Hallo allemaal ik ben Jesper en nieuw hier op het forum. Ik heb me op het forum aangemeld omdat elektronica mij heel erg bezig houd in het dagelijks leven. Ik ben zelf onderhoudsmonteur/storingsmonteur bij de NS, daarnaast vind ik het altijd luik om projectjes te bedenken.
Mijn broer word binnenkort vader en ben een beetje op het internet aan het struinen geweest. Daar kwam ik een elektrisch bestuurbare kinderauto tegen. Mij lijkt het leuk om zo'n ding te kopen. en daar een R pi in te zetten met een 12v accu en dan met een Xbox controller te besturen. Ik zou hem dan in het begin gewoon willen begrenzen tot 5 km/h en als hij steeds groter word 35 km/h laten lopen.
Mijn vraag is nu kan je een R pi gebruiken in een 12v circuit?
Zou je daar in grote lijnen een programma voor kunnen schrijven? (Ik heb op YouTube veel filmpjes voorbij zien komen met een Xbox controller dus dat kan zeker.)
Ik ben een leek in het programmeren maar ik leer snel van dingen proberen. Maar het is natuurlijk wel handig om een beetje te weten in welke richting ik moet beginnen.
Alvast bedankt.
MGP
LDmicro user.
Waarom een Xbox controller? dat ding heeft toch een stuur of is een kinderauto een afstandsbestuurde RC auto?
Ok een RC auto , staat in de titel, nog geen koffie gedronken..sorry
Als je nog alles moet ontdekken zal dat een een paar stappen te ver zijn vermoed ik, niet zo eenvoudig als je denkt.
[Bericht gewijzigd door MGP op (24%)]
MGP
LDmicro user.
Waarom koop je geen occasie RC besturing? je zult hiermee je handen al vol hebben om die motor(en) in de pas te laten lopen.
Op 1 mei 2019 08:34:34 schreef MGP:
Waarom koop je geen occasie RC besturing? je zult hiermee je handen al vol hebben om die motor(en) in de pas te laten lopen.
Omdat het me leuk lijkt om met een r pi te knutselen
Op 1 mei 2019 08:08:51 schreef Vamstel:
Hallo allemaal ik ben Jesper en nieuw hier op het forum.
Ten eerste welkom.
Mijn vraag is nu kan je een R pi gebruiken in een 12v circuit?
Ja dat kan, met de juiste hardware.
Zou je daar in grote lijnen een programma voor kunnen schrijven?
Ja, maar vergis je daar niet in. Zeker als je nog geen ervaring hebt. Ik ben het dus wel met MGP eens, en met alleen een programma ben je er niet. Wat dacht je van een motorregelaar en nog eventuele andere interfaces. Als die auto voor en achteruit moet kunnen heb je een H_brug nodig, die zijn wel te koop natuurlijk, maar die moet je wel aan de praat krijgen via de software. Dus of dit echt een beginners project gaat worden betwijfel ik.
Als je bijv. een standaard rc afstandsbediening zou kopen en dan met je R-PI de ontvanger uitlezen en een motor aansturen, dat is al een hele klus, zeker voor een beginner. En dan hebben we het nog niet over een Xbox controller.
Ik ben een leek in het programmeren maar ik leer snel van dingen proberen.
Ik denk dat dit project nog iets te hoog gegrepen is, maar je kunt wel met iets simpelers beginnen om het één en ander onder de knie te krijgen. En dan kun je het over een jaar of twee eens gaan proberen. Dat kindje van je broer kan er eerder toch niets mee. 
Maar het is natuurlijk wel handig om een beetje te weten in welke richting ik moet beginnen.
Nou, met iets simpelers dus. Maar je moet het zelf weten natuurlijk.
MGP
LDmicro user.
Dat is eigenlijk een moeilijke vraag omdat je nog nieuw bent voor ons, geen achtergrond te vinden 
Misschien een ruitenwissermotor scoren en eens een PWM schakeling maken om die in snelheid te regelen, zonder RPI om te beginnen.
Er zijn zoveel dingen dat je kan doen.
Mss kun je es proberen om 2 relais aan te sturen?
bv een puls relais, houdrelais, tijdsrelais,...
Doe dit eens met een Pi,
en doe dit ook eens met een arduino.
Dit zijn basis
Als je dit werkend hebt, zou je al enige verschillen moeten merken.
Op 1 mei 2019 09:28:51 schreef Vamstel:
Wat raden jullie mij aan om mee te beginnen als ik vragen mag ?
Iets anders dan een Raspberry Pi pakken, bijvoorbeeld een echte controller. 
Een RPi is een complexe, multitasking computer die eigenlijk helemaal niet zo geschikt (of bedoeld) is om als motor besturing misbruikt te worden. Wordt vast wel gedaan, kan best werken, en het zou mij ook niet verbazen als er wel eens RPi + extra controller voor zo'n job ingezet wordt (waarbij extra controller het eigenlijke werk doet, en RPi voor een leuke gebruikers interface zorgt).
