Hoihoi
Michel
Hallo allen,
Ik heb een 3 fasen meterkast en ik krijg het voor elkaar om de Amperes waarden per fase om de 5 seconden weg te schrijven naar een sd kaart mbv een arduino. Dat zijn 3 floating values die in een txt file op de sd kaart worden weggeschreven “;” gescheidde values.
Nu nog een time stamp erbij per regel en dan kan je leuke dingen doen.
Mijn wens; wegschrijven naar een synology nas en, en daar komt tie, ik wil het in het lokale netwerk beschikbaar hebben op een website met real time values en de mogelijkheid tot maken van een grafiek.
Wie kan me een voorzet geven waar te zoeken op het i-net?
Zoals; welke programma moet er op de nas draaien en met welk programma kan ik een makkelijke html site bouwen voor tonen van de waarden.
Of kan je een simpele website draaien op een arduino of een raspberry (lokaal in het netwerk)? Wellicht makkelijker?
Een kleine site met actuele waarden en wat kengetallen moet wel te doen zijn op bijvoorbeeld een ESP. Men zou de data seriëel van de Arduino naar b.v. een Wemos D1 kunnen sturen.
Zo een D1 kan dan voor de langere historie weer loggen naar een Google document (https://github.com/electronicsguy/ESP8266/tree/master/HTTPSRedirect ) of naar de nas. Daar heb ik echter geen verstand van of ervaring mee.
Enkel stroom per vijf seconden is niet zo interessant, maar mogelijk kan men het voor de specifieke situatie aan het gemiddelde verbruik relateren, bijvoorbeeld door ook de energiemeter uit te lezen.
Loggen naar mysql op je synology
website op je synology die grafieken trekt uit je sql data
of domoticz op je nas zetten en de arduino koppelen aan domoticz
Google is uw vriend hier
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 1 augustus 2019 18:04:37 schreef Peter112:
Loggen naar mysql op je synology
Dat is inderdaad het mooist als je het zelf wilt bouwen. De Syno is lekker stabiel, wat voor een RPi niet altijd geldt helaas. Dus als je deze keuze maakt zou ik Shiptronics advies niet opvolgen.
of domoticz op je nas zetten en de arduino koppelen aan domoticz
Google is uw vriend hier
Dit heb ik zelf gedaan. Het uitlezen doe ik niet per fase (heb er maar 1), maar lees ik uit de "slimme" meter door een RPi. Dat stuur ik via MQTT naar Domoticz, op een andere RPi. Zelfde voor gas en wat andere meetwaardes als temperatuur en lichtsterkte. Werkt leuk, maar je hebt geen waarde per seconde. Domoticz middelt het over periodes van 5 minuten.
Ik weet niet wat de Arduino mey netshield aan protocollen ondersteund. FTP is het makkelijkst voor de leek. Of HTTP, daar kan je zelfs de logfile van misbruiken voor de data:
Arduino roept aan:
http://IP-adres-NAS/pagina_bestaat_niet/?meter1=200.4&meter2=20.6&…
Als je dat niet netjes in php afhandeld kan je de waardes nog steeds in je webserver/NAS log terug vinden. Quick & dirty 
Edit: ik denkt zelfs dat http zo de meest simpele manier is. Technisch het meest efficiënt is iets met een UDP server, maar dit is al snel lastiger omdat je dan ook de serverkant moet programmeren.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (21%)]
Data opslagen in een database (vb MySql), en grafieken via een browser kan zeer eenvoudig met Grafana. Een Arduino is niet ideaal om data via ethernet door te sturen, maar het kan (ethernetshield). Op de nas moet dan ook een webserver draaien. Klassiek noemt men deze combinatie een LAMP, vanwege Linux, Apache, MySQL en PHP. Ik doe dit alles met een Raspberry, maar deze heeft wel geen analoge ingangen : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi
Op 1 augustus 2019 20:21:19 schreef RP6conrad:..... Raspberry, maar deze heeft wel geen analoge ingangen ....
Heb je nu wel, of geen Analoge ingangen
Geen.
Duidelijker ware "weliswaar heeft deze geen analoge ingangen". Zoals geschreven is het inderdaad een beetje potsierlijk.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (29%)]
Een Pi heeft geen analoge ingangen, maar wel I2C, SPI en Seriele poorten. Je kan dus steeds met een "Analoog naar I2C" converter chip werken. Opgelet, Pi is 3.3 V, mogelijk mmoet je ook nog level-converters gebruiken indien je met 5V analoog werkt.
Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Op 1 augustus 2019 17:42:17 schreef Hoihoi:
Of kan je een simpele website draaien op een arduino of een raspberry (lokaal in het netwerk)? Wellicht makkelijker?
Ik heb net dezelfde situatie gehad - ook om stroom en spanning driefasig te monitoren - en dit kan eenvoudig met een goedkoop shieldje op de arduino.
https://www.amazon.com/Ethernet-Server-Network-Expansion-Arduino/dp/B0…
De standaard libraries ondersteunen het W5100 platform en je hebt het echt in een paar minuten draaiende. En ik snap niks van de Arduino IDE.
In de eenvoudigste vorm doe je gewoon een http call naar het (manueel te configureren) IP adres van het shield en je krijgt de variabelen terug. Dat kan zelfs met een web browser.
Internet op een 8-bittertje kan wel maar blijft behelpen.
Voor dit soort toepassingen heb je meer power nodig. Afhankelijk van je programmeer-voorkeur zou ik kiezen voor een raspberry met wifi (PI ZERO W) https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-zero-w/
En anders voor een ESP VROOM 32, ook met Wifi.
https://nl.aliexpress.com/item/32800930387.html?src=google&albslr=…
Met die laatste heb ik al even gespeeld. Erg leuk. Kan met een eigen IDE geprogrammeerd worden, maar kan ook mbv Arduino IDE.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 1 augustus 2019 20:08:47 schreef big_fat_mama:
NAS is toch enkel storage? hoe kun je daar programma's op draaien?
Tijdje niet opgelet ouwe?
<= dit is een smile, hehe
Jaren geleden was een NAS alleen een Network Attached Storage. De huidige NASsen zijn veel meer: mailserver, mediaserver (m'n versterker streamt muziek van de nas, de TV streamt films van de NAS), download station, SVN server, etc etc.... en dus ook een SQL server. Kun je allemaal als "apps" installeren.
't is zelfs erger dan "niet opgelet": eigenlijk heb ik van m'n leven niet met zo'n NAS-dingen gewerkt. Beroepshalve werk ik met heel wat grotere storagedingen, genre SAN. Maar mijn letterlijke taalgebonden geest leest nog altijd "Network Attached Storage" ...
Overigens zie ik niet in wat zo'n doos aan meerwaarde zou bieden boven een desktop PC met een handvol disken erin. Daarmee kun je ook alle mogelijke services opzetten, en ze ook nog failover-clusteren. En vermoedelijk kop en schouders goedkoper.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 1 augustus 2019 20:08:47 schreef big_fat_mama:
NAS is toch enkel storage? hoe kun je daar programma's op draaien?
Een synology NAS is in wezen een kleine linux pc met heel veel opslag. Je kan er probleemloos programma's op draaien als een webserver (incl PHP), MySql database (MariaDb), muziek server, foto server, .... Je kan per persoon ook toegangsmachtigingen maken. Zelf gebruik ik mijn NAS oa om mijn gegevens van blitzortung.org op te slaan.
edit: is de nas toch een stukje kleiner als een desktop. Onnodige zaken zoals toetsenbord ingang en schermuitgang zijn gewoon weggelaten. Duur? Hangt van het aantal mogelijke schijven af. Failover clusteren is geen probleem. RAID 0 tot RAID 5 geen probleem bij 4 schijven. Indien meer schijven zijn andere RAID combinaties mogelijk. Beginnen met RAID 5 4 x 1 TB en die nadien upgraden naar 4 x X TB geen probleem. Neemt alleen wat tijd.
flipflop
Op 1 augustus 2019 21:42:08 schreef big_fat_mama:
Overigens zie ik niet in wat zo'n doos aan meerwaarde zou bieden boven een desktop PC met een handvol disken erin.
Ik wel, wat verbruikt zo'n PC? Continue, 24/7...
Verder ga ik niet reageren hoor, gaat het topic niet over.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (12%)]
Verder ga ik niet reageren hoor, gaat het topic niet over.
Ik ging er graag dieper op in, maar het is inderdaad off-topic, en eigenlijk zelfs eerder iets voor tweakers of zo.
