Hallo,

Wij hebben hier thuis in de kelder bureau's waar computers en zo staan. We
wonen in een vrij nat gebied en moeten elke dag tussen 10000 en 20000 liter
water wegpompen om onze kelder droog te houden. Vanaf het moment dat die
pomp niet meer werkt dan staat er een uur later al water in de kelder. Nu
zou ik daar een alarm voor willen maken dat laat weten als het water in de
put waar de pomp staat te hoog staat (en de pomp dus niet werkt) of wanneer
de elektriciteit is uitgevallen.
Om dit te detecteren is geen enkel probleem maar kent iemand een manier om
bijvoorbeeld een sms te kunnen sturen naar een gsm als er een alarm is.
Er stond in januari en februari van dit jaar zo een project met een siemens c35 maar dat is veel te uitgebreid voor dit. Ik was aan het denken met een of andere oudere gsm die je via een poort kunt besturen die met een microcontroller aan te sturen. Dit microcontroller zou niet meer moeten doe als detecteren of het water te hoog staat of dat de electriciteit is uitgevallen en dan een bericht sturen.
Kan iemand mij wat sites geven met projecten die een µC interfacen met een gsm? Ik heb al een gegoogled maar ik vind niet bruikbaar.

mvg.

zoeloelip

Ik weet dat er in de elketuur een tijdje terug wat over heeft gestaan, samen met een sms chip. Ik zal straks even opzoeken welke editie dat was en zal het dan ff posten.

/edit Zie de post van Luk hieronder ergens.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

je verteld dat er computers staan? is het dan niet een idee om via het internet een smsje te versturen? wat je ook kan doen om het simpel te houden is met een oude telefoon gewoon alleen te bellen aan het nummer kan je dan zien dat het pomp kapot is.

jah das veel slimmer en dit moet je zelfs volges mij wel met een simpele 486 kunnen oplossen op win 95 internet aansluiting erop en een macro'tje ofzo schrijven....

grt. erik

Die computer kan dat natuurlijk prima doen, maar wat als de elektriciteit is uitgevallen. Dan werkt dat natuurlijk ook niet meer.

Marcel

Op ma 22-07-2002 19:39:28 schreef Marcel:
Die computer kan dat natuurlijk prima doen, maar wat als de elektriciteit is uitgevallen. Dan werkt dat natuurlijk ook niet meer.

Marcel

Je kan het dan natuurlijk gewoon zo doen dat als de stroom uitvalt je een schakeling het die zorgt dat je vaste telefoon gaat bellen naar je 06. Het enige wat die schakeling dan moet doen is de hoorn 'van de haak nemen,' en hij moet bijvoorbeel het m1 (memory 1) knopje 'indrukken.'

Veel succes ermee

Op ma 22-07-2002 19:49:41 schreef Corné:

[...]

Je kan het dan natuurlijk gewoon zo doen dat als de stroom uitvalt je een schakeling het die zorgt dat je vaste telefoon gaat bellen naar je 06. Het enige wat die schakeling dan moet doen is de hoorn 'van de haak nemen,' en hij moet bijvoorbeel het m1 (memory 1) knopje 'indrukken.'

Veel succes ermee

er bestaan industriele gsm-modems met alarm ingangen. Hoor maar eens rond bij bedrijven rond automatisatie of bij westermo (fabrikant) (weet de website ni meer)

Het SMS projekt staat in elektuur nummer 459-460 van januari-februari 2002.
De SMS chip is wel duur ( 29,00 Euro, shipping costs 4,60 Euro.)
Je kan hem bestellen bij een duitse firma (Engelmann & Schrader GmbH)
Voor meer info ga naar : www.engelmann-schrader.de.
Bovendien hebben ze me verteld dat het ook zou lukken via een Siemens C25 GSM.
Ikzelf ga hiermee experimenteren tijdens de komende weken, zal jullie op de hoogte houden.

Met een computer werken was eigenlijk ook mijn eerste plan omdat hier toch altijd een server 24 op 24 draait. Maar als de elektriciteit uitvalt dan werkt dit systeem ook niet meer.
Ik vrees dat sms een vrij dure oplossing zal gaan worden dus heel waarschijnlijk zal het met een oude telefoon worden.
Ik ga nog wat verder zoeken, dat project uit de elektuur hoeveel zou dat gaan kosten?

Je neemt een oude gsm telefoon. Onder de 1 programmeer je het nummer van jouw mobiele telefoon. Zodra je op die oude gsm de 1 ingedrukt houdt belt ie je eigen mobiele telefoon en verschijnt in het display het nummer van de oude gsm. Dat nummer noem je Alarm kelder. Zodra je dus gebeld wordt met die oude gsm zie jij Alarm kelder in je display staan.

Vervolgens verbindt je de toets 1 (solderen op de printplaat) met een "waterdetector" met een moment maak contact. Misschien moet hier een timer tussen omdat hij anders niet lang genoeg contact maakt.

Als er water komt verbindt je detector toets 1 en de oude gsm gaat jouw nummer bellen. Bingo!

(zo doe ik het met mijn deurbel ;-) Slaat nergens op, maar wel leuk!)

Nog niet zo een slecht idee, maar dan zou hij bijvoorbeeld na ook wel moeten ophangen, anders staat er een verschrikkelijk lange stilte op de voice mail van de gebelde gsm.

