Aanhanger verlichting testen zonder aan het trekkend voertuig aan te sluiten

Beste allen,

Ik verhuur af en toe mijn aanhanger en zou graag de verlichting willen testen voordat ik de aanhanger meegeef. Echter zonder deze eerst aan de auto te moeten hanger. Nu zijn er wel kabeltesters op de markt, maar die testen niet de lampjes van de aanhanger. Is er een mogelijkheid om mbv een losse accu de lampjes te testen. NB. Ik ben redelijk leek vwb Electronica dus jip en janneke zou fijn zijn :)

bprosman

Golden Member

Ben zelf al jarenlang bezig zo iets te maken maar beland iedere keer weer in de kast:
https://www.conrad.nl/p/draadloze-tester-voor-de-aanhanger-en-het-trek…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

Dat is een verdomd duur kastje voor wat erin zit...
Das rap verdient voor iets wat met 1 accu. Een siemens logo + 1 uitbreiding en een telemetrie systeem te maken is. Waarsch kan die telemetrie ook met een wifi kaartje op de logo

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Dan ben je uiteindelijk nóg duurder uit. Ik vond die prijs nogal meevallen. Zelf maken met een lange kabel kan natuurlijk ook, dan ben je iets goedkoper, maar als TS het veel nodig heeft én een leek is is dit toch dé oplossing?

Lang geleden er ene gemaakt.
Kastje met daarin een 12 Volt accu, van daaruit een halve meter kabel met een aanhanger contactdoos.
Op het kastje 4 schakelaars, verlichting, rem, en een wisselschakelaar voor de knipperlichten, waarbij de uitgangen van die schakelaar werden kortgesloten door nog een enkele schakelaar, alarmlichten simuleren.

Alle schakelaars kregen een controle lamp van het zelfde vermogen als de aanhanger, voor de wisselschakelaar had ik een simpele knipperautomaat van een auto gezet.

Aan de accu kun je een druppellader hangen, zo ene als van de Action, een Dunlop.
Kunt ook een langere kabel eraan maken, dat je achter de aanhanger kunt staan.

Indien nodig kan ik wel een schema neerplempen :)

Edit 1; Accu kan een 12V 7Ah gel zijn, zoals uit een alarmcentrale.

Edit 2; Goed apparaat, na 3 jaar plots ontvreemd :(

Dat kump er noe van....
High met Henk

Special Member

@gj. Mee eens dat het duurder is, maar een arduino en bt module kost een kwart (incl behuizing, stekers en weerstanden etc..) En werkt ook. Ik vind de prijs voor een massaproduct echt te idioot voor woorden...

Het stelt geen ruk voor.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 13 juni 2019 20:05:59 (10%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik snap niet dat je niet gewoon een 12V accu met net zoveel schakelaars als er polen zijn -1 (voor de min) en dan per lamp de schakelaar aan of uit zetten. Dan gaan ze branden of niet. en door er een wat langere kabel aan te maken kan je aan de achterkant staan en kijken wat er gaat branden. Even een keer opzoeken welk contact waarbij hoort en dat bij de schakelaar zetten.
Lijkt me redelijk lampje-belletje techniek.

De knipperautomaat en het korstsluiten van die alarmlichten lijkt me niet echt nodig (wel leuk misschien).
Als de knipperlampen het doen, dan doen ze het,

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 13 juni 2019 20:08:10 (16%)

zit sinds 2009 in de PV.

Ik zou gewoon een kastje nemen met een goedkope 12V netvoeding erin (eentje van Ebay, of desnoods een PC voeding). Dan een partij schakelaars om de verschillende lampen op de aanhanger te schakelen. Aanhanger-connector op het kastje om de aanhanger op aan te sluiten. Kastje kun je desnoods nog van hout maken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Als kastje heb ik zon kant-en-klaar “zilver geribbeld” koffertje uit de bouwmarkt gekocht. De mijne werkt 2 kanten op, schakelaars om lampen aan/uit te zetten maar ook de lampen zelf om aanhanger aansluitingen op auto’s te testen.
Zal het ding toch eerdaags eens afmaken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik gebruik volgende
https://www.2cheap.nl/pro-trailer-aansluiting-tester-7-polig-stekkerte…

