De QL lamp met driver en coil is opok al een week binnen, maar nog geen tijd gehad om hem op te tuigen.
Foto's volgen nog uiteraard !

Op donderdag 24 juli 2025 23:33:58 schreef revado:
Wat een prachtig stuk techniek! Logisch dat je die wil hebben. Welke buizen en starters wil je er in hebben?
Er zitten dikke T8 buizen in , die horen er ook in. Ik heb een doos splinternieuwe TL-M 20 liggen , dus met startstrip. Als je 2 nieuwe buizen wil hebben kan ik je daar wel aan helpen.

Thanks :-) Wat ik leuk zou vinden zijn buizen uit die tijd. De T12 buizen die er nu in zitten zijn veel te nieuw. Maar ach, wie weet dat nu. En er zitten van die moderne plastic startertjes in, in die tijd had je van die mooie aluminium startertjes. Het flauwe met dit armatuur is dat je de eindkapjes niet ziet of het nu deze alu zijn of mooie oude messing kapjes. En de starters zitten ook verscholen in de behuizing. Maar toch he ;-)

Liefste zou ik T12 buizen in kleur 27 hebben. Maar van TVmuseum begreep ik al dat die lastig te vinden zijn. Nu is het vooral werklicht, maar weinig sfeerlicht...

Het lijkt er trouwens op dat in die middelste doos ooit een seriecondensator heeft gezeten. Wellicht is die in de jaren al eens capaciteitsloos geworden...

Kleur 27 (2700k) is inderdaad enorm zeldzaam. Erg mooi, dat wel.

Kleur 29 (warmwit 2900-3000k met een cri van 54) zie je iets vaker maar ook niet heel vaak. Op de een of andere manier heb ik nog nooit een 20 of 40w kleur 29 buis gevonden helaas. Het is bijna altijd kleur 33 (koudwit) of 34 (koudwit deluxe).

Via een medeliefhebber is dit oudje bij mij terecht gekomen. Een Philips Philora 25W TL armatuur. Er zijn twee van deze balkjes uit een oud pand gekomen. De ene heeft een starter met datumcode uit 1946 en mijn exemplaar heeft een datumcode van 1945. We namen maar aan dat beide balken op dezelfde datum zijn gebouwd en we dateren het maar op 1946.

Dit is ten tijde van materiaalschaarste na de tweede wereldoorlog gebouwd. Het balkje was wel gehavend door de jaren heen. Alle schroeven waren erg verroest en deels heb ik uit moeten boren. Één van de lampvoeten was gebroken. Daar heb ik een siliconen mal van gemaakt en een nieuwe voet voor gemaakt. Ik houd me aanbevolen voor een originele. En als ik er nog een paar bij zou hebben kan ik met een adere vsa nog zo'n balkje maken. Alleen bij die VSA zitten afgebroken en vastgeroeste delen van schroeven in het bakeliet.

Er zat van dat oude installatiedraad in de balk, en ik heb de kousjes maar opnieuw gebruikt om modern installatiedraad.

De TL-lamp zelf is van 1974. Een Philips 25W kleur 27. Dus wel vriendelijk licht.

Ik heb er een klein filmpje van gemaakt. Elk normaal mens zou het weggooien en een LED exemplaar voor gaan gebruiken. Dus ik schaar mezelf maar onder de iets minder normale mensen ;)

https://youtu.be/caPRxL8_WX4

Ik had een paar Philips TL 25 Watt kleur 27 liggen die ingedeukte eindkappen hadden door vallen, niet zelf laten vallen. Gelukkig geen gebroken electrodes of lucht gehapt.
Tja, wat moet je hier mee. Is kapot en blijft kapot als je er niets mee doet.
Dus maar proberen om er iets leuks van te maken, denk plaats er maar messing op.
Nu voor mijn houten balkje uit 1946 een mooie licht kleur in oude stijl, de tweede omgebouwde TL gaat naar dat andere houten balkje in bericht hier boven.

Ook nog een andere TL buis voorzien van zwarte eind kappen. Was een 15 watt met een defecte electrode.

Ziet er keurig uit!
Ik heb ook al eens eindkapjes getransplanteerd, maar dan van een kapotte buis naar een werkende.

Nieuwe aanwinst, een armatuur voor TLW buizen.
Gemaakt in 1968. De eerste die ik tegenkom, verder nooit in het wild gezien.
Deze vanuit België laten komen. Is een Philips WFA 1XTL25W.

