Spog2
Honourable Member
Op 19 augustus 2023 20:03:12 schreef m.bouwer:
[bijlage]Het is best een klus om een generator met 1 stator en 2 magneetschijven te maken.
Kun je iets meer vertellen over je keuze van 3 rotorschijven?
Het is de keuze van kendiazorra.
Maar ik zie de voordelen:
1) Als je uit gaat van jouw eigen plaatje kan je met 1 schijf extra van die dure magneten 2x zo veel vermogen maken. Lijkt me zo, ik weet het niet zeker, misschien moet de middenschijf dan toch 2x magneetdikte hebben.
2) Als je hetzelfde vermogen wil kan je de diameter kleiner maken.
Als je er iets mee wilt zal je je eigen ontwerp moeten maken.
(Zijn bouwsel is verder niet om aan te zien)
Een aantal jaren geleden toonde Chris Olson op Fieldlines een kleine axiale zelfbouw-generator versneld aangedreven vanaf de wieken-as met een kettingoverbrenging.
Ook een optie i.p.v. meerdere magneetschijven en stators?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik gebruik motor/generator door mekaar.
"direct drive" is "leuk" om een aantal voordelen.
Verliezen, slijtage, onderhoud, geluid etc.
Maar om dat voor mekaar te krijgen zal je een generator moeten bouwen met een enorm hoge Koppelconstante. En dat is tricky. Wat in ieder geval aardig werkt is om uit te gaan van een "direct drive" motor voor in een fiets.
Dat evenaaren zal tricky zijn.
Voordeel van een "versnelling" er tussen is dat een 300W "fietsmotor" bij 200 RPM, net zo goed 600W bij 400RPM en 1200W bij 800 RPM aankan.
Dus voor "een beetje mechanica" kan je met een kleinere motor/generator toe. Ik snap niet hoe men dat bij de 1MW plus molens kan verantwoorden om een generator daarin te zetten die 5 of 10x groter is dan wat met een versnellingsbak nodig had geweest.
Op 21 augustus 2023 19:24:22 schreef rew:
Ik snap niet hoe men dat bij de 1MW plus molens kan verantwoorden om een generator daarin te zetten die 5 of 10x groter is dan wat met een versnellingsbak nodig had geweest.
omdat een versnellingsbak uiteindelijk altijd onderhoud nodig heeft. lagers na 40.000 uur. dat lijkt lang maar na 8 jaar met 5000 uur inzet is het moment daar. goed we zetten er superlagers in, ben je na 10 jaar aan de beurt. dan moet je oliepeil controleren enz enz, tandwielslijtage. en bij defect sta je er gelijk met een grote hijskraan bij.
wil je het betrouwbaar houden dan zo veel mogelijk onderdelen eruit -> direct drive. alles op 1 as, zonder uitlijnproblemen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik denk dat ik ook de krachten een beetje onderschat. Je hebt een (tand-)wiel van zeg 1m diameter wat aan de buitenkant 1.5m / sec draait. Om daarmee 10MW over te brengen, heb je een 6.6MN kracht nodig. Dat is de kracht die de tandjes van je tandwiel te verduren krijgen... Dat "slijtvast" maken zal wel een issue zijn. 
Neodymium is algemeen goed, voor een hobby molen geen probleem.
Kleine molentjes zal dat ook nog wel mee lukken, maar in de echt grote machines zul je geen permanente magneten vinden.
Een tandwielkast is ook verre van zaligmakend, slijtage en vermogensverlies zijn zeker niet te verwaarlozen.
rew
Op 23 augustus 2023 22:30:20 schreef m.bouwer:
Een voordeel van kiezen voor tandwielbak is dat je niet die dure neodymium magneten nodig hebt.
Wat is dat voor rare foto/render? Het zijn geen tandwielen.
En "geen neodymium" ben ik het niet mee eens. Je motor kan sneller draaien dus hoef je niet zo'n hoge koppel constante te hebben, maar dan wil jij hem direct weer een factor veel omlaag trappen door de neodymium magneten er uit te halen.
[Bericht gewijzigd door rew op (32%)]
Goed te begrijpen dat niet zo veel mensen bezig zijn met het zelf bouwen van een molen om
( gedeeltelijk ) te voorzien in de energiebehoefte.
Ik wil graag mogelijkheden bespreken.
nonius
set SCE to AUX.
maar in de echt grote machines zul je geen permanente magneten vinden.
Toch wel. Al rond 2010 werden er hier in de polder grote direct-drive windturbines geplaatst met permanente magneten. Veel minder onderhoud nodig wegens ontbrekende reductiekast. Tegenwoordig wordt het principe door veel meer fabrikanten toegepast. De voordelen zijn legio en pas realiteit kunnen worden dankzij NdFeB-magneten. Dus waarom je in 's hemelsnaam weer terug zou willen naar reductiekasten of (nonius siddert) kettingaandrijving....?
