twijfel ik daar sterk aan. Misschien is aan de hand van de schakeling te achterhalen wat het is?
rew
Ik heb polyfuses (SMD, 2510 geloof ik) waar 018 of 180 op staat en die zouden 180mA moeten zijn. Maar ik ben nu even niet in de buurt dat ik ze kan bekijken wat er op staat. En dan nog is het maar de vraag of de SMD opschriften hetzelfde zijn als bij de through-hole versies. Maar dat het gecodeerde mA's kunnen zijn kan ik bevestigen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb (lang geleden) in de Philips personeelswinkel eens een krimptang gekocht voor twee kwartjes... 
Leek me een handig ding, alleen helaas nooit achter gekomen waar 'ie precies voor bedoeld is (maar toch maar bewaard...)
De twee zeskantige krimpopeningen zijn 6.4mm resp 8.0mm en er staat ' LRC ' op, verder niets.
Weet iemand waar deze tang voor bedoeld is? (op RG58 krimp bijv. past 'ie net niet goed...)
maartenbakker
Golden Member
Ik neem aan dat er nergens een codenummer ingeslagen staat? Dat zou te makkelijk zijn (om in elk geval de richting te bepalen waarin je het moet zoeken).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Enige wat erop staat is "Patented Canada No. 3157075"
Maar dat slaat op het mechaniek (tang moet eerst helemaal dicht zijn voor 'ie weer open kan), staat op heel veel tangen...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 30 juni 2020 12:40:24 schreef rew:
Ik wilde gaan reageren dat ik die zeshoekige krimp dingen ken uit de tijd dat er connectors aan coax gekrimpt werden. Als 1 variant van coax het niet is misschien een andere. Ik ken die namen niet uit m'n hoofd. (RG59 rings a bell).
Kan ook nog RG62A zijn 93Ω wordt weinig meer gebruikt.
https://uk.farnell.com/alpha-wire/9062a-bk005/cable-coax-rg62a-u-black…
Arco
Special Member
't Zal wel zoiets zijn: https://www.digikey.be/product-detail/nl/tdk-electronics-inc/B32377A41…
Qua model lijkt die van Zez-Silko er het meest op:
[Bericht gewijzigd door Arco op (22%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik heb niet zoveel met motoren en met zijn 10x23 cm is hij bijna groter dan een motor. 
Wordt denk ik de Voltaweg. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zaten dat reedrelais en die cascade met elkaar verbonden? Dan zou het eventueel een hoogspannings-vacuümrelais kunnen zijn. Ik neem aan dat de aansluitingen met de restantjes krimpkous de singaal aansluitingen zijn en de andere voor het schakelen.
rew
In een voeding vind ik onderdelen met daarop 13009 en een logo wat NAMC zou kunnen spellen. En nog een productiedatum. Even geen foto beschikbaar.
Ondertussen: Ik denk dat het een MJE13009 compatible/lookalike zal zijn. Weet iemand hoe het bedrijf heet met dat logo?
Dat logo vond ik hier terug. Dit is een ander component, maar wel hetzelfde logo.
Terwijl ik dit type en probeer te documenteren vind ik zelf ook eea... OK. Het bedrijf heet "NAMC semiconductor" en lijkt opgegaan te zijn in "ONSEMI". Die heeft een MJE13009G in TO220 niet de -L in TO247, voor zover ik kan zien. Ondertussen ook de ST13009 gevonden. Daar is de -L de lage-gain groep. Verder is er de FJP13009 en PHE13009, maar tot nog toe geen TO247 gevonden.
OK... Als ik ook TO3 toesta en niet bij farnell maar bij mouser ga zoeken vind ik de FJA13009. OK... dat TO3 toestaan had ik bij farnell nog niet geprobeerd en die heeft hem dus ook. Ik heb er een paar besteld. Ik ga uit van "close enough". Dan maar TO3P ipv TO247.
rew
Hmm. Funny! Ze maken geen gewone transistoren.... Toch heb ik er twee in m'n voeding zitten.
@blackdog: het gaat om een schakelende 12V, max 20A voeding. Wat voor frequentie ze daarin gebruiken weet ik niet. Een kennis vroeg of ik wilde helpen ZIJN voeding te repareren en dan kan ik weer niet nee zeggen. Ik dacht om te oefenen neem ik zo'n voeding van mezelf die nog gerepareerd moet worden. Waar ik niet tegen kan is 5 minuten klooien en dan om onderdelen verlegen zitten. Dus ik heb nu zo'n tor besteld... Ohja, de primaire elcos moet ik nog bestellen! 680uF 250V. Er zit een schakelaar op voor 110/220, ik denk dat ze voor 220 in serie staan, niet?
Dan blijft natuurlijk: Zit er een LNKxxxx chippie naast wat vast ook kapot is... Deze is vrij analoog opgebouwd. Paar kleine torretjes, geen chippie.
D'r zitten twee condensatoren in. 1 heeft een bol dakje en wat "rondere vormen" rond de normaal scherpe randjes. Dit is de vervanger die ik kan vinden: > 680uF, > 250V.
https://nl.farnell.com/epcos/b43521c9687m000/cap-680uf-400v-alu-elec-t…
Preventief de andere ook vervangen... eehhhhh met eentje is de voeding al gewoon total loss.
Bij Digikey kan ik wel een iets schappelijker vinden. De goedkoopste 200 condensatoren die aan de voorwaarden voldoen zijn uitverkocht. De goedkoopste die wel op voorraad is, die kost 3.90 (de niet-op-voorraad begint bij 2 euro).
[Bericht gewijzigd door rew op (26%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi rew,
680uF heb ik niet, maar wel een aantal van 470uF.
Gratis als je mij een e-mail stuurd. 
Zijn gebruikt maar meten nog goed, 35x50mm.
Groet,
Bram
rew
Thanks!
Ik heb beide bestaande 680uF condensatoren uitgesoldeerd en deze er voor in de plek gedaan. De oude heb ik aan de alles-meter gehangen: 1 meet als 50nF, de andere als 390uF.
Ik heb de beide MJE13009 torren uitgesoldeerd en vervangen door nieuwe. Beide oude torren meten als 1 klomp-kortsluiting. Verder konden we geen evidente schade vinden, maar helaas dit was niet alles wat er stuk was. 
Ik ga binnenkort een topic openen met wat betere docu van wat ik tot nu toe gedaan heb en gemeten.
We zijn ook bezig met een ZIG X7, daar zit een KA7500 PWM controller secondair (TL494 compatible voor degenen die dat kennen). Ik snap niet hoe die gevoed wordt: we meten nu iets van 3V op z'n voedingspinnen en hij lijkt het af-en-aan te doen (knipperend powerledje). Verder gleed de meetpen uit zodat we waarschijnlijk even 12-13 kotsluiting hebben gemaakt Toen deed ie het even normaal.....
P.S. Ook nog bedankt voor de extra diodes, ontstoorspoelen en torren.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi rew,
Kijk vooral eens eens naar de transistoren die er bij zaten.
De datasheet dus, als je daar de tijd voor hebt.
Ze hebben een groot vermogen en een zeer lage thermische weerstand, het zijn geen "Jelly Bean" halfgeleiders.
Ik zie uit naar je topic!
Groet,
Bram