Ik bezit een GSM Samsung I1862.
Opladen op netstroom werkt zonder problemen.
Opladen op autobatterij en op verschillende powerbanks lukt niet, ik heb dit uitgetest met verschillende oplaadkabels.
Eigenaardig , ik bezit een powerbank van Medion (52009 mah ) met een geintegreerde kabel USB3 ?, en met deze lukt het wel.
wat is de oorzaak ??

Jouw GSM zal bij de niet werkende combinaties spanningen aangeboden krijgen die worden afgekeurd door jou GSM. Daardoor besluit jou GSM niet te gaan laden. Sommige GSM's hebben een extra spanning nodig meestal op de midden pennen van de usb steker die de lader identificeert. Een apple telefoon weet dan dat hij gevoed wordt door een originele apple lader. Samsung is wat dit betreft ook een leuke die dit soort dingen heeft.

De reden voor die identificatie is veiligheid en commercieel. Met een foute lader kan je gsm accu beschadigen. Die kan dan tijdens het laden in de fik vliegen. En in een later stadium als je GSM bijvoorbeeld in je kontzak zit kan en een beschadigde litium accu ook in de fik vliegen. Een litiumaccu in de fik is een metaalbrand die bijzonder heet kan zijn, moeilijk te blussen en grote wonden kan maken. Daar zijn al wat rechtzaken over geweest. Andere reden is natuurlijk commercieel. Apple wil dat je alleen apple spullen koopt.

De veiligste oplossing is de bij het merk behorende spullen kopen. Andere minder veilige oplossing is een bestaand willekeurig merk van randapparatuur kopen en het zelf elektronisch zo aanpassen dat het wel gaat werken.

Nog wat leesvoer:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/103948