Nee je neemt gewoon de telefoon niet op. Je wordt gewaarschuwd door het "rinkelen" van je telefoon. Op het display zie je "Alarm kelder". Met de juiste telefoon waarmee je ontvangt zou je ook nog aan het nummer van de oude gsm een eigen beltoon kunnen hangen. Het kost je dus niets! Er is alleen één maar... beltegoed verloopt na een bepaalde tijd. En de prepaidkaart die in je oude gsm zit belt nooit. Dus eens in de zoveel tijd zul je het moeten opwaarderen.

Weet ik. Maar als je naar een gsm belt en je neemt na een aantal keer niet op of je beëindigd de oproep niet dan krijg de bellende gsm de voice mail zolang als de verbinding duurt.
Je moet je gsm ook ooit eens afzetten en dan krijg je een gemiste oproep als je die bijvoorbeeld na 2 keer bellen al kunt laten ophangen.

Oh wacht ik snap wat je bedoelt. Had ik nog niet aangedacht.

eehmmm. je kunt een tweede timertje mee laten lopen die 1 minuutlang piepjes afspeelt en daarna de rode vebreek knop schakelt. Aan de piepjes zou je dan kunnen horen dat je als de wiedeweerga naar je kelder toe moet ;-)

Je zou natuurlijk ook met zo'n sample device echt een melding af kunnen spelen.

Hier moet ik ook nog wat op verzinnen voor mijn deurbelhack.

Je kunt natuurlijk ook met een timertje snel genoeg het verbreken zodat je niet de voicemail krijgt. Of bedoelde je dat?

Ik wil niet moeilijk doen maar dan is er nog altijd een probleem. Je moet maar eens met een gsm bellen en dan eens timen hoelang het duurt eer hij begint met rinkelen. Soms is dat bijna direct maar soms duurt het ook vrij lang.
En dan ook nog eens als het bezet is, wat dan?
Ik moet dat toch eerst een goed bekijken, want er komt toch vrij veel bij kijken.

Als ik toch geen sms gebruik denk ik dat het gemakkelijker om die oplossing van die oude telefoon te gebruiken, dan zit je niet met belkredieten die verlopen, alleen moet je dan er gens een geluid signaal kunnen genereren zodat je weet dat het geen gewone oproep van thuis is.

[Bericht gewijzigd door zoeloelip op ]

Geloof dat conrad wel sprekende klokjes heeft. Druk op de knop geeft dan de tijd in spraak. Dat zou ook wel wat zijn.

Ik heb ook al aan het proberen geweest om met een gsm een alarm te maken, ge moet gewooon twee maal op de on knop drukken, dan belt hij de laatste nummer op (Uw andere gsm). Het nummer dat ge dan als oproep krijgt noem je alarm, maar je neemt niet op. Maar die oude gsm krijg ik niet open om te zien of ik aan die on knop draadjes kan solderen. Het is een ericsson t10s, ik was de laatste dagen op het internet aan het zoeken naar de aansluitingen van de datakabel of die on knop niet naar buiten komt, maar ik heb het nog niet gevonden. Ik volg met belangstelling deze discussie, eens zien wat jullie er op vinden.

Ik ben dit aan het doen met een siemens c35i. Die is ook schroefloos, maar kun je open klikken. Dit kan vast ook met de t10 wel. Dan solderen op de print met een vergrootglas. Aan de zijkant heb ik een gaatje gemaakt om de draadjes naar buiten te voeren.

Maar hoe wil jij het dan doen met de voicemail?

Ik gebruik geen voicemail, ik heb thuis een alarminstallatie die bij alarm via de gewone telefoonlijn naar mijn gsm belt, dan neem ik ook niet op, ik zie alarm verschijnen en weet genoeg.

Maar als je nu je gsm uit hebt? Dan staat die alarm melding toch op je voicemail? Of heb je helemaal geen voicemail aan staan?

Kijk even bij www.sms-alert.nl, doet wat jij zoekt,
eventueel 'battery backup' is geen probleem, en kan
op een pre-paid kaart draaien.

Verder is het apparaat niet beperkt tot 1 alarm ingang,
maar heeft naast de digitale ingangen ook analoge ingangen,
en kan (autonoom) relais (zitten ook uitgangen op) schakelen. Bv een noodpomp aanzetten, zodra een niveau
bereikt is, terwijl 'ie jouw een smsje stuurt dat er
iets mis is. -mailen (via sms) kan 'ie ook-

lijkt wel interessant en hoeveel zou zo een beestje moeten kosten. Want goedkoop lijkt mij dat allesbehalve.

sms-alert is van een goede kennis van me en zit hier in Leeuwarden. Is een super systeem wat vooral in boten, vrachtwagens, reclameborden en zo zit. Lijkt me voor deze toepassing een beetje te... maar volgens mij begint het bij 500 euro of zo.

Betreffende die voicemail, ik heb helemaal geen voicemail, ik gebruik enkel een doorschakeling ingeval van uit of bezet schakelt het door naar de gsm van mijn zoon.
Nu heb ik gehoord dat als je een oortelefoontje koopt voor een gsm dat ge die dan ergens aan Uw oor kunt aanzetten. dus het kontakt aan (yes) moet toch naar buiten komen op de data-bus. Ik ga eerstdaags een oortelefoontje kopen.