(ik heb eerst even gezocht op het forum maar kon er niks over vinden)
Hoi, ik ben van plan om mijn JBL XTi-60 speakers om te bouwen tot Actieve Speakers.
Dacht zelf om een plaat-versterker aan de achterkant inbouwen met instelknoppen, 1 x RCA en een 240V aansluiting.
De speakers zijn zelf 60 Watt en worden max 30 Watt belast denk ik.
Of is het toch beter om zelf eentje te bouwen ?
Ik weet namelijk niet welke kwaliteit-schakeling en componenten bij deze speaker passen.
Natuurlijk wil ik geen OverKill waar je teveel voor betaald en niet gaat horen, maar ik wil ze ook weer niet onder doen.
Waar moet ik op letten ?
dit zijn ze:
Ik ben persoonlijk een groot liefhebber van ruim voldoende vermogen. Een versterker die over zijn nek gaat (harder probeert te spelen dan hij kan) vind ik echt vreselijk klinken.
Gebruik je nu je bas en hoge-toon instellingen?
Er waren vroeger wel goede chip versterkers die met een beperkt aantal componenten prima een 50-60W versterker vormden. Waarschijnlijk zijn die er nu ook wel, maar ik hou dat niet meer zo bij. Ik heb nog wat TDA7294 projecten af te maken... maar die zijn niet meer te vinden volgens mij.
De LM3886 is volgens mij nog wel steeds courant. Als je je daar op inleest, krijg je een idee wat je *zou* kunnen doen.
Zoek wel projecten die mensen daadwerkelijk hebben gebouwd of gekocht, niet een projectje of printje van Aliexpress waar vaak nog veel fouten in de print zitten... (zelf ondervonden).
Als je echt op transistor niveau wilt gaan werken zijn er ook nog allerlei leuke projecten te vinden: bijvoorbeeld oude Elektuur ontwerpen. Maar ik vermoed dat anderen daar concretere voorbeelden van kunnen geven.
En als je iets gevonden hebt zou ik uiteraard eerst minimaal een week testen voordat je gaat zagen en inbouwen...
Houd rekening met eventuele brandbare dempingsmaterialen in de speaker. Je wil niet een hele brandende speaker hebben als je eens een tor opblaast.
Zorg er voor dat de hoeveelheid versterker aan de binnenzijde van de kast niet te groot wordt. Je wil niet teveel kastinhoud verliezen, dat beïnvloedt namelijk je laagweergave. Zeker als je ingewikkelde speakers hebt met hoorn-achtige interne constructies moet je daar voorzichtig mee zijn. Als de hele speaker uit één ruimte bestaat kan je wel een paar liter er af snoepen.
Je kan het best eens gaan rondluisteren bij de speaker-zelfbouwwinkels. Versterkers moeten immers goed bij je speaker passen. Sommige versterkers klinken hetzelfde aan iedere speaker, maar ik heb ook een aantal gehad die sterk reageren op het aansluiten van verschillende speakers.
Je kunt ook voor elke box een houten kastje bouwen dat je exact boven op de box kunt zetten. Dus van hetzelfde hout en precies de goede vorm. In die kast bouw je dan een z.g. monoblok versterker. Dan hoef je niet in die box zelf te gaan prutsen.
Wil je het echt leuk maken dan bouw je twee buizen versterkers waarvan je de buizen er boven uit laat steken.
Uiteraard is dit dan alleen voor de leuk van het hebben van een buizenversterker en omdat het misschien leuk staat in je huiskamer. Een moderne halfgeleiderversterker is gewoon veel goedkoper, makkelijker dan zo'n ouderwets buizending. Ook is het met een moderne halfgeleider module veel makkelijker om een kwaliteitversterker te krijgen dan met de oude buizen technologie.
Edit:
Het is natuurlijk ook mogelijk om een kastje te maken waar je je luidsprekerbox boven op zet. Dat is misschien handiger als je versterker een grote zware voedingstrafo bevat. Je luidspreker wordt dan niet topzwaar met omvalrisico's en gaten in de vloer waar je partner weer boos over kan worden. Je kunt dat kastje als een soort van voet zien waar je eventueel van die puntige steunen op kunt monteren om het doordreunen te voorkomen.
