Aanhanger verlichting testen zonder aan het trekkend voertuig aan te sluiten

EricP

mét CE

Je bedoelt: als je meer complexiteit toevoegt, dan gaat het betrouwbaarder werken?

Anoniem

Stekkercontacten die er niet zijn kunnen geen problemen geven

Met een bussysteem zelfs nog controle op defect lampje etc..
Je hele auto werkt nu al op bussystemen...
dan zal de aanhanger er ook nog wel bijkunnen zeker ;-)

Een nadeel van de dertien polige is dan weer dat er minstens drie uitvoeringen van zijn, verschillende pen-systemen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Mee eens dat het duurder is, maar een arduino en bt module kost een kwart (incl behuizing, stekers en weerstanden etc..) En werkt ook. Ik vind de prijs voor een massaproduct echt te idioot voor woorden...

Das rap verdient voor iets wat met 1 accu. Een siemens logo + 1 uitbreiding en een telemetrie systeem te maken is. Waarsch kan die telemetrie ook met een wifi kaartje op de logo

We kunnen het vast niet moeilijker maken. Ik stel voor dat we het een scatterverbinding met een datacenter in zuidamerika maken. Daar huren we heel veel computertijd om uit te zoeken of hier een lampje brand.

Wat een flauwekul allemaal. De TS vraagt gewoon een testapparaat waarmee hij de vijf lampjes van zijn aanhanger kan testen. Dat betekend een kastje met vijf drukknopjes er op, een batterij er in en een zekeringetje. De batterij zou eventueel ook een 9 volt 50 watt trafo met een bruggelijkrichter kunnen zijn. Als je alle lampjes tegelijk wilt testen zou ik een 200 watt trafo nemen. Verder moet nog een lange 6 aderige kabel met 13 polige contrasteker aan het kastje komen. Ik neem aan dat de het moderne aanhanger is met mist en achteruitrij verlichting en dus een 13 polig steker. De Ts heeft altijd dezelfde aanhanger om te testen dus zijn amerikaanse achterlicht indeling en 9 polige stekers niet nodig.Kan voor een paar tientjes in elkaar geknoeid worden. Alleen als je er een van goud wil kost het 475 euro.

Meer heeft de TS naar wat ik uit zijn vraagstelling begrijp niet nodig.

Inderdaad, niet moeilijker maken dan nodig is. Dan is het alleen nog te hopen dat de auto waar die aanhanger aan komt ook goed is aangesloten.

Lang geleden had ik ook een aanhanger, toen nog met de 7-polige stekker, aangesloten volgens de aanbevelingen van de ANWB. Om corrosie tegen te gaan had ik de stekker helemaal volgeplempt met vaseline.
Leen ik die kar een keer uit, komt die gozer bij het terugbrengen klagen: "waarom zat de stekker vol met vaseline? Ik vraag hem: wat moet je in die stekker? "Er zaten een paar draden verkeerd, dus ik moest wat wisselen." Toen heb ik hem maar luid en duidelijk verteld dat hij de volgende keer maar moest zorgen dat zijn eigen auto goed aangesloten was.

Ik ga er van uit dat je een 7-polige connector aan je wagen hebt. Om de verlichting even snel te testen zou ik het volgende doen: Je neemt een contrastekker die normaal aan de auto vastzit, je lust de pennen 1,4,5,6,7 aan elkaar door en maakt hier een langere draad aan voor de plus van de akku. Pen 3 daar sluit je de min vd akku op aan. Sluit je dan je aanhanger op deze contrastekker met akku aan, dan moet alle feestverlichting gaan branden. Ik hou ook van simpel. Heb je een 13polige, dan gaat het eigenlijk hetzelfde. Pen 8=massa, 1,2,4,5,6,7 doorlussen voor de verlichting. Akkumin op 8 en akkuplus op 1. Wel voldoende dik draad nemen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat vind ik niet genoeg. Hoe vaak zit ik niet achter een auto met aanhangertje, waarvan de auto rechtsaf slaat en de aanhanger linksaf - althans volgens zijn knipperlicht. :)
Met jouw test zou dan alles in orde geleken hebben.

Het lijkt me daarom goed alles apart te kunnen schakelen, om te zien of niet de verkeerde lamp reageert.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 14 juni 2019 15:49:05 schreef Frederick E. Terman:
Dat vind ik niet genoeg. Hoe vaak zit ik niet achter een auto met aanhangertje, waarvan de auto rechtsaf slaat en de aanhanger linksaf - althans volgens zijn knipperlicht. :)
Met jouw test zou dan alles in orde geleken hebben.
....

