Woonbatterij in Euro6 diesel

Recente berichten zetten me aan het twijfelen...

Ik ben aan een nieuwe bestelwagen toe, om (simpelkes) in te richten om in te wonen. Maar blijkbaar is er niet anders meer te koop dan Euro-6, en blijkbaar is het in een Euro-6 niet zo simpel om een woonbatterij bij te laden. Beide vernam ik alhier, in recente draadjes.

Wat nu? Ik zou denken dat ik toch altijd nog iets kan knutselen dat gebruik maakt van de aanstekerplug, of de bedrading derzelve? Daar is toch 15 amp beschikbaar, gewoonlijk?

Voor sommige bestelwagens, bv. de Fiat Ducato die ik nu heb, is er een optie beschikbaar voor kampeervoeruigen, die o.a. voorzieningen heeft voor het bijladen van een woonbatterij. Eenmaal de zeer oncorrecte documentatie doorgeworsteld heeft dat altijd goed gewerkt voor mij. Wordt dat nog steeds aangeboden?

Een andere optie zou zijn om de woonbatterij enkel nog uit PV-panelen bij te laden? Maar ik vind dat een zware investering, en het stoort toch de stroomlijn (die toch al niet fameus is op deze "kubistische" voertuigen) en ik sta toch nooit lang stil; dus laden uit het boordnet heeft de voorkeur.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik weet niet wat het probleem precies is, maar veel moderne voertuigen hebben een BMS (batterij management systeem) voor hun accu, met een sensor die je er blijkbaar nooit vanaf mag halen en zo.

De accessoire aansluiting blijft beschikbaar, lijkt me, maar dan zou je dus wel iets moeten voorzien om de stroom te beperken tot 15A, met een lege woonaccu, en de laadstroom is beperkt, dus je zult een paar uur moeten rijden om de woonaccu van leeg helemaal op te laden, afhankelijk van het formaat daarvan natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 15 september 2019 14:37:57 (15%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het probleem is: hoe laad ik de woonbatterij bij vanuit het boordnet?

Het beperken van de laadstroom tot 15 Amp lijkt me niet onoverkomelijk: de woonbatterij wordt sowieso beschermd tegen diepontladen, dus al te heftige laadstromen gaan er toch al niet zijn. Een 15 Amp stroombron zal nog wel te regelen zijn, op een of andere manier.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Een DCDC converter uit de 'accessoire aansluiting' (je zou eens in een schema kunnen kijken of die nog ergens gemeten wordt of dat BMSje voldoende heeft aan accuspanning).

Ik zou eens onder de kap kijken of je er een dynamo bij kan klussen. Als er voor die blokken ook 'opties' zijn die jij niet hebt (airco?), dan zit er vast nog wel ergens een steun waar met wat goede wil een dynamo op te klussen is...

Een dynamo/alternator bijplaatsen zou misschien wel kunnen, maar dat lijkt mij op een kanon om een mug dood te schieten. 't Is tenslotte niet dat ik permanent veel vermogen wil afnemen.

Uw opmerking doet er me overigens wel aan denken dat er op sommige bestelwagens een optie was "zwaardere alternator" maar ik vraag we wel af hoe men dat extra vermogen dan zou kunnen afnemen. Als de optie nog steeds wordt aangeboden, natuurlijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Tsja, als dat kanon goedkoper is dan de vliegenmepper en de mug is daarna ook dood... Who cares?

Waar ik eigenlijk op doel: het valt of staat met hoe makkelijk je die extra dynamo er bij kan klussen. Als de montagepunten er al zitten en het is een kwestie van 'vast zetten, riem erbij, spannen, klaar' dan ben je voor zeg 100, 150 euro klaar. Daarmee voorkom je gezeik met een DCDC ding (wat je ook moet gaan schakelen, want je wilt neem ik aan alleen laden als de motor loopt!), wat je ook moet kopen en inbouwen en ALS je dat vermogen een keer nodig hebt, dan heb je het opeens wel (bedoel... aan boord is een waterkoker voor een bakkie op een omvormer heel normaal als de kar toch draait. Het vermogen wat die dynamo niet levert, dat doet de accu wel ff...). En daarnaast nog het voordeel dat je met een dergelijke oplossing ook met kortere stukken rijden al een hoop 'doet'.

Dus ja, het is een kanon. Maar als het niet te ellendig is met inbouwen, wel een goedkoop en effectief kanon :).

Lambiek

Special Member

Op 15 september 2019 17:02:47 schreef big_fat_mama:
Een dynamo/alternator bijplaatsen zou misschien wel kunnen, maar dat lijkt mij op een kanon om een mug dood te schieten.

