mmm, dit is wel heel erg vaag. wij hadden een keer onze elektrische oven kappot. hele oven onderzocht, niks aan de hand. zat er gewoon draadje in de stekker van het verlengsnoer los.
vriesgedeelte lijkt te koelen, maar koelgedeelte niet. er zit maar een motor op dus als de een het doet dan lijkt mij dat de ander het ook moet doen.
mischien moeten we gewoon wat langer wachten....
Hij stond hier op de gallerij, schijnbaar dachten mensen dat ie stuk was.
harry789
Nachtdienst is het mooiste wat er is:s'nachts niet slapen ,overdag niet werken!
thermostaten zijn ook vaak kapot.ook al is de kast uit(warm) vaak kun je tijdens het draaien aan de knop van min naar max vaak een "klik" horen ,dan schakelt de thermostaat en is dan redelijker wijs nog goed
thermostaat negen van de tien keer. Heb ze al regelmatig vervangen, onze koelkast gaat ook al ruim 20 jaar mee 
dacht ik ook al aan..
maar ik heb hem al aan en uit horen springen....
nu rest mij nog de vraag waarom zet iemand een nog werkende koelkast, van niet meer dan een paar jaar oud op de gallerij bij de stortkoker... Ik woon niet in een flat waar je zomaar spullen laat staan (bernard de wildestraat (moet je eens op googlen), breda, ergste flat)
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
zet ik mijn koelkast ff op de gallery totdat vrienden hem komen helpen hem naar beneden te verhuizen....
koelkast weg:-)
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
In een koel/vries combinatie met 1 motor en de vriezer werkt wel maar de koeler niet is het 9 van de 10 keer de thermostaat wat je kan doen om te kijken of de koeler werkt is de thermostaat doorverbinden en een uurtje of 2 later kijken of de koeler koud wordt.
wordt hij miet koud dan zijn is het koel systeem lek .
vroeger zat er freon in wat er tegenwoordig inzit weet ik niet
maar ook al heeft hij 1 motor het zijn 2 losse koel systemen .
Greets
Remi
maar als het twee koel systemen zijn waarom zit er dan maar een aan uit knop. dan zou je toch het schakelgedrag van de vriezer en koeler apart kunen regelen?
de thermostaat zit acher deze knop neem ik aan?
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
Op 14 oktober 2004 21:31:30 schreef k.p.meinesz:
zet ik mijn koelkast ff op de gallery totdat vrienden hem komen helpen hem naar beneden te verhuizen....
koelkast weg:-)
hij staat er al een dermate lange tijd dat me dat niet logisch lijkt sinds, maandag. en dan doe je dat hier nog niet tenzij je het kwijt wilt.
voorbeeld: kom van mij stage staat er hier voor de duer een gast mobhieltjes te verkopen uit het jaar blok, alles wat nog werkt word hier als waardevol gezien.
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
Op 14 oktober 2004 21:43:29 schreef Jan klaasen:
maar als het twee koel systemen zijn waarom zit er dan maar een aan uit knop. dan zou je toch het schakelgedrag van de vriezer en koeler apart kunen regelen?
heeft allemaal met de prijs van het apparaat te maken
een fabrikant doet dit soms eigenlijk heel vaak om zo een product goedkoper op de markt te zetten.
de thermostaat zit acher deze knop neem ik aan?
ja achter de draaiknop zit de thermostaat.
vergeet niet eerst de stekker uit de wandkontaktdoos te halen anders kan het nog wel eens behoorlijk prikken als je de thermostaat gaat doorverbinden
hij lijkt het wel te doen nu. er staat zelfs ijs op de achter wand van het koel gedeelte (lekker koud gezet).
hopen dat geen van de buren hem terug wil....
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
Bier al op, jammer.
@henk, wat bedoel je. ik studeer geen elektro aan avans maar CMV (culturele maatschappelijke vorming)te breda
heb een MBO elektro voor opleiding, ik kon er alleen niet zo goed mezelf in plaatsen, maar aan jouw sig. te zien werk jij ook liever met mensen
Maar Avans te breda dus, mischien een mini CO meeting kun jij wellicht die gerbrandt schor uitleggen
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 14 oktober 2004 21:33:35 schreef Remi:
In een koel/vries combinatie met 1 motor en de vriezer werkt wel maar de koeler niet is het 9 van de 10 keer de thermostaat wat je kan doen om te kijken of de koeler werkt is de thermostaat doorverbinden en een uurtje of 2 later kijken of de koeler koud wordt.wordt hij miet koud dan zijn is het koel systeem lek .
vroeger zat er freon in wat er tegenwoordig inzit weet ik nietmaar ook al heeft hij 1 motor het zijn 2 losse koel systemen .
Greets
Remi
Heb indertijd (1976-79) 3.5 jaar als koeltechnicus bij Bosch gewerkt.
Op die 3 jaren misschien 5 thermostaten vervangen...
Een defecte thermostaat schakelt, of niet meer aan, of niet meer uit, of schakelt op de verkeerde temperaturen.
De thermostaat meet NIET de omgevingstemperatuur in de koelkast (behalve in enkele schaarse gevallen) maar wel de temperatuur op een bepaald punt van de verdamper.
Voor koelkasten liggen de schakeltemperaturen rond de -15 tot -30°C voor de uitschakeltemperatuur, en +3 tot +6°C voor de inschakeltemperatuur (automatische ontdooing bij elke cyclus tegen ijsvorming op de verdamper).
Bij pure diepvriezers liggen de schakeltemperaturen allemaal negatief (-20 tot -35°C, hysteresis van een 10-tal °C).
