Tidak Ada

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ik sat erniet en voorzover ikweer ook de rest van Co en @revado ook niet. Vorig jaar was een telkleustellin. Hele kleine tafels en de omzet was nog kleiner.
Het wordt dit jaar herfst/winterwerk: Lichtmis, DvdRA in Rosmalen dit jaar. en uiteindelijk de KAR-markt in Bladel in een binneruimte Datum kan ik even niet vinden; ergens in december...

Ben je Belg, dan is er nog La Louvière op 20 september

Op zaterdag 14 juni 2025 20:57:43 schreef Tidak Ada:
Ik sat erniet en voorzover ikweer ook de rest van Co en @revado ook niet. Vorig jaar was een telkleustellin. Hele kleine tafels en de omzet was nog kleiner.
Het wordt dit jaar herfst/winterwerk: Lichtmis, DvdRA in Rosmalen dit jaar. en uiteindelijk de KAR-markt in Bladel in een binneruimte Datum kan ik even niet vinden; ergens in december...

21 december, de zaterdag voor kerst. Razend druk, parkeren onmogelijk. Ik woon in de regio. Een auto met aanhanger kun je wel vergeten. En op het plein voor het gebouw mag je maar 2 uren parkeren. Ik zou er graag verkopen, maar dat gaat zo niet.

revado

Honourable Member

Op zaterdag 14 juni 2025 20:57:43 schreef Tidak Ada:

Nee, ik ben er ook niet.
Vorig jaar er heen geweest met Fatbeard.
Het was een "pleuriseind" rijden en de beurs viel vreselijk tegen.
Heeft veel meer gekost dan opgebracht ( en ik sta er voor een goed doel en niet voor mijzelf).
Ik zet ook in io Lichtmis , Rosmalen en Bladel.
Lichtmis wil ik wel staan voor / met CO als er hulp nodig is ( met zonnepaneeltjes :) ).

Paulinha_B

Honourable Member

Met nog veel voorbehoud want er kan nog veel veranderen: het zou wel eens kunnen dat ik mijn volgende trip noordwaarts zodanig plan dat er een bezoek aan La Louvière in past.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op zaterdag 14 juni 2025 20:46:35 schreef Hoeben:
[...]

Hoi,

Wat voor iets? Niet voor mij, ik heb R&S. Maar voor een kennis die begint met bandrecorders repareren en hobbyen. Hij zit nu ook bij zo'n reparatieclub. Woont wel in regio Breda, maar dat is denk ik wel haalbaar.

Philips, 2 kanaals 20 Mhz. mag weg voor 20 euro.

Ben alweer terug van Helchteren, vond het dit jaar weer niet zoveel. Het is maar 15min rijden, anders weet ik niet of ik geweest was. Toch 2 dingen gekocht:

• Kastje
  • Rol 4mm² soepele draad.

miedema

Golden Member

Ha Stynus, mooie behuizing gescored!
Zo worden ze niet meer gemaakt, of zijn dan niet te betalen....

Vandaag ook naar Helchteren geweest.
Is een half uurtje rijden.
Dat valt wel mee.
Drie dingen gekocht.
Setje torx sleultels een eenvoudig microfoontje voor in de vitinekast en een verloopkabeltje N naar smb.
Daarna de belgische overheid gesteund door even te tanken.

revado

Honourable Member

Tanken in BE is voor mij niet ( meer) interessant, de diesel is daar duurder of gelijk aan NL nu.

Hallo Revado
Dat is jammer, de benzine is er ongeveer €0.50 per liter goedkoper.

Verstallen

Golden Member

Ik lees al een tijdje mee en post amper bijdrage’s, maar zijn er co-ers zaterdag in Friedrichshafen aanwezig en waar kan ik ze treffen? Ik kom daar al enkele jaren, het aanbod verschraald wel, maar ga daar eigenlijk nooit met een lege tas terug.

revado

Honourable Member

Daar wil ik nog wel een keer naar toe, maar ik heb momenteel de tijd niet om, de toch wel flinke afstand te rijden.
Dat zou dan toch minimaal een dag heen, dag rondlopen, en de volgende dag terug zijn.

pietplof

Golden Member

festina lente

Voor zover ik weet zal collega flash2b er zeker rondlopen.
Gewoon goed rondkijken; zijn telefoonnummer verstrekken is niet aan de orde.

flash2b

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Om 9.00 gaat Friedrichshafen Ham Radio 2025 open... het is er al druk.

Ja, dat is me toch net een pietsje heel erg veel uit de richting ;)

miedema

Golden Member

Op vrijdag 27 juni 2025 08:50:21 schreef flash2b:
Om 9.00 gaat Friedrichshafen Ham Radio 2025 open...

