zoek software om bedieningspaneel te maken.

Ik weet dat er jaren geleden in de vbda opleidingscentrum voor werkloze een school student daar zijn eind werk aan het maken was en hij moest de beveiliging van een robot. Daar mee bedoel ik de veiligheidskooi die er rond zat en hij. Had een programma op pc staan waar hij een soort foto van de de robot en kooi opzag en ook welke beveiligden er waren en je kon zien dat bv de noodstop op een bepaalde plaats was ingedrukt.

Heeft mij toen de naam gezegd van de soft ware maar weet het niet
Of zou het labview geweest kunnen zijn

KGE

Golden Member

Heel vaak is bij de robot software geleverd waar je dit ook op kunt zien (ABB heeft zoiets ook: RobotStudio heet het, staat genoeg van op YouTube)

GJ_

Moderator

Dat kan met ieder SCADA pakket.

Shiptronic

Overleden

de hobbybob methode ? met Domoticz kan het ;) (of FHEM)

https://fhem.de/tirreG.jpg

Waarbij je dan ipv een huis je een foto van de robot gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 8 mei 2019 20:36:15 (49%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

PCS7?

@Ship
Of homeassistant, als je de complete chaos die domoticz heet ooit moe wordt.

Shiptronic

Overleden

Op 8 mei 2019 20:42:37 schreef Sine:
PCS7?

@Ship
Of homeassistant, als je de complete chaos die domoticz heet ooit moe wordt.

Die ken ik nog niet, en idd Domoticz is een beetje een chaos, bedankt voor de tip (ben een warmtepomp controller aan het maken voor de buurman ;) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

wel professioneel geen hobby gedoe

GJ_

Moderator

Dan kom je op zoiets uit:
https://4sindustrie.nl/progea/
of open source:
http://visual.sourceforge.net/
(zelf geen ervaring met Visual)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 9 mei 2019 07:50:47 (42%)

Sine

Moderator

Op 9 mei 2019 06:38:04 schreef glda19:
wel professioneel geen hobby gedoe

Dan streep labview maar alvast door ;)

GJ_

Moderator

Labview in een permanente opstelling is inderdaad niet de oplossing. Ik heb in de chemie en farma eigenwijze pogingen gezien dit toch te doen en die zijn stuk voor stuk uitgelopen op catastrofes, waarvan enkele met verstrekkende gevolgen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Schneider scada software?

Persoonlijk vind ik MACQ wel beter maar ik vrees dat die alleen scada maken voor de eigen PLC's.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

MACQ is een exoot die ik nooit zou durven adviseren. Een PLC die alleen kwalitatief goed is altijd slecht. Ze moeten op iedere straathoek verkrijgbaar zijn, er moeten programmeurs voor te vinden zijn en de ondersteuning over langere periode moet gegarandeerd zijn enz enz.

SCADA en HMI's zijn meestal beter als ze van onafhankelijke makers komen. Dus geen Schneider, Siemens, Allen Bradley enz

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik bedoel of Schneider software een optie is. Deze draait hier momenteel voor de aansturing van meerdere MACQ PLC. Op 2 plaatsen staan Siemens PLC's en op die locaties hebben wij het meeste miserie. Alles draait nu via OPC. In het verleden was dat MODBUS.

MACQ draait nog maar 95 jaar mee. Bieden een perfecte service. Wat ik van andere spelers niet direct kan zeggen. Er zijn bij ons plaatsen waar de PLC al 20 jaar draait. Ze kunnen nog steeds passende I/O kaarten leveren. Op honderden kruispunten in België draaien MACQ PLC's. MACQ scada draait ook op UNIX en is stabieler dan de windows scada van Schneider.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

MACQ is technisch geweldig dus. Helaas in de industrie vreselijk onbekend.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zijn dan ook veel meer georiënteerd naar openbare dienstverlening. Weg infra, waterweg infrastructuur, ... Nochtans doen ze ook wel industriële projecten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Je zult toch eerst moeten weten waar je mee wil gaan communiceren. Of wil je nieuwe remote I/O plaatsen om mee te communiceren, bijvoorbeeld via ethernet? En wat je wil: wil je je schermen op een PC of gewoon netjes op een HMI?

De oorspronkelijke vraag om alleen software is niet te beantwoorden.

MACQ is niet de meest logische partner hiervoor.

Node Red Dashboard werkt daar ideaal voor imo

Genesis van Iconics is misschien ook een optie.