ronw
Golden Member
In het kader van mijn project "electrosmog detector" :
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147038
wil ik een LED bargraph indicatie van de signaalsterkte maken.
Echter, er zijn verschillende circuits in omloop.
Een selectie:
Ik heb vanavond nr. 1 in elkaar gezet, en deze lijkt uitstekend te werken.
Maar wat mij opvalt zijn vooral pinnen 6,7 en 8.
6 en 7 worden meestal direct doorverbonden, maar niet in nr. 5.
De doorverbonden 6 en 7 pins worden soms via een weerstand met 8 verbonden, en daarna met weerstand/trimpot naar massa. Maar soms ook direct naar massa.
Heeft verder het gebruik van diodes relevantie voor de werking?
Wie kan uitleggen wat de voordelen/nadelen zijn van deze varianten?
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi ronw,
Download de datasheets van de LM3914 en de LM3915 en neem de tijd deze door te lezen.
De ene is een lineaire en de andere is logaritmisch.
Beide kan je op vele manieren instellen wat bereik betreft en je zal daardoor de datasheet goed moten gaan doornemen
en nadenken wat je wilt weergeven en hoeveel signaal spanning je beschikbaar hebt om de IC's aan te sturen.
Groet,
Bram
Jeever
Golden Member
Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
De reeks bestaat uit drie IC's die volledig identiek zijn op de schaalindeling na:
LM3914:
Heeft een lineaire schaal, zodat u dit IC kunt gebruiken voor het meten van lineaire grootheden zoals gelijkspanningen.
LM3915:
Heeft een lineaire dB-schaal van 3 dB per LED, zodat dit IC geschikt is voor het uitlezen van signaalniveaus in audio-apparatuur.
LM3916:
Heeft een speciale VU-meter schaal, volledig aangepast aan de manier waarop het uitsturingsniveau in goedkope audio-apparatuur wordt weergegeven.
In de onderstaande tabel zijn deze verschillen overzichtelijk in beeld gebracht voor een volle schaal van 10 Vdc.
In de onderstaande figuur is het intern blokschema van deze IC's voorgesteld. De waarde van de ingangsspanning, aan te leggen op pen 5, wordt vergeleken met twee drempelspanningen, RL0 (pen 4) en RHI (pen 6). Deze drempels bepalen bij welke ingangsspanning de eerste LED en bij welke ingangsspanning de laatste LED gaat branden. Die twee drempels bepalen dus in feite het meetbereik van de schakeling.
Op pen 7 (REF OUT) staat een nauwkeurige en stabiele referentiespanning van 1,2 V ter beschikking, die u kunt gebruiken voor het instellen van beide drempels. De grootte van deze spanning kunt u eventueel wijzigen tot 12 V door middel van een weerstand tussen pen 8 en de massa.
Via pen 9 kunt u omschakelen tussen bar- en dot-uitlezing. Als u deze pen open laat schakelt het IC over naar dot-modus. Als u deze pen met de voeding verbindt wordt de bar-modus ingeