Waarom geen capaciteit vermeld op niet-herlaadbare batterijen?

Lucky Luke

Golden Member

Waarde co-CO-ers,

Naar aanleiding van de foto van oude Philips zinkchloride (of zink-kool?) batterijen in het Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken topic vraag ik me ineens af waarom er alleen een capaciteit vermeld staat op oplaadbare batterijen? En niet (of niet meer?*) op eenmalige?

Goed, soms is er een datasheet waarin de capaciteit staat opgegegeven. Maar als het met grote letters op de batterij (of op de verpakking) stond, of zelfs maar met kleintjes, wordt vergelijken een stuk makkelijker. (Zelfs voor de leek, want "groter getal is beter".)

Het zou een einde maken aan dat "durecel gaat 6x, uh nee 3x uh nee 150% keer langer mee!" Afhankelijk van waar je mee vergelijkt, uiteraard....

Goed, wellicht is dat jùist de reden van ondoorzichtigheid... Al lijkt het me ook een kans voor marketing: trots op je batterij zetten dat ' ie ècht langer mee gaat, maar dan onderbouwd. (Al zou je dan eigenlijk ook de interne weerstand moeten vermelden...)

(Dit gaat dus om consumenten-batterijen, AAA, AA, C, D, 9V-blok, etc. Bij knoopcellen staat het er gek genoeg soms weer wel bij... En bij "professioneel spul" altijd - waarbij ik "professioneel spul" even cirkelvormig definieer als "spul waarbij alle relevante specificaties opgegeven zijn" om er vanaf te zijn, maar vooral om te voorkomen dat ik straks om de oren wordt geslagen met vuurtorenbatterijen, wegwerkerslampenbatterijen, en zeeboeienbatterijen.)

* Stond het er eigenlijk vroeger wèl altijd op? Zeg, voor 1998 ofzo.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik heb op niet-herlaadbare consumentenbatterijen nog nooit een capaciteit gezien. Ik verdenk ze er van dat ze dat doen omdat ze helemaal niet willen dat we kunnen vergelijken. In reclames zijn ze er ook altijd wat vaag over. Neem Duracell, je moet heel goed naar hun reclame kijken om te zien dat ze hun alkalinebatterijen vergelijken met een zink-kool batterij. Ja, dan kom je vanzelf beter uit de bus. Maar bij vergelijking met alkalinebatterijen van andere fabrikanten vallen ze door de mand.

ook omdat een jaar langer op de plank liggen al minder capaciteit oplevert.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En de ontlaadstroom, en de temperatuur, etc. Dus nee, die zetten ze er niet op want dan krijgen ze alleen maar gezeur.

maartenbakker

Golden Member

Panasonic heeft op zijn laatste generatie blisters van het basistype alkaline weliswaar geen capaciteit staan, maar wel dat ze 5 keer zo lang meegaan als hun eigen zink-kooltype met ook een plaatje van het zink-kooltype erbij. Een klein beetje eerlijker versie van de Durecelreclame en misschien ook eindelijk een keer een rechtstreekse aanval op de te lang nazingende reputatie van Durecel.

Op 28 mei 2019 22:18:44 schreef maus0611:
En de ontlaadstroom, en de temperatuur, etc. Dus nee, die zetten ze er niet op want dan krijgen ze alleen maar gezeur.

Ik denk niet dat een consument dat daadwerkelijk gaat nameten. Als vergelijkingsmethode (dus capaciteit in verhouding tot de concurrent) heeft het voor diezelfde consument echter wel meerwaarde.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 28 mei 2019 22:31:35 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

testaankoop mag toch ook nog een beetje werk hebben? ;-)

Ik zie het nut niet zo, de prijzen zijn overal redelijk gelijk, behalve wanneer je ze NU nodig hebt, dan kun je alleen naar de supermarkt of tankstation en daar betaal je de hoofdprijs voor duuracell...

Tidak Ada

Golden Member

Ga dan naar de Action voor Panasonic; goedkoper én beter

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Of naar Lidl voor Aerocell. Ook heel schappelijk geprijsd.

Hensz

Golden Member

In 2015 wijdde De Rekenkamer er aan een uitzending aan:
Teaser: https://www.youtube.com/watch?v=aVQCzPe14kY
Hele uitzending: https://www.npostart.nl/de-rekenkamer/17-09-2015/KN_1673117
Daarin blijkt o.a. die ene cel idd alleen maar erg duur te zijn.

Don't Panic!
pa3gws

Golden Member

Er zit natuurlijk al jaren een type fout in de naam de A hoort een E te zijn. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De Technische Unie vermeld op haar webshop site van een aantal niet oplaadbare batterijen wel wat de capaciteit is. Bijvoorbeeld:

Varta Long Life AA 2600mAh
Duracel Industrial AA 2700mAh
Duracell Plus Power AA 1500mAh

Staat daar ook bij hoe dat gemeten wordt? Bijv. bij alkaline batterijen hangt capaciteit nogal af van de ontlaadstroom.

Ik zou best voor een verplichte vermelding van capaciteit op batterijen zijn. D'r zit best verschil tussen "AA, en je ziet maar wat je krijgt" of "AA, zou minimaal X mAh moeten halen bij Y ontlaadstroom".

Op 30 mei 2019 04:03:57 schreef RetroTechie:
Staat daar ook bij hoe dat gemeten wordt? Bijv. bij alkaline batterijen hangt capaciteit nogal af van de ontlaadstroom.