Om die reden zou ik een aanhangwagen voor de verhuur, met dus steeds een ander trekkend voertuig, ook aan dat voertuig willen testen.

mel

Golden Member

Het is zelfs verplicht om te kijken of de verlichting het doet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de vraag was ook om de verlichting te testen, niet de functionaliteit. Dit is ook makkelijk aan te passen door schakelaartjes te gebruiken. Laten we even wachten met reageren tot Letterlijk wat laat horen.

Op 14 juni 2019 11:21:13 schreef anoniem015:
Waarom anno 2019 nog 7 en 13 polige stekkers?
Er is om de haverklap wat mis mee.
Waarom geen +12V, massa en (can)bus tussen auto en aanhanger?

Is alleen maar een hopeloos ingewikkeld systeem wat weer actieve elektronica vereist op de aanhanger en waarschijnlijk altijd problemen geeft. Trekhaken zijn meestal achteraf ingebouwd, maar voor can-bus systemen moeten auto's dus volledig voorbereid zijn in de computer. Oudere auto's moeten allemaal weer emulators hebben om met CAN te kunnen praten.

Daarnaast staan aanhanger regelmatig een beetje half weg te rotten het grootste deel van een jaar. Laten we het voor de overige tijd zo simpel mogelijk houden. De huidige elektra kun je onderweg ook fixen als er een kabel breekt of een keer over de weg schuurt of een ander probleem heeft. Moet er niet aan denken dat je dan een meteen met een over complex systeem zit. al die "problemen" met 7/13 polige stekkers en aanhangers komen bij can bussen net zo hard voor. Maar dan zit je gewoon zonder verlichting.

Ik snap CAN bussen en dergelijke op veel plekken, maar aanhangers... please keep it simple.

Op 14 juni 2019 08:11:09 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
7-polig is totaal verouderd. Nieuwe aanhangwagens mogen nog uitsluitend met 13-polig worden verkocht. Ik plaatste mijn eerste 13-polige stekker in 1988. Na 30 jaar is er blijkbaar nog weinig vooruitgang gemaakt.

Is dat zo? Ik kom nog regelmatig aanbiedingen voor nieuwe aanhangers tegen waar ook 7-polig voorkomt.

Ik heb ook gewoon 7 polig op de auto, zat er al op toen ik hem kocht. De aanhangers die ik wel eens leen hebben allemaal 7 polig. Mijn eigen heeft bij de verbouwing beide opties gekregen. Ja vervangen kan, maar heb wel wat beters te doen zo lang ik het verder niet nodig heb.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 juni 2019 15:20:37 schreef toeter:
Ik ga er van uit dat je een 7-polige connector aan je wagen hebt. Om de verlichting even snel te testen zou ik het volgende doen: Je neemt een contrastekker die normaal aan de auto vastzit, je lust de pennen 1,4,5,6,7 aan elkaar door en maakt hier een langere draad aan voor de plus van de akku. Pen 3 daar sluit je de min vd akku op aan. Sluit je dan je aanhanger op deze contrastekker met akku aan, dan moet alle feestverlichting gaan branden. Ik hou ook van simpel. Heb je een 13polige, dan gaat het eigenlijk hetzelfde. Pen 8=massa, 1,2,4,5,6,7 doorlussen voor de verlichting. Akkumin op 8 en akkuplus op 1. Wel voldoende dik draad nemen.

Als je de aansluitingen van een 13-polige geeft, doe het dan gelijk goed. Pen 8 is achteruitrijlicht. GEEN massa. ISO 11446. 9 is permanent 12V. 10 is geschakelde 12V. 11 is massa voor pin 10. 12 wordt soms gebruikt als aanhanger herkenning maar is niet opgenomen in de ISO. 13 is massa van pen 9. Test de auto vooral niet met pen 8 aan massa. Het zou wel eens je can-busmodule naar de eeuwige jachtvelden kunnen helpen.

Dat een auto 'fout' is aangesloten ligt volledig bij de keuringsinstanties. Ik heb jaren naar de TÜV geweest in Duitsland. Daar werden aanhangwagen en auto apart gecontroleerd op correcte aansluiting. Er diende ook een verklikkerlampje te zijn voor de richtingaanwijzer bij gebruik van de aanhangwagen. In de praktijk betekende dat een andere pinkerdoos monteren.

Op 14 juni 2019 11:21:13 schreef anoniem015:
Waarom anno 2019 nog 7 en 13 polige stekkers?
Er is om de haverklap wat mis mee.
Waarom geen +12V, massa en (can)bus tussen auto en aanhanger?

