Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op 6 september 2019 16:44:46 schreef Thevel:
Maar dan wel heeeel rustig teruglopen.
Oh, ik loop gewoon om. 
Anoniem
Ik snap dat dit een heel oude thread is, maar als iemand dit nog eens heeft, gewoon benzine uit je auto gebruiken en het plakkerige vliegt eraf, je veegt het zo weg. Doekje indrenken en even wrijven en voila, geen benzine met olie gebruiken, dus benzine zonder olie, autobenzine/motor/4-takt dus.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dit is een tutorial op instuctables hoe je dit kunt oplossen. Met IPA idd.
https://www.instructables.com/How-to-Clean-Sticky-Rubber/
Op zaterdag 17 augustus 2024 02:11:07 schreef Marcurios:
Ik snap dat dit een heel oude thread is, maar als iemand dit nog eens heeft, gewoon benzine uit je auto gebruiken en het plakkerige vliegt eraf, je veegt het zo weg. Doekje indrenken en even wrijven en voila, geen benzine met olie gebruiken, dus benzine zonder olie, autobenzine/motor/4-takt dus.
Kan best kloppen, auto benzine had ik nog niet geprobeerd maar wel redelijk goede resultaten met Coleman "Leadfree fuel"
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dan kan je nog beter wasbenzine bij de bouwmarkt halen. Die isvoordat soort dingen.
Ik haal er meestal stickerlijm van etiketten mee van allerlei kunststof dingen en jampotten af. Werkt perfect.
Volgens mij is autobenzine nog ietsje vluchtiger (en dus riskanter) dan wasbenzine.
In principe maakt het volgens mij niet heel veel uit hoe dun/vluchtig het petroleum destillaat van je keuze is. Met minder vluchtige stoffen duurt het oplossen alleen wat langer.
Meestal zijn dingen zoals lampenolie veiliger dan wasbenzine, wat weer veiliger is dan autobenzine.
Waarbij dat veiliger zowel voor jezelf als voor het apparaat is.
Misschien een handige aanvulling: Mensen die in tweedehands laptops handelen hebben ook vaak issues hiermee. Er was een hele tijd dat deze coatings gebruikt werden rond de toetsenborden. Wat zij doen, is de oppervlakten die plakken rondom met papier isoleren (zodat de rest niet wordt besprayd) en dan met blanke autolak uit een spuitbus besprayen, ongeveer 3 dunne lagen. Goed laten drogen en dan plakt het niet meer.
Je moet het maar weten....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Talkpoeder is echt het simpelst en snelst zonder er extra rommel op te spuiten of het hele ding schoon te krabbelen...
(om dat goed te doen ben je lang bezig...)
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
De mp3 speler die ik eerder in dit topic noemde heb ik gedemonteerd en de kunststof delen in biotex laten weken.
Mijn accuschroefmachientje begon echter óók te plakken en die heb ik met talkpoeder ingewreven. Véél makkelijker en prima effectief.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (12%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 17 augustus 2024 12:15:04 schreef Ledlover:
Volgens mij is autobenzine nog ietsje vluchtiger (en dus riskanter) dan wasbenzine.In principe maakt het volgens mij niet heel veel uit hoe dun/vluchtig het petroleum destillaat van je keuze is. Met minder vluchtige stoffen duurt het oplossen alleen wat langer.
Meestal zijn dingen zoals lampenolie veiliger dan wasbenzine, wat weer veiliger is dan autobenzine.
Waarbij dat veiliger zowel voor jezelf als voor het apparaat is.
Wasbenzine heeft minder (geen?) toevoegingen, die hoeft immers niet 'klopvast' te zijn....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wasbenzine werkt prima, zelf ook al vaker gebruikt hiervoor. met talkpoeder de plaktroep weer droog maken helpt niet helemaal, dat spul gaat kruimelen of loskomen op den duur en die kruimels geven fijne zwarte strepen overal..
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Ik doe het al jaren met DASTY, van de WIBRA, inspuiten, inlaten werken, 10 minuten ong. dan met keuken rol verwijderen, eventueel een paar maal herhalen.
