In verband met mijn onderzoek naar de geschiedenis van de Nederlandse radio- televisie- en elektronicatijdschriften heb twee vragen over de geschiedenis van het blad Elektuur.

De naam van de voorganger 'Electronica Wereld' werd ergens tussen 1963 en 1964 gewijzigd in 'Elektronica Wereld'. Weet iemand wanneer dat was?

Het is op dit forum al vaker aan de orde geweest: wanneer verscheen de eerste echte 'Elektuur'? Daarop kwamen verschillende antwoorden. Inmiddels weet ik 100% zeker dat dat in november 1964 moet zijn geweest. Ik heb namelijk het oktobernummer van Elektronica Wereld uit dat jaar en het decembernummer van Elektuur, eveneens uit 1964. De vraag is nu: wie heeft dat nummer? Uiteraard zou ik graag een exemplaar willen hebben, maar met een foto van het omslag en het redactionele artikel zou ik ook al heel blij zijn.

Dank voor jullie reacties! De links zijn zeker interessant voor mij, maar helaas zitten de gezochte nummers er niet bij.

Ik ken Elex wel, ik heb er zelf ook een aantal nummers van.

Ik heb Elektuur vanaf '66 compleet, maar daar voor zijn ze zeldzaam en gaan de bedragen mij soms wat te hoog. Daarbij vind ik ze inhoudelijk wat minder interressant dan de latere decennia.

Dit is wat ik heb uit het begin:

Klopt Aart, de oudere nummers liggen niet meer voor het oprapen.
Zijn er geen antwoorden te vinden in het maartnummer van 1966? Toen bestond het blad 5 immers jaar.

Ik hàd ooit Elex uit de tijd dat het Elektuur werd,

Even terzijde en als ik me goed herinner:
Toen het maandblad Hobbit ophield te bestaan bracht Elektuur een opvolger Elex uit.
Al gauw werd Elex gereduceerd tot een 'centerfold' in Elektuur om dan volledig te verdwijnen.

Daar zou ik blij mee zijn Hugo. Als ik november 1964 heb zijn al mijn hier gestelde vragen beantwoord. :)

Voor oude nummers kan je bij hen niet terecht. Ze zijn zelf op zoek gegaan naar de nummers van 1980 tot 1989 om ze te kunnen scannen en bewerken voor de DVD.

Misschien dat ze nog wat datums kunnen bezorgen maar dat zal het dan ook zijn.

Toch wel. Op het, inmiddels opgedoekte, forum heeft Thijs Beckers destijds de vraag gesteld (2014?). Met de mededeling dat de schenker zijn originele exemplaren zou terug krijgen + de DVD. De overige jaren had Elektuur zelf digitaal. Meerdere personen hebben daar toen op gereageerd.

Ik ben ook een paar keer bezig geweest met iets te maken om de artikelen eenvoudig te kunnen opzoeken, maar dat is niet gelukt.
Ook anderen heb ik een veelbelovend "begin" zien maken hiermee, maar dat is ook weer opgegeven.

Het zou heel mooi zijn als iemand eens iets weet te maken dat goed werkt om alle artikelen te kunnen opzoeken.

De Elektor DVD's werken best goed met de zoekfunctie voor de PDF's,
maar hoe het werkt weet ik niet.

[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op (13%)]

Op 19 oktober 2019 11:32:58 schreef Retiredat55:
Ik ben ook een paar keer bezig geweest met iets te maken om de artikelen eenvoudig te kunnen opzoeken, maar dat is niet gelukt.
Ook anderen heb ik een veelbelovend "begin" zien maken hiermee, maar dat is ook weer opgegeven.

Het zou heel mooi zijn als iemand eens iets weet te maken dat goed werkt om alle artikelen te kunnen opzoeken.

De Elektor DVD's werken best goed met de zoekfunctie voor de PDF's,
maar hoe het werkt weet ik niet.

Die PDF's bestaan uit 2 "lagen": een laag met tekeningen en een laag met gewone tekst.

De meeste "amateur-inscanners" scannen een papieren document als plaatje in. In een plaatje kun je niet naar tekst zoeken - je zult eerst in het plaatje de tekst moeten zie te herkennen en decoderen. OCR heet dat in het vakjargon.

Ik heb een aardige digitale verzameling elektuurs, waarvan sommigen ook alleen als een serie plaatjes ingescand. Anderen hebben wel een OCR behandeling gehad bij het inscannen, en weer andere zijn per artikel ingescand en ge-ocr'd. En verder alles wat ze zelf op cd/dvd hebben uitgegeven, ook de decade-dvd's. Jammer dat ze van '70-'79 alleen een duitse versie decade-dvd hebben.

De databank waarin nog veel oude Elektuur is opgeslagen zit in een of andere universiteits bibliotheek.
Downloaden is wat omslagtig maar pdf resultaten zijn best goed. Succes.

Op 19 oktober 2019 12:53:33 schreef Bapaktus:
Ik heb destijds begrepen dat er twee broers "van de Horst" waren.

Ik ga niet in vraag stellen of Bob van der Horst een broer had, maar wat ik wel weet is dat zijn vader (W van der Horst) hoofdredacteur was bij RE rond 1960. Bob heeft in 1960 nog even voor RE geschreven.
Maar omdat zijn zienswijze over elektronica niet overeen kwam met dat van RE is hij zijn eigen blad begonnen.
Dit alles kan je lezen in artikel "40 jaar Elektuur" april 2001.

