Ik wil mijn Vestax VCI-400 Ean Golden edition verkopen, maar vantevoren gecontroleerd of alles naar behoren werkt.
Bleek dat de linker pitchfader alleen helemaal naar boven of naar beneden een beetje midi waardes doorgaf.
Heb deze schoongemaakt met contact cleaner 390, maar mocht niet baten.
Uit elkaar gehaald, nog steeds zelfde euvel.
Type-nr. opgezocht en deze besteld via aliexpress.
Bij de-solderen per ongeluk ook een koperen ring los gesoldeerd, zie bijlage.
Nieuwe pitchfader gesoldeerd zonder die koperen ring;
Nu geeft ie de hele tijd waardes door.
+0,1 -0,3 +0,3 +0,1 enz.
De pitchfader gedesoldeerd en nog steeds deze midi doorgave...
Ik heb het vermoeden dat de koperen ring niet alleen een 'op-z'n-plek-houden' eigenschap heeft, maar als ik die baantjes op het PCB zie, ook de rest doet.
Hoe kan ik dit oplossen?
Kun je zo'n ring opnieuw erin solderen?
De originele ring is vernageld, dus dan zou ik ergens zo'n ring moeten kopen?
[Bericht gewijzigd door bascurtiz op (14%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die 'koperen ring' is de printplaat zelf die je gesloopt hebt.
Als er een baantje aan vast zat, zul je dat door een draadje te solderen moeten vervangen...
Ik soldeer zelden.
Maar dan dien ik de coating laag weg te schuren waar de baantjes op het board zitten?
En daar bovenop een stukje ijzerdraad solderen naar pinnetje van pitchfader die in het gat valt?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schuren is wat grof... 
Beste lak voorzichtig wegkrabben met een hobbymesje. Dan een koperdraadje (ijzerdraad soldeert niet erg) solderen tussen baantje en pen.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Je bedoeld waarschijnlijk de cross fader.
Maak ook een een foto van de onderkant van de print.
En verder doen zoals @Arco zegt.
En het ding is helemaal digitaal dus is de fader denk ik niet het probleem.
Na een week te hebben gespeeld, merkte ik dat de play/cue buttons soms wel aan, soms uit, gingen, afhankelijk van hoe hard ik op de metalen behuizing sla (thv. button grid van 8/pitchfader/switch).
Ik denk dat ik geleiding veroorzaak met de switch, waar de pitchfader boven zit en daartussen heb ik getracht te solderen (zie vorige foto).
Hier kun je zien dat het stukje koperdraad inderdaad tegen die switch aan komt.
Opnieuw uit elkaar gehaald om een nettere verbinding te maken...
Dit keer met een hetelucht föhn de switch in 1x er af gehaald, zodat ik meer ruimte heb om erbij te kunnen.
Nu is het baantje ook verbroken van de rode.
En uiteraard de groene.
Klopt het dat wat ik aangeef in rood en groen de baantjes zijn?
En wat doen die lussen, waar ze lijken te eindigen?
Dien ik nu de pinnetjes met stukje (dunner) koperdraad te verbinden met, daar waar de lus eindigt?
Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar om dat dunne baantje te verbinden met mijn stukje computerdraad op een nette manier.
pa3gws
Die print is zoals hij er nu uitziet een beetje vermoord. 
Voor je verder aan die print gaat bakken kan je beter die rommel er netjes af halen.
Dus ook die draad, maak met desoldeerlitze de eilandjes (voor zover nog aanwezig ) schoon.
En maak de verbindingen opnieuw met dun wikkeldraad.
Dat is gelakt draad en maakt niet zo gemakkelijk sluiting.
Wel even de uiteinden ervan even schoon krabben en vertinnen.
De baantjes die je aangeeft in rood en groen zijn de juiste.
Maar het baantje van het bovenste linker eilandje van het schakelaartje is denk ik ook om zeep.
Dus ook dat even met een stukje wikkeldraad herstellen.
P.S.
Als je geen wikkeldraad hebt stuur mij dan even een mail met jouw adres gegevens.
Dan stop ik een paar meter in een envelop.
Dank je wel @pa3gws!
Ik heb desoldeerlitze aangeschaft en ook wel gebruikt, maar dien ik nu die litze erboven op te leggen terwijl mijn soldeerbout daar bovenop druk?
Dat wordt ie niet warm genoeg lijkt het.
Terwijl ik nu toch zwaarder geschut in huis heb.
Ik kan hem regelen in warmte. Max is 480. Of is lager aan te bevelen?
