Jeugdverhaal radio universum

Geachte liefhebbers,
Ooit had ik een opengewerkte Philips buizenversterker aan het hoofdeind van mijn bed staan. De achterzijde naar me toegekeerd.
Als de dag er op zat en de lichten uit waren, keek ik naar dat vreemde landschap met het warme buizenlicht en snoof de electronica geuren.
De warmte van de zomeravond hing in de zolderkamer. Met een beetje mazzel speelde er een favoriet muziekje. Die avond klonk 'Riders on the storm' met dat perfecte donkere geluid uit de buizen.
Dat moment viel samen met de klanken van een groep motorrijders die ver weg over de opgang naar de brug hun motoren lieten brullen.

Nu ik aan het rommelen ben met video mis ik een opname van die verlichte radio binnenwereld in het donker.
Ik beschik niet over een buizenradio en die zal ik ook niet terugvinden op internet.
Mocht iemand dat op een simpele manier kunnen fiksen dan zou ik daar zeer blij mee zijn.

willem

Misschien niet helemaal beantwoordend aan je vraag, maar weet zeker dat je je een paar avonden op youtube kunt vermaken als je kijkt naar 'Mr. Carlsons Lab'. Die kerel is een soort van Bob Ross voor reparatie van oude (buizen) apparatuur.

Op mijn interweb doet marktplaats.nl het prima. Buizenradio is een zoekterm die ze daar ook nog eens kennen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ha, den_Tichel,
Op een site als deze zal gesmikkeld worden van de Ross-achtige electronenstroom van samenwerkende componenten van MrCarlson. Ik vrees dat ik door honderden uren materiaal zal moeten gaan en niet zal vinden wat ik zoek.
Wie gaat er nou een radio in het donker opnemen!
Dezelfde drive maar dan vanuit een andere hoek.

Hunter, ik bedoelde niet dat je je niet een buizenradio terug zou kunnen vinden maar videomateriaal van gloeiende buizen in het donker. En dan rustig inzoemend op het binnenwerk en licht van de buizen.
Maar ik ga wel via marktplaats kijken of er iemand in de buurt woont die hem aanbied.

Die buizen zitten toch binnenin? Behalve het kattenoog natuurlijk. Dus wat wil je dan zien op de foto?
Misschien moet je eens in de high-end audio wereld kijken, daar zitten de buizen vaak zichtbaar gepositioneerd. Het oog wil ook wat tenslotte.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Zulk videomateriaal staat geheid wel op youtube.

Een goede plek voor buizenradio's is www.nfor.nl

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kan me nog een filmpje herinneren van een Philips Bioscoop versterker op krachtstroom met kwikdamp gelijkrichters, dat was me pas een lichtshow.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Om dat goed op video te krijgen lijkt het mij handiger om leds onder de buizen te plaatsen, en die te dimmen voor het beoogde effect.

Dus eerst even heel fel, en dan terug naar heel zwak, en dan langzaam naar de lichtsterkte bij normaal gebruik.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Flipflop de achterkant verwijderen en er gaat een wereld voor je open.

Blijkbaar had ik toenertijd de mazzel een Philips met een flinke omvang te hebben. De meeste componenten waren op de onderbak geregeld waardoor er een typisch landschap of electra stad ontstond in het donker. De componenten werden door de buizen verlicht. Een wirwar aan bedrading.

Roland van Leusden snapt de sfeer waar ik het over heb. De sfeer die de oude moderniteit een warme gloed gaf. Bijna het tegenovergestelde van de blikkige klanken uit het eerste transistorradiootje op batterijen!

Hunter het gaat om het warm oranje licht dat de buizen zelf afgeven en de beperkte reikwijdte van het licht waardoor weerkaatsingen op metaal gaan leven.

Frederick E.Terman Google leverde inderdaad een paar mooie plaatjes. Misschien ga ik m'n jeugdbelevenis daarmee in elkaar frutselen.

Op 17 mei 2019 13:57:32 schreef Roland van Leusden:
Ik kan me nog een filmpje herinneren van een Philips Bioscoop versterker op krachtstroom met kwikdamp gelijkrichters, dat was me pas een lichtshow.