•Testapparaat voor knipperlicht Links en Rechts, achterlicht Links en Rechts, remlicht Links en Rechts en mistachterlamp.
•Excl. 9V batterij
•Aansluitschema 7-polig - ISO 1724
•Let op geen Batterij gebruiken bij het testen van de stekkerdoos.
•Eenvoudig elke functie van de bekabeling (7-polig) en de verlichting van aanhanger, caravan of oplegger testen

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op donderdag 13 juni 2019 20:26:11 (38%)

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Waarom zeulen met een zware accu?
Zet op een kistje een aanhangwagen aansluiting met een paar schakelaars, een twaalf volt trafo van een paar ampere en de test kan worden uitgevoerd. Wil je persé gelijkspanning, dan biedt een afgedankte computervoedingmogelikheden genoeg.Wel een zekering aanbrengen als er een kabeltje kortsluiting maakt.

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 13 juni 2019 20:31:21 (11%)

GJ_

Moderator

Op 13 juni 2019 20:05:06 schreef High met Henk:..Ik vind de prijs voor een massaproduct echt te idioot voor woorden...

En dat is het 'm net: ik geloof niet dat dit een massaproduct is. Ik zie als ik hier 's morgens uit het raam kijk geen horden pubers die met hun trekhaaktester aan het spelen zijn voorbij fietsen ;-)

High met Henk

Special Member

Een serie van 100 zou ik al geen logo meer nemen.
En 100 zullen ze er wel verkopen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 13 juni 2019 20:05:09 schreef andre1973:
Ik snap niet dat je niet gewoon een 12V accu met net zoveel schakelaars als er polen zijn -1 (voor de min) en dan per lamp de schakelaar aan of uit zetten. Dan gaan ze branden of niet. en door er een wat langere kabel aan te maken kan je aan de achterkant staan en kijken wat er gaat branden. Even een keer opzoeken welk contact waarbij hoort en dat bij de schakelaar zetten.
Lijkt me redelijk lampje-belletje techniek.

De knipperautomaat en het korstsluiten van die alarmlichten lijkt me niet echt nodig (wel leuk misschien).
Als de knipperlampen het doen, dan doen ze het,

Door alles aan te zetten, en te laten knipperen, zie je meteen ook of er een massafout in zit.

Dat kump er noe van....
bprosman

Golden Member

Hier heb ik destijds mijn inspiratie vandaan gehaald :
https://www.milford-auto.com/products/light_mate_test_equipment

De knipperautomaat en het korstsluiten van die alarmlichten lijkt me niet echt nodig (wel leuk misschien).
Als de knipperlampen het doen, dan doen ze het,

Sommige autos hebben een detectie op de boordcomputer voor de richtingaanwijzers.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 13 juni 2019 22:05:14 (52%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 13 juni 2019 20:24:03 schreef Guy.v2:
ik gebruik volgende
https://www.2cheap.nl/pro-trailer-aansluiting-tester-7-polig-stekkerte…

•Testapparaat voor knipperlicht Links en Rechts, achterlicht Links en Rechts, remlicht Links en Rechts en mistachterlamp.
•Excl. 9V batterij
•Aansluitschema 7-polig - ISO 1724
•Let op geen Batterij gebruiken bij het testen van de stekkerdoos.
•Eenvoudig elke functie van de bekabeling (7-polig) en de verlichting van aanhanger, caravan of oplegger testen

7-polig is totaal verouderd. Nieuwe aanhangwagens mogen nog uitsluitend met 13-polig worden verkocht. Ik plaatste mijn eerste 13-polige stekker in 1988. Na 30 jaar is er blijkbaar nog weinig vooruitgang gemaakt.

Een pinkerdoos is volgens mij toch wel een meerwaarde. Kwestie van de kerstbomen er uit te halen.

Als je het volgens ISO 11446 wil doen, moet je ook controleren dat de massa's aan aanhangerzijde niet met elkaar gekoppeld zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Waarom anno 2019 nog 7 en 13 polige stekkers?
Er is om de haverklap wat mis mee.
Waarom geen +12V, massa en (can)bus tussen auto en aanhanger?