Wat dan wel? Een microcontroller, bijv. een Arduino met motor driver "shield" erbij. Dan heb je een veel simpeler omgeving qua programmering, veel directere greep op het low-level gebeuren, en is het inpassen van zo'n Xbox controller misschien juist wel een 'complex' (?) onderdeel v/h project.
Denk bijv. eens aan het power aan/uit gebeuren: wat doet een RPi als power er op een willekeurig moment er af gaat & weer terug komt? Hoe lang duurt dat? Wat doet een Arduino in dezelfde situatie? Laatstgenoemde zal daar duidelijk minder moeite mee hebben schat ik zo.
Op 1 mei 2019 10:04:22 schreef RetroTechie:
Denk bijv. eens aan het power aan/uit gebeuren: wat doet een RPi als power er op een willekeurig moment er af gaat & weer terug komt? Hoe lang duurt dat? Wat doet een Arduino in dezelfde situatie? Laatstgenoemde zal daar duidelijk minder moeite mee hebben schat ik zo.
Dat is inderdaad ook nog een reden om voor iets anders te kiezen. 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
En een Rpi is erge overkill voor zoiets (ok, relatief dan) simpels...
[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]
Inderdaad, een RPi lijkt me niet geschikt, je wil iets realtimes hebben zoals een Arduino.
Verder leuk idee maar 1:
Die dingen zijn mega lomp, ik hoop dat je broer een driedubbele garage heeft, anders wordt jouw bloed/zweet/tranen project een verplicht nummertje en irritante ruimtevreter waar het kind waarschijnlijk nulll interesse in heeft.
En bovendien 2:
Als het ding gek gaat doen bij een gevaarlijke situatie (kan een ander tuinmeubeltje of trapje zijn) ligt dat kind ineens onder zijn eigen wagen.. Ik zou hier niet aan beginnen (totdat ze zelf al van fietsen vallen of in sloten springen)
Dank jullie wel allemaal dat jullie gereageerd hebben en jullie hebben mij zeker aan het denken gezet.
Kunnen jullie mij in grote lijnen vertellen hoe je de arduino een 12v motor aan kan laten sturen? En aan ruimte heb ik gelukkig geen gebrek.
Dit had ik nog gevonden met een Arduino. (is een arduino beter te installeren dan een Rpi)
https://youtu.be/5ZptMi1j_w8
Is dit beter te doen voor een leek? Dan ga ik van de week een uitgebreid arduino pakket bestellen en als jullie het leuk vinden wil ik dit project hier op met jullie delen.
Bij een arduino moet je niks installeren, die voert code uit.
Jij drukt op knopje a ennde arduino doet er iets mee. Bv motor vooruit latenndraaien
MGP
LDmicro user.
Op 2 mei 2019 11:46:44 schreef Vamstel:
Is dit beter te doen voor een leek?
Eerlijk? ..nee.. veel te gecompliceerd voor een leek.
Tegen dat je klaar bent is de kleine de auto ontgroeid 
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Als leek, begin bij het begin waar de meesten mee starten. LCD display en µC (of pi) en er "hello world" op 'toveren'. Zo banaal als het lijkt zo essentieel is dit voor het verdere vervolg. Een thermometer, een klokje (RTC, DCF, GPS, sntp), een ventilatorregeling, .... allemaal mogelijkheden waar je even zoet mee kan zijn.
Leer eerst stappen, lopen komt later wel goed (als je er mee bezig blijft).
Op 2 mei 2019 11:46:44 schreef Vamstel:
Kunnen jullie mij in grote lijnen vertellen hoe je de arduino een 12v motor aan kan laten sturen?
Ja, dat kunnen wij. Maar er is op het net ook wel iets over te vinden.
https://www.johnval.nl/school/informatica/arduino/sketch5.htm
Dit had ik nog gevonden met een Arduino.
https://youtu.be/5ZptMi1j_w8
En wat er op het filmpje staat zou ik niet doen, is niet betrouwbaar genoeg. Maar het kan.
(is een arduino beter te installeren dan een Rpi)
Je zal eerst moeten leren programmeren voordat je er iets mee kunt, dus hoe ver wil je gaan?
Is dit beter te doen voor een leek?
Nee dat maakt in principe niet uit, je moet het beide leren.
Dan ga ik van de week een uitgebreid arduino pakket bestellen en als jullie het leuk vinden wil ik dit project hier op met jullie delen.
Als je dat graag wil, ben ik niet degene die je tegenhoud, maar begin dan wel heel simpel met het aansturen van ledjes.
Op 2 mei 2019 14:05:07 schreef buckfast_beekeeper:
Leer eerst stappen, lopen komt later wel goed (als je er mee bezig blijft).
Ik heb eerst leren kruipen, maar jij bent met stappen begonnen. 
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Volgens mijn ma heb ik nooit gekropen. Op 11 maanden liep ik. Voor mijn 2de verjaardag ging ik naar de kleuterschool. Toen mocht dat nog.
Mijn vorige waarschuwingen blijven staan, maargoed, voor de techniek:
Koop een kleine RC auto en bouw die regeling om van 1A motortje naar 20A motor. Dan heb je alles al compleet.