Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Als ik naar het plaatje kijk wel, maar kijk ik dan weer naar de datasheet dan lijkt "H" de code voor 50V

http://industrial.panasonic.com/cdbs/www-data/pdf/RDE0000/ABA0000C1172…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die plaatjes bij Farnell moet niet op blindvaren. Het type nummer is bepalennd. De bijgevoegde foto is niet altijd (zelden) het betreffende type.

fatbeard

Honourable Member

Op 22 mei 2020 17:47:10 schreef bprosman:
Als ik naar het plaatje kijk wel, maar kijk ik dan weer naar de datasheet dan lijkt "H" de code voor 50V

http://industrial.panasonic.com/cdbs/www-data/pdf/RDE0000/ABA0000C1172…

Dan moet je wel naar de goede datasheet kijken, degene die jij linkt is van een andere serie (FC).
Heeft dezelfde lettercodering voor de spanning, maar toch...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Niet zozeer wat doet het, maar een vraag: "Waarom doet men dit, deel 1".

Zie hieronder de "led starter", de meeste hier weten wel dat er een doorverbinding in zit, maar na het openen van deze verbaasde ik me wel.

Zie foto 2, er zit een MB6S bruggelijkrichter in die aan de ~~ ansluitingen aan het ene pootje hangt en aan de +- kant de andere kant.

Is dit gewoon perceptie management naar de klant toe als die iets koopt, om deze het gevoel te geven dat hij toch niet teveel betaald heeft voor het ding?
Je zou je belazerd kunnen voelen als je een gewoon draadje ziet. :(

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Weet iemand toevallig wat dit doet?
Documentatie zou ik al helemaal blij mee zijn.

Dit apparaat zit in een schakelkast wat van de veiling komt en zag er interessant uit.
We hadden gehoopt dat het iets met schrikdraad (bewaking) te maken had maar gezien wat er op de sticker staat zal het eerder een industriële toepassing hebben.

Helaas nog geen datasheet oid uit kunnen halen.
Met googlen kom ik uit bij filter apparatuur welke olie nevel uit lucht kan halen en dit apparaat daar een onderdeel van kan zijn.

maartenbakker

Golden Member

Fijnstoffilter zou ook nog kunnen, er moet in elk geval iets neerslaan na geladen te zijn. Een vergelijkbaar systeem zou je kunnen gebruiken om electrostatisch verf te spuiten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Dit lijkt mij een onderdeel van een ionistatiefilter, inderdaad om lucht te reinigen.
Gezien het opschrift worden hiermee vermoedeijk de spanningen opgewekt die nodig zijn om de verontreiniging te ioniseren.
Ik vermoed dat dit de fabrikant is: http://www.bristolfilter.de ,dus dit lijkt mij de beste plaats om een datasheet te vinden.
Ter informatie: ik heb er verder geen kennis over of heb er nog nooit mee gewerkt.

12kV uit dat ding, lekker spanningkje. dergelijke dingen had een filterunit voor rookruimten, die konden met een vuile filter goed staan knetteren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb kennelijk weer dom iets uit de verpakking gehaald zonder het te markeren....

Ik heb hier een stripje SOT23 dingen met als opschrift JY8A.

Wie heeft een hint wat het kan zijn?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

BAV199 heeft als marking JY.

Arco

Special Member

'8A' is een 3.3v zener: MMBZ5226

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

'8A' is een 3.3v zener: MMBZ5226B

of een

  • FDZS3.3LT, 3.3V zener
  • HMBZ5226B, 3.3V zener
  • LMBZ5226BL, 3.3V zener
  • R3131N18EC, 2.0V voltage detector
  • UN5211, NPN RET

'JY' kan dan behalve de BAV199 ook nog zijn:

  • 2SK208-Y, N-FET
  • AP7333-30SA, 3.0V LDO
  • BZX84C5V1CC, 5.1V zener
  • DZ23C5V1, 5.1V zener
  • PT7M6220CLTA3E, 2.0V voltage detector
  • PT7M6220CLTA3E, 2.0V voltage detector
  • TCM809MVNB, 4.38V voltage detector

En dat is dan niet eens een volledige lijst (stand 2016)...
Rew zal toch zijn geheugen moeten raadplegen om hier uitsluitsel over te geven...

EDIT
de code JY8A komt in mijn lijsten niet voor, evenmin als JY8 en Y8A.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik ga vooralsnog uit van BAV199. Komt vaag bekend voor. Heb ik jaren geleden gekocht denk ik. Zou kunnen dat ie in de bak "diodes" gedumpt is en d'r recent uitgevallen (we hebben in die bak zitten spitten).