Als je in Nederland zit, en je hebt een slimmere meter dan heeft die ook een P1 poort waar een serieel data stroompje volgens het DSMR protocol te vinden is, daar kun je allerlei leuke dingen uit halen.
https://dsmr-reader.readthedocs.io/nl/latest/intro.html
Heb je geen P1 poort maar wel een KWh meter met een knipperend ledje of een draaiende schijf dan kun je die optisch afvangen en voeren aan een domotica pakketje (ook weer op een Pi)
Bijvoorbeeld met domoticz:
Ik wel, wat verbruikt zo'n PC? Continue, 24/7...
Minder dan 7W als je het goed doet
[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]
Hoihoi
Michel
Super leuk, het heeft me idd wat voorzetjes gegeven. Ik ga eens googlen op sql en Syn. NAS.
Ik heb idd een p1 poort. De data haal ik nu binnen met een arduino maar ga het nu proberen te gieten in een sql op de nas. Is allemaal nieuw voor me maar met google kom ik er wel denk ik.
Bedankt allen. Tips zijn natuurlijk nog steeds welkom mbt sql op nas.
Ik denk dat het sql op de nas niet zo'n probleem gaat zijn maar meer dat ik het op een (html) pagina lokaal kan benaderen om grafieken te exporteren oid.
Het ligt er aan hoe ver je zelf wilt hobbyen, die DSMR-reader kun je in principe gewoon op je synology plempen. Dan heb je het compleet voorgebakken.
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Met html alleen ga je er niet komen vrees ik. Het zal eerder php worden. Ook geen probleem op de nas.
sql gaat ook je poort niet controleren. Zorgen dat je arduino de data naar je nas stuurt. Ik gebruik een IoT om de gegevens van mijn broedstoof door te sturen.
Op 1 augustus 2019 22:03:02 schreef Sine:
[...]
Minder dan 7W als je het goed doet
Hier wat verbruik gegevens van NAS. Bij 4 schijven zal het merendeel naar de schijven gaan. 1 4TB schijf Seagate Barracuda heeft een verbruik van 5W. Een 8TB gaat naar 8,8W. Dat gaat bij een pc niet anders zijn. Los van het feit dat er in de meeste pc's geen plaats is voor 4 schijven en meer. Terwijl 4 het minimale is om RAID 5 te kunnen gebruiken. Ik heb nu een DS411 II met 4 x 4TB server schijven in RAID 5. De volgende zal 1 zijn die RAID 50 ondersteunt.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (53%)]
[mega offopic]
Die 7W is met 1 hdd, een intel quad nic op een celeron J3355 bordje. Idle, uiteraad.
Mijn nasje/servertje met een i5-4590T gebruikt net wat meer, maar heeft dan ook wat VM's met taken die net wat hefig zijn voor een nasje.
Dit met 6 sata poortjes waarvan er vier bezet zijn met draaiend roest en twee met ssd's dit alles op een ITX bordje.
Raid 5 is met de de huidige schijven schijven van een TB of groter een extreem slecht plan. Raid 6 of ZFS is een veel veiliger idee. Raid 60 is gruwelijk inefficiënt.
Een beter idee dan redundancy in je opslag is naar mijn mening een goede backup. Die beschermt je ook tegen user errors (wups, overschreven) en compleete uitval (of afbranden) van het NAS.
[/]
At this point anyone asking this question about RAID 5 with Winchester drives is just trolling or is so unwilling to do the most basic research that I just don't care.
[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]
Ik heb een paar jaar geleden wat temperaturen weggeschreven op mijn Synology d.m.v. een arduino en een wifi module. De arduino stuurde zijn metingen naar de wifi module, de wifi module vroeg een PHP pagina op van de synology met de metingen als parameters. De data werd dan via de PHP pagina in een mariaDB database weggeschreven.
Op zich zat het vrij simpel ineen maar als je nog nooit SQL, PHP e.d. hebt gebruikt ben je wel even bezig met alles werkende te krijgen.
flipflop
Ok, van Sine mag het, dan gaan we nog even door over die NAS
Het zal hier wel weer gaan om de definitie. Een "PC" is voor mij een grote kast met een moederboard erin, videokaart, paar HDDs. Die verbruiken geen 7W en ook niet minder dan een doorsnee NAS. Natuurlijk kun je een NUC ook "PC" noemen en dan verbruik je minder. Maar dat is niet de setup die bfm schetste in z'n post hier een heel stuk boven. Dat was meer een dikke server.
Zo'n NUC met HDD is vergelijkbaar met een NAS, die als voordeel heeft dat alles al kant-en-klaar is en zo uit de doos werkt.