Kortgeleden kreeg ik van een goede vriend ( inmiddels tamelijk berucht vanwege ,,onmogelijke" opdrachten) een verzoek een micro usb te vervangen..
De accu laadt niet op
De betreffende usb is onderdeel van een klein blokje elektronica aan een hondenhalsband.
Een schakelaar op dat kastje regelt of continu licht of knipperende led's .
Okaphone ( groningen) zou wel zo'n micro usb hebben. Toch?!
Ja zeiden ze wij hebben er wel 7 ( verschillende uitvoeringen) maar, na de betreffende defecte te hebben bestudeerd, deze niet.
Uiteindelijk heb ik drie verschillende meegenomen daar ze het meest leken op die van de print.
Dan de klus.
Losmaken van de oude ging redelijk vlot.
De nieuwe aangepast aan de aanwezige gaatjes in de print.
Nu nog solderen.
Microscoop check. Usb check. Soldeertin check en pincet check.
Dan blijkt dat de usb aansluitinge prachtig in beeld zijn .
Maar de pincetpunten lijken op die van een combinatietang en de soldeerboutpunt ( de dunste weller die ik heb ) op een heuse kachelpook.
En tenslotte bleken mijn bejaarde vingers akelig te trillen en dat terwijl ik door de week droog sta (. Qua alcoholgebruik).
Met heel veel moeite en vele krachttermen later bleek het ding gemonteerd.
De meegeleverde adapter met snoer aangesloten en...... Niks q&€@9(?.
Alles nagelopen maar geen zichtbare foutjes gezien.
Tenslotte een eigen adapter met snoertje gepakt en hij deed het.
Laat de aansluitsteker ( usb mannetje) kapot te zijn.
De les:,, controleer zelf alle onderdelen van het circuit en ga niet af op de foutanalyse van de opdrachtgever.
Zo kan een hoop gedoe worden voorkomen.
In de datasheet zie ik een duidelijke notatie;
De eerste betreft hoe Bits binnen een Byte worden genoteerd.
Een tweede hoe de volgorde van binnenkomst van Bits in een serieele datastroom dient te worden gelezen.
Dit zijn twee heel verschillende zaken.
Jou geblameerde Philips heeft hier geen schuld aan.
De ontwerper van het protocol(Motorola) heeft hier een voorbeeld mee gesteld.
Desondanks ? zijn er duizenden toepassingen succesvol ontwikkeld op basis van deze beschrijving.
Stel dat je met je bejaarde opa voor een spoorwegovergang staat en er passeert een locomotief met acht wagons.
Om de tijd te doden en de hersenen te trainen vraag je aan je grootvader hoeveel wagons hij telt.
Als hij bij 0 begint te tellen zouden dat er 7 zijn.
Dan komt een geriatrische afdeling in een verpleegtehuis toch wel heel dichtbij.
in het timing ding tekenen: mij best. Maar NIET verschillende dingen door mekaar.
Ik zie helemaal geen twee verschillende dingen door elkaar.
Wanneer ik naar de representatie van een Byte kijk zie ik 8 rechthoekige blokjes met daarin Bit 0 t/m Bit 7
Wanneer ik naar jou aangehaalde figuur 18 kijk dan zie ik een timing diagram van elektrische pulsen.
Die ziet er anders uit, heeft op en afgaande flanken en een minimale en maximale waarde.
Die flanken zijn ook schuin getekend als een trapezium en de exacte waarden kun je verderop in de datasheet vinden.
Omdat we bezig zijn met elektronica is dit een representatie van elektrische signalen en geen booleaanse uitdrukking.
[Bericht gewijzigd door Brainbox op (29%)]
Op 14 oktober 2019 20:46:18 schreef Brainbox:
Omdat we bezig zijn met elektronica is dit een representatie van elektrische signalen en geen booleaanse uitdrukking.
En die elektronica stuurt die bits over de lijn. Dan is het toch raar als die bits ineens van naam verschieten?
Wie heeft er trouwens ooit bedacht dat bits (meestal) vanaf 0 geteld/genummerd worden? Ik weet al 100 jaar niet beter meer, maar tóch is het raar!
Arrays beginnen ook te tellen vanaf 0.
1e array-element heeft rangnummer 0. Vaak gebruikte ik array-element array[0] niet en de eerste die ik gebruikte werd dan array[1]. Op die manier ontweek ik 'conflicten' mbt de telling.
