Hallo,
Ik zit met een probleem waar ik maar niet uit raak. Ik heb enkele jaren geleden een besturing gemaakt voor een deur in een bank filiaal. Door een kortsluiting in het slot (slot met gelijkspannigs motor 9V) heeft waarschijnlijk de logo het ook begeven. Heb hier een nieuwe besteld en geplaats maar weet in geen 100 jaar meer hoe ik die besturing gemaakt had.
Het slot heb ik intussen hersteld en getest. Voor de sturing heb ik 2 drukknoppen op de bureau en 1 magneet contact op de deur.
Werking:
Als ik op de drukknop druk (I1/I2), moet het slot open gaan (1sec aanhouden - Q1 en Q2 + en - van de slotmotor). Wanneer het magneetcontact NIET open gaat moet na 10 sec de deur terug sluiten (1sec - Q3 en Q4 + en - omgewisseld).
Als ik op de drukknop druk en het magneetcontact (I3) onderbroken wordt (deur open) moet de timer uitvallen en mag het slot niet uitkomen tot het magneetcontact terug gesloten is (deur toe).
De uitgangen mogen niet actief blijven. Anders blijft er spannig staan op de motor van het slot.
Het gene in bijlage was een nood oplossing maar blijkt toch niet te werken. Can someone help please!
Waarvoor mijn eeuwige dankbaarheid!!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Daar ga ge ja dan met al je zelfbouw..
Is op dit forum al vaak genoeg gezegd, in een professionele omgeving niet zelf sleutelen.
Sorry, ik kon het niet laten.. 
Zo zie je maar weer wat er van komt..
Als die Logo stuk gaat van een sluiting in dat motortje zou ik de installatie nog eens goed bekijken, iets is daar niet in de haak.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik kan wel wat voor je maken, maar...
Door sluiting kan een uitgang van je LOGO naar de knoppen gaan, maar niet je hele LOGO. Kun je het programma uit je oude LOGO halen en overzetten naar je nieuwe LOGO?
Is je nieuwe LOGO uit de 0BA8 serie?
Je omschrijving is een beetje vaag, dat moet duidelijker wil ik er een programma voor kunnen maken.
Je mag me prive mailen.
@Dok
Een logo is nou niet echt hobby bob spul, daar kun je zoiets prima mee bouwen.
@Jannis,
Van zoiets altijd een backup maken, zowel op je eigen systeem of zelfs op een USB stickje wat je in de kast achterlaat. Die dingen kosten tegenwoordig niets meer.
Als je Q1, Q2 en Q3 en Q4 gebruikt om de voeding naar het motortje te schakelen ... is dat een ver van nette oplossing, daar zit geen enkele vorm van vergrendeling in, dit kan niet op een goede manier zonder externe relais.
[Bericht gewijzigd door Sine op (30%)]
Die Logo heeft meer dan 15 jaar zo prima gewerkt... ik veronderstel dat het misschien met die kortsluiting te maken had. Heb niet gezegd dat dit zo is. Geloof me, ik heb meer ervaring in elektronica dan u misschien denkt. En de back up is spijtig genoeg verloren gegaan op mijn oude harde schijf van mijn pc... de volgende sturing gaat de cloud in zodat ik ze altijd heb ?. Ik krijg ook geen communicatie meer met de oude logo. Licht gaat aan maar doet niets meer. Voor diegene die niet gewoon nutteloze commentaar geven en willen helpen, alvast bedankt!
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als je Q1, Q2 en Q3 en Q4 gebruikt om de voeding naar het motortje te schakelen ... is dat een ver van nette oplossing, daar zit geen enkele vorm van vergrendeling in, dit kan niet op een goede manier zonder externe relais.
Je kunt heel goed in je LOGO een softwarematige vergrendeling maken. Betrouwbaarder dan echte kontakten.
En in je LOGO kun je eenvoudig extra timers inbouwen zodat het overschakelen van Open naar Dicht en omgekeerd altijd met en korte tijdvertraging plaats vind.
Als je de logo nog hebt moet je hem even openmaken en de TVS diode van het voedingscircuit checken. Grote kans dat als je die eruit haalt en hem even aan een gewone 24V voeding hangt (of waar hij ook voor gemaakt mag zijn) dat je dan wel het programma eruit kan trekken. Dit kun je overigens ook meten zonder hem open te maken, even de voedingsdraden losmaken en over de + en - terminals op de logo ohms meten.
[Bericht gewijzigd door Dominic op (21%)]
de volgende sturing gaat de cloud in zodat ik ze altijd heb
Dat geloof je nu toch zelf niet? Maar ok, het zal dus beter minder slecht zijn dan je huidige backup-mechanisme...
Op 2 mei 2019 16:02:16 schreef Jannis Langendries: de volgende sturing gaat de cloud in zodat ik ze altijd heb ?.
Zodat je na 15 jaar de inlog kwijt bent en het emailadres waarop het geregistreerd is al niet meer bestaat.