Niet elektronisch maar toch, waarom nog steeds oploopremmen? Het slechtste remsysteem. Zeker in lange afdalingen. Bij afdalingen >10% gaat de demper nooit sterk genoeg zijn om terug te strekken waardoor de rem blijft aanlopen. Met warmlopen en verglazen tot gevolg. (ik weet dat er strek systemen bestaan maar deze zijn niet standaard).

Op 14 juni 2019 12:52:06 schreef Hunebedbouwer:
Een nadeel van de dertien polige is dan weer dat er minstens drie uitvoeringen van zijn, verschillende pen-systemen.

Erich Jaeger is de originele 13-polige. Afgeleid van de NATO-stekker. De andere 2 zijn Multicon en Multicon West. Deze zijn eigenlijk alleen nog in NL in gebruik en nog moeilijk verkrijgbaar. Uiteindelijk zijn beiden een verder borduren op de 7-polige. De ene met contactplaatjes de andere met 6 pennetjes rond de 7 andere. Af fabriek wordt uitsluitend type Erich Jaeger geplaatst.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 juni 2019 18:11:09 schreef timberleek:
[...]

Is alleen maar een hopeloos ingewikkeld systeem wat weer actieve elektronica vereist op de aanhanger en waarschijnlijk altijd problemen geeft. Trekhaken zijn meestal achteraf ingebouwd, maar voor can-bus systemen moeten auto's dus volledig voorbereid zijn in de computer. Oudere auto's moeten allemaal weer emulators hebben om met CAN te kunnen praten.

Daarnaast staan aanhanger regelmatig een beetje half weg te rotten het grootste deel van een jaar. Laten we het voor de overige tijd zo simpel mogelijk houden. De huidige elektra kun je onderweg ook fixen als er een kabel breekt of een keer over de weg schuurt of een ander probleem heeft. Moet er niet aan denken dat je dan een meteen met een over complex systeem zit. al die "problemen" met 7/13 polige stekkers en aanhangers komen bij can bussen net zo hard voor. Maar dan zit je gewoon zonder verlichting.

Ik snap CAN bussen en dergelijke op veel plekken, maar aanhangers... please keep it simple.

[...]

Is dat zo? Ik kom nog regelmatig aanbiedingen voor nieuwe aanhangers tegen waar ook 7-polig voorkomt.

Ik heb ook gewoon 7 polig op de auto, zat er al op toen ik hem kocht. De aanhangers die ik wel eens leen hebben allemaal 7 polig. Mijn eigen heeft bij de verbouwing beide opties gekregen. Ja vervangen kan, maar heb wel wat beters te doen zo lang ik het verder niet nodig heb.

Nu nog nieuwe aanhangwagens met 7-polig? Is nog maar 8 jaar verplicht dat er zowel mistachterlicht als achteruitrijlicht aanwezig is. Hoe krijg je dat mistachterlicht in een 7-polige?

Verschil 7-polige en 13-polige stekker

Het verschil tussen een 7-polige en 13-polige stekker is dat een 13-polige stekker over meer functies beschikt. Een 7-polige stekker voorziet slechts in de basisverlichting zoals knipperlichten en remlichten. Perfect voor fietsendragers. De extra polen op de 13-polige stekker worden onder andere gebruikt voor de achteruitrijverlichting en het mistachterlicht. Beide functionaliteiten zijn sinds 10 juli 2011 zelfs verplicht op aanhangers, caravans, boot- of paardentrailers. Vandaar dat deze tegenwoordig standaard zijn uitgerust met 13-polige stekkers. De andere extra functionaliteiten zijn gericht op caravans en zorgen voor de stroom voor de binnenverlichting, accu en koelkast in caravans.

Bron

Kabel breken????? Ik ben heel veel met een aanhanger onderweg. Ondertussen toch al een 37 tal jaren. Ik heb nog NOOIT een kapotte kabel gehad. Een kabel die over de grond sleept???? Nog nooit meegemaakt. Kwestie van uw kabels op juiste lengte te hebben en op een juiste wijze aan te sluiten. Ik zit met de aanhangwagen ook nog eens veel in het veld. Mijn aanhangwagen uitlenen? Daar denk ik niet eens over na. Iemand die een deftige aanhangwagen wil moet die maar kopen. Ik zal mijn eigen materiaal wel soigneren zoals het hoort.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Nu nog nieuwe aanhangwagens met 7-polig? Is nog maar 8 jaar verplicht dat er zowel mistachterlicht als achteruitrijlicht aanwezig is. Hoe krijg je dat mistachterlicht in een 7-polige?