EricP

mét CE

Je bedoelt: als je meer complexiteit toevoegt, dan gaat het betrouwbaarder werken?

Anoniem

Stekkercontacten die er niet zijn kunnen geen problemen geven

Met een bussysteem zelfs nog controle op defect lampje etc..
Je hele auto werkt nu al op bussystemen...
dan zal de aanhanger er ook nog wel bijkunnen zeker ;-)

Een nadeel van de dertien polige is dan weer dat er minstens drie uitvoeringen van zijn, verschillende pen-systemen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Mee eens dat het duurder is, maar een arduino en bt module kost een kwart (incl behuizing, stekers en weerstanden etc..) En werkt ook. Ik vind de prijs voor een massaproduct echt te idioot voor woorden...

Das rap verdient voor iets wat met 1 accu. Een siemens logo + 1 uitbreiding en een telemetrie systeem te maken is. Waarsch kan die telemetrie ook met een wifi kaartje op de logo

We kunnen het vast niet moeilijker maken. Ik stel voor dat we het een scatterverbinding met een datacenter in zuidamerika maken. Daar huren we heel veel computertijd om uit te zoeken of hier een lampje brand.

Wat een flauwekul allemaal. De TS vraagt gewoon een testapparaat waarmee hij de vijf lampjes van zijn aanhanger kan testen. Dat betekend een kastje met vijf drukknopjes er op, een batterij er in en een zekeringetje. De batterij zou eventueel ook een 9 volt 50 watt trafo met een bruggelijkrichter kunnen zijn. Als je alle lampjes tegelijk wilt testen zou ik een 200 watt trafo nemen. Verder moet nog een lange 6 aderige kabel met 13 polige contrasteker aan het kastje komen. Ik neem aan dat de het moderne aanhanger is met mist en achteruitrij verlichting en dus een 13 polig steker. De Ts heeft altijd dezelfde aanhanger om te testen dus zijn amerikaanse achterlicht indeling en 9 polige stekers niet nodig.Kan voor een paar tientjes in elkaar geknoeid worden. Alleen als je er een van goud wil kost het 475 euro.

Meer heeft de TS naar wat ik uit zijn vraagstelling begrijp niet nodig.

Inderdaad, niet moeilijker maken dan nodig is. Dan is het alleen nog te hopen dat de auto waar die aanhanger aan komt ook goed is aangesloten.

Lang geleden had ik ook een aanhanger, toen nog met de 7-polige stekker, aangesloten volgens de aanbevelingen van de ANWB. Om corrosie tegen te gaan had ik de stekker helemaal volgeplempt met vaseline.
Leen ik die kar een keer uit, komt die gozer bij het terugbrengen klagen: "waarom zat de stekker vol met vaseline? Ik vraag hem: wat moet je in die stekker? "Er zaten een paar draden verkeerd, dus ik moest wat wisselen." Toen heb ik hem maar luid en duidelijk verteld dat hij de volgende keer maar moest zorgen dat zijn eigen auto goed aangesloten was.

Ik ga er van uit dat je een 7-polige connector aan je wagen hebt. Om de verlichting even snel te testen zou ik het volgende doen: Je neemt een contrastekker die normaal aan de auto vastzit, je lust de pennen 1,4,5,6,7 aan elkaar door en maakt hier een langere draad aan voor de plus van de akku. Pen 3 daar sluit je de min vd akku op aan. Sluit je dan je aanhanger op deze contrastekker met akku aan, dan moet alle feestverlichting gaan branden. Ik hou ook van simpel. Heb je een 13polige, dan gaat het eigenlijk hetzelfde. Pen 8=massa, 1,2,4,5,6,7 doorlussen voor de verlichting. Akkumin op 8 en akkuplus op 1. Wel voldoende dik draad nemen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat vind ik niet genoeg. Hoe vaak zit ik niet achter een auto met aanhangertje, waarvan de auto rechtsaf slaat en de aanhanger linksaf - althans volgens zijn knipperlicht. :)
Met jouw test zou dan alles in orde geleken hebben.

Het lijkt me daarom goed alles apart te kunnen schakelen, om te zien of niet de verkeerde lamp reageert.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org