Deze https://www.youtube.com/watch?v=fRt8CoZT35k&t=103s
https://www.youtube.com/watch?v=C3_-2fUm6y0&t=166s

Geen radio, maar een scoopje:

Action expresses priorities LH
mel

Golden Member

Ik heb eens een QQE 06/40 aangesloten alleen met gloeispanning, en op de kast gezet..
Was mooi(vond ik zelf), tot mn vrouw m weggooide.. |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je dat soort dingen leuk vind:

Als de podium verlichting aangaat zie je op de achtergrond dat de dieselgeneratoren een dot gas bijgeven. https://www.youtube.com/watch?v=9UdrTHRGpG0

Ik beschik niet over een buizenradio en die zal ik ook niet terugvinden op internet.

Ik dacht het wel als je even zoekt. Buizenradio's kun je voor weinig overal kopen.

Even zoeken op buizenradio te koop geeft dit: https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&tbm=isch&q=buizenradi…

keuze genoeg lijkt me. En een achterkantje is zo losgeschroefd.

Ik heb een paar foto's gemaakt van mijn destijds gerestaureerde buizenautoradio. Er waren toen nog een paar middengolfzenders.

Nog een filmpje van niet al te beste kwaliteit ook.

DSCF4167.AVI

Er is echt zat te vinden hoor. En als je de term cyberpunkradio of steampunkradio intikt krijg de meest fantastische dingen te zien. Niet alles is even mooi, vaak gewoon raar of ze hebben het gewoon verknoeit. En soms is het wel leuk.

Edit: Komend weekend is er de friese radiobeurs in Beetsterzwaag. Als je makkelijk een snel een radio wilt scoren zou je daar even kunnen gaan kijken. Het is verder altijd een zeer gezellige markt om gewoon te gaan kijken.

http://www.frm.a63.org/activiteiten/frm/algemeen.htm

.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 18 mei 2019 10:27:43 (11%)

Bedankt voor de reacties. De romantici komen bovendrijven.
Ex fietser- die brom in jouw filmpje komt bekend voor. Mooie bak. Die tocht naar Friesland ga ik niet ondernemen. Ik vind vast wel iemand in Utrecht met een buizenradio die het prima vindt een kort filmpje op te nemen. Er is geen haast bij.

Mel, heeft jouw vrouw al dusdanig spijt dat ze een andere voor je gaat regelen? Of dan toch minstens een print van 2.00 x 3.00 voor in de woonkamer!

LetterHenk prachtig ding. Ook prima voor slow-cooking, disign huiskamerkampvuur naast de technische vaardigheden van het apparaat. Plaatsen onder je glazen salontafel.

maartenbakker

Golden Member

Ik ben er vrij zeker van dat zulke filmpjes al gewoon op sites als youtube te vinden zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Met een buis als de 814 hoef je niet te wachten tot 't donker is... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 mei 2019 10:16:42 schreef vloeit:
Geachte liefhebbers,
Ooit had ik een opengewerkte Philips buizenversterker aan het hoofdeind van mijn bed staan. De achterzijde naar me toegekeerd.
Als de dag er op zat en de lichten uit waren, keek ik naar dat vreemde landschap met het warme buizenlicht en snoof de electronica geuren.
De warmte van de zomeravond hing in de zolderkamer. Met een beetje mazzel speelde er een favoriet muziekje. Die avond klonk 'Riders on the storm' met dat perfecte donkere geluid uit de buizen.
Dat moment viel samen met de klanken van een groep motorrijders die ver weg over de opgang naar de brug hun motoren lieten brullen.

Nu ik aan het rommelen ben met video mis ik een opname van die verlichte radio binnenwereld in het donker.
Ik beschik niet over een buizenradio en die zal ik ook niet terugvinden op internet.
Mocht iemand dat op een simpele manier kunnen fiksen dan zou ik daar zeer blij mee zijn.

willem

Volgens mij heb ik dit exacte examplaar in de logeerkamer staan. Ik zal er een foto van maken zodra ik thuis ben.
Wil je er een filmpje van wanneer ie aan staat en donker is?

Frederick E. Terman

Honourable Member

YES! (oh sorry, vraag was niet voor mij) :)

@Arco +1
Mooi hoor, kun je 'n krant bij lezen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Niet exact dezelfde, maar hij lijkt erop =)

Laat maar weten of je er een filmpje van wil hebben in het donker.

Hierbij een door mij gebouwd setje. Misschien kun je hierbij wegdromen.

Hubie

Special Member

Op 22 mei 2019 11:03:35 schreef Piet1950:
Hierbij een door mij gebouwd setje. Misschien kun je hierbij wegdromen.

[bijlage]

Prachtig gemaakt Piet1950.
Ik kan het typenummer van de buizen niet lezen op de foto.
EL34?

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."