Positie detectie van een propeller

Lambiek

Special Member

Op 5 september 2019 18:44:52 schreef PeetD:
@SparkyGSX: Contragewicht is van messing, anders was dat inderdaad ook wel een optie geweest.

Kun je het inbusboutje niet detecteren, dat is toch van staal?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 september 2019 00:19:01 schreef Shiptronic:
De cone lijkt me van aluminium, het inbusboutje om te borgen van ijzer, dat boutje kan je detecteren en op de door jouw gewenste plek sturen, of met een klein spoeltje magnetisch laten vast plakken.

Dat klopt, het madeschroefje is van staal. Maar als je dat wilt detecteren heb je een hele kleine detectie hoek. Het is dan nog best wel lastig om zo'n motor precies op die plek te laten stoppen. Ik zoek een detectie hoek van ca 100 graden of misschien nog wel wat meer zelfs.

Op 7 september 2019 11:35:20 schreef TheCrazyInventor:
Waarom maak je niet gebruik van een klap propeller? Deze vouwen zichzelf terug als ze stoppen met draaien. Die passen wij altijd toe op buikschuivers.
...

Ik heb inderdaad ook kistjes met klapprop. Gaat ook redelijk hard, echter een single blade prop is efficiënter en theoretisch zou ik daar meer snelheid mee kunnen halen gegeven de beschikbare energie (gelimiteerd op 1000Wmin, wedstrijdklasse f5d). Single blade zou je ook nog een klapprop van kunnen maken, maar dat is uit oogpunt van efficiëntie en spoed niet zo'n goed idee:

• omdat er een scharnierpunt moet zijn is er een deel van de prop wat je niet kunt gebruiken voor voorstuwing. Toegegeven, het scharnier zit niet in het meest effectieve deel van de prop (propellers verzetten het meeste werk op ca 75% van de prop diameter), maar elke Watt die ik kan benutten telt.
  • met en single blade prop is het vrij eenvoudig om de spoed verstelbaar te maken. Iets wat heel handig kan zijn in de racerij +/- 6 graden is best wel mogelijk. Zo kun je inspelen op veranderende weersomstandigheden. Als je een scharnierpunt maakt veroorzaak je daarmee bijna altijd pitch speling, simpelweg omdat een scharnier nou eenmaal speling nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. In het begin (als alles nog in nieuwstaat is) kan die speling best wel beperkt zijn. Maar al vrij snel neemt die speling toe door de forse krachten die er op zo'n propellorblad komt. Dit effect van speling is al merkbaar met 2 blads klap props. Dit veroorzaakt een verslechtering van je prop spoed die ook nog eens toeneemt naarmate de zaak verouderd.

Dus wat mij betreft zijn klapprops een gepasseerd station.
Maar dit alles heeft natuurlijk niet veel meer met elektronica te maken...

Zo'n motor stopt niet op een willekeurige plaats, maar door de cogging torque op één van een beperkt aantal plaatsen. Hoeveel stappen heeft jouw motor in de cogging torque?

Als je een stroom door de motorfasen kunt forceren, kun je de motor op een gewenste plaats laten stoppen binnen een elektrische omwenteling. Afhankelijk van het aantal poolparen zijn dat maar één of een paar mogelijke plaatsen.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 9 september 2019 21:05:13 (40%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Klopt, en dat is inderdaad ook wel de mooiste methode. Maar niet eenvoudig, want eigenlijk wil je dan ingrijpen in het regelcircuit van de motorregelaar. Er is wel zo'n systeem op de markt: https://www.klapptriebwerk.de/produkte/antriebszubehor/yge-d...ionierung/
Zoiets zelf maken is me even een brug te ver op dit moment.

Maar dit is niet bepaald goedkoop en de regelaar is best wel aan de forse kant. Vandaar dat ik naar een andere, goedkopere, oplossing zoek.