versterker, max aan vermogen aan speakers

Hoi allen mijn naam is olaf

Ik heb een vraag betreft het aan sluiten van spiekers op mijn versterker.
Ik heb eem 5.1 Cougar 3000 Max Watt at 4 ome: 6channels, 4x 500watt+ 1x1000watt (brug)

Nu heb ik een vraag betreft mijn speakers,deze zijn 2x 500watt 4 ome + 2x 800watt 4 ome.

Zijn mijn spiekers teveel aan watts voor mijn versterker uitgang ?
Ik hoor het graag

m.v.g Olaf

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vooropgesteld: ik geloof geen barst van die getallen uit de advertentie.

Maar stel. Dan heb je dus per uitgang 500 W. Al je luidsprekers kunnen dat hebben, zeg je.
Sluit dus iedere luidspreker aan op een uitgang.
Twee uitgangen doen dan niets: je hebt nu eenmaal geen zes luidsprekers.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je kunt hem ook in 4 kanaals modus zetten door 4 kanalen te bruggen naar 2 kanalen, maar dan moeten de gebrugde kanalen wel de 4 ohm last kunnen hebben en dat is bij budgetversterkers vaak niet het geval.

Arco

Special Member

Dat opgegeven vermogen zal waarschijnlijk PMPO vermogen zijn, een totaal onzinnige en nutteloze waarde...
Heb een versterker gezien die 4500W PMPO was, en 30W RMS... ;)

(wat je ome en spieken ermee te maken heeft is me ook niet duidelijk... :) )

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 26 juli 2019 14:08:56 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Nu heb ik een vraag betreft mijn speakers,deze zijn 2x 500watt 4 ome + 2x 800watt 4 ome.

Is dat max watte of rms watte? ;-)

Zijn mijn spiekers teveel aan watts voor mijn versterker uitgang ?

Speaker groter vermogen als eindtrap is geen prob
Maar als jij aan de volumeknop draait dat het clipt sneuvelen die ook.

Tidak Ada

Golden Member

Met het aantal watts is (hopelijk) de hoeveelheid energie bedoeld, die je er in mag proppen voordat ze er mee ophouden.

Een speaker met een groot aantal Watts op het label hoeft niet meer herrie te geven dan een je met een lager aantal W, maar met een hoger rendement (Moet die dat vermogen natuurlijk wel aankunnen). Die getallen worden vaak als verkoopslogan voor een onwetende klant gegeven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ding heet trouwens Cougar C500.6, mocht iemand nog willen zoeken naar meer gegevens ;-)

De C500.2 levert per kanaal 95 watt rms als ik snel zoek.

En de C500.4 levert 4x 65 watt rms

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 26 juli 2019 19:07:26 (36%)

benleentje

Golden Member

Maar om op het verhaal van TS terug te komen. JE wilt eigenlijk dat de speakers meer aankunnen dan de versterker kan leveren. Dus speaker van 800W kunnen prima op een 500W uigang. Je zet liever geen 30W speaker om een 500W uitgang want dan blijft het niet lang heel.

Er zitten overigens 2x30A zekering in en dat op 12V geeft CA 720W dus 3000W is wel heel erg overdreven

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dus iets van 100watts rms per kanaal/luidspreker lijkt het te zijn.

Ik neem aan dat die luidsprekers op dezelfde manier gespecificeerd zijn, dus zou even zoeken hoeveel watt rms die aankunnen.

Op 26 juli 2019 13:51:39 schreef ollie2273:4 ome.

Het is geen ome, van tante Bep ofzo, maar Ohm.

En hoeveel vermogen je kwijt kan hangt niet alleen van de versterker af, maar meer nog van datgene wat je erop aansluit.
Wil je dus 500 Watt af kunnen geven dan moet je ook een luidspreker (geen spieker maar speaker is het) gebruiken van dat vermogen, om dat vermogen af te kunnen geven.
Dat de door jouw gebruikte versterkers voldoende vermogen af kunnen geven is dus helemaal geen garantie dat die dat dus kunnen doen, terwijl je gebruikte luidsprekers 60 Watt zijn, om maar een voorbeeld te noemen.
Dus graag zouden wij willen weten wat jouw luidsprekers daar zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Uitgangsvermogen van versterkers en belastbaarheid van luidsprekers zijn ingewikkelde onderwerpen omdat men overal te maken heeft met een spectrum en het (bijvoorbeeld thermisch) beschadigen over een bepaalde tijd, niet met een punt dat in een enkel getal uit te drukken is. Ook is het (muziek-) signaal onbekend qua spectrale inhoud en bijvoorbeeld crestfactor.