Dit soort van steuntjes bedoel ik:

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (30%)]
Een luidsprekerbox is berekend op de parameters van de speaker(s). De Thiele-Small parameters.
Onder andere wordt het kastvolume uit die gegevens bepaald.
Ga je nu iets inbouwen in de kast verandert het volume waardoor de klank volkomen anders zal worden.
Ik zou een los monoblok erbij bouwen. Zie de post van Ex-fietser.
Buizenversterkers zijn leuk, maar voor dit formaat speakers zul je waarschijnlijk moeten gaan voor iets dat meteen 1000 euro aan onderdelen kost. Een basic 2x el84 versterkertje (per speaker) gaat het net wel of net niet trekken, en dan zit je potentieel met (alsnog best prijzige) versterkers die je niet wil gebruiken...
Het onder-de-speaker idee zat ik ook al aan te denken. Hoef je minder te hakken en zagen in de speakerkasten. Blijven je speakers ook wat waardevaster 
Wat is eigenlijk de reden dat je ze actief wil maken? Misschien hebben 'we' nog wel andere ideeën die de praktische uitvoering makkelijker kunnen maken.
Volgens de specs zijn deze luidsprekers geschikt voor versterkers tot 150 watt vermogen maar het frequentie bereik van 50 Hz tot 27 Khz is op het lage tonen gebied niet echt denderend te noemen. Ik denk dat het actief maken van de luidsprekers geen geluidsverbetering zal opleveren want aan de geluidskwaliteit veranderd niets. De scheidingsfilters vervangen door filters met een frequentiebereik van 20 Hz tot 20 Khz (was ooit Hifi norm) zou een optie kunnen zijn maar dan wordt de woofer wel extra belast. Ik persoonlijk zou ze zo laten en subwoofer aanschaffen.
Met een actieve plate amp van Ali/Ebay en je huidige passieve crossover kun je nog wel wat, ik denk dat de modellen van Hypex overkill zijn en je dan beter iets nieuws van ScanSpeak oid kunt bouwen. Overigens win je ook volume met het uitzagen van een gat (ik hoop 18mm MDF) voor de plate-amp, zodat je volumeverlies niet groot hoeft te zijn.
Een klasse D Plate-Amp is in dit geval wel de meest makkelijke oplossing.
Speciaal gemaakt om in speakers te plaatsen, redelijk plat en trillingsvrij.
De Thiele-Small parameters zullen hierin nauwelijks veranderen.
De kwalitatief betere Hypex plate amps voor 2 of 3 weg systemen zijn inderdaad redelijk aan de prijs, wat je er mogelijk niet voor over hebt.
Als je eventueel wat fora doorleest of Googled kom je genoeg goedkope alternatieven tegen.
Moderator, hou je maak lekker in toom.
Ik doe dit niet voor betere geluidskwaliteit, da's niet mijn doel.
Mijn doel was van het begin af aan om de maximale geluidsdruk van een versterker te verminderen. Daar was ik mee bezig en had het concept werkend voor me liggen.
Door verandering van omstandigheden en een super-aanbieding (die ik niet kon laten liggen) is het op een andere versterker uitgelopen die deze Pre-Uitgangen al had.
Het enigste wat ik nou nog hoef te doen:
- Het uitschakelen van de speaker-relais zodat deze aansluitingen niet alsnog gebruikt kunnen worden.
- Versterkers in de speakers bouwen en instellen op een bepaald maximum.
Op deze manier is de overdracht via RCA (mijn doelstelling)
Misschien ben ik niet duidelijk geweest van het begin af aan, maar die indruk zie ik niet terug in de reacties.
------------------
Ik heb jullie reacties gelezen, en moet zeggen er zitten een paar hele goede punten bij. Ik neem ze allemaal in acht. (brandbaar is ook een goeie)
Maar: Buizenversterker ?? Nee !!