Ik ken ze wel, bij een flat in de buurt zaten ze onder de luifel.
Ik heb ergens nog een nagelnieuwe TL-W 25 liggen in de opslag.
Zeldzaam, je ziet ze bijna nooit.

Deze TLS gekregen, beetje zwart geworden.....
Vermoedelijk door een slechte electrode de TL gaan gelijkrichten, de VSA was ook zwart geworden.
Wellicht een langere tijd flink stroom lopen trekken.

Die heeft een heel zwaar leven gehad de laatste tijd, een zwarte periode om het zo maar te zeggen :)
Nog nooit zo erg gezien.

Vandaag een Europese TL armatuur omgebouwd naar een U.S. uitvoering.
De TL buizen, fittingen en VSA komen uit de U.S.
Armatuur was een Mazda uit Frankrijk.

De Amerikanen hebben de 32 Watt in dezelfde lengte als de TLD 36 Watt hier.
De buizen zijn een instant start type en hebben geen voorverwarming nodig, ook in de fitting maar één aansluiting.

In het kader van meten aan lampen. Je kunt blijkbaar Raman spectroscopy (op 2:52) doen met de optical laser unit uit een blueray speler (ze maken er zelfs microscoops mee die meer resolutie hebben dan een optische microscoop,
https://youtu.be/5bqujaldaCQ?si=Ez9QRWdn7RN-D3RG Ze laten allerlei gehackte toepassingen zien.

Vandaag deze Philips QL lamp binnengekregen.
Wellicht een vrijdagmiddag project geweest in de Philips werkplaats.
De lamp heeft een mannetje erin wat geschilderd is met gekleurde fosfor.
Door de UV wat de kwikdamp uitstraalt gaat het fosfor oplichten.
De QL is de 55 Watt uitvoering.

Wat grappig.
Zou dat voor demo zijn gemaakt?

Ik heb een tijdje terug ook een QL gekocht met driver, in de uitverkoop bij een bedrijf."
ligt nog in het doosje te wachten ;(
Beetje druk....

Wellicht een vrijdagmiddag projectje geweest dat mannetje.
Ik ga ervanuit dat zoiets nooit op de markt is gebracht.

Deze twee electrodeless induction compact fluorescent lampen gekregen, zijn engineering samples.
De defecte heb ik opengemaakt, heeft een defect in de elektronica.
Vermoedelijk gemaakt in de tweede helft van de jaren 80.

Voor de lol heb ik een paar ledlampen omgebouwd naar neon indicatorlampjes.

De oranje is natuurlijk echt neon. Groen en blauw zijn een neon-argonmengsel vermoed ik, er is een vaalrode gloed zichtbaar door de tipjes van de lampjes.

Ze hebben allemaal een identiek printplaatje met 5 voorschakelweerstanden en 10 lampjes totaal (steeds 2 in serie). De stroom door een lampje is grofweg 1,8mA. Dat is iets meer dan gebruikelijk, maar ze hoeven geen 20.000 uur mee te gaan - met 1000 uur ben ik al tevreden.

In lamp en printplaat zijn diverse gaatjes geboord ter verbetering van de warmteafvoer, want de warmteproductie is nog verrassend.

Ik heb ooit (ca. 10 jaar terug) een partij gekleurde neonpitjes gekocht. Bij de blauwe kan je mijn oude (de grote lichtblauwe) en de nieuwe (donkerder blauw, zeer mooie kleur maar zwak) zien. Helaas kan ik nu nergens meer de goede kwaliteit oudjes vinden, ondanks dat de oude partij ook gewoon uit china kwam.
De nieuwe groene zijn ook vrij zwak, hier te wijten aan een inconsistent aangebrachte fosfor. Er zitten er twee tussen die wat feller zijn dan de andere - dat is volgens mij ook weer oude voorraad.

Wat een origineel idee!

Ik heb nog 200 gewone oranje liggen, daar gaan er 50 of 100 van in zo'n lidl buisachtige lamp voor onder je keukenkastje.
Moet ik nog een printplaat voor ontwerpen.

Voor de mensen die zelf die 'neonpeertjes' willen maken - ik raad de lampen van de action aan als basis. De bol zit namelijk niet vastgelijmd maar alleen vastgeklikt. Daarnaast zit er (slecht voor de LEDs, goed voor dit project) geen aluminium koellichaam in de voet. Dat maakt het mogelijk om veilig (isolatieafstand-technisch) gaatjes in de voet te boren ter ventilatie.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (53%)]

Of .. meteen met E27 fitting :)

Of andere rariteiten ...