Merk op: Dit zijn verdampertemperaturen, geen temperaturen in de kast...
Veel couranter defecten zijn:
- lek in het systeem (meestal in het verdamper (koude) gedeelte, of een slechte zilverlas).
- Compressorproblemen: Van niet meer starten (startrelais defect, kortsluiting in één van de twee motorwikkelingen, geblokkeerde zuiger) tot continu draaien met of zonder koudeontwikkeling in de verdamper (te weinig of geen compressie in de compressor door probleem met de in-of uitlaatklep).
- Verstopping: Meestal juist na de deshydrator, aan het begin van de capillaire buis door deeltjes van de bolletjes vochtabsorberend product in de deshydrator, of olieverstopping in de capillaire buis zelf door te korte rusttijd (24uur!) na vervoer van de koelkast in horizontale positie (terugvloeien van de smeerolie van de compressor).
"vriesgedeelte lijkt te koelen, maar koelgedeelte niet. er zit maar een motor op dus als de een het doet dan lijkt mij dat de ander het ook moet doen."
Voor wat betreft de koelkast van meinesz, (1 compressor, 2 koelgedeelten) het is dus één circuit met beide verdampers in serie (eerst diepvries-verdamper, dan koelkast-verdamper), hetgeen betekent dat de grootste koudeontwikkeling in het diepvriesgedeelte ontstaat, en dat de "restkoude" voor het koelkastgedeelte gebruikt wordt.
De meetsonde van de thermostaat is meestal ergens bevestigd aan het einde van de koelkastverdamper.
De thermostaat regelt dus enkel de koelkasttemperatuur, de diepvriestemperatuur wordt verondersteld (door de constructie en oppervakte van de verdamper) altijd laag genoeg te zijn.
Indien nu door een lek of een verstopping in het circuit, of een gebrek aan compressie in de compressor te weinig koude ontwikkeld wordt zal het begin (diepvriesverdamper) wel koelen, en het einde van de koelkastverdamper (waar de thermostaatsonde zit) weinig of niet, met als gevolg dat de thermostaat zijn schakelpunt niet bereikt, en dat de compressor continu blijft draaien (het kan in zo een geval zelfs voorvallen dat de temperatuur in het koelkastgedeelte onder 0°C zakt, en dat de eetwaren bevriezen).
Een indicatie van de oorzaak kan men bekomen door gewoonweg met de hand de temperatuur op verschillende plaatsen van het circuit te "voelen": Bij een goed werkende koelkast is de hoge-druk aansluiting van de compressor warm tot heet (door de compressie van het gas) evenals de condensor (rooster op de achterwand).
De temperatuur van de condensor zakt naarmate men de deshydrator en de capillaire buis nadert.
In werking moeten de verdampers overal even koud aanvoelen (vriezen).
De enige manier om uitsluitsel te krijgen is een manometer aansluiten op de lage-drukzijde van de compressor (op de vulbuis).
De gemeten waarden geven een indicatie van de oorzaak:
- In rust (compressor uitgeschakeld sinds minstens een 10-15 minuten) moet men een overdruk meten van enkele kg/cm² (druk van het gas in het circuit is afhankelijk van de omgevingstemperatuur waar de koelkast zich bevindt).
- In werking moet de gemeten druk rond de atmosferische druk (lichte onder- of overdruk is mogelijk) liggen. Indien men een sterke overdruk meet is de compressor defect (te weinig compressie), meet men daarentegen een sterke onderdruk is er een lek (te weinig of geen gas meer) of een verstopping in het circuit.
Let wel, het aansluiten van de manometer (gebeurt door doorprikken van de vulbuis) impliceert dat, indien er tot herstelling overgegaan wordt (vervangen van de compressor e.d.) er nadien minstens een nieuwe vulbuis moet gesoldeerd worden, deshydrator vervangen, vacuum getrokken en opnieuw gevuld met gas (vroeger Freon (CF2CL2), nu butaan of propaangas).
CD 
PS: 'k wou gewoon een antwoordje posten, 't is bijna een boek geworden...
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 14 oktober 2004 21:29:44 schreef Jan klaasen:
maar ik heb hem al aan en uit horen springen....nu rest mij nog de vraag waarom zet iemand een nog werkende koelkast, van niet meer dan een paar jaar oud op de gallerij bij de stortkoker...
Het startrelais bevat ook een bimetaaltje.
Indien de compressor niet direct wil starten schakelt dit bimetaal (door de langdurig hoge aanloopstroom) de compressor uit, en dit tot het weer afgekoeld is.
Een koelkast kan nog wel perfect werken, maar door zichtbare schade (accessoires binnenin, binnendeur,...) toch door de eigenaar weggegooid zijn.
Ook gebeurt het soms dat de isolatie (polyurethaanschuim) construciefouten vertoont waardoor de koelkast naar buiten toe koude verliest (zichtbaar aan condensatievorming ergens aan de buitenkant)...
CD 
Turbokeu
Golden Member
Op 14 oktober 2004 22:48:03 schreef Jan klaasen:
hij lijkt het wel te doen nu. er staat zelfs ijs op de achter wand van het koel gedeelte (lekker koud gezet).hopen dat geen van de buren hem terug wil....
Controleer of deze ijsvorming zich ook voordoet op de plaats waar de thermostaatsonde zit, en dat de koelkast regelmatig aan-en uitschakelt (op de hoogste stand kan dat uren duren, of zelfs helemaal niet)
CD 
Turbokeu
Golden Member
ik lees het morgen wel, nu kan ik toch niet meer dsan drie wordne onthouden......
ik typ nog best netjes naar gelang mijn toestand
@henk, jij niet meer te breda?