Wel zo weinig mogelijk volume verlies, het liefst zo plat mogelijk in de vorm van plaat-bevestiging, maar dat wordt weer DUUR.
Dus ik denk dan ik (misschien verschillende) module(s) dan zelf op een plaat moet gaan monteren.
r-p vertelde over de LM3886 en dat blijkt inderdaad een stabiel en krachtig apparaatje te zijn wat goed ligt kwa prijs/prestatie.
Denk eraan dat deze boxen niet van goud zijn, dus ik ga echt niet een complete module inbouwen van 300euro per stuk wat de boxen nog niet meer samen als set waard zijn.
Ook staan ze niet in een huiskamer met de meest perfecte opstelling en ruimtelijke indeling. Professioneel zal het wat deze factoren betreft niet gaan worden, maar wel in vergelijk met wat deze boxen nog zijn.
Wat de nieuwe versterker betreft, die wordt dus nou als voorversterker gebruikt en later ligt het weer anders, en dan zie ik wel weer verder.
(zit me weer suf te googelen / suffelen)
Ik zou dan toch voor een Plate-Amp in de prijsklasse van ca. €150,00 p/st. gaan. Dan heb je en een module die echt geschikt is voor jou toepassing, en weinig ruimteverlies, geen meetrillende onderdelen en alles plug-and-play.
Als je een beetje verder zoekt dan 2 klikken vind je links en rechts wel wat aanbiedingen van Plate-Amps in die prijsklasse. Kijk ook eens bij Audiophonics.
Klopt, die klasse-D versterkertje zijn best plat, maar ik heb daar zo'n raar gevoel bij. Ze hebben in vergelijk veel kleinere koelelementen, ik moet voor het gevoel echt wel wennen aan zoiets, en helemaal aan de techniek ervan.
Buiten dat zit meteen onder het gat van de bass-reflex een schot van dempingsmateriaal waardoor eronder een soort van afgesloten ruimte ontstaat, en daar zit geen demping meer tegen de wanden (gewoon hol).
Dat is de onderste ruimte direct achter de speaker aansluitingen, en daar wou ik het in eerste instantie gaan plaatsen.
Maar ik ga zelfs niet aan die demping zitten prutsen, hell no.
Dus ik raakte een beetje gefixeerd op de eindversterker-trap zelf en dacht er goed aan te doen om iets te kiezen waardoor het toch mogelijk zou zijn om de koelribben aan de buitenkant te kunnen plaatsen. [klik voor specs] Deze print bijvoorbeeld is niet breder dan het gat (BxH 78x98mm) van de speaker aansluit plaat. Dacht eraan om deze print dan tegen een andere alu-plaat te schroeven en zo naar binnen te kunnen schuiven en aan de buitenkant met 6 schroeven vast zetten.
Natuurlijk staan de gelijkrichter met zijn condensatoren en trafo enz gewoon vastgeschroefd op de bodemplaat.
Deze print is maar een voorbeeld, maar er zijn niet veel modellen die vermogen hebben van kleine afmetingen.
Heb ook veel gezocht op LM3886 en ik moet zeggen dat ik wel wat leuke gezien heb, maar in veel gevallen zitten ze op de lange zijde van de print waardoor dit niet mogelijk meer zal zijn.
Als ergens koelribben aan de buitenkant zitten ga ik ze echt niet aan de zijkant zetten, maar liever aan de achterkant.
En een nieuw gat maken zie ik in eerste instantie niet zo snel zitten.
Maar ik zit met twee vragen:
- Hoe klinken die Klasse-D vesterkers ?
- Warmteontwikkeling bij bijv. 40Watt continu ?
Klasse D versterkers kunnen uitstekend klinken. Als je de afgelopen 10 jaar op een festival bent geweest, heb je ze gehoord.
Maar er zijn zoveel verschillende modellen... Ongetwijfeld kun je ook rommel kopen. Testen, want anders kom je er niet achter.
Ik zit zelf in de thuis-hifi hoek en daar is klasse D nog niet echt doorgedrongen. Ja, in home cinemasetjes met melkpakjes en bromkist die bij voorbaat al nergens naar klinken... Maar met de techniek is absoluut hifi waardig.