Op 15 oktober 2019 09:21:42 schreef mel: Vroeger, toen het leven nog simpel was,
begonnen ze bij een microprocessor idd te tellen vanaf 0.
Op 15 oktober 2019 23:07:23 schreef ohm pi: Arrays beginnen ook te tellen vanaf 0.
In de VS beginnen ze liever met "1". Ook de arrays beginnen daar vaak met 1. Hoe het nu is weet ik niet maar met de oude basic had je daar zelfs "base 0" en "base 1" om aan te geven waar je wou beginnen met tellen.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Bij seriële communicatie is het te doen gebruikelijk om het verzenden te beginnen met het Least Significant Bit, waardoor je, als je scope niet is uitgerust met serial decode, de bitjes zelf moet omkeren om ze te 'lezen'.
Ik ben in mijn 45 jaar electronica overigens nog geen seriëel communicerend geval tegengekomen wat het andersom deed (maar dat zegt natuurlijk nix).
De volgorde waarin de bytes verstuurd worden is een heel ander verhaal: ieder voor zich (en God ook) is de norm...
Amerikanen hebben trouwens wel meer rare dingen: zo noemen ze de eerste verdieping 'second floor'...
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 15 oktober 2019 23:07:23 schreef ohm pi:
Arrays beginnen ook te tellen vanaf 0.
1e array-element heeft rangnummer 0. Vaak gebruikte ik array-element array[0] niet en de eerste die ik gebruikte werd dan array[1]. Op die manier ontweek ik 'conflicten' mbt de telling.
Euhh.. dat is afhankelijk van de taal en implementatie.
Ik ken talen die 'nergens' beginnen (alle integer getallen zijn toegestaan), talen die bij 1 beginnen (element 0 heeft dan -soms- een speciale betekenis en maakt als zodanig niet echt deel uit van de array), talen die bij 0 beginnen én talen waarin ook alfanumerieke indices zijn toegestaan...
In normaal taalgebruik spreekt men altijd over het eerste (nooit over het nulde) element, ongeacht of dat nou rugnummer 0, 1, % of -327 heeft...
Mooie gelegenheid om iets aan mijn algemene ontwikkeling te doen
Op 16 oktober 2019 09:54:34 schreef fatbeard:
[...]
Euhh.. dat is afhankelijk van de taal en implementatie.Ik ken talen die 'nergens' beginnen (alle integer getallen zijn toegestaan)
Noem eens een taal.
talen die bij 1 beginnen (element 0 heeft dan -soms- een speciale betekenis en maakt als zodanig niet echt deel uit van de array)
Heb je hier ook een voorbeeld van?
talen die bij 0 beginnen
Deze weet ik. Dat is oa 'C'
én talen waarin ook alfanumerieke indices zijn toegestaan...
Svp graag een voorbeeld.
En nu maar hopen dat ik dit allemaal kan onthouden.
.
.
Op 16 oktober 2019 09:45:37 schreef fatbeard:
Amerikanen hebben trouwens wel meer rare dingen: zo noemen ze de eerste verdieping 'second floor'...
Op zich is dat niet zo vreemd. Letterlijk staat er 'tweede vloer'. De 'eerste vloer' is de vloer op, laten we het simpel houden, maaiveld hoogte. Vervelend is als je de andere kant uitgaat. Is de kelderverdieping 'nulde vloer'? En als je nog een verdieping lager gaat, zit je dan op de 'min eerste vloer'?
Als je in de lift zit, dan zie je weer knopjes met getallen.
-1 = 1e verdieping beneden maaiveld
0 = begane grond
1 = 1e verdieping
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (31%)]
Op 28 november 2019 20:53:40 schreef buzzy:
Iedereen was in paniek wat er zou gebeuren, terwijl je heel simpel de datum had kunnen wijzigen naar de laatste dag en uur van het jaar 1999 en even later wist je dan of eventueel alles fout liep.........
ja, voor u wel makkelijk te testen. maar stel nu eens dat je een groot bedrijf bent, met een serverpark die allemaal op UTC tijd loopt.
en bij de berekening van de lonen op het einde van de maand (dat kan je pas doen de 1e van de maand erna omdat je dan pas weet wie de 31ste nog gewerkt heeft of niet) moet je rekening houden met ancienniteit, familiale situatie,....
en stel dan eens dat op 1jan 2000 één van die pc's denk dat het 1985 is.