Het kan anders een prima oplossing zijn. :)

Uw opmerking doet er me overigens wel aan denken dat er op sommige bestelwagens een optie was "zwaardere alternator" maar ik vraag we wel af hoe men dat extra vermogen dan zou kunnen afnemen.

Denk aan werkbusjes die een 12 of 24VDC naar 230VAC omvormer aan boord hebben, "of willen gaan plaatsen" als je dat opgeeft bij een nieuw te bestellen bus krijg je ook een zwaardere dynamo. Mogelijkheden genoeg dus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

een goedkoop en effectief kanon

Goedkoop? Vroeger kon men volstaan met een relais en twee zekeringen en een eindje niet al te dun draad...

als je dat opgeeft bij een nieuw te bestellen bus krijg je ook een zwaardere dynamo

Ja, dat realiseerde ik me ook na het lezen van Erics bericht. Blijft de vraag op welke manier die extra capaciteit dan kan aangesproken worden, om de woonbatterij bij te laden als de motor (voldoende snel) draait.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 15 september 2019 18:10:52 schreef big_fat_mama:
Blijft de vraag op welke manier die extra capaciteit dan kan aangesproken worden, om de woonbatterij bij te laden als de motor (voldoende snel) draait.

Die snap ik niet helemaal, je dynamo draait toch continue mee als je motor loopt.

En als je dat niet wil kun je een elektromagnetische koppeling laten monteren.

En je krijgt een scheider tussen je beide accu's, "start en boord accu" dat kan in de vorm van een diodeblok of argo-fet of scheidingsrelais.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Opladen via de dynamo is bij die dingen idd een uitdaging. Denk ook aan dingen als start/stop en regeneratief remmen. ‘Dom’ accus paralllel gaat dus niet meer, nog los van de verschillende laadkarakteristieken.

Commerciele oplossingen zijn de dc/dc converters. Daarmee kun je bv ook agm of lion accus goed opladen zonder ‘last’ te hebben van euro6.

Victron: https://www.victronenergy.nl/dc-dc-converters/buck-boost-dc-dc-convert…
Schaudt: https://www.schaudt.gmbh/de/produkte/handelsprodukte_uebersicht/booste…

Ook Renogy, ctek en bv Votronic hebben dit soort oplossingen.

Goedkope budgetmanier: sinus omvormer op je euro6 accu met daarachter een goede lader

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op 15 september 2019 18:30:52 (12%)]

@Lambiek: als het zo simpel was dan hoefde ik niks te vragen; @DJSmiley heeft het beter begrepen.

@DJSmiley: DC/DC omvormer moet het dus worden, blijkbaar, nog altijd beter te overzien en dichter bij ons electronische ambacht dan het bijplaatsen van een tweede kanon alternator :)

Tenzij er inderdaad vanwege de fabrikant een optie beschikbaar is, vermoedelijk wordt dat nog het simpelste en ook het minst duur. Dat wordt een aandachtspunt als ik effectief ga kiezen/selecteren. Dat is voor het voorjaar ingepland, nog niet haastig, dus.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Goedkoop? Vroeger kon men volstaan met een relais en twee zekeringen en een eindje niet al te dun draad...

Tsja, als een dergelijke bagger oplossing jouw 'standaard' is, dan is het inderdaad anders. Ik heb het nooit zo gedaan...

Heb je al eens op camper fora gekeken?. Daar vind je redelijk wat informatie.
Victron geeft ook veel goede info.

Hier nog meer adresjes:

http://www.stroomwinkel.nl/
http://www.wvopzeeland.nl/home.html
http://www.camperforum.nl/viewforum.php?f=7&sid=b604b1aa1461f1d24b…

Misschien kan de Wit in Schijndel (N.B. in Nederland je ook helpen in de campershop.

Helaas is de campershop in Turnhout pleite ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Tsja, als een dergelijke bagger oplossing jouw 'standaard' is, dan is het inderdaad anders. Ik heb het nooit zo gedaan...

En omdat jij Ued. het nooit zo hebt gedaan is het bagger? Belachelijk. Voor mij heeft die "bagger" ruim twintig jaar perfect gediend.

Helaas is de campershop in Turnhout pleite

Pff, die heb ik nog geen seconde gemist. Ooit waren ze niet goedkoop maar wel steengoed, op het laatst waren ze enkel nog duur. Geen wonder dat ze onderuit gingen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
amador

Golden Member

Soms kan het start/stop systeem uit geprogrammeerd worden dan kun je de HH accu op de traditionele manier aansluiten. Misschien is het dan wel geen euro6 meer.

