hallo beste vrienden
ik heb onlangs een photoplay gekocht op een veiling ….
beeldscherms start op maar daarmee is alles gezegd !
op het beeldscherm verschijnt enkel 'no signal 31K/60 '
heb reeds een nieuwe voeding geplaatst … iemand hier ervaring mee ?
alvast bedankt !

Zonder enige info omtrent merk/type valt er niets te zeggen...

Behalve dat het duidelijk niet aan de voeding lag, tenzij de nieuwe ook stuk of gewoon ongeschikt is.

Er zijn opzich wel verschillende fotoplee's en een typenummer is altijd nodig maar ik denk dat een paar foto's hier misschien meer zeggen voor de kenner.

Verder begrijp ik uit het verwisselen van de voeding dat er verder helemaal geen leven in het computergedeelte zat? Wat voor soort PC zit erin? ATX moederbord? Soort processor? Insteekkaarten?

excuseer was de fotos vergeten bijvoegen

ook al heb ik een nieuwe voeding gestoken alsnog komt er geen leven of krijg ik nergens ledindicatie dat de voeding doorloopt

Als er beeld is lijkt de voeding me in orde... ;)

welke voeding heb je vervangen? van de computer en display zijn 2 verschillende voedingen wrs. het moederbord kan een ATX of AT voeding aan, wat zat er in? een AT voeding wordt in de 230V geschakeld, waar een ATX een stby heeft en dus dient het moederbord een power on knop te hebben. had de oude voeding 2 stekkers langs elkaar links op de foto dan was het een AT voeding, welke dus anders werkt..

het moederbord is nog een Pentium 1 model zo te zien, vaak is de bios batterij dan gewoon dood. een cr2032 batterijtje doorgaans vervangen.

Gaat de processorkoeler wel draaien? Dan is dat een teken dat er leven in de voeding zit.

Trek eens het werkgeheugen en de PCI-kaart eruit, en plaats deze daarna weer terug. Soms wil dat wel eens helpen (oxidatie?).
Dat geintje heb ik vaker gehad bij oude pc's, ook laatst een Photoplay toevallig (een oudje met 486DX moederbord).

Op het moederbord kan een AT of een ATX voeding zo te zien. Als er een AT-voeding op zat die stuk was en je hangt er een ATX voeding aan, dan kan het dat hij alsnog niets doet omdat hij geen signaal krijgt om aan te gaan (dat heeft een ATX voeding nodig en een AT voeding niet).

Als je pech hebt zijn de elco's op dat mainboard gaar. Persoonlijk zou ik eerst de harddisk los trekken, als die stuk gaat ben je de software kwijt en is het hele ding onbruikbaar. Het is het touchscreen uitgevoerd? Heeft die een eigen insteekkaart, of werk die via een seriële poort of zo?

Op 4 mei 2019 17:12:26 schreef testman:
welke voeding heb je vervangen? van de computer en display zijn 2 verschillende voedingen wrs. het moederbord kan een ATX of AT voeding aan, wat zat er in? een AT voeding wordt in de 230V geschakeld, waar een ATX een stby heeft en dus dient het moederbord een power on knop te hebben. had de oude voeding 2 stekkers langs elkaar links op de foto dan was het een AT voeding, welke dus anders werkt..

het moederbord is nog een Pentium 1 model zo te zien, vaak is de bios batterij dan gewoon dood. een cr2032 batterijtje doorgaans vervangen.

aangezien het scherm wel degelijk werkt zal die voeding wel nog werkende zijn … ik heb echter de voeding van het moederbord vervangen
in bijlage de oude voeding en de nieuwe voeding …
vele zaken zijn latijn voor mij , een leek in elektronice :D

De 350W is een ATX2, de 200W een ATX voeding.
(bij AT(X) is de 5V de hoofdspanning, bij een ATX2 is dat de 12V...)

