Weerstand aanraakveilig maken

hallo forumers

Ik ben bezig met een elektrisch schakeling te maken en daarvoor heb ik een weerstand nodig. Ik heb een losse weerstand van 1k ohm, dit is een losse weerstand zoals in de afbeelding.
nu vroeg ik mij af wat ik zou kunnen kopen om dit wat veilig te maken, m.a.w. dat er niet contact mee kan maken.

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Een "ontwartaler"!

Ik begrijp er niets van, een plastic zakje is het eerste wat in me opkomt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een heel duidelijke vraag is het inderdaad niet. De topictitel suggereert dat je hem wilt "opbergen", dus voor later gebruik. Ik zou dan een ladekastje of een sorteerbakje aanraden. edit: inmiddels is de topictitel aangepast en is de vraag duidelijker.

Maar ik denk dat het (aansluitend op je vorige topic) een weerstand is die je 'zwevend' aan bekabeling soldeert. Het antwoord van Arco is dan je oplossing: een stukje krimpkous om de hele weerstand inclusief het gesoldeerde deel.
https://www.lapptannehill.com/pub/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/t/a/tat-125.jpg

If you want to succeed, double your failure rate.

Beetje flauw, maar wel toepasselijk bij hoge spanning: "nu vroeg ik mij af wat ik zou kunnen kopen om dit wat veilig te maken, m.a.w. dat er niet contact mee kan maken"

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Anoniem

Op 9 april 2019 12:57:15 schreef elektronica_noob:
hallo forumers

Ik ben bezig met een elektrisch schakeling te maken en daarvoor heb ik een weerstand nodig. Ik heb een losse weerstand van 1k ohm, dit is een losse weerstand zoals in de afbeelding.
nu vroeg ik mij af wat ik zou kunnen kopen om dit wat veilig te maken, m.a.w. dat er niet contact mee kan maken.

Alvast bedankt!

Simpel; koop een 9V batterijtje. Of een laagspanningsvoeding.
Dan kan het nooit kwaad als je er contact mee maakt.
Absolute beginners horen geen schakelingen te bouwen op gevaarlijke spanningen die letsel kunnen veroorzaken bij aanraking.

Ja "opbergen" is niet echt het goede woord maar ik wist niet goed hoe anders
uit te leggen :p
Indd met een krimpkous kan het :) ik was het weer eens veel te ver aan het zoeken...

Bedankt voor de hulp!
Groeten!

benleentje

Golden Member

Als je het echt low tech wilt doen kan je er ook PVC tape omheen wikkelen, dat is handig als je niet zeker bent en nog dingen wilt kunnen veranderen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Ik doe al meer dan 30 jaar elektrotechnisch werk en ik heb nog NOOIT van die smerige isolatie tape gebruikt. Ik heb het ook nooit bij me. En ik heb er ook een gruwelijke hekel aan als ik het ergens tegenkom, vieze plakbende. :-)

mel

Golden Member

Ik gebruik het alleen om gescheurde tekeningen aan elkaar te plakken ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 april 2019 08:40:10 schreef elektronica_noob:
Indd met een krimpkous kan het :)

Pls pls pls, leg uit, waarom?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zelf gebruik ik in schakel en besturingskasten vaak een weerstandje van 500 Ohm om van een 4-20mA een 2-10Volt te maken.
Dat weerstandje monteer ik in een zekeringklem.
bv de Wago 2002-1611.
Deze is voor glaszekeringen 5x20mm en op de plaats van de zekering soldeer ik het weerstandje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@toeternietoe, er zijn ook klemmen waar je componenten in kan solderen.
Speciaal met een troughole gaatje er in. heb ff geen artikelnummer bij de hand, maar we gebruikten die bij een werkgever ooit.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 11 april 2019 23:25:01 (28%)

zit sinds 2009 in de PV.