Kan iemand me helpen, voor mijn eindwerk moet ik een palletwikkelaar maken, ten eerste zou ik graag willen weten hoe groot mn koppen en mn vermogen van mn (gelijkstroom 24v) motor moet zijn. De tafel zou een max massa van 10kg moeten laten ronddraaien (wrijvingsfactor lager= 0.015)
Dit zou gebeuren met een riemschijf (diam=136mm)op de motor met riem naar mn tafel (diam. riemschijf=170mm) graag zou ik de tafel 30tr/min willen laten draaien.
Nu zou ik graag de tafel traag willen laten beginnen
en deze laten remmen op de motor hoe kan ik dit het beste doen?

Merci

Een frequentieregelaar voor de motor.
Alleen dacht ik dat die fr.regelaars alleen geschikt waren
voor 230v/400v ac.
Moet het perse 24v dc zijn, dan een krachtige omvormer
er voor.

Dat eindwerk moet je dat op papier maken of in de praktijk?

Op 16 oktober 2004 21:12:14 schreef wintervogel:
Dat eindwerk moet je dat op papier maken of in de praktijk?

ik denk op papier omdat

Op 16 oktober 2004 20:24:10 schreef PTSBoom:
De tafel zou een max massa van 10kg moeten laten ronddraaien

alleen een pallet weegt al bijna 10 kilo (denk ik toch?)

Op 16 oktober 2004 20:24:10 schreef PTSBoom:
graag zou ik de tafel 30tr/min willen laten draaien.

pas maar op dat de boel er niet afslingert.

bij ons op het werk hebben we pallet wikkelaars en dat gaat zo:
pallet er op ,folie aanbrengen ,rond draaien eerste ronde teller in gesteld op 1 extra ronde aan de onderkant ,tijdens het draaien gaat de rol omhoog tot dat een sensor over de pallet heen kijkt (deze heeft een diepte tot het hard van de tafel)een een tweede ronde teller telt een extra ronde boven aan ,rol gaat weer naar beneden ,onderaan draait ie net zolang tot de pallet weer in de zelfde stand stopt zodat de heftuck er weer in past.....next! dit alleen met relais.

dat met die 24 volt begrijp ik nog niet helemaal ,hebben deze wel tork genoeg ?

10 kilogram? Wat pak je daar mee in, kingsize blocknotes of kistjes mandarijnen ofzo?

Het soort dat harry beschrijft ken ik wel, en die maken trouwens flink toeren, 30/min lijkt me geen probleem. Het pallet slinger je er niet vanaf, maar je moet idd wel 1 rondje handmatig maken, anders vallen de dozen wel van het pallet af.

Ik moet een schaalmodel bouwen en ik had een maximale massa van 10kg genomen. En ja ik zou liefst een gemijkstroommotor gebruiken omdat ik makkelijker het aantal toeren kan regelen (=ook goedkoper) want we krijgen maar een bepaald budget.

@PTSBoom ik zie hier http://home.hccnet.nl/t.amerongen/Mechanica.htm
een aantal vragen met krachten (Newton) erin.
Onderaan staan de antwoorden.

Ik denk dat je voor zowel de ronddraaiende pallet
als de vertikaal op en neergaande motor voor de folie
een krachtsberekening nodig hebt.

Wel een interresant project. :)

Neem gewoon een ruitenwissermotor uit de scheepvaart of een vrachtwagen. Deze hebben op de as een kracht van 30 tot 110 Nm, verder werken ze met een wormwiel waardoor hij zelfremmend is. (gezien je beperkte budget zou ik gaan voor een 12v exemplaar uit een personenwagen van de sloop)

[Bericht gewijzigd door Remke Smedes op ]

Ja mn leraar had ma ook al aangeraden om es een ruitewisser te gaan slopen, maar ik wist niet dat die zo'n groot koppel hadden. Ja zeg allemaal bedankt voor de goeie tips!