De 200W voeding is een AT-voeding, dus geen ATX. Die gaat aan zodra je de spanning aansluit (en de schakelaar aanstaat - stond de schakelaar wel aan?). De vervangende ATX-voeding gaat alleen maar aan als hij een power-on van het moederbord krijgt. Grote kans dat het moederbord dat niet doet omdat de aansluiting voor de ATX-powerswitch niet gebruikt is omdat de fabrikant van de fotoplee in een AT-voeding had voorzien.

Er zijn nu ongeveer 4 mogelijkheden om het op te lossen.

1) een vervangende AT voeding kopen (zijn nog te koop voor industriële computers)
2) de originele AT voeding repareren (dat zou ik waarschijnlijk als eerste proberen maar dan moet je wat reparatie-ervaring hebben)
3) de ATX-voeding modificeren (de power-on draad aan massa knopen)
4) ATX: het moederbord modificeren (one-shot aan de powerswitchaansluiting)
5) ATX: een los powerknopje (momentcontact) aansluiten op de powerswitchaansluiting van het moederbord.

Dit alles er natuurlijk van uitgaande dat de voeding inderdaad het probleem was. Dat geef ik wel een vrij grote kans.

Verder kan de vervangende ATX-voeding maar 18A in plaats van 20A leveren op de 5V lijn en met een beetje pech stijgt de 12V te hoog op als je die niet voldoende belast, dus even meten of die niet te hoog is als je een ATX-oplossing kiest, dat is slecht voor de harddisk. Als de 12V aan de hoge kant is onder belasting, zul je een dummy-load moeten aanbrengen, een andere ATX-voeding moeten zoeken of toch terugvallen op een van de AT-oplossingen.

dank u wel voor de handige tips …
de oude herstellen zit er niet in vrees ik wegens weinig ervaring qua herstellingen
ik heb alvast de fabrikant van de voeding gecontacteerd met de vraag om een schema door te sturen of mij te vertellen welke draad ik juist kan overbruggen om de power on te activeren .
ik dank u nogmaals en laat hier nog weten of het al dan niet gelukt is
grtn tom

De ATX connector is gelukkig standaard. Op https://en.wikipedia.org/wiki/ATX#/media/File:ATX_20-PIN.png moet je pin 14 permanent doorverbinden met een ground, bijvoorbeeld pin 13 of pin 15, om de voeding aan te laten staan.

ik heb alvast iets aan de praat gekregen , weliswaar met volgende melding

'Primary Master disk: None'
zegt volgens mij genoeg... (kapot/niet aanwezig?)

Of misschien een bekend fotopleeprobleem: BIOS settings liggen eruit. Zijn meerdere topics over en er hangen hier ook wel mensen rond die dat vaker goedgezet hebben.

nieuwe vorderingen … alle contacten eens uitgetrokken en uitgeblazen , nadien terug ingeplugd

ik veronderstel dat hier niets aan te doen is ?

Windows mist DLL's: opnieuw installeren? (kun je in 'safe mode' opstarten?)

[Bericht gewijzigd door Arco op (30%)]

Kan een omgevallen bitje op de harddisk zijn (checkdisk doen via een andere computer), maar kan alsnog een verkeerde biosinstelling zijn als die er inderdaad uitlagen. Of een slecht contact in de harddiskinterface (kabels er nog een paar in en uit doen, of schoonmaken met Kontakt Tuner of Kontakt Gold.

kan best zijn dat de hdd door vaak half opstarten corrupte bestanden heeft gekregen. starten in safe modus wil nog weleens helpen, kan esc of F8 zijn..

Opnieuw installeren betekend einde van je photoplay hij wordt gegarandeerd onbruikbaar. Zaak is om te bekijken welke windows versie dit systeem gebruikt en dan in safe mode via SFC de bestanden terug te zetten.

Eerst een volledig image van de hardeschijf trekken om eventueel nog terug te kunnen mocht het mis gaan en dan pas de schijf controleren op fouten enz.