Volgens het datasheet is hij 't toch niet. D'r zou JYp JYt of JYW op moeten st

In diodestand: meet ik:

1-2 (zwart, rood) 1.53
1-3 - (OL: > 2V)
2-3 -
2-1 0.71
3-1 0.63
3-2 0.73

Dat is geen BAV199. :-( Ik ga de rest van de opties langs.

AP7333: Dan zou het de 3.0V versie zijn. 2008 of 2018, week 1 geproduceerd, en... <leeg> ipv "A-Z: green", dus "niet green"? Lijkt me stug.

Ah... Ik moet voordat ik werk in het lijstje ga stoppen met datasheet zoeken etc etc. gewoon eerst rustig het lijstje lezen.

Ik heb een printje ontworpen en daar moest die TCM809MVNB op. Vorige week bij mouser een zwik 100) van die dingen gekocht en 75 doorgestuurd naar China om te laten bestukken. Die zijn dus afgeknipt en niet gelabeld. :-(

Bij deze TCM is niet gedocumenteerd wat de "8A" tracability code zou beteken, maar het aantal letters op de bovenkant komt in ieder geval overeen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb een partij tag107e400 op de kop getikt maar kan bij google geen gegevens hiervan vinden.het is een thyristor. wat kan ik er mee.

Zou deze 47 (met nul nullen) of 470 zijn? Herkent iemand de "stijl" waardoor een datasheet misschien te vinden is met de spannings-codes?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

25V 470uF dus. Thanks!

Edit: Een 10mm 470uF 25V ding gevonden. D'r staat CK op, maar als ik op "panasonic FK" zoek dan vind ik netjes de datasheet van Panasonic, maar bij "panasonic CK" niet iets vergelijkbaars. Is zeker een ander merk. Anyway, ik heb een vervangende 470uF ter beschikking gesteld en voor mij is de kous nu af.

@Arco hieronder: Thanks!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Ik heb hier een shunt liggen van een Victron die op een accu monitor aangesloten kan worden. Shunt is gebruikt in een 24V systeem. Op de shunt (die er verder prima uit ziet) zit een printje, hiervan zijn wat onderdelen weggerot door gewoon vocht.

Ik ben vrij zeker van 2x condensator met het volgende opschrift:

104J
1H C

afmetingen ca 11 x 9 x 4 mm (l x h x d)

Volgens mij is dit een 0,1 uF keramische condensator, 50V, 5%. Al kom ik in datasheets ook tegen dat cijfer 1 voor 100V werkspanning staat. Is vrij groot, wat ik aan vervangende condensatoren zie is eigenlijk de helft kleiner qua volume (de 100V varianten zijn in die datasheets even groot als de 50V varianten dus het zit niet in de spanning).

Verder nog een ander componentje met opschrift:

R010
BG8S

Op de print staat aangegeven "R1". Zou vermoedelijk dus een weerstand zijn van 10 ohm (of evt 0.010 ohm), maar als ik zoek op PTC, NTC of TVS icm "BG8" kan ik helaas niets vinden. Ook niet als ik zoek op BC8 (charlie ipv golf na de B).

Herkent iemand misschien wat "R1" zou kunnen zijn? Tips over de condensatoren zijn uiteraard ook van harte welkom! Alvast hartelijk dank.

maartenbakker

Golden Member

R010 klinkt als een gewone weerstand van 0,010 ohm.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

Dag Maarten,

bedankt voor de reactie. De package van R1 lijkt op een tantaal elco, geel/oranje, glimmend (niet mat/ruw als een keramische condensator) en radiale pootjes. Daarom dacht ik eerst aan iets anders dan een gewone weerstand. Ik zal eens kijken of ik iets qua datasheet kan vinden van een gewone weerstand waarin de afgelezen codering ook vermeld staat.

Omdat een foto (ook al is het een ver-ingezoomde) nog steeds veel zegt:

maartenbakker

Golden Member

Helder. Dan is het toch iets speciaals!

Eerst over de condensatoren. Dat zijn foliecondensatoren, waarschijnlijk polyester (MKT). 50V of 63V zijn vrij gebruikelijk, maar 100V niet uitgesloten.

De weerstand doet me aan een VDR denken, maar het opschrift zgt me niet direct iets. 0,010 ohm zou bij een SMD de juiste conclusie zijn maar in dit geval twijfel ik daar sterk aan. Misschien is aan de hand van de schakeling te achterhalen wat het is?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

R010 is een polyfuse. Ik geloof dat 010 voor 100mA staat.

Dit topic is gesloten