Warmteproductie is bij klasse D veel minder dan bij klasse AB. Bekijk in de datasheet van de klasse D versterker naar de efficientie. Als ie 85% efficient is (een realistisch, misschien iets pessimistisch getal) zal een 100w versterker 15w aan warmte produceren bij vollast.
Een AB versterker zit meer rond de 65% geloof ik. E.e.a. hangt van de ruststroominstelling af.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (15%)]
Dat klinkt veelbelovend, en de techniek zal nu ook wel verfijnd zijn.
Ze zijn echt compact en daardoor heel aantrekkelijk.
Zeg dat 40/50 watt continu bij 85% eff. een lekkere 6/8 Watt aan warmte zou zijn, dat zou in deze afgesloten ruimte van pakweg 1/5 van de totale inhoud geen probleem mogen wezen.
[Bericht gewijzigd door daan69 op (50%)]
De versterker maakt de muziek niet dat doen de luidsprekers en de JBL,s hebben een bereik van 50 Hz tot 27 Khz terwijl de hifi norm 20 hz tot 20 khz is. De lage tonen tussen de 20 en de 50 Hz worden weggefilterd dus schiet je er weinig mee op maar terzijde. Maar toch u wil de luidsprekers actief maken en dan loont het ook de moeite om de scheidingsfilters in dat proces mee te nemen. Die 30 Hz onder bereik die u nu mist is net dat beetje dat het echte basgevoel geeft zonder na te dreunen.
Op 10 april 2019 13:38:04 schreef daan69:
Moderator, hou je maak lekker in toom.
Ohjajoh?
Ik dacht dat ik dat al deed, maar ik mag jou hetzelfde adviseren anders ga je maar 'lekker' ergens anders posten.
Ook het lezen van de FAQ kan blijkbaar geen kwaad.
En dat ik er geen touw meer aan vast kan knopen komt mede omdat je (naar mijn bescheiden mening) wel met een erg bijzondere oplossing bezig bent voor een erg wazig (en ultra geheim) probleem.
Waar je duidelijk ook geen gevoel bij hebt, als je namelijk een watt of 10 aan die speakers voert rammelen de ruiten uit de sponning.
@ronny: de meeste luidsprekers hebben geen filter dat de lagere tonen beperkt, maar dit is simpelweg een gevolg van de beperkingen van de basluidspreker in combinatie met de behuizing.
Dat deze specifieke luidspreker *maar* tot 50Hz gaat is ook helemaal niet gek. Als ze 20Hz zouden beweren zou ik de fabrikant niet geloven...
Het bereik gegeven zijn met bv. +/- 3dB. En dan is 50Hz hartstikke netjes voor een 20cm basluidspreker (zoiets zal het zijn).
Ik heb ooit een luidspreker (actieve subwoofer) gemaakt die juist wel tot 20Hz ging (30cm) en daar kwam nog flink wat rekenwerk aan te pas om een actief filter te berekenen. Deze zorgde ervoor dat de versterker flink wat extra vermogen liet produceren in de extra lage tonen, om zo de beperkingen van de luidspreker-behuizing combinatie te compenseren.
Overigens is het meestal ook geen probleem als de versterker deze tonen wel aan de luidspreker aanbiedt: de combinatie van luidspreker en behuizing zorgt ervoor dat de impedantie in dit gebied meestal vrij hoog is, dus de versterker hoeft maar een kleine stroom te leveren en de luidspreker hoeft maar weinig 'nutteloos' vermogen te dissiperen.
Op 11 april 2019 18:34:30 schreef ronny530:
De versterker maakt de muziek niet dat doen de luidsprekers en de JBL,s hebben een bereik van 50 Hz tot 27 Khz terwijl de hifi norm 20 hz tot 20 khz is. De lage tonen tussen de 20 en de 50 Hz worden weggefilterd dus schiet je er weinig mee op maar terzijde. Maar toch u wil de luidsprekers actief maken en dan loont het ook de moeite om de scheidingsfilters in dat proces mee te nemen. Die 30 Hz onder bereik die u nu mist is net dat beetje dat het echte basgevoel geeft zonder na te dreunen.