jij bent beginnen werken in 1990, dus ancienniteit -5 (daar gaat het boekhoudprogramma al over de nek), je kinderen zijn geboren in 1996 en 1998, ineens heb je er geeneen meer op de loonbrief.
je bent getrouwd in 1991, dus volgens die pc ben je nog niet getrouwd...
die mensen kunnen ook zomaar niet alle servers van datum veranderen voor een testje. daar hangen grote databases aan.
ik werk in de luchtvaartsector, en daar gaat verschillende systemen in de soep als er maar 1 pc een paar seconden afwijkt (radardata, database van vluchtplannen, ...). dan krijg je helicopters die op de pc nog in de lucht hangen, maar in realiteit al geland zijn, dus kunnen geen andere vliegers overvliegen.
op mijn thuis pc boeit het niet of die nu op 2019 of 1989 staat, enkel mijn mailbox zal wat verkeerd gaan sorteren.
je moet je pc maar eens een jaar fout zetten, en proberen te surfen. krijg je al fouten vollop, k geloof zelf dat chrome weigert te starten
Inderdaad een vervelende gewoonte van slakken. Dit is de elektronica van ons hek. De vorige eigenaar heeft de kunststof kast met de besturingselektronica in de paal naast het hek laten metselen zonder gebruik te maken van wartels.
Op de foto is te zien dat dit de tweede keer was. De eerste keer dat het hek een eigen leven ging leiden zaten er een gefrituurde slak en diverse spinnetjes op de print. Waar de slak zat is de groene laag volledig opgelost.
Omdat er geen mogelijkheid is om alsnog wartels te installeren heb ik de aansluitingen met pur dichtgemaakt en slakkengif in de kast gestrooid maar dit bleek slakken niet tegen te houden 
Ik heb al een jaar nieuwe elektronica liggen maar ik heb geen idee hoe ik dat ongediertebestendig kan inbouwen.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 9 maart 2020 19:40:45 schreef John1963:
Omdat er geen mogelijkheid is om alsnog wartels te installeren heb ik de aansluitingen met pur dichtgemaakt en slakkengif in de kast gestrooid maar dit bleek slakken niet tegen te houden
Ik heb al een jaar nieuwe elektronica liggen maar ik heb geen idee hoe ik dat ongediertebestendig kan inbouwen.
Zit er niet ook een lokstof in dat slakkengif? Waarmee je ze dus juist de kast in lokt?
Alsnog komen ze ergens door naar binnen... Dus dan zou er nog ergens iets open moeten zijn...
--------------
Tip:
Houd altijd de USB aansluiting van je arduino-project van buitenaf toegankelijk*:
Domme fout:
Die USB aansluiting vervolgens als (enige) bevestiging van de print gebruiken. (Eigenlijk drukt er aan de achterkant nog iets tegenaan.)
Dan scheurt ' ie dus los van de print. Volgende revisie (if any, en anders volgende project) wordt iets waarbij ik de PCB netjes met een paar bevestigingsgaten op de bodem van het kastje zet. (Inmiddels alweer vastgezet en zo spectaculair ziet het er niet uit, maar hij gaat vast nog wel een keer los als jullie per se foto's willen).
*Bij MegaRGBklok is die dus niet toegankelijk van buitenaf en daar zit dan ook een vervelende bug in.
Kom er nu ook achter dat ik er hier ook al wat over gezegd had, maar heb gisteren die USB aansluiting weer vastgezet en dacht "da' s een mooie voor het ontwerptips-en-domme-fouten-topic".
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rew,
Daar heb je zeker een punt al die macro-simulatie software is in de basis afgeleid van Microcap.
Aangezien Microcap in de begin jaren 80 is ontwikkeld en gebaseerd op standaard modellen uit de ( elektronica ) macro wereld ( dus niet fysisch ) zijn heel veel materiaal eigenschappen niet mee genomen !
Vaak herkent een simulatie programma nog wel als je iets verkeerd om aansluit de convergentie is dan niet op te lossen.
Maar een elco verkeert aansluiten doet niets.......
Wel is het zo dat je een regel als burn-out kan toevoegen ook kan je de maximum temperatuur opgeven ( maar dit is al benoemd ).
Het is overwegend wel zo dat je bij de meeste parameters een Tc kan toevoegen, dus de temperatuur invloed kan je mee nemen.
Al met al je kunt een zeer uitgebreid en complex model schrijven.
Ik zeg dan ook altijd je simulatie is net zo waardevol als de nauwkeurigheid van je model.....