Alle Elektuurs vanaf 1965 tot 2007 zijn trouwens hier te downloaden

http://www.electronicsandbooks.com/eab3/manual/index.php?dir=Magazine%…

Kwaliteit is zeer behoorlijk

Ook nog veel andere elektronica bladen, databoeken enz

@Retiredat55
heb je gezochte elektuurs wel liggen als pdf en kan ze doorsturen via webtransfer. De bestanden zijn samen ongeveer 1,4 GB groot

@Johan54
Zo, dat zou heel mooi zijn!
Stuur de gegevens dan aub naar mijn emailadres, zie profiel.

Op 31 maart 2020 14:49:29 schreef stefan67:
Alle Elektuurs vanaf 1965 tot 2007 zijn trouwens hier te downloaden

http://www.electronicsandbooks.com/eab3/manual/index.php?dir=Magazine%…

Kwaliteit is zeer behoorlijk

Ook nog veel andere elektronica bladen, databoeken enz

De site is down. Dit is de site van Frans, bij meerderen hier wel bekend van de radiobeurzen. Is hij gestopt?

Bij V&A staat een grote partij elektuurs. Misschien dat iemand die wil scannen?

Mijn HP 8600 printer/scanner kan dubbelzijdig scannen met automatische doorvoer. Je legt er een stapel die automatisch wordt verwerkt naar een pdf (of stapel jpg). Maar ja, het is HP dus die werkt niet meer goed. Altijd problemen, sensoren die verontreinigen en papier dat vastloopt bij het omdraaien.

Zelf heb ik ook nog een grote partij Elektuurs staan die ik ooit van iemand heb gekregen. Ik weet niet tot hoever terug ze gaan, dan moet ik in mijn opslag gaan kijken. Misschien heeft iemand zin te scannen?

Beste mensen,

Leuk om te lezen dat hier wat verzamelaars van oude Elektuurs zijn, ik dacht dat ik de enige was ;-)

Wat betreft " Bij V&A staat een grote partij elektuurs. Misschien dat iemand die wil scannen? "

Die zijn van mij en ik zou ze (de papieren versies) graag aan iemand willen overdoen die Elektuurs verzameld, want ik heb veel te veel tijdschriften en vrouw wil dat ik nu eindelijk werk maak van opruimen ;-)

JoopV heeft me al gemaild en ik ga proberen die ontbrekende 1964 exemplaren in te scannen (1964 heb ik allemaal op januari na) en ik heb ook nog de nummers 113 (die ontbreekt op Archive.org) en nog eentje later die daar (volgens mij) ontbreekt.

Verder zoek ik nog jaargangen Radio Elektronica (buiten jaargangen '70-74 en '76-'77) want daar heb ik ook nog veel papieren exemplaren van. Maar daar moet ik hele jaargangen van scannen dus als iemand dat al heeft is dat meegenomen.

Verder heb ik alles wat ik digitaal kon vinden aan Elektuur's, Radio Bulletin's en Radio Elektronica's op m'n google drive staan (pdf's scans, geen OCR)...

PS. Ik scan met m'n smartphone en adobe scan, dat werkt best wel aardig.

@djf
Die ene die verder nog ontbreekt moet dan ws nr 124 (nov 1973)
zijn, klopt dat?
Die zou ik ook graag nog willen toevoegen.

@Retiredat55: Nee, nr. 124 heb ik wel (van archive.org). Missing zijn 113 en 441/442 (dubbeldik nummer), en dus diverse voor 1965. Althans die heb ik nog niet digitaal (pdf), moet dus nog gescand. Stuur me even een email...

Dit zijn de voorbladen van Elektuur 1964...

Op 31 januari 2021 09:53:21 schreef Hoeben:
.....
Zelf heb ik ook nog een grote partij Elektuurs staan die ik ooit van iemand heb gekregen. Ik weet niet tot hoever terug ze gaan, dan moet ik in mijn opslag gaan kijken. Misschien heeft iemand zin te scannen?

Als je nummers uit 61 - 64 hebt dan mag je ze bij mij (Eindhoven, het adres is je al bekend :) ) dumpen. De Canon's op kantoor zijn erg goed in dubbelzijdig scannen, met OCR. Ik snij de Elektuur open, de strijkbout gaat er overheen, de stapel gaat in de Canon, en na een paar minuten krijg ik een mailtje met attachment. Ca. 8 - 10 MB voor een Elektuur van 60 pagina's.
(Ik heb trouwens ook weer wat server voedingen voor je.)
De gescande exemplaren gaan ook naar archive.org.

Ik heb maart 1964 (nr 18) zojuist bij archive.org neergezet.

Nummers 24 en 26 heb ik ook maar ik ga nog een betere scan maken, als ik de nummers van djf binnen heb dan zal 1964 compleet zijn en blijven 1961 - 1963 over om te completeren.

Op 2 februari 2021 00:36:03 schreef joopv:
Nummers 24 en 26 heb ik ook maar ik ga nog een betere scan maken, als ik de nummers van djf binnen heb dan zal 1964 compleet zijn en blijven 61 - 63 over om te completeren.

En 62 is kennelijk van de aardbodem verdwenen...

61 t/m 63 zijn inderdaad beschikbaar, ik heb ze gekregen.
Februari t/m april 1968.