Lambiek

Special Member

Op 15 september 2019 18:36:56 schreef big_fat_mama:
@Lambiek: als het zo simpel was dan hoefde ik niks te vragen; @DJSmiley heeft het beter begrepen.

Denk je nu echt dat een start/stop systeem roet in het eten gaat gooien, voor die paar tellen dat je motor stop als je bijv. voor een stoplicht staat.

In bedrijfswagens wordt niet anders gedaan, maar ja ik snap er gelukkig niets van. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee, ik heb het niet over de start/stop. Zoals ik het heb begrepen wordt in Euro-6 diesels de alternator geregeld door de ECU; waarbij niet, of niet altijd, of niet noodzakelijk, naar de effectieve stroomopname wordt gekeken; en ook de interpretatie van de batterijspanning schijnt erg creatief te zijn; anders gezegd "gaat uit van nog al wat premisses, waar een woonbatterij echter NIET toe behoort". Als ik het althans beter begrepen heb, waarvan ik ook lang niet zeker ben.

Enne, waar of wanneer werd gesteld dat je er niets van zou weten? Beetje kleintjes, vind ik zo'n reactie, sorry dat ik het vlakaf zeg. Ook al staat er dan een lachsmoeleke achter, die lach lijkt toch maar wrang, hier.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
amador

Golden Member

Ik ken de exacte relatie met het start/stop systeem maar de achtergrond is dat de accu maar tot 80% geladen mag worden om te kunnen profiteren dat de dynamo maximaal kan leveren bij afremmen op de motor. Daarom moet de dynamo afgeregeld worden dat die accu niet te vol komt en kan derhalve de HH accu niet goed op de oude manier aangesloten worden.

Ah, dankje, dat is verhelderend. Niet dat het me entoesiast maakt...

(zou het overigens kunnen dat er ergens een "niet" ontbreekt" ;) ? )

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op 15 september 2019 20:00:27 (35%)]

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Ik zou gaan voor het Kanon.
Simpeler en effectief.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
EricP

mét CE

En omdat jij Ued. het nooit zo hebt gedaan is het bagger? Belachelijk.

Je draait oorzaak en gevolg om. OMDAT het bagger is, heb ik het nooit toegepast :+

Voor mij heeft die "bagger" ruim twintig jaar perfect gediend.

Er zijn ook mensen die met droge ogen beweren dat windows al 20 jaar 'perfect' werkt... Geloof je die ook?

Ik zou gaan voor het Kanon.
Simpeler en effectief.

Mijn idee... Voorop gesteld dat het 'simpel' is om er ergens een dynamo bij te frutten. Dat is vooralsnog wel een aanname...

Op 15 september 2019 19:16:08 schreef big_fat_mama:
[...]
Pff, die heb ik nog geen seconde gemist. Ooit waren ze niet goedkoop maar wel steengoed, op het laatst waren ze enkel nog duur. Geen wonder dat ze onderuit gingen.

Ik ken ze ook van zo’n 10 jaar terug, toen ik mijn busje uit 2003 ombouwde. Veel later kwam ik terug en waren ze weg.
Ze hadden een warmte isolerende coating voor het dak. Vermoedelijk iets dat voor silo’s was bedoeld. Ik vond het inderdaad te duur, maar heb toch een beetje spijt, want het is nu alleen in zeer grote hoeveelheden te koop.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Op 15 september 2019 19:42:01 schreef amador:
Ik ken de exacte relatie met het start/stop systeem maar de achtergrond is dat de accu maar tot 80% geladen mag worden om te kunnen profiteren dat de dynamo maximaal kan leveren bij afremmen op de motor. Daarom moet de dynamo afgeregeld worden dat die accu niet te vol komt en kan derhalve de HH accu niet goed op de oude manier aangesloten worden.

Daar komt bij dat bij het remmen de resterende '20%' gebruikt wordt om in 1 bulk ineens een enorme hoeveelheid energie die accu in te jagen.

Als je een HH accu eraan hangt dan
a. vind die dergelijke hoge laadstromen niet leuk
b. moet je een enorme dikke voedingskabel leggen naar je hh.

Daarnaast kun je niet met een VSR werken (Voltage Sensitive Relay), die zorgt dat je huishoudaccu afgekoppeld wordt. Want zo'n ding wordt aangestuurd via de D+ van je dynamo, of door de (verhoogde) laadspanning. Als zo'n dynamo dus regelmatig niet actief is (omdat de accu vol genoeg is) dan gaat dat ding ook klapperen.