Om nog maar te zwijgen wat er gebeurt met de wieken als de ketting breekt. Dan slaan de wieken op hol en kun je ze 700m verderop uit de grond trekken (als je geluk hebt - als je pech hebt steken ze door de muur of het dak van de buren). Een evt. reminrichting zal gedimensioneerd moeten zijn om gedurende korte tijd het VOLLEDIGE windvermogen te kunnen verwerken en de wieken in overtrek te kunnen blijven houden. En maar hopen dat de hele constructie stijf genoeg is. Heb gelukkig nog nooit wingflutter hoeven meemaken in een vliegtuig, maar bij een door amateurs ontworpen en gebouwde windturbine is zoiets een reëel risico. Het kan heel snel uit de hand lopen met catastrofale gevolgen.
https://www.youtube.com/watch?v=L-4HDR9McjI
https://www.youtube.com/watch?v=egDWh7jnNic
Heb even vluchtig door de hele thread hier gescrolld, maar wat erin staat is al lang en uitgebreid beschreven op bijv. Fieldlines (forum lijkt nu uit de lucht te zijn?). Dan Bartman, Dan Fink, Zubbly, Oztules, Richhagen, Sparweb, etc. waren een paar grote namen. In NL is er JAM (zijn hele naam zal ik hier niet vermelden, hoewel het een hele bekende is in de zelfbouwwindmolenwereld en die van internetproviders) die destijds in Canada woonde en een grote motorconversie, met spoedverstelling voor de bladen, had gebouwd, samen met mijn goede kennis RonB. Hij is nu weer terug in NL. Het was een hele professionele constructie (incl. zelfgebouwde GVK-wieken) die ze ook nooit betrouwbaar werkend hebben gekregen.
Op de website van Hugh Piggot moet ook nog een artikel van mij staan over tegenmaatregelen tegen cogging. Mijn '5 minutes of fame' in de zelfbouwwindmolenwereld. Er moeten ook nog ergens een paar animated-gif's rondzwerven van FEMM-simulaties van axiale flux generatoren en motorconversions. Kostte een weekend rekenwerk per filmpje
Was destijds volkomen nieuw.
Maar geen haar op m'n hoofd dat er nu nog aan denkt een windturbine te bouwen en te plaatsen. Mochten mijn buren op dat onzalige idee komen dan zal ik al het mogelijke doen om het tegen te houden, voor m'n eigen veiligheid.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er ook maar een enkele verzekeringsmaatschappij bereid is het risico van een amateur-windmolen te dekken.
@ Nonius,
Voor al die problemen zijn oplossingen waar ook jij enthousiast van kan worden.
Op vrijdag 17 juli 2026 16:06:03 schreef m.bouwer:
Goed te begrijpen dat niet zo veel mensen bezig zijn met het zelf bouwen van een molen om
Mijn idee is: contacten met windmolenbouwers ( en anderen die ook geboeid zijn door windenergie )
Het lijkt me leuk om op CO ontwerpen voor de generator en regeltechnieken te bespreken.
Is het maken van een besturing van een windmolen echt zo ingewikkeld dat we ons daar liever niet aan wagen?
Op vrijdag 17 juli 2026 16:06:03 schreef m.bouwer:
3 jaar later nog een keer een herhaling?
En hoe ver ben je nu zelf na 8 jaar?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zaterdag 18 juli 2026 09:42:13 schreef m.bouwer:
Mijn idee is: contacten met windmolenbouwers ( en anderen die ook geboeid zijn door windenergie )
Het lijkt me leuk om op CO ontwerpen voor de generator en regeltechnieken te bespreken.
De enige manier om dat te doen is er gewoon mee te beginnen. De stand van 3 jaar terug is een goed beginpunt, of wat je sindsdien nog te weten bent gekomen of gedaan hebt. Beginnen door te zeggen dat je ermee wilt beginnen, lokt alleen triviale reacties zoals de mijne uit. Ik krijg dan een flashback naar een of andere Thai die het over testbeeldgeneratoren wil hebben.
nonius
set SCE to AUX.
Hopelijk zitten er ook niet veel zeearenden in uw buurt.....
Hier in de buurt, op de Kreekrakdam, zijn 20 grote professionele windmolens stilgelegd op last van de overheid omdat er een dode vogel onder lag.
https://nos.nl/artikel/2621987-twintig-zeeuwse-windmolens-verplicht-st…
Voor al die problemen zijn oplossingen waar ook jij enthousiast van kan worden.