Over het algemeen geeft het de richting van de beweging aan meer niet maar als ondersteuning heel waardevol en het scheelt veel tijd en verbrande vinger toppen 
Simulatie software voor de halfgeleider fysicus is er uiteraard ook maar dit zit meer in de hoek van de chemie en fysica van de gecondenseerde materie.........
Die materiaal eigenschappen daar heeft de elektronicus vaak niets aan die ziet liever tastbare getallen.
Zoals op welk potentiaal mag ik de halfgeleider gebruiken welke elektrische stroom kan de halfgeleider verdragen.
Wat is de elektrische weerstand en capaciteit enz.....
Hetgeen er intern gebeurt is maar zelden interesant daar heeft de elektronicus maar beperkt invloed op.
Er gebeurt heel veel als je twee atoom roosters met elkaar fuseert ik zeg wel eens het is donder en bliksem daar binnen 
De materiaalkennis is nog beperkt er wordt met brute kracht processen in werking gezet waar nauwelijks controle over is en die veel te tolerantie gevoelig zijn.
Maar goed we kunnen een telefoon of computer bouwen !
Het is zonder analyse moeilijk te beoordelen welk mechanisme de overhand heeft er spelen nogal wat zaken binnen het kristal.
Net zoals fotonen lichtdeeltjes zijn, zijn fononen geluid- of warmtedeeltjes. ...
Fotonen ( deeltjes die licht en elektromagnetisch dragers zijn ) hebben geen interactie met elkaar als ze een verschillende golflengte hebben.
Als dit wel zo zou zijn wordt het in de Ether een ratjetoe...... en is het niet meer uit elkaar te houden 
Fononen op verschillende frequenties kunnen echter met elkaar vermengen en gesuperponeerde golflengte genereren.
In de fysica van de gecondenseerde materie is de fonon, een eenheid van trillingsenergie die ontstaat uit oscillerende atomen in een kristal. ...
Denk aan een staaf metaal die als een antenne gebruikt wordt.
Een fonon is een bepaalde discrete eenheid of kwantum van mechanische vibratie-energie, net zoals een foton een kwantum is van elektromagnetische of lichtenergie.
Bij het ontwerpen van een halfgeleider is het van belang er voor te zorgen dat er geen pockets ontstaan een verzamelplaats van fonons dit in verband met de temperatuur huishouding balanceren is de kunst ofwel het werken met een positieve en negatieve elektrische stroom.
Groet,
Henk.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rew,
Helder op die manier werkt bijna elk simulatie programma !
Zoals wij de matrix met de hand oplossen werkt de computer ook.... mijn strekking ging dan ook als volgt, Microcap was het eerste software pakket welke de Pspice van het M.I.T. heeft omarmd en toegankelijk heeft gemaakt voor een breder publiek.
In plaats van een hoop regels op de teletype te typen een echt schema tekenen.......
Ik denk dat je het een beetje kan vergelijken met Basic als programmeer taal welke voor een explosie heeft gezorgd in de programmeer / computer wereld.
Ik heb een week of twee terug een macro model geschreven van een L.D.R. dit voor een ander draadje.
Als je nu op schema met een lampje of L.E.D. er op schijnt veranderd de weerstand volgens opgave ( lineariteit ) van de fabrikant !
Zo zal je altijd componenten willen bijwerken en aanvullen maar de meeste elektronica simulatie software kan niet met warmte of licht werken daar zijn weer andere programma's voor.
Groet,
Henk.
Om maar meteen de titel van dit topic te logenstraffen...
het is geen ontwerpfout en geen domme fout maar wel hoop gedoe door een ogenschijnlijk kleine storing.l
Al enkele dagen schakelden enkele dfs's regelmatig af en daarmee ook enkele keukenapparaten.
Op zich geen ramp maar achter dezelfde dfs zitten ook twwe vrieskasten echt afgeladen vol met verse oogstproducten.
Na vrij lang zoeken want ook de hele pompjnstallatie met besturing voor de hangplanten en tomaten ( in de kas), de beluchting van de iba en de wcd's in een kelder ( buiten) staan er op. Overigens ook mijn hele ,,lab".
Maar dat is droge ruimte daar zit de fout niet.
Isolatieweerstanden gemeten maar alle waarden ook die van de natte groepen, waren ruim binnen de normen.