En dom accu's parallel zetten is ook geen optie, want start/stop - semi-tractie, agm of whatever is een ander laadpatroon.
Verder zul je dan je startaccu leegtrekken als je stilstaat, of (mede) starten via je HH accu. Ook niet handig.

En als je met zonnepanelen je HH accu aftopt (dus 80->100%) en je gaat remmen... (dus nog eens een bulp energie erin proberen te jagen) dat gaat je HH accu niet leuk vinden.

Tenslotte is je ECU helemaal ingeregeld op de bijbehorende start/stop accu. Er zit ook een (kleine) shunt tussen je accu die weer aan de ecu hangt, want dan kan dat ding met alles rekening houden (laad/ontlaadstromen, temperatuur, levensduur / accucurves) enz.
Zo'n nieuwe start/stop accu is ook meteen een klap duurder, en moet ook nog eens ingeleerd worden. (= €€€)

Bottomline: Met een slimme / nieuwe auto wordt het allemaal ingewikkeld en ontkom je niet aan OF volledig standalone blijven (Solar / laden via de paal), of slimme elektronica ertussen (DC/DC laders)

Zo'n DC lader kan ook je accu tot 100% laden, waarbij dus je start/stop bv 12.8V is, en je HH accu tot 14.7V geladen wordt. (Wat bij een AGM of Calcium accu het optimale is, itt tot een natte loodaccu waarbij de spanning lager is)

De Renogy DC dinges (20A) is de meest prijstechnisch interessante die ik gezien heb. (110 voor de 20A versie, 140 eur voor de 40A versie). De alternatieven zijn een stukje duurder.
Heb alleen zelf nog geen tent gevonden die dat ding in NL levert (alleen in Frankrijk)

De Ctek is bv ook interessant en heeft geloof ik ook een ingebouwde MPPT tracker voor zonnepanelen. Heb ik zelf ook even kort overwogen, maar die tracker blijkt maar iets van 30V max te ondersteunen aan panelen. Dus ben je gebonden aan (duurdere) 48-cells panelen. Een 280/300wp paneel is veel voordeliger, maar is meestal 60 of 72-cells.
Ik wil dus voor de Renogy 20A DC/DC gaan icm een Victron 100/20 en een 280wp paneel.
Zonder de panelen zou ik de 40A versie nemen, dan heb je snel genoeg je accu's vol als je rijd

Ik zou zeggen: Kijk eens bij de camper zelfbouwforums.

(Toevallig ben ik daar zelf ook mee bezig, alleen zal mijn camperbusje een euro5 zijn omdat ik niet het budget heb voor een nieuwe) Ombouwen tot camper kost, als je het goed wilt doen (ramen, isolatie enz) ook snel 4-5k extra.

Is een gebruikt busje niet interessanter? Die kun je op kwarttarief gooien voor camper. Als je dat bij een nieuwe wilt doen mag je ook de volledige BPM aftikken.

Interessant wat je daar zegt!
Bedenk allen dat TS niet in Nederland woont, maar in BE.

Anderzijds relateert een en ander aan de problemen, die ik heb met mijn accuset in mijn Fiat Scudo 2.0 uit 2003.

Aangeschaft met een 70Ah Varta AGM accu en twee parallel geschakelde door mij als HH accu ingebouwde Sonnenschein gelaccu's (Gescheiden door een 150A relais).
Dat werkte prima, totdat de gelaccu's op waren en ik er op advies een 70Ah semitractie accu voor in de plaats zette.
Ik kan beide accu's niet meer 100% vol krijgen en daardoor is de lekstroom van de wagen voldoende om de boordspanning na een à twee nachten stilstand, onvoldoende om de navigatie op te starten en soms ook de snelheidsmeter op nul te houden, vooral bij warm weer (rest van de instrumenten lijken naar behoren te werken).
Mij is net door High met Henk de tip gegeven dat het wel eens iets met de afwezigheid van het AGM type accu te maken zou kunnen hebben.

(Sorry BFM, maar ik denk dat jij ook iets hebt aan deze info).

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Tja Misschien wil de TS een beetje naar basic.

Dit bijvoorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=d1Su1TiYjPE

Hier kun je van maken wat je wilt. Is zeer betaalbaar ook nog. Een westerse tegenhanger zou de VW synchro zijn die volgens mij niet meer gemaakt worden. En voor de prijs van een tweedehands synchro kun je wel vier van deze dingen kopen.