TEAC AV-H500 versterker wordt behoorlijk warm

Hallo allen,
Ben met een versterker bezig en hier was de eindtransistoren kapot.
Deze vervangen en hij speelt weer, alleen de koelblok wordt rond de 60-65 graden en er zit een voeler op en een ventilator. Deze blijft uit, de ventilator werkt wel als extern spanning er op.
Gepoogd om het juiste schema te vinden, maar nog niet gelukt.
Wie kan me hier aan helpen?
Wel een schema gevonden van de TEAC A-H500 maar dit is met 2 uitgangen en staat de ventilator ook niet in schema.
Deze versterker heeft 5 uitgangen.

Alle info is welkom.

Henk

Wat is er tegen de ventilator altijd te laten draaien?
De voeler, een thermostaat neem ik aan - en die gaan altijd kapot, overal in - moet dan overbrugt worden.

in sommige modellen gaat de fan pas voluit lopen met het volume bijna open, ook zonder speakers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Schema hier te downloaden, is wel van de AV-H500D er zouden dus verschillen kunnen zijn.
In de exploded view zie ik bijvoorbeeld geen Fan/ventilator.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 2 augustus 2019 23:47:32 (15%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
Henry S.

Moderator

Op 1 augustus 2019 21:38:57 schreef hbh:
Hallo allen,
Ben met een versterker bezig en hier was de eindtransistoren kapot.

Die zitten er (los) niet in...

Waarschijnlijk heb je nu de gevolgschade verholpen. Zolang de fan niet gaat draaien gaan de eindversterkers weer kapot. Dit wordt onderdeel voor onderdeel meten en testen, alles is discreet op gebouwd en de fan wordt op meerdere punten aangestuurd.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
vergeten

Golden Member

Op 1 augustus 2019 21:38:57 schreef hbh:
Hallo allen,

Gepoogd om het juiste schema te vinden, maar nog niet gelukt.
Wie kan me hier aan helpen?
Wel een schema gevonden van de TEAC A-H500 maar dit is met 2 uitgangen en staat de ventilator ook niet in schema.
Deze versterker heeft 5 uitgangen.

Alle info is welkom.

Henk

Voordat er duidelijkheid is over welk apparaat je nu precies hebt heeft het weinig zin om er wat over te zeggen.

Plaats hier eens een foto van jouw versterker met geopende kast, en een van het type/model plaatje, niet van internet gehaald.

Volgens mij zijn er deze verschillen:
De (sur5.1)H500D heeft een bloktrafo links in de kast.
De (stereo)H500 heeft een ringkern in het midden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

@ vergeten
bedankt voor het schema, helaas is dit schema weer anders dan wat er bij mij in zit.
Zal zo de foto's er op zetten.

@ Henry S De fan wordt met een voeler aangestuurd. Boven een bepaald spanning nivo gaat de fan draaien. wordt de spanning nog hoger dan treed de beveilinging in werking en schakelt de versterker in standby modus.

vergeten

Golden Member

Om te beginnen, het kan gezichtsbedrog zijn (foto is niet scherp) maar deze solderingen zien er niet veelbelovend uit!

Heb me al suf gezocht naar het juiste schema, is niet te vinden, alleen wel tegen betaling maar of het dan de wel juiste is waag ik te betwijfelen?

Ik weet dat een TEAC AGH550 receiver nagenoeg precies hetzelfde is als een NAD L75.

Misschien zijn er hier op CO leden aanwezig die weten of jouw
Teac AV-H500 onder andere merknamen en/of typenummers voorkomt.

@ vergeten, de solderingen zijn goed, gezichtsbedrog door dat er wat hars omheen zit.
De solderingen met een sterke loep extra gecontroleerd.

Henk

vergeten

Golden Member

Loop alle soldeerverbindingen na, druk hier en daar op de print(en) en beweeg wat aan componenten en kijk goed of je component pootjes ziet bewegen door het drukken/bewegen.

Het is soms nauwelijks goed te zien.

Ik heb iets gelijkwaardigs gehad nabij een 3 poot spanningsstabilisator.
Massapootje was losgekomen zat los in het weinige tin. Waarbij hij op ±8 KHz soms (zachtjes)stond te oscilleren.
Zie plaatje, 3 losse pootjes, middelste het best zichtbaar.

Wordt je versterker warm bij het spelen of ook als hij "stil" aanstaat?
Dat zou ook richting oscillatie kunnen gaan wijzen buiten het hoorbare gebied.
Een scoop is dan het enige juiste meetinstrument om dat te bekijken.

Op 10 augustus 2019 00:14:18 schreef maus0611:
Werkt de temperatuursensor wel?

Deze werkt wel en als deze wordt overbrugt met een instelbare potmeter dan gaat de ventilator wel draaien, eerst zachtjes en iets verder verstellen dan volop. nog verder dan gaat de protectie in werking.
Het ziet er naar uit dat de sensor is verlopen of half kapot is. te hoge waarde en dan te warm moet worden om de schakeling te activeren.

De waarde is bij 25 graden ongeveer 8k5 losgekoppeld op tafel.
Nu nog de juiste waarde achterhalen.

Henk

En die sensor maakt goed contact met het koelblok? Want anders meet hij niks natuurlijk :)