Ben ik het geheel mee eens. Een Macintosh versterkersetje van €150.000,00 klinkt op twee Superpech speakers net zo beroerd als een versterker van Yoko.
Goede klasse D versterkers zijn de laatste jaren enorm in kwaliteit vooruit gegaan en daarom steeds meer in beeld gekomen bij ook de grote merken. De echte High End freaks moeten er nog weinig van hebben, al keuren ze deze techniek toch niet compleet af.
Groot voordeel is klein van formaat, laag energieverbruik, hoog rendement en weinig warmte-ontwikkeling.
Wel er er veel wildgroei in klasse D versterkers, de betere kwaliteit zoals van Hypex hoeft niet altijd maar blind gaan voor een Ali kitje van $20,00 met gratis verzenden zou ik niet doen.
Persoonlijk zou ik de filters/cross-overs van de speakers ook gelijk upgraden, al vervang je wat condensatoren voor audiofiele vervangers, vaak is dit alleen al hoorbaar. Je kunt de interne speakerbekabeling ook nog upgraden met betere kwaliteit, mocht dit wenselijk zijn.
Ik ben zelf opgegroeid in het hifi tijdperk en dat was toen de norm die audio apparatuur deed verkopen. Philips had zelfs logo's op het luidsprekerdoek bevestigd en op de achterkant was een schema van het scheidingsfilter opgenomen. Ik weet echter niet hoe bij deze jbl's het scheidingssysteem is opgebouwd want het kan maarzo zijn dat de woofer direct wordt aangestuurd en de rest met bipolaire condensatoren. Als de woofer pas begint bij 50 Hz dan valt er aan verbetering van de geluidskwaliteit geen eer te behalen. Ik vraag me dan af of het wel zinvol is om veel geld aan versterkers uit te geven en die in de jbl's te plaatsen want het kost een boel geld om te doen en beter dan de luidsprekers aan kunnen wordt het niet. Het is en blijft leuk om op feestjes te vertellen dat je het allemaal zelf gemaakt hebt en iedereen zal het met je eens zijn maar het verschil in geluidskwaliteit hebben ze niet meegekregen. Wat ik schrijf is wel wat cynisch maar toch denk er eerst nog eens goed over na voordat je veel geld uit gaat geven en nog niet weet of het allemaal wel mogelijk is.
Pin jij je nou eens niet zo vast aan die 50hz die de fabrikant opgeeft... Er zijn bijna geen normale speakers die fatsoenlijk lager gaan dan dat.
@ TS, je volume beperken kun je prima met een normale eindtrap doen, daarvoor hoef je niet te gaan zagen in je speakers en modules kopen.
Als het in de sportkantine waar ze komen(?) niet te hard mag, koop je een limiter en geen andere versterker. Het verschil met 50 of 100w is namelijk maar 3dB.
Op 11 april 2019 18:34:30 schreef ronny530:
Hifi Din is voor de luidspreker minimaal 50-12500 hz toch?
versterker 20-20000 hz
DIN 45500 is door de jaren heen steeds aangepast, en allang verouderd. DIN 45500-6:1987-03 is de laatste versie. Het was een redelijk vage norm, gedikteerd door de industrie
.
Een uittreksel in het Engels van een oude versie: http://www.hifimuseum.de/45-500-die-englische-version.html
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
Ik heb een paar Philips 22-RH544 MFB is mijn kantoor en een paar in de garage. Prahtig geluid en gaan hard zat. Voor 80 euro op MP gekocht, setje nieuwe elko's erin en ze kunnen weer jaren mee.
Op 11 april 2019 21:49:26 schreef Peter112:
Ik heb een paar Philips 22-RH544 MFB is mijn kantoor en een paar in de garage. Prahtig geluid en gaan hard zat. Voor 80 euro op MP gekocht, setje nieuwe elko's erin en ze kunnen weer jaren mee.
Heb ik ook en tevens een bluetooth moduul ingebouwd.