De marketing probeert vooral die crestfactor te vangen, door bijvoorbeeld muziek- en sinus uitgangsvermogens op te geven. Weinigen luisteren nu eenmaal voor hun plezier naar een 1000 Hz toon. En marketing zijnde marketing ontspoort dat ook vaak geheel; het doel is nu eenmaal niet technisch te informeren maar om geld te verdienen, hopenlijk op basis van tevreden klanten.

In de professionele wereld bestaan inmiddels de nodige hulpmiddelen zoals standaarden, slimme processors en goede gewoontes zoals flink overdimensioneren. Die zal men bij consumentenrommel niet snel zien, de belangen liggen daar anders. De vraag is of dat een probleem is; als de consument er gelukkig van wordt is het goed genoeg zo lijkt mij.

Mijn standpunt is verder dat onafhankelijk van de specificaties veruit de meeste voorkomende combinaties van versterker en luidspreker met wat goede wil wel kapot te krijgen zijn. (of heel te houden, mocht dat gewenst zijn ;)

En onder een iets andere naam doet hij 5 x 65 Watt rms

https://www.amazon.de/dp/B0787DD28Q

"auna C500.6 • Car HiFi Verstärker • 4-Kanal Auto-Endstufe • Car Amplifier • 4 x 65 + 1 x 100 Watt RMS-Ausgangsleistung• regelbarer Hoch- und Tiefpass-Filter • 10 Hz - 30 kHz • brückbar • rot"

Dus als die luidsprekers 65 Watt rms of meer aan kunnen gaat het goed.

Wat een vreemde marketing is dat, roepen dat ie in totaal 3000 Watt doet enzo.

Op 26 juli 2019 17:35:33 schreef Aart:
Uitgangsvermogen van versterkers en belastbaarheid van luidsprekers zijn ingewikkelde onderwerpen omdat men overal te maken heeft met een spectrum en het (bijvoorbeeld thermisch) beschadigen over een bepaalde tijd, niet met een punt dat in een enkel getal uit te drukken is. Ook is het (muziek-) signaal onbekend qua spectrale inhoud en bijvoorbeeld crestfactor.

De marketing probeert vooral die crestfactor te vangen, door bijvoorbeeld muziek- en sinus uitgangsvermogens op te geven. Weinigen luisteren nu eenmaal voor hun plezier naar een 1000 Hz toon. En marketing zijnde marketing ontspoort dat ook vaak geheel; het doel is nu eenmaal niet technisch te informeren maar om geld te verdienen, hopenlijk op basis van tevreden klanten.

In de professionele wereld bestaan inmiddels de nodige hulpmiddelen zoals standaarden, slimme processors en meetmethoden. Die zal men bij consumentenrommel niet snel zien, de belangen liggen daar anders. De vraag is of dat een probleem is; als de consument er gelukkig van wordt is het goed genoeg zo lijkt mij.

Mijn standpunt is verder dat onafhankelijk van de specificaties veruit de meeste voorkomende combinaties van versterker en luidspreker met wat goede wil wel kapot te krijgen zijn. (of heel te houden, mocht dat gewenst zijn ;)

Markering probeert zoveel mogelijk te verkopen. En als dit soort overdrijving in een bepaalde markt gangbaar is wordt daar gewoon gebruik van gemaakt. (ooit in die hoek werkbaar geweest, NIMA B ;-)). Dit soort overdrijven noem ik misleiding ;-)).

Als de specs kloppen dan zijn de 500 watt speakers krap aan maar die van 800 watt ruim voldoende. Met de fader van de autoradio is dat wel op te vangen en op vol volume muziek luisteren zal niet bijster vaak gebeuren. Ik weet niet wat uw bedoeling is met zo'n groot geluidsvermogen want een auto is nou niet echt een concertzaal met de akoestiek die daar bij hoort.

@Karel 050 Dat is uw goed recht, maar het is ook een beetje aan de consument zich te laten informeren. Een onzinterm als WRMS ervaar ik anno 2019 als een rode vlag, mocht men waarde hechten aan specificaties.