Nou dan toch maar even m'n hok aan de 500 Volt testspanning...wel @#$%^/& minder dan 20kOhm.
Maar waar kan de fout dan zitten?
Op de foto's is te zien dat alles op de kop is gezet om alle verdeeldozen te kunnen bereiken. Totaal 88 contactdozen.
Uiteraard eerst het lage fruit en na elke loskoppeling meten....waarde bleef laag.
Dan onder de plank waar de meetinstrumenten op staan dus op de tast de stekers vinden en getver. wat voel nou? Iets vochtigs en meteen heb ik het gevoel dat mijn vingers heel glad worden. Dat lijkt verdacht veel op loog.
Aan de achterkant van mijn elektronicahoekje is de afdeling edelsmeden en daar staat o.a. een waterstofontwikkelaar.
Ik kreeg toen het donkerbruine vermoeden dat genoemd loog wel eens uit die ontwikkelaar zou kunnen lekken en dat bleek ook zo te zijn.
Wat een zeldzame smeerbende dat loog veroorzaakt....
Het spul was door een kiertje een plankje gezakt en daar stond een verdeelkastje met vier contactdozen en die stond in de drup. Duidelijk is de spoorvorming van de lekstroom te zien.
Zonder dfs is een brandje zo geregeld.
Nu schoonmaken en weer opbouwen.
Jos Verstraten heeft een 'analoge trainer' ontwikkeld, maar ik vind de netspanning over de print doodeng (de lange sporen in het midden). Hij waarschuwt zelf de nabouwers al.
Ook de kleine tuimelschakelaar vind ik niet geschikt voor netspanning. Een wipschakelaar achter op de kast lijkt mij beter.
De sporen op de voedingsprint vind ik ook te dicht bij de netspanning zitten. Een AC-adapter lijkt mij veiliger. En dan de secundaire spanning schakelen met de kleine tuimelschakelaar...
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/analoge-trainer.html
Stel ik me aan?
Op 29 augustus 2021 17:51:22 schreef auggie:
Jos Verstraten heeft een 'analoge trainer' ontwikkeld, maar ik vind de netspanning over de print doodeng (de lange sporen in het midden). Hij waarschuwt zelf de nabouwers al.[bijlage]
Ook de kleine tuimelschakelaar vind ik niet geschikt voor netspanning. Een wipschakelaar achter op de kast lijkt mij beter.De sporen op de voedingsprint vind ik ook te dicht bij de netspanning zitten. Een AC-adapter lijkt mij veiliger. En dan de secundaire spanning schakelen met de kleine tuimelschakelaar...
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/analoge-trainer.html
Stel ik me aan?
Voor kruipwegen bestaan regels, maar niet iedereen kent die. Ik geloof dat >3mm de norm is.
Voor de bekende kleine tumblerschakelaartjes, zijn er ook die geschikt zijn voor netspanning, met dien verstande dat de behuizing veel groter is en dito de kruipwegen.
In het frontpaneel kun je op die plaats een ledje zetten en een goede schakelaar elders op de kast, of geen.
Op 30 augustus 2021 11:05:20 schreef auggie:
Dit zijn de veiligheid-pagina's uit Elektuur: https://docplayer.nl/11086855-Zelfbouw-veiligheid.html Dus 3mm. Bij de schakelaar is het misschien maar 0,5mm
Ik denk dat je de voeding zo kunt aanpassen voor een veilige situatie:
[bijlage] (Draadbruggen van geïsoleerd draad).Het ging mij niet om het nut van het apparaat (ik denk dat Verstraten een oud ontwerp heeft herplaatst), maar om de veiligheid voor nabouwers. Hij heeft helaas geen email-adres op z'n site.
In 1983 heeft Jos een toneeldimmer beschreven. Het ontwerp heb ik nagebouwd op gaatjesprint en werkt meer dan uitstekend. De print uit het ontwerp tart wat veiligheid betreft wel alle regels, als het aankomt op kruipwegen.
Jos heeft toch wel veel gepubliceerd.
Zijn oeuvre staat op zijn webblog
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Onder de alias JEEVER, zoekt Jos Verstraten nog ontbrekende electronicabladen om deze te digitaliseren, maar of het de bedoeling is dat je voor andere zaken daar langs contact zoekt, dat weet ik niet.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat plaatje stelt een Flyback converter voor; dat is een geisoleerde DC/DC converter, terwijl je het eerst over Buck converters had.