Hoe ik het nu doe, is eerst het soldeer op de printplaat heet maken met de bout, dan zsm. het lytze erboven op duwen.
Dat lijkt iets te werken.
Die wikkeldraad, kan ik die ook bij de bouwmarkt kopen?
Ik zie wel het een en ander op internet in diverse diktes en materiaal:
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=432274 Zoiets aan te raden?
Bovenste linker eilandje van het schakelaartje...
Bedoel je de rode of de groene in bovenstaande foto?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Je hebt het probleem nu nog erger gemaakt dan het was, die print ziet er al aardig verknoeit uit.
Gezien je hier weinig ervaring mee hebt, lijkt het me best dat je er iemand bij haalt met verstand van zaken.
Vriend of zo kan je hier misschien wel bij helpen, of iemand op het forum kan dit voor je netjes fixen, tegen een zacht prijsje.
Als ik jou was zou ik niet verder bakken en knoeien aan die print, straks mag je een nieuwe print bestellen...Als die uberhaupt verkrijgbaar zijn.
Arco
Special Member
I.p.v. wikkeldraad kun je ook 1 enkel koperdraadje uit een soepel netsnoer nemen.
Print is inderdaad wel zwaar mishandeld... 
Het ziet er volgens mij erger uit dan het is door S-39, dan bruinig residue achterlaat =)
Baan groen is gebroken.
Baan rood ook.
Ik denk dat daar waar de lus stopt (een puntje in het midden) op de achterkant van het board een pinnetje zit.
Ik maak zo foto's.
Ik wil hem voor een zacht prijsje verkopen aan een vriend (65€), om dan ook nog een zacht prijsje uit te geven om dit te fixen...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
Op 7 mei 2019 16:20:51 schreef bascurtiz:
Het ziet er volgens mij erger uit dan het is door S-39, dan bruinig residue achterlaat =)
S39 in elekronica?????? Dat is voor loodgieterswerk!!!
CrossFireX
OK, maar dit knoeiwerk kan je niet aan een vriend verkopen. Dit hoort niet op deze manier.
Ik zelf zou zoiets beslist niet aan een vriend willen verkopen.
Door die S39 zitten er nu sterke zuren op, die je hele print gaan opvreten!!!
Plaats eens een zoekertje, misschien wil iemand dit wel oplossen voor een biertje of zo...
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (14%)]
pa3gws
Op 7 mei 2019 16:15:49 schreef Arco:
I.p.v. wikkeldraad kun je ook 1 enkel koperdraadje uit een soepel netsnoer nemen.
Print is inderdaad wel zwaar mishandeld...
Wikkeldraad is geïsoleerd een enkel draadje uit een snoer NIET.
Arco
Special Member
Voor vervanging van een baantje hoeft geisoleerd ook niet als je het traject van het baantje volgt.
Desnoods vastzetten met een miniem drupje secondenlijm. (ik doe dat meestal met de punt van een naald/speld)
Geisoleerd wikkeldraad geeft weer nieuwe uitdagingen voor TS...
(hoe krijg je dat er af?)
pa3gws
Desoldeer litze op de print en dan de bout er op.
Dan wordt het overtollige tin opgezogen.
De print met een oude tandenborstel en wat IPA o.i.d. schoonschrobben.
Mij even mailen voor wikkeldraad.
In je profiel je adres invullen wie weet is er iemand bij je in de buurt die je even wil helpen.
En dan gaat hij het vast wel weer doen en kan je hem met een gerust hart best wel verkopen. 
EN DE S39 HEEL VER WEG STOPPEN. 
@Arco
Met een scherp mesje de lak er af krabben en daarna even vertinnen met een flink hete bout werkt prima.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (12%)]
Arco
Special Member
Afkrabben, voor de gemiddelde hobbyist wel te doen ja, maar gezien de resultaten tot nu toe ben ik zeer terughoudend... 
pa3gws
CrossFireX
Allemaal mooie tips, maar voor iemand die geen ervaring heeft kan dit beslist nog een uitdaging worden...
Zeker als ze met loodgietersmateriaal aan de slag gaan.
Voor ons is het zo makkelijk, doen het soms zonder na te denken.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]
pa3gws
Dat klopt maar met de nodige tips denk ik dat het de TS wel lukt.
Als hij maar doet wat hem gevraagd wordt en elke stap die hij doet even laat zien.
pa3gws
Op 7 mei 2019 16:09:35 schreef bascurtiz:
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=432274 Zoiets aan te raden?
Te dik 
En het groene eilandje.