Naar verwachting is dit nog wel gewoon een werkende versterker, op internet is wel grotere onzin te koop en het lukt velen gelukkig goed dat niet te kopen :)

Op 26 juli 2019 17:35:33 schreef Aart: hopenlijk op basis van tevreden klanten.

hopelijk bedoel je hopelijk

Mijn standpunt is verder dat onafhankelijk van de specificaties veruit de meeste voorkomende combinaties van versterker en luidspreker met wat goede wil wel kapot te krijgen zijn. (of heel te houden, mocht dat gewenst zijn ;)

Eens, meestal is wat meer uitgangsvermogen van je versterker t.o.v. van de mechanische én thermische belastbaarheid wenselijk. De Cougar is een instap model versterker, alle waar naar z'n geld.

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Anoniem

Ik neem aan dat die luidsprekers op dezelfde manier gespecificeerd zijn, dus zou even zoeken hoeveel watt rms die aankunnen.

LS zijn waarschijnlijk ook van een exotisch merk waar de specificaties met de haren zijn getrokken
.
Gewoon letterlijk met de natte vinger meten.
Als de LS magneten warm/heet worden is het haalbare maximum overschreden
.
Niet dat deze 'old grumpy' TS wil ontmoedigen maar in de hoogdagen van de boomcars:
-Gerenommeerde merken deden wat ze beloofden
-Exotisch ronkende merken stelden heeeeeeel zwaar teleur

Arco

Special Member

Van gerenommeerde merken als Alpine zul je zulke nonsens specs niet zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 juli 2019 15:13:14 schreef benleentje:
Maar om op het verhaal van TS terug te komen. JE wilt eigenlijk dat de speakers meer aankunnen dan de versterker kan leveren. Dus speaker van 800W kunnen prima op een 500W uigang. Je zet liever geen 30W speaker om een 500W uitgang want dan blijft het niet lang heel.

500 vs 800w tegen 500 vs 30w is een erg groot verschil.

Maar liever 800w versterker met 500w speakers dan andersom. Een speaker aan zijn max hoor je eerder dan een versterker die tegen zijn plafond zit, maar is wel sneller schadelijk door DC spanningen op de uitgang.

Ik hang met alle plezier 2 stuks 10w breedbanders aan mijn 2x200w rms eindtrap, maar grote zuilen met laag rendement sluit ik niet graag aan op een heel klein versterkertje.

Van gerenommeerde merken als Alpine zul je zulke nonsens specs niet zien...

Ik heb een Alpine Vpower MRP-M350
Een grote sticker erop Class D 700w maximum power

Kijk je in de specs. dan is het 250w continue .

Op de achterkant een stickertje Made in China ????

Hij gaat weer op de plank/kast bij de overige niet/zelden gebruikte spullen en naast een grote zak zout.

maartenbakker

Golden Member

China is logisch.

Overigens is het niet zo vreemd als het een OEM-type zou zijn; veel grote fabrikanten hebben zelf nooit zulke versterkers gemaakt. Grundig kaufte ze bei Daewoo. Philips kocht ze ook ergens in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Ja, toen ik meelas en begon met kW's dacht ik al.. Daar gaan we weer.
En toen ik later las over RMS wist ik het zeker. Vooral de post dat hij maar 65 W was...

tja dan weet je dat je iemand wegt jaagt..
Realiteit is hard, maar niet harder dan de plaat voor iemand zijn kop...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 27 juli 2019 13:57:35 schreef High met Henk:
Ja, toen ik meelas en begon met kW's dacht ik al.. Daar gaan we weer.
En toen ik later las over RMS wist ik het zeker. Vooral de post dat hij maar 65 W was...

tja dan weet je dat je iemand wegt jaagt..
Realiteit is hard, maar niet harder dan de plaat voor iemand zijn kop...

moeten we de volgende keer dus eerst maar even uitleggen dan je van 65 watt ook doof kan worden.

En ja, er staat toch echt 3000 watt op. Dus dat iemand dat dan vergelijkt met een huiskamer versterker vind ik niet zo gek hoor.

Dat wij dan direct denken aan hoe dik de voedingskabels moeten zijn is natuurlijk ook wel een beetje eh.... ?

Afijn, ik heb er weer wat van geleerd. ( o.a. Dat ik niet overal op moet reageren maar moet focussen op de TS)

Goed weekend!

High met Henk

Special Member

Ligt niet aan jou.
Soms moet je met feiten komen.

Voor ts. Pmpo vermogen is peak marketing power output. Ofwel het vermogen wat je erop drukt en hij ook haalt voor 1 microseconde, waarna hij compleet afbrand.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???