Begin eens met het Engelstalige artikel (aangezien er geen Nederlandse lijkt te bestaan): https://en.wikipedia.org/wiki/Buck_converter
Bedenk vervolgens dat in dat principe plaatje een schakelaar is getekend, die in de praktijk voor lage spanningen vrijwel altijd als MOSFET is uitgevoerd.
Dan komen we op dit plaatje: 
Hierin is de diode naar de ground ook uitgevoerd als MOSFET; dit wordt vaak gedaan bij Buck converters voor grotere stromen, maar dat is hier niet zo relevant. Ik heb specifiek dit plaatje gekozen omdat het één van de weinigen is waar de body diodes van de MOSFETs in getekend zijn.
Als jij de ingang gaat kortsluiten, is er een pad vanaf de uitgang, waar je accu aan zit, door de spoel (weinig relevant voor DC, behalve de kleine weerstand daarvan), door de body diode van de bovenste MOSFET, door de door jou aangebrachte kortsluiting.
Een zonnepaneel in het donker is om te beginnen geen kortsluiting, maar een hele grote diode (of eigenlijk een boel diodes in serie), die wel in geleidingsrichting staan, maar waarover de spanningsval dusdanig groot is dat er maar weinig stroom gaat lopen. Als je die stroom wilt voorkomen, kun je een (schottky) diode in serie met het paneel zetten, of in serie met de uitgang van de Buck converter. Die laatste optie heeft als voordeel dat de Buck converter zelf ook geen stroom uit je accu kan verbruiken, maar als (klein) nadeel dat de stroom aan de uitgang groter is, waardoor je iets meer energie kwijtraakt tijdens het laden. Daarbij komt als nadeel dat de spanning over de accu lager wordt met één diode overgang, dus je zult de converter iets hoger moeten afstellen om dat te compenseren. Die spanningsval over de diode is niet helemaal constant, maar daar zul je in de praktijk weinig van merken.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (26%)]
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
Ik kreeg gisteren de eerste serie van een paar honderd printen binnen. Blijkt op ALLE printen de brugcel van de DC entree er 180 graden gedraaid op te zitten. 
Leuk om de week mee te beginnen. 
Op 5 juli 2022 08:59:19 schreef wielklem:
Ik kreeg gisteren de eerste serie van een paar honderd printen binnen. Blijkt op ALLE printen de brugcel van de DC entree er 180 graden gedraaid op te zitten.
Leuk om de week mee te beginnen.
Je moet altijd met 5 stuks beginnen te bestellen. Als dat werkt , dan kan je verder..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wet van Murphy voor elektronica: Als je twee dingen verkeerd op mekaar aansluit zodanig dat er 1 kapot moet gaan, dan gaat altijd de duurste kapot.
Ik heb de afgelopen tijd m'n fietsaccus in serie opgeladen. Vanochtend was de spanning niet symmetrisch (achteraf: Omdat 1 van de BMSen had besloten: "Niet goed, ik ga uit"). Dus ik wilde ze parallel opladen. Dus ik had besloten om even een handig XT60 twee accus parallel stekkertje te maken. Had ik de niet-accu kant dus verkeerdom. Als je dan de labvoeding aansluit gaan niet de accu-BMS printjes van 4 euro kapot.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Soms wil je een laatste geval: Ledje besturen vanuit de elektronica.
Mijn wasmachine heeft er zo een. Als ie vind dat je voldoende hebt ingesteld om op start te drukken dan laat ie dat knopje knipperen als: Je hoeft alleen nog maar hier te drukken, dan ga ik aan de slag.
Maar... Tip: Sluit de 5V en GND goedom aan als je een PICO-W wilt gebruiken. Als ze verkeerdom zitten doet hij het niet!
Ohwell. Ik ga nieuwe printjes maken (De GND lospeuteren van waar ie fout zit is niet te doen...)
P.S. Braaf printje die pico: doet het nog.
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
Ik heb er een variant van een hobby bij en daar hoort een pijl en handboog bij....
Ik kocht op MP een setje met 6 pijlen. Na 1 uurtje was ik 3 pijlen kwijt en schoot er 1 kapot...
Je vind die dingen moeilijk terug.. ik zie een somme fout door naast het doel te schieten.
Echter nu de ontwerptips:
Spuit de pijlen neon oranje 
Geen elektronica, maar gewoon een leuk verhaaltje uit een low tech oplossing...
begonnen ze bij een microprocessor idd te tellen vanaf 0.