Draadloze uart transmitter zonder AT commands

Zonnepanelen:
Vandaag heb ik mijn injectie vermogenmeter aangesloten, het heeft lang geduurd omdat we zicht hebben om te mogen blijven salderen en daarom overbodig dreigt te worden.
Maar toch zou ik die volledig willen werkend krijgen betreffende afstandsbesturing van toestellen.

De print verzendt nu elke seconde draadloos serieel(2400b) een reeks van 8 bytes.

0xFE 0x20 0x20 0x20 'X' 'A' (0..9) (0..1)

De eerste 4 bytes zijn attentiebytes voor de ontvanger.
'X' =nieuwe reeks
'A' groep A
(0..9) is een optelling van nog beschikbaar vermogen 1= 500W 9=4500W
(0..1) is een merker die zegt dat er nog altijd injectie plaatsvindt.
Want als je toestellen bijschakelt, vermindert het beschikbare vermogen en moeten de reeds ingeschakelde toestellen AAN blijven.

Mijn goedkope zend ontvanger maakt daar een soepje van door de storingen die eigen zijn aan die eenvoudige 433Mhz ontvangers.

Heeft er iemand ervaring met UART tranceivers (niet te dure) die niet werken met AT commando's? dus gewoon die boverstaande bytes verzenden en ontvangen in huis, zo'n 10 a 15m , één richting is geen probleem.

edit: de ontvangers mogen niet te groot zijn omdat ze ingebouwd worden in een klikaan klikuit behuizing.

LDmicro user.

Ik weet niet of dit voor jou bruikbaar is, maar dit werkt bij mij heel leuk:

https://nl.aliexpress.com/item/Free-Shipping-hc-06-HC-06-RF-...4c4dk4pCIQ

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1MePrJFXXXXaDXXXXq6xXFXXXU/206174137/HTB1MePrJFXXXXaDXXXXq6xXFXXXU.jpg?size=80377&height=700&width=700&hash=f8059f2c2eaa6528ceae130674710217

Met een simpele terminal app kun je de bytes dan gewoon in bijvoorbeeld je telefoon ontvangen.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ik heb wel eens wat gemaakt met 2 ESP8266-01's.

Is het TTL?

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Ja het zijn TTL signalen van een 16F876a.

LDmicro user.

Ik proef een beetje 1-op-N verbindingen hier ?
Als in van meerdere ontvangers die moeten reageren op het signaal ?
Dan is denk ik die BT oplossing lastig, die zijn meestal 1-op-1

die 8266 zat ik ook aan te denken. met een beetje software erin kan die de data "broadcasten" in je wifi netwerk. ontvangers kunnen hiernaar "luisteren" en actie ondernemen indien bepaalde data voorbij komt.

e.e.a. wordt nog makkelijker met een mqtt servertje, maar misschien dat dat weer overkill is in jouw situatie...

Op 10 april 2019 16:37:41 schreef Skysoft:
Ik proef een beetje 1-op-N verbindingen hier ?

Ow nee, zo ingewikkeld ga ik het niet maken, 1 zender en 1 ontvanger en moesten er later meer ontvangers van doen zijn dan ontvangen ze allemaal dezelfde data.
Met instelbare inschakeltimers zou ik later de voorkeur kunnen geven aan een bepaald toestel maar daar is er voor het moment nog lang geen sprake van.

Het is geen precisie toestelletje, de spanning wordt niet gemeten, is vast op 230Vac, de cosphi ook niet.
Er wordt zelfs maar stroom gemeten gedurende een halve periode, je begrijpt dat het niet commercieel uitgebuit kan worden.

Het idee erachter was of het mogelijk was om met heel eenvoudige middelen te weten of je injecteert of afneemt.

De nauwkeurigheid bij een vervuild spanningsnet is daarom niet goed.

LDmicro user.
Stijnos

Golden Member

ik heb deze toegepast in mijn paintball score systeem
https://www.ecvv.com/product/2700604.html
wellicht te duur en te groot.
Daar hang je gewoon rechtstreeks je uart aan via tx en rx. Wat erin komt, komt er ook weer uit aan de andere kant

Mijn goedkope zend ontvanger maakt daar een soepje van door de storingen die eigen zijn aan die eenvoudige 433Mhz ontvangers.

Ik heb vaak simpele modules toegepast als de rfm42 van Hope, nooit problemen. (of tranceiver rfm69)
Ligt niet aan de modules, maar vaak aan slecht protocol, timing, of antenne(s)...

Beide units moeten in ieder geval op een kristal lopen vanwege de timing, en als het kritische informatie is zou ik er ook een checksum aan toevoegen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Deze morgen de scoop eens aangelegd en toen is mijn euro gevallen (heeft heel lang geduurd), het signaal wordt geinverteerd aangeboden door de zender/ontvanger.
Zal morgen de schakeling eens aanpassen.
Wat jij daar toont is ook heel interessant, dat is iets om te onthouden.

@Stijnos, idd te duur, de hele schakeling kost maar ~10euro, zonder behuizing(en).

Wordt vervolgd.

LDmicro user.