Aanhanger verlichting testen zonder aan het trekkend voertuig aan te sluiten

Beste allen,

Ik verhuur af en toe mijn aanhanger en zou graag de verlichting willen testen voordat ik de aanhanger meegeef. Echter zonder deze eerst aan de auto te moeten hanger. Nu zijn er wel kabeltesters op de markt, maar die testen niet de lampjes van de aanhanger. Is er een mogelijkheid om mbv een losse accu de lampjes te testen. NB. Ik ben redelijk leek vwb Electronica dus jip en janneke zou fijn zijn :)

bprosman

Golden Member

Ben zelf al jarenlang bezig zo iets te maken maar beland iedere keer weer in de kast:
https://www.conrad.nl/p/draadloze-tester-voor-de-aanhanger-en-het-trek…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk

Special Member

Dat is een verdomd duur kastje voor wat erin zit...
Das rap verdient voor iets wat met 1 accu. Een siemens logo + 1 uitbreiding en een telemetrie systeem te maken is. Waarsch kan die telemetrie ook met een wifi kaartje op de logo

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Dan ben je uiteindelijk nóg duurder uit. Ik vond die prijs nogal meevallen. Zelf maken met een lange kabel kan natuurlijk ook, dan ben je iets goedkoper, maar als TS het veel nodig heeft én een leek is is dit toch dé oplossing?

Lang geleden er ene gemaakt.
Kastje met daarin een 12 Volt accu, van daaruit een halve meter kabel met een aanhanger contactdoos.
Op het kastje 4 schakelaars, verlichting, rem, en een wisselschakelaar voor de knipperlichten, waarbij de uitgangen van die schakelaar werden kortgesloten door nog een enkele schakelaar, alarmlichten simuleren.

Alle schakelaars kregen een controle lamp van het zelfde vermogen als de aanhanger, voor de wisselschakelaar had ik een simpele knipperautomaat van een auto gezet.

Aan de accu kun je een druppellader hangen, zo ene als van de Action, een Dunlop.
Kunt ook een langere kabel eraan maken, dat je achter de aanhanger kunt staan.