testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
thinner lost vaak evt tekst op de behuizing ook op, de ondergrond is glad plastic, thinnermaakt dat wittig vaak. ik zou voorzichtig beginnen..
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Het enige oplosmiddel, dat dit soort dingen oplost en toch het plastic niet of nauwelijks aantast, is naar mijn ervaring wasbenzine. Ik gebruik het vaak om etiketten en stickers te verwijderen. Dat gaat goed, zolang de lijm niet in het plastic is ingevreten.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 30 augustus 2019 23:12:20 schreef kris van damme:
ttz, Niks... behalve vulcaniseren, maar ja, dat overleeft de rest vd behuizing niet.
Zelfvulcaniserende tape zelfvulcaniseert toch ook op "normale" (koude / kamertemperatuur) temperaturen?
Wat zou zo' n plakkende behuizing doen als je ' m poedert met zwavelpoeder? (Wilde gok, niet scheikundig onderbouwt) (Ik heb wel een plakkende softfinishbehuizing usbstickmodel MP3 speler, maar geen zwavelpoeder...)
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
IPA lost alleen de drab op. (wel vooraf testen, er zijn sporadisch hele goedkope kastjes die ook oplossen in IPA, maar die zie je niet vaak)
Aceton wordt niet voor niets door behuizingfabrikanten gebruikt om die mooie hoogglans aan een behuizing te geven.
(wordt heel kort ondergedompeld of fijn verneveld erop gespoten zodat het buitenlaagje oplost en weer glanzend uithardt)
Tidak Ada
Op 31 augustus 2019 10:58:05 schreef Arco:
[....]
Aceton wordt niet voor niets door behuizingfabrikanten gebruikt om die mooie hoogglans aan een behuizing te geven.
(wordt heel kort ondergedompeld of fijn verneveld erop gespoten zodat het buitenlaagje oplost en weer glanzend uithardt)
Dan wel graag in een 'cleanroom', zonder stof!
Anoniem
Op 31 augustus 2019 01:40:43 schreef Hubie:
Het zelfde spul zit b.t.w. op de zijkanten van de muis die ik nu in mijn hand heb,ook op een Logitech trackball zit dat spul op de zijkanten.
Heb nog een ander iets ontdekt,de kunststof hoes van mijn oude Samsung GT-5010 tegel begint langzaam af te brokkelen(7 jaar oud)plakt niet,maar valt in stukjes uit elkaar.
Het lijkt wel besmettelijk te zijn bij jou, toch maar voor alle zekerheid eens in de spiegel kijken.
Als ik in de spiegel kijk zie ik dat een menselijk lichaam ook langzaam maar zeker begint af te brokkelen.
Na 23 jaar groeien is het lichaam af,daarna gaat het alleen maar bergafwaarts.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Qua omvang/gewicht neemt het lichaam (bij bijv. duitsers en amerikanen) daarna toch meestal nog steeds toe...
Bij sommige Belgen ook.
Edit\ Of het verstand dan ook meegroeit is maar de vraag.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (58%)]
Anoniem
Op 31 augustus 2019 14:53:13 schreef Arco:
Qua omvang/gewicht neemt het lichaam (bij bijv. duitsers en amerikanen) daarna toch meestal nog steeds toe...
En vergeet sommige zuiderburen niet
Oei net te laat. Zelfs afgebrokkeld is Hubie mij nog te snel af.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (12%)]
ritmeester
I love it when a plan comes together !
Op 31 augustus 2019 14:53:13 schreef Arco:
Ohh, gelukkig dat de Duitsers ook meedoen. Ben al een tijdje bang dat de aarde ophoudt met draaien door het gewicht aan de west kant. De >oost kant is altijd nog voorzien van minder gewicht. Ben er pas nog weer geweest en mooi hoor. Maar de aarde moet natuurlijk wel blijven draaien.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
[message="2102530"
Ohh, gelukkig dat de Duitsers ook meedoen. Ben al een tijdje bang dat de aarde ophoudt met draaien door het gewicht aan de west kant. De >oost kant is altijd nog voorzien van minder gewicht. Ben er pas nog weer geweest en mooi hoor.Maar de aarde moet natuurlijk wel blijven draaien.
Ik ga elke avond een stuk hardlopen om de draaiing van de aarde op gang te houden, ik zie meer mensen die dat doen.
Om nog even terug te komen op dat plakkerige "rubber".
Dat is meestal een TPE (Thermoplastic Elastomer) en zeker geen rubber (een thermoharder).
Ik heb de volgende uitleg van Reddit gepikt:
The main reason why this happens is the "soft touch", rubbery coating that gets put on plastics is a substance called "TPE".
TPEs are popular for this sort of thing because they're quite cheap to apply, look and feel good and quite importantly compared to genuine rubber coatings, don't smell bad.
The problem with TPEs is that they experience a chemical reaction when exposed to oils which causes them to degrade into a goopy-sticky mess.
The way to avoid this happening prematurely is to ensure that your hands are clean when using your mouse/headset etc., both bodily oils and environmental (food etc.) oils can and do affect the TPE.
De enige manier om dit spul te verwijderen zonder het onderliggende plastic aan te tasten is flink poetsen met IPA.
De opgedrukte tekst ben je in ieder geval kwijt.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Oh, dat wordt leuk met 3D-prints uit TPE, dan... Of zouden niet alle soorten TPE hier gevoelig voor zijn?
Jeronimooo schreef:De opgedrukte tekst ben je in ieder geval kwijt.
De meeste tekst was zo ie zo al Chinees voor mij.
Ga het doosje binnenkort in de IPA laten weken.
Foto's volgen.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op 6 september 2019 16:44:46 schreef Thevel:
Maar dan wel heeeel rustig teruglopen.
Oh, ik loop gewoon om.
Ik snap dat dit een heel oude thread is, maar als iemand dit nog eens heeft, gewoon benzine uit je auto gebruiken en het plakkerige vliegt eraf, je veegt het zo weg. Doekje indrenken en even wrijven en voila, geen benzine met olie gebruiken, dus benzine zonder olie, autobenzine/motor/4-takt dus.
Arco
Special Member
Dit is een tutorial op instuctables hoe je dit kunt oplossen. Met IPA idd.
https://www.instructables.com/How-to-Clean-Sticky-Rubber/
Op zaterdag 17 augustus 2024 02:11:07 schreef Marcurios:
Ik snap dat dit een heel oude thread is, maar als iemand dit nog eens heeft, gewoon benzine uit je auto gebruiken en het plakkerige vliegt eraf, je veegt het zo weg. Doekje indrenken en even wrijven en voila, geen benzine met olie gebruiken, dus benzine zonder olie, autobenzine/motor/4-takt dus.
Kan best kloppen, auto benzine had ik nog niet geprobeerd maar wel redelijk goede resultaten met Coleman "Leadfree fuel"
Tidak Ada
Dan kan je nog beter wasbenzine bij de bouwmarkt halen. Die isvoordat soort dingen.
Ik haal er meestal stickerlijm van etiketten mee van allerlei kunststof dingen en jampotten af. Werkt perfect.
Ledlover
Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Volgens mij is autobenzine nog ietsje vluchtiger (en dus riskanter) dan wasbenzine.
In principe maakt het volgens mij niet heel veel uit hoe dun/vluchtig het petroleum destillaat van je keuze is. Met minder vluchtige stoffen duurt het oplossen alleen wat langer.
Meestal zijn dingen zoals lampenolie veiliger dan wasbenzine, wat weer veiliger is dan autobenzine.
Waarbij dat veiliger zowel voor jezelf als voor het apparaat is.