Ik denk dat de eigenaar/uitbater van die windturbines héél blij zou worden van een oplossing waardoor ze weer mogen draaien!
De komende maanden moeten de eigenaren van het windpark een vogeldetectiesysteem aanbrengen, schrijft de krant BN De Stem. Dat kan de wieken binnen een aantal seconden vertragen als er een zeearend in de buurt komt.
Tsja. Een vogeldetectiesysteem. Misschien iets voor AI? 
Ik gun de zeearend z'n pleziertje, maar soms vraag ik me wel eens af waar we hier in NL allemaal wel niet mee bezig zijn....
Die C-arend is niet de enige die een klap van de molen gehad heeft!
De politiek is net Donkey Shot: jagen ook op windmolens
(Spelfouten bewust)
rew
Op maandag 20 juli 2026 20:16:05 schreef nonius:
De komende maanden moeten de eigenaren van het windpark een vogeldetectiesysteem aanbrengen, schrijft de krant BN De Stem. Dat kan de wieken binnen een aantal seconden vertragen als er een zeearend in de buurt komt.
Schijnbaar moet je 1 van de wieken zwart schilderen. Scheelt enorm op het aantal vogels dat er tegenaan vliegt.
Op maandag 20 juli 2026 19:54:29 schreef Henry S.:
[...]
3 jaar later nog een keer een herhaling?
En hoe ver ben je nu zelf na 8 jaar?
Zelf kan ik de molen besturing niet maken en ik denk op CO iemand te vinden die dat wel kan.
nonius
set SCE to AUX.
[Rew] Schijnbaar moet je 1 van de wieken zwart schilderen. Scheelt enorm op het aantal vogels dat er tegenaan vliegt.
Er is een hele goede reden dat je zelden tot nooit zwarte (of heel donker gekleurde) gelcoat op GVK ziet: de temperatuur in de volle zon kan gevaarlijk hoge waardes bereiken, die de glastemperatuur benadert of overschrijdt. Gevolg is een grote verzwakking van je laminaat, m.n. de stijfheid. Een slap aerodynamisch profiel en een flink briesje is vragen om flutter en andere problemen.
Dat is een belangrijke reden dat de meeste GVK producten (boten, vliegtuigen) wit zijn, of héél licht gekleurd.
Een oplossing is misschien wel een soort spiraal erop aanbrengen, zoals men wel eens ziet op spinners van propellors? https://www.youtube.com/watch?v=26ZOmjEZl7M&t=43s
En dat dan in een veiligere, lichte kleur zoals oranje?
Maar met een enorme draaiende spiraal op de bladen wordt het er niet mooier op in het landschap. Eerder hallucinerender.
Op maandag 20 juli 2026 20:14:55 schreef maartenbakker:
[...]
De enige manier om dat te doen is er gewoon mee te beginnen. De stand van 3 jaar terug is een goed beginpunt.........
Om weer zo'n onbestuurbare onveilige creatie te maken wat al zovelen vóór mij gedaan hebben....????
rew
Op dinsdag 21 juli 2026 09:28:58 schreef m.bouwer:
[...]
Zelf kan ik de molen besturing niet maken en ik denk op CO iemand te vinden die dat wel kan.
Als eerste "besturing" kan je een driefase gelijkrichter nemen en die direct op een accu aansluiten. Wel zorgen dat je de accu niet overlaad. De accu moet dus niet te vol beginnen en JIJ zit in de loop voor "besturing" in dat je moet zorgen dat de accu niet te vol wordt. Dat is prima voor "een dagje testen".
Je kan een "comparator" schakeling maken die een forse belasting inschakelt als de accuspanning boven een bepaalde waarde komt. Dan kan je hem een weekje met rust laten.
Dit is bij lange na niet een ideale regeling: je molen gaat ongeacht de wind een maximum aantal toeren draaien wat niet aangepast is op de wind.
De regeling is "lastig". Die kan je niet zonder parameters van de molen en generator "uit je hoofd" bouwen. Om dat te kunnen maken moet er dus hardware zijn. Begin met een fietswiel motor en bouw de wieken. Dit keer de fietswiel motor niet slopen.
Op dinsdag 21 juli 2026 09:28:58 schreef m.bouwer:
Zo doen ze het bij een EAZ windmolen, daar worden de drie fasen gelijk gericht en afgevlakt. De afgevlakte spanning gaat naar een solar omvormer en die wordt via de databus bestuurd door de software. Toerental wordt gemeten en de stroom wordt gemeten en via de databus wordt bepaald wat er het net op gaat.
Bij harde wind zorgt de mechanische bladverstelling dat de wieken rechter gaan staan en zo minder wind vangen en dat de windmolen langzamer gaat draaien.