Daar misbruiken ze de constante stroomdraad , pen 2/54G voor.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

@buckfast_beekeeper:

Niet bij elke auto zit de doos even ver van de kogel. Bij mijn defender zat hij er pal naast, maar bij de scorpio 20 cm dieper onder de auto..

Dan moet de kabel dus ook langer.

daarbij het feit op dat uw auto en de defender hoger staan dus afstand tot de grond laag is.

De scorpio in kwestie is af fabriek verlaagd en had al moeite met sommige drempels in nl.. Dus afstand contactdoos tot grond was minimaal.

Kabels beschadigen is dus relatief makkelijk dan. Ik maakte altijd een kabel met 2 stekers en 1 doos op dissel. Bij schade kon je gewoon ca 1 m kabel vervangen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
buckfast_beekeeper

Golden Member

@High met Henk: Ik heb ook een scorpio 2.0i 130pk gehad (in D dezelfde slechts 115pk maar dit terzijde). Ik heb daar met caravan nooit problemen mee gehad. De stekdoos stond gewoon net naast de trekhaak. Heb daar ook nooit grond mee geraakt. Ik had verzwaarde achtervering en de auto stond een 5-tal cm hoger achteraan. Mijn Galaxy stond de stekdoos onder de bumper. Kabel net zo lang gemaakt dat deze net lang genoeg is als de aanhanger in schaar komt te staan. Anders een voldoende lange kabel en OVER de trekhaak hangen. Bij vele auto's staat de stekdoos nu op de wegdraaiende koppeling. De afstand wordt dus nog kleiner.

Op 14 juni 2019 18:58:56 schreef bprosman:
[...]
Daar misbruiken ze de constante stroomdraad , pen 2/54G voor.

Pen 2/54g is voor het verplichte mistlicht. Is al zo sinds de jaren 70. In België en Duitsland is het achtermistlicht op de aanhangwagen verplicht geworden van zodra de auto's er verplicht mee uitgerust waren. Pen 5 en 7 mogen ook niet samen genomen worden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@buckfast_beekeeper

Je hebt gelijk, geen 8 maar 3 voor massa

Op 14 juni 2019 18:36:08 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Nu nog nieuwe aanhangwagens met 7-polig? Is nog maar 8 jaar verplicht dat er zowel mistachterlicht als achteruitrijlicht aanwezig is. Hoe krijg je dat mistachterlicht in een 7-polige?

Jup, denk een week of 2 terug nog dat ik een advertentie zag.

Mistachterlicht zit zoals bprosman al noemt reeds op de 7 polige. achteruit inderdaad niet. Hoe ze het doen doen ze het (geen idee hoe het gaat rondom keuring van nieuwe aanhangers).

Kabel breken????? Ik ben heel veel met een aanhanger onderweg. Ondertussen toch al een 37 tal jaren. Ik heb nog NOOIT een kapotte kabel gehad. Een kabel die over de grond sleept???? Nog nooit meegemaakt.

Beide zijn mij ook nog niet gebeurd, maar heb beide wel voor zien komen. Vooral bij de motortrailers van een vereniging waar ik bij zit gebeurd een hoop. Deels waarschijnlijk door onervarenheid

Druk in gesprek wel de kogel losmaken en vervolgens de auto wegrijden met de kabel er nog aan (zowel bij elektra als bij de losbreekrem gezien).

De elektrakabel is vooral niet exact op lengte vanwege de wildgroei aan gebruikte auto's. Maar aan de dissel hangen gewoon karabijnhaken waar ze in kunnen. Maar ja, als je dat niet doet en hem ook niet op een ander manier zorgvuldig neerlegt...

Idem met niet ingedraaide neuswielen.

Heb bij de aanhanger van mijn pa wel eens gezien dat iemand hem terug kwam brengen met de handrem er nog (deels) op. Inmiddels wordt er een stuk minder royaal uitgeleend.

Met de aanschaf van gekrulde snoeren is het slepen enzo trouwens wel verleden tijd. Dat scheelt wel.

bprosman

Golden Member

Overigens is die achteruitrijverlichting alleen verplicht bij kentekenplichtige aanhangers.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

Op 14 juni 2019 20:58:51 schreef buckfast_beekeeper:
@High met Henk: Ik heb ook een scorpio 2.0i 130pk gehad (in D dezelfde slechts 115pk maar dit terzijde). Ik heb daar met caravan nooit problemen mee gehad.

[...]

geen vergelijk met een 2.9 24v sedan met een afneembare trekhaak
rijd nu met een 2.9 12v station uit zelfde bouwjaar: totaal andere auto....
Vaste trekhaak, normaal drempels over, en VEEL minder luxe.. En dan heb ik er al nodige bijgebouwd..