Van die elementen is helaas enkel nog "NE" over. De rest heeft lucht getrokken.

Wat een mooi spul Sine!
Die 2e lijkt mij heeeel erg oud.
Jammer van die letters, ik heb ergens nog een neon A liggen, daar viel een keer een schroevendraaier op...
Als we die neon workschop ooit kunnen doen zijn onze letters misschien wel weer te reanimeren :)

Leuke pitjes! Ik moet ook maar eens wat gaan opduiken en tonen

Dit is iig ook een leuke:

https://kuleuven.mediaspace.kaltura.com/media/Field+Emission+Microscop…

Verder zoek ik al lang een (betaalbaar) Argon lampje, zoals ze dat in de Duitse slaaptreinen hadden. Donkerblauw licht.

@Sine:

Ik heb ooit een 'Xe'-buis van je gehad. Weet jij wat die nodig heeft?
Edit: of is die ook zijn vacuum kwijt?
Ik heb hier een voedingkje dat 6kV / 500µA levert. Zou dat bruikbaar zijn en is er dan nog een serieweerstand nodig? Wat gebruiken die andere edelgas letterbuizen?

Ben je telepathisch, Tidak? Wat toevallig dat je die veldemissiemicroscoop nu post!

Gisteravond zat ik wat te lezen in een boekje over materiaalkunde & electrische eigenschappen en daarin stond een stukje over de veldemissiemiscroscoop. Nodeloos te zeggen dat ik het met belangstelling gelezen heb!

(uit Prisma-Technica reeks 'Materialen 4 electrische eigenschappen' (Rose, Shepard, Wulff), 1970).

Heb je een flatbed scanner? En kopie wordt ten zeerste gewaardeerd !!
Nee, geen zweverigheid; gewoon puur toeval!

Op zondag 28 juni 2026 00:36:33 schreef Sine:
Of .. meteen met E27 fitting :)

Ja.... loers...

Maar ik kan natuurlijk altijd nog LEDlovers truc toepassen... Of bigclive's nixie stix. (Maar toen ik dat probeerde knipperde steeds 1 en hetzelfde lampje en de rest bleef uit).

Is hier iemand in staat om ledjes van zo'n lamp met aluminium printplaat-substraat te vervangen door nieuwe?

Ik heb dus een paar ledstrips en een zakje losse 97 CRI Seoul Semiconductor leds liggen. Dat zijn leds met een 415nm pompdiode in plaats van 450nm (dus betere weergave van violette kleuren), een fosfor om het blauwgroen-gat tussen blauw en groen op te vullen, en een zeer diep gaande rode fosfor. Dit resulteert in een voor leds extreem hoge CRI en een spectrum dat amper nog afwijkt van dat van een gloeilamp, of als je voor 5000k kleurtemperatuur gaat, daglicht.

Ik heb dit eerst zelf geprobeerd met een heteluchtblazertje, maar het wil niet erg lukken om de ledjes van een standaard 80 cri ledlamp er af te halen. Ik heb geen SMD rework gereedschap liggen.

Spectrum van een standaard 2700 of 3000k warmwitte led, 80 cri

Spectrum van de 97 cri 3000k Seoul Semiconductor Sunlike led

standaard led links, SSC led rechts. Ik moest 3x kijken om te zien of ik niet per ongeluk de rechterkant had overbelicht, want het lijkt echt wit-wit op de foto.

Ik moet nog eens een nieuwe kleurenkaart maken want dit laat alleen de witbalans zien, zegmaar.

De SSC leds zijn op Aliexpress te krijgen maar nu zit je dus met die forse extra kosten als je meerdere kleurtjes koopt.
Complete lampen met e27 fitting waren tussen de 20 en 25 euro, wat ik nogal fors vond. 5m ledstrip was namelijk maar 30 euro, en 20 losse ledjes 5 euro of iets in die richting (wat duur is voor leds natuurlijk maar dit zijn wel érg speciale leds én ze zijn genuine, in de zin dat het geen losgesoldeerde en opnieuw verpakte leds zijn!)

Als iemand zich geroepen voelt om mij hierbij te helpen, dan krijg je 10 van die ledjes (100lm per stuk, dus je kan er 2 mooie schemerlampen mee maken of één grote felle) of een metertje ledstrip (naar keuze 3000k of 5000k) als dank.