PCB storing boven 30 graden

Belangrijke module in mijn auto gaat in storing. Opgelost met koelvin en computerfan maar boven de 30 graden helpt dat ook niet meer. (Ik heb wel de indruk dat het iets hielp: lange tijd geen problemen gehad ondanks hoge buitentemperaturen, maar is subjectief).
Gelakte print...

Wat zijn de meest waarschijnlijke fouten? Domweg een condensator of zo?
De koelvin zit op de processor (naar verluid hebben nieuwere printen dat af fabriek) en het HF afschermdoosje is open gelaten om luchtstroming mogelijk te maken.
Volgens internet (wat daar aan enigszins diepgaande conclusies vindbaar is) zou het liggen aan het koppelen van twee communicatiebussen met verschillende snelheid waar deze print (onder andere) verantwoordelijk voor is.

GJ_

Moderator

Voor de deskundigen is het handig als je net iets meer informatie geeft, bijvoorbeeld merk/type/bouwjaar en om welke module het gaat.

Toevallig had ik ook een warmteafhankelijk probleem in mijn auto (Volvo V40 uit 2000). Als de auto in de zon stond en dus binnenin bloedheet was, startte de auto niet en knipperde het immobilizer lampje.
Als ik de auto 10 min liet afkoelen (of in de schaduw zetten, of deuren tijdje open) dan werkte alles weer.
Dat begon vorig jaar ineens, na de zomer geen problemen meer gehad. Dit jaar meteen weer de fout in met warm weer.
Ik heb vorige week de IMMO module uitgebouwd en bekeken.
Er zat ook lak op de componenten en print, maar ik vond één pootje van een IC er verdacht slecht gesoldeerd uitzien.
Lak verwijderd, opnieuw gesoldeerd en sindsdien geen problemen meer.
Dus dat pootje kwam door de warmte net los van de print.
Zou wel toevallig zijn, maar het kan bij jou ook zoiets zijn.

Het zou kunnen dat een processor op een onnauwkeurige, interne RC oscillator loopt; die verlopen relatief veel als ze opwarmen, en daardoor niet meer kan voldoen aan de timing eisen van het bussysteem (CAN bus, neem ik aan?).

Dit moet je kunnen zien met een CAN interface, want dergelijke problemen geven CAN error frames op de bus.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zou beginnen met alles door te solderen waar mogelijk.

zit sinds 2009 in de PV.

Dat doorsolderen is een uitdaging vanwege de lak. Maar dat het ook een Volvo is kan bijna geen toeval zijn ;) Ik zal zeker de print eens aan een uitgebreide visuele inspectie onderwerpen (met microscoop camera).

Volvo V70 begin 2004 Central Electronics Module (CEM) (D5 AWD GT).

Ik dacht de fout opgelost te hebben, maar nu ik weet dat dit niet zo is, kan ik nu weer verder zoeken en misschien gericht de print gaan verwarmen.

Overigens is er iemand die het (commercieel) kan verhelpen maar hij wil uiteraard zijn eigen business model niet om zeep helpen. Als ik de tijd vind zoek ik nog even zelf verder, ook vanwege het zelf willen oplossen, maar dat is goed om achter de hand te hebben.

Hier een detail van de print. Full size foto op Imgur.
Als ik ze 'publiceer'(publiek maak) kan ik een kleine versie plaatsen, maar krijg ik allerlei commentaar. Als ik ze 'hidden' laat heb ik dat probleem niet maar mag ik ze alleen full-size linken ipv de keuze uit 5 verschillende formaten... Daarom een link ipv een plaatje.

doe eens open en kijk wat erin zit.
in onze mercedes vroeger gaf die ook regelmatig foutmeldingen op de stuurhoeksensor (abs begint dan ook gek te doen als je in een bocht remt.

daar zat niet meer in dan een stel ledjes en fotodiodes. maar de electronica om het ding op de canbus te zetten had een voeding zitten die vermoedelijk van 12V naar 5V ofzo ging. daar was de condensator uitgedroogt.
condensator vervangen en de boel werkte weer. 400€ uitgespaart

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb een aantal jaar kleine series printen gebouwd, en kreeg altijd de opmerking om goed met de soldeerbout tegen het vertinde koper te krassen vooral als het een onderdeel was wat al even in de bak lag, om de oxide huid te breken. Een soldering kan er heel mooi uit zien, maar toch zeker bij opwarmen problemen geven. Vaak zaten ze ook met een hele lucht pistool op de print om te kijken of dan wel waneer deze uit viel.

zit sinds 2009 in de PV.