En je geeft zelf al aan: pas de kabel aan: Ik rijd deze auto? TEGELIJK!
dus ene keer hangt de hanger achter de ene, dan weer achter de andere. (met enige jaren ertussen, maar OK vraag me af of de 24V ooit weer de weg op komt...)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hallo, bij mijn zoektocht naar opties/ideeen kom ik vaak op deze pagina terecht. En er is nog niet echt een "oplossing".

Ik speel dus ook al jaren met het idee om zoiets zelf te maken.
1. omdat het handig is.
2. omdat het leuk is.

Ik heb op een ander forum een startpost gemaakt met mijn idee. Er zit nog een ander component "tussen" dan, gebaseerd op ESPhome zodat ik er op wifi bij kan, hem evt in HomeAssistant kan hangen en via inputs "scenes" kan doorlopen zoals bv roteren lampjes of knipper-rem-gevaar-weetikveelwat :-).

Ik hoor graag de reacties!

https://community.home-assistant.io/t/esphome-trailer-tester/779257

En er is nog niet echt een "oplossing".

Oh? Ik vond '12V/7Ah accu, half dozijn schakelaartjes, autochassisdeel, alles gemonteerd in een klein kastje' eigenlijk wel een goede en simpele oplossing. En als je een luxe-versie wilt, dan een oude clignoteur erbij inbouwen. Waarom de dingen overcompliceren met microcontrollers, WIFI, etc.?

Ik heb zelf ook al een paar keer overwogen om op dergelijke wijze een simpele tester te maken, maar feitelijk is het gewoon overbodig voor mij. Als ik een heel aanhangwagenpark onder m'n verantwoordelijkheid had, dan waarschijnlijk wel.

Zelf controleer ik de aanhangwagen altijd even snel achter de trekkende auto voordat ik wegrijd met de aanhanger. Uit deze thread maak ik op dat dat zelfs verplicht is. Het bestaan van deze verplichting is nieuw voor mij, ik zie het gewoon als kwestie van gezond verstand. Wanneer er problemen zijn is het negen van de tien keer een kwestie van de pinnetjes in de stekker wat uiteenbuigen zodat ze goed contact maken. Héél soms een defect lampje. En héél soms een losse draad in de stekker, maar dat zie je vooral bij stekkers die niet correct gemonteerd zijn (de kabel-ommanteling beschadigd of afwezig, geen deugdelijke trekontlasting, dat soort zaken).

Het is allemaal geen raketwetenschap. Keep it simple.

set SCE to AUX.
revado

Honourable Member

Wel weer een oude koe opgedregd :)

Ik heb lang gekeden een kastje gemaakt met een aantal schakelaars er op.
Een 7 polige wcd er op een een lange draad met een 2 grote krokodilleklemmen er op die aan een accu of andere voeding kon worden gekoppeld, hoe moeilijk wil je het maken...
Ding heb ik niet meer overigens.

Op zondag 13 oktober 2024 12:35:01 schreef nonius:
[...]

Oh? Ik vond '12V/7Ah accu, half dozijn schakelaartjes, autochassisdeel, alles gemonteerd in een klein kastje' eigenlijk wel een goede en simpele oplossing. En als je een luxe-versie wilt, dan een oude clignoteur erbij inbouwen. Waarom de dingen overcompliceren met microcontrollers, WIFI, etc.?

Ik heb zelf ook al een paar keer overwogen om op dergelijke wijze een simpele tester te maken, maar feitelijk is het gewoon overbodig voor mij. Als ik een heel aanhangwagenpark onder m'n verantwoordelijkheid had, dan waarschijnlijk wel.

Zelf controleer ik de aanhangwagen altijd even snel achter de trekkende auto voordat ik wegrijd met de aanhanger. Uit deze thread maak ik op dat dat zelfs verplicht is. Het bestaan van deze verplichting is nieuw voor mij, ik zie het gewoon als kwestie van gezond verstand. Wanneer er problemen zijn is het negen van de tien keer een kwestie van de pinnetjes in de stekker wat uiteenbuigen zodat ze goed contact maken. Héél soms een defect lampje. En héél soms een losse draad in de stekker, maar dat zie je vooral bij stekkers die niet correct gemonteerd zijn (de kabel-ommanteling beschadigd of afwezig, geen deugdelijke trekontlasting, dat soort zaken).

Het is allemaal geen raketwetenschap. Keep it simple.

Bedankt voor je opbouwende kritiek.