Backlight Philips 32PFL6626H/12 kapot

Het is vergezocht, maar ik dacht het hier toch maar eens te vragen...

Ik heb sinds kort mijn vader zijn oude televisie overgenomen, een Philips 32PFL6626H/12. Deze heeft altijd goed gewerkt bij hem, en heeft ook 2 weken probleemloos hier gewerkt. Sinds vorig weekend deed er zich iets eigenaardigs voor:
Opeens bij het aanzetten (ofwel uit standby, of compleet uit via hardware schakelaar onderaan; ook al enkele uren zonder stroom gezet) geeft hij het eerste Philips logo (zwarte text op witte achtergrond) maar heel dim weer. Daarna valt de backlight volledig uit. Als ik met een zaklamp schijn, zie ik duidelijk dat de LCD nog werkt maar de backlight niet. Geluid werkt ook nog op dit moment. Ik vermoedde dus een power supply probleem.
Mijn eerste reflex was de condensatoren eens nakijken op zichtbare opbolling/barsten. Dus achterkant eraf gehaald om te inspecteren. Ik zag niet direct een probleem, dus ik heb ook maar alle connectoren eens goed aangeduwd (is getransporteerd geweest, je weet nooit dat het een slecht contact is). Met de back-cover er nog af steek de stroomkabel er weer in, en eureka! Hij doet het weer! Back-cover terug vastgevezen, in tv-meubel gezet en alles aangesloten. Aangezet en de backligt deed het nog steeds.

Dit was maar van korte duur, na een avond probleemloos gewerkt te hebben deed zich het probleem terug voor. Dus terug back cover open gevezen en PSU eens uitgemeten. In bijlage een bestand met de weinige info die ik online vind (service manual van de tv die bij problemen met display enkel zegt om alle modules er van te vijzen en op te sturen. Geen part numbers of meer info... Ook een schema van de PSU gevonden, maar daar zit ook geen partslist bij, dus geen idee wat de waarde van de componenten is of hoeveel volt ik zou moeten meten).
Ik heb dus gemeten op de connector 1316 van de PSU naar de led strips (is edge LED backlight).
Over Pin 1 en Pin 7 zit 140V, dit is dus van Anode 1 naar Cathode 2. Ofwel op het schema van de PSU van A2 naar OCD (die ook met nog een weerstand naar de ground gaat).
Over Pin 9 en pin 15 zit 70V, dit is dus van Anode 3 naar Cathode 4. Ofwel op het schema van de PSU van A1 naar ground.
Over Pin 1 en Pin 3 zit 105V, dit is dus van Anode 1 naar Cathode 1.
Over Pin 5 en Pin 7 zit 0V, dit is dus van Anode 2 naar Cathode 2.
Over Pin 9 en Pin 11 zit 35V, dit is dus van Anode 3 naar Cathode 3.
Over Pin 13 en Pin 15 zit 35V, dit is dus van Anode 4 naar Cathode 4.

Hierna heb ik het hele paneel eens opgengevezen, connectoren zitten goed vast en geen rotte solderingen. Ik vermoed dus dat Ledstrip 2 (waar 0V over zit) defect is.

En dan doet zich nu het probleem voor: ik zie geen part numbers op de led strips, en vind nergens onderdelen voor specifiek dit model. Ook bij het zoeken in China vind ik niet veel nuttigs. Zelfs niets met het aantal leds op 35V...

Dus kan om te beginnen iemand bevestigen dat het waarschijnlijk ledstrip 2 is die defect is?
En indien zo, iemand enig idee waar ik een spare part kan vinden?
Of dat er andere opties zijn? Ik ga eerlijk toegeven dat mijn electro-kennis beperkt is; maar ik ken mijn basis-componenten, kan een schema lezen en kan solderen :)

[edit]Ohja, nog bij vergeten zeggen: hij geeft geen blinking led error codes. Enkel Error 17 in de Error Buffer. Dit is de sumiere uitleg erbij:
Code - Description - Error Buffer/Blinking LED - Defective Board
17 - Inverter or display supply - EB - Supply

maartenbakker

Golden Member

Als er over pin 5 en pin 7 geen spanning staat, is strip 1 onderbroken.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Anders als je niet aan een strip kan komen een losse led vervangen eventueel

Bedankt Maarten voor de correctie :)

@SMD: dat was ik ook aan het denken, ik heb gisteren geen tijd gehad om er mij mee bezig te houden maar misschien vanavond wel. Dan ga ik (deze keer de correcte) led strip eens deftig bekijken.

Wat is de beste manier om de individuele leds te testen? Ik beschik niet over een labo voeding, dus ik was aan het denken om met ofwel de diode setting op mijn multimeter de individuele LEDs af te gaan, of met 2 AA batterijen in serie (dus 3V) de individuele leds af te gaan.

Met een multimeter op diode stand zijn de LEDs afzonderlijk te testen. Licht oplichten is , zwart blijven is dus defect.

Door een andere thread hier iets bijgeleerd dat mij wel een stap verder brengt. De Philips 32PFL6626H/12 is eigenlijk een rebranded Sharp LC-32LE632E. Zelfde PSU, zelfde SSB maar het belangrijkste: ook een Sharp LK315D3LA63 LCD Panel. Nu weet ik dat het 4214 0.4W 3V SMD leds zijn.

Maar dat is eigenlijk nutteloze informatie, want ik heb net alle leds individueel getest (met diode-test functie van de multimeter) en ik zit met 112/112 werkende leds :/

Nu andere verplichtingen, als ik straks tijd heb alle kabels tussen PSU & ledstrips uitmeten en kijken voor kabelbreuk/slecht contact (waarschijnlijk veroorzaakt door transport dan); anders zal het voor morgen zijn. Tenzij er iemand al iets soortgelijks voorgehad heeft en een idee heeft dat moet nakijken/nameten.

Ik zal mijn eerste post moeten aanpassen :X

Toch losgekomen solduur, de connector van ledstrip 1 was losgekomen. Maar doordat ik alles uitgemeten had terwijl hij plat lag, maakte het dan net contact...
Hier zie je het (niet zo duidelijk, maar toch een beetje) nadat ik hem wat opgengeplooid heb:

Opnieuw vastgesoldeerd en alles werkt terug!

[Bericht gewijzigd door the_fox op 1 juli 2019 21:19:32 (15%)]

maartenbakker

Golden Member

Nette oplossing zonder het paneel helemaal open te hoeven werken.

Op 1 juli 2019 19:18:51 schreef the_fox:
Door een andere thread hier iets bijgeleerd dat mij wel een stap verder brengt. De Philips 32PFL6626H/12 is eigenlijk een rebranded Sharp LC-32LE632E.

Voor de volledigheid: Dat zal wel adersom zijn. Sharp maakte panelen en daar werden in de fabriek in Lysomice met Philipstechniek toestellen van geassembleerd.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."