"Hetzelfde als wat ze bij loodaccus doen" lijkt me een redelijk voorstel. De capaciteit bij een stroom zodat ie in 20h leeg is, is relatief dicht bij de limiet van "over 1 week, maand, jaar" ontladen. Maar de tijd die je nodig hebt om het te meten is redelijk beperkt. (1 dag).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 mei 2019 07:48:18 schreef rew:
[...]"Hetzelfde als wat ze bij loodaccus doen" lijkt me een redelijk voorstel. De capaciteit bij een stroom zodat ie in 20h leeg is, is relatief dicht bij de limiet van "over 1 week, maand, jaar" ontladen. Maar de tijd die je nodig hebt om het te meten is redelijk beperkt. (1 dag).

De vraag of een webshop als de Technische Unie ook naast de capaciteit omschrijft hoe deze capaciteit is gemeten is vanzelfsprekend retorisch. De fabrikant geeft de specificaties op welke de leverancier overneemt.
Daar zou dan een norm voor moeten zijn, hoe deze capaciteit te meten. Dan kan een groothandel dit vermelden als xxxxmAh volgens DIN123-ABC.

Persoonlijk vraag ik mij ook af of deze opgegeven capaciteit een werkelijke waarde is. Zo vind ik zelf bijvoorbeeld dat er tussen de verschillende typen Duracell AA batterijen weinig merkbaar verschil in levensduur is. De Industrial AA van 2700mAh gaat in mijn beleving niet heel veel langer mee dan de Plus Power van1500mAh. Waarbij ik het ook lastig te geloven vind dat deze twee soorten AA batterijen van dezelfde fabrikant zo’n enorm verschil in capaciteit hebben en in prijs niet hel veel verschillen.

Je kunt het in de winkel soms al redelijk voorspellen. Batterijen die een euro per 10 zijn is een reden om nog eens goed te kijken (uitzonderingen daargelaten), maar ook gewicht speelt een rol.

Ik heb ooit zo'n pak van 20 batterijen gehad van prutkwaliteit, en ik had een discman. Nieuwe batterijen erin en bij het opstarten van de cd, ging de batterijmeter op het display al naar de helft. Na nog geen uur waren ze al leeg.

Op 30 mei 2019 12:39:24 schreef maus0611:
Je kunt het in de winkel soms al redelijk voorspellen. Batterijen die een euro per 10 zijn is een reden om nog eens goed te kijken (uitzonderingen daargelaten), maar ook gewicht speelt een rol.

Ik heb ooit zo'n pak van 20 batterijen gehad van prutkwaliteit, en ik had een discman. Nieuwe batterijen erin en bij het opstarten van de cd, ging de batterijmeter op het display al naar de helft. Na nog geen uur waren ze al leeg.

Dit had ik ook met duurdere merkbatterijen. Mijn Netatmo weerstation heeft een buitensensor welke gevoed wordt door 2x AA die naar een krap jaar wel leeg zijn, zeker met lang aanhoudend koud weer. Idem 5 stuks Honeywell Evohome thermostaatkranen op de radiatoren in huis, na krap een jaar al meldingen dat de batterijen vervangen moeten worden.
Ik dacht dus slim te zijn door dure Varta Li-Ion AA batterijen te plaatsen welke door hun grotere capaciteit in mijn beleving langer mee zouden moeten gaan. In de praktijk bijna geen verschil. Een simpele Duracell of LIDL AA gaat iets minder lang mee maar kost de helft.

Een Li-ion is een oplaadbare. Die lijden aan zelfontlading, dus ook als je er niks mee doet zijn ze na een jaar vanzelf leeg.
En een pakje met 8 stuks AA van de Lidl kost net zo veel als 1 batterij van Duracell.

Een goede oplaadbare li-ion is na 5-10 jaar "niet gebruiken" gewoon nog vol. Nauwelijks zelfontlading. (mits niet beschadigd door mishandeling).

Maar er zijn ook lithium-gebaseerde niet-oplaadbare batterijen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 mei 2019 13:04:55 schreef KlaasZ:
Een Li-ion is een oplaadbare. Die lijden aan zelfontlading, dus ook als je er niks mee doet zijn ze na een jaar vanzelf leeg.
En een pakje met 8 stuks AA van de Lidl kost net zo veel als 1 batterij van Duracell.

In mijn geval niet oplaadbare AA Li-Ion versies. Worden vaak verkocht als hogere capaciteit batterijen voor fotoflitsers en fotocamera's.

maartenbakker

Golden Member

Daar zitten weliswaar ionen in de batterij, maar niet in de naam ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 29 mei 2019 21:50:21 schreef T-sec:
De Technische Unie vermeld op haar webshop site van een aantal niet oplaadbare batterijen wel wat de capaciteit is. Bijvoorbeeld:

Varta Long Life AA 2600mAh
Duracel Industrial AA 2700mAh
Duracell Plus Power AA 1500mAh

Ja, van batterijen-met-een-datasheet, staat het vaak in de datasheet. Vaak rond de 2.5 Ah. Maar ik zou eigenlijk willen dat het op de batterij zelf stond...

https://lygte-info.dk/review/batteries2012/CommonAAcomparator.php is best een handige vergelijker.
(Ik wilde eigenlijk nog een voorbeeld geven van een batterij-met-datasheet, maar bovenstaande vergelijker is beter. Door de curven is ook de invloed van de interne weerstand te zien, bij verschillende ontlaadstromen. Fabrikanten doen dat soort tests ook, als steekproef/kwaliteitscontrole per batch. Waarom drukken ze de resultaten niet gewoon op de verpakking?)

Nouja, ik ben aan de LSD ik gebruik low-self-discharge NiMh, daar staat het op en ze zijn nog oplaadbaar ook.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)