SUPER resultaat, al meer mensen aanbevolen, met veel dank als resultaat!!!!
Arco
Special Member
met talkpoeder de plaktroep weer droog maken helpt niet helemaal
Zal wel aan de samenstelling van de kunststof liggen; ik heb daar nog nooit last van gehad...
Ik was ooit begonnen om een deurpaneel van mijn Citroen C5 schoon te maken (daar zat ook dat rubber op wat ik eraf wou halen)
Toen ik een stukje had gedaan kreeg ik spijt dat ik er aan begonnen was, hele weekend bezig geweest.
Uiterst deprimerend klusje... 
(andere deur met talkpoeder gedaan, zag er nog mooier uit ook)
Ik had dat kleverige doosje toen (2019) in een spiritusbad gedaan,had geen IPA in huis.Dat was geen succses.Daarna de behuizing maar in de kliko gedumpt en een standaard van printplaat voor de sniffer gemaakt.
TinusTech
Golden Member
Er zijn al meer mensen die het hebben gezegd, DASTY is ook mijn favoriet. Ruim insmeren en dan wrijf je de rommel er zo af. Eventueel herhalen.
Goedkoper als IPA en risico voor de kunststof eronder heb ik nog nooit meegemaakt.
In BE zijn schakelaars en stopcontacten voor 99% van het merk met de grote N.
Die hadden 30j geleden ook een "soft look" reeks.
Bij kennissen was dat ook een grote vieze plakboel geworden.
Zij hebben al hun afdekplaatjes, schijfjes en toetsen te weken gelegd in een sterke oplossing van sodakristallen.
Na een dagje weken wat schrobben met een hard borsteltje en weg "soft look" laagje
testman
Op zaterdag 17 augustus 2024 22:18:02 schreef OXO:
Die hadden 30j geleden ook een "soft look" reeks.
Bij kennissen was dat ook een grote vieze plakboel geworden.
Zij hebben al hun afdekplaatjes, schijfjes en toetsen te weken gelegd in een sterke oplossing van sodakristallen.
Na een dagje weken wat schrobben met een hard borsteltje en weg "soft look" laagje
heb in de fabriek van de grote N gehoord met een tour aldaar dat hun aandeel is BE rond de 70% is. en ze willen in BE maar niet van de schroefklemmen af.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zaterdag 17 augustus 2024 22:18:02 schreef OXO:
Vanwaar zo geheimzinnig? Wat is dat merk (ben geen Belg
)
@Testman,
Ook Niko gaat met z'n tijd mee.
Schroeven is zo 1980's .. maar ze hebben ze nog wel.
@vergeten,
In NL kom je ze ook tegen, het hydro spul is zo ongeveer het enige spatwaterdicht wat je ook in zwart kunt krijgen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (40%)]
testman
Op maandag 19 augustus 2024 00:23:24 schreef Sine:
@Testman,
Ook Niko gaat met z'n tijd mee.Schroeven is zo 1980's .. maar ze hebben ze nog wel.
[bijlage]
@vergeten,
In NL kom je ze ook tegen, het hydro spul is zo ongeveer het enige spatwaterdicht wat je ook in zwart kunt krijgen.
er zijn nog schroef klemmen bij niko, maar die zijn speciaal voor de belgische markt. in NL en DE worden de steek klemmen voor het leeuwendeel verkocht en die zijn ook goedkoper in productie.
new hydro is wat meniggeen van de grote N het meeste gebruikt, en dat is goedkoper als menig ander merkspul wat niet zo degelijk gemaakt is.
de keuze in zwart installatie materiaal is in de laatste jaren rap aan het toenemen, ook de spelsberg abox zijn er in het zwart, en de ak1. schakelmateriaal is intussen 1/3 al zwart van in de wat luxere verbouwingen.
Tidak Ada
benleentje
Golden Member
Op maandag 19 augustus 2024 10:41:53 schreef Tidak Ada:
Zwart is duidelijker vindbaar in onze huidige wit-mode
IK heb altijd liever gebroken wit, want het breekt toch wel een keer
.