storing/zelf osscilatie mini versterker kit en speaker

Hi all!

Ik ben op dit moment met veel plezier bezig met een zelfbouw projectje met een HF zender in een draagbare kist Enige wat ik nu nog wil is een zeer compacte externe speaker inbouwen omdat de speaker die in de zender noodgedwongen op z'n kop ligt. Omdat ik geen externe speaker out heb op de zender maar wel een hoofdtelefoon out was mijn idee om het signaal wat hieruit komt te versterken.

Om dit te doen ben ik lui geweest en heb ik een kant en klaar gegoten mono versterker kitje besteld van max 3.5 watt (https://www.conrad.nl/p/kemo-m031n-mono ... 5-w-130056). Dit heb ik aangesloten op kwaliteits miniiii speakertje van 1 watt die ook wel gebruikt worden in LCD tv's etc.

Als ik de configuratie 'zwevend' aansluit dan werkt de opstelling op het moment de externe speaker geselecteerd is (softwarematig) op de radio. Toch gaat het mis op het moment ik de interne speaker installeer en er ook nog spanning spanning op de versterker staat. Hij produceert dan vrij irritant gelijkmatig getik. Opmerkelijk dat dit alleen is op het moment de radio aanstaat. Als ik deze uitzet maar welde spanning op de versterker houd dan is het getik weg.

In de handleiding van de (mini) versterker wordt wel gesproken over zelf oscillatie als de voedingsbron hoog ohmig is. Toch ik kan mij dit bijna niet voorstellen omdat ik een LifePO4 accupack gebruik van 20ah Zij raden daarbij een elco aan van 1 000 µF / 12 V= parallel aan de 12V ingang te zetten. Ik heb niet even zo'n elco bij de hand en ben vooral ook benieuwd of dit sowieso zou werken.

Mijn vraag is eigenlijk of het getik daadwerkelijk de zelf oscillatie is waar ze het over hebben of dat ik het ergens anders moet zoeken. Vooral vanwege het verschijnsel dat het uitsluitend optreedt als de zender aan staat zonder dat de audio geselecteerd is.

benieuwd naar jullie ervaring/reactie

Dat tikkende geluid uit de versterker is inderdaad oscillatie.
Ontkoppel de HF zender goed van de voedingspanning met zes-gats ferriet bead varkensneuzen en keramische 100nF condensatoren.
Over de uitgang van de audio versterker kun je een serie RC schakeling naar de massa leggen.
De C is iets van 220 tot 470nF en de weerstand is 4,7 tot 10 ohm van 1/4Watt.
Je kunt ook van die grote ronde ferriet buisjes gebruiken welke je om de voedings kabel klemt, of de kabel enkele malen door die ferriet kern heen halen.

Het is altijd mogelijk dat de zender zelf harmonischen uitstraalt...
Als dat zo is dan zijn de rapen gaar.
Weet je trouwens dat je officieel voor ELKE zender(ook mobieltjes)een zendvergunning moet hebben?
En zelfbouw is alleen toegestaan aan officiele zendamateurs...

Wat mis ik? Sedert wanneer is er aan een zender een luidspreker?

@Mel bedankt voor je zorgen maar misschien ben ik ook gewoon al heel lang zendamateur ;-)

Inmiddels heb ik geprobeerd of een elco parallel aan de stroomtoevoer van de versterker uitmaakte en heb ik een C'tje geplaatst tussen de signaal input en signaaloutput naar speaker. Allen zonder resultaat...

Verder heb ik een andere speakers geprobeerd maar allen lieten ze hetzelfde getik/geratel horen op het moment er wel spanning op de versterker staat maar geen audio input. Het zijn geen harmonische of instraling van de zender aangezien ik hier geeneens aan toegekomen ben ;)

Iemand nog ideeën?