Happy hunting flash2b!

groet! Gertjan.

fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op vrijdag 27 juni 2025 09:01:33 schreef Sine:
Ja, dat is me toch net een pietsje heel erg veel uit de richting ;)

... en zonder auto ècht niet te doen: minstens 3x overstappen, meer dan 150 euro enkele reis en ruim 8 uur onderweg ...
(ik was gewoon nieuwsgierig)

Een man moet een hobby hebben en autorijden buiten de Randstad kan ook leuk zijn. Ik sluit me aan bij Miedema, happy hunting en ben zeer benieuwd wat de buit is!

pietplof

Golden Member

festina lente

Fatbeard; die reis geb ik ondernomen,
4x overstappen, redelijk betaalbaar kaartje ( €110, 1e klas en ook nog retour) maar.. rampzalige vertragingen en dus zeker 3 gemiste overstappen.
3 uren later in Assen dan gedacht.

flash2b

Zo ik ben weer terug van HAM Radio 2025. Het was best wel druk en het was even groot als verleden jaar (de Flohmarkt)

Ik heb zeer veel mooie spullen gezien, heel veel meetapparatuur want dat is toch wel waar Friedrichshafen zich in onderscheid.

Dit zijn mijn aankopen

• 2x HP4328A Milliohmmeter (je kan er niet genoeg van hebben :+ )
  • Yokogawa 7552 Bench multimeter
  • 4x Staubli banaan snoeren aarde (geel/groen) NOS
  • 2x Staubli safety banaan snoeren aarde (geel/groen) NOS
  • 5x Staubli safety banaan stekkers paars NOS
  • 7x DIN 5p 240° waaronder de meeste in schroef uitvoering
  • 4x zakje met simpele banaan bussen
  • DSUB 9p metaal stekker
  • Philips PM9584 BNC splitter

Super geslaagde dag voor me, en morgen weer lekker verder op pad nar de volgende bestemming.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Mooie buit!

Leuk, weer 2 HP milliOhm meters :-). Ze zien er gaaf uit. Het begint nu wel een serieuze collectie te worden....
Die losse DIN connectors, passen die op de milliOhm meters?

Van Staubli kun je ook niet genoeg hebben. 1e klas spul, altijd een plezier om te gebruiken.

Het pronkstuk is toch wel je Yokogawa 7552 DMM! Een mooie, en ook bijzondere meter. Van een topfabrikant, die hier nauwelijks bekend is.
(Het westen kent Yokogawa hoofdzakelijk van de samenwerking met HP. Veel HP LCR meters en analyzers kwamen bij Yokogawa vandaan. Zo ook mijn Agilent 4395A spectrum/network/impedance analyzer)

Ik denk dat die sleuf in het front voor PCMCIA is. (er wordt gesproken over CompactFLASH in een adapter in dit Yokogawa Card Interface manual)

.
Verder wat leesvoer voor onderweg:

Ik vond een mooi user manual: Yokogawa 7551 7552 DMM - instruction manual.

Maar een service manual kun je denk ik wel vergeten. Zie: https://www.eevblog.com/forum/buysellwanted/for-us-ppl-yokogawa-755x-m…

Hier het EEVblog topic met de meeste info over de Yokogawa Bench Meters: https://www.eevblog.com/forum/testgear/yokogawa-bench-meters-slim-pick…

Groet & goede reis, Gertjan.

flash2b

De Milliohmmeters zijn omgebouwd naar 5p DIN 240°, dus dat is makkelijker als een speciale en dure HiRose connector.

Ik heb thuis nog een PCMCIA adapater voor compact flash en een aantal (kleine) compact flash kaarten, dus het zou fijn zijn als die er misschien in kunnen worden gebruikt. Dank voor de documentatie !

miedema

Golden Member

Wilko Bulte PA1WBU was ook in Friedrichshafen.
Zijn commentaar op EEVblog: "it seems they invented a kind of "TEA contraceptive": crazy high prices for almost all of the T&M gear."

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Op vrijdag 27 juni 2025 18:22:36 schreef miedema:
[...] Maar een service manual kun je denk ik wel vergeten.

Ha flash2b,

Nadat ik het web had afgeschuimd naar info over jouw Yokogawa 7552 DMM, toch ook nog maar even in m'n eigen archiefje gekeken....

En wat vond ik? Het service manual :-)
Helaas bevat het service manual geen schema's op component niveau. Dat is weer een apart document: "ED7500-01E, engineering drawing 7551, 7552, 7555".

Dus helaas geen engineering drawing. Wel vond ik naast dat manual nog wat info over de referentie en een EPROM dump (bij nader inzien is die dump van een 7551...). Maar dat komt later wel eens. Vooralsnog wilde ik je het service manual niet onthouden ;-)

groet! Gertjan.

flash2b

Op vrijdag 27 juni 2025 18:22:36 schreef miedema:
Ik denk dat die sleuf in het front voor PCMCIA is. (er wordt gesproken over CompactFLASH in een adapter in dit Yokogawa Card Interface manual)

In de manual staat dat er IC Memory kaarten van 8KB (500 samples), 16KB (1500 samples) en 64KB (8000 samples) in kunnen. Dit zijn kaarten voorzien van een batterij dus ik denk dat het SRAM is. Misschien dat ze de PCMCIA stekker/specs delen, maar het is dus iets speciaals. De meter heeft zelf een intern geheugen voor 1000 samples.

in een ander document vond ik dit:

Foto van zo'n kaart (128KB) gevonden:

De Yokogawa 7552 koste 160.000 JPY in december 1988 toe hij uit kwam, wat €945 is. (dat is €2203 vandaag de dag in 2025)

Inmiddels hangt mijn 10K 0.01% referentie weerstand al weer een uur of 5 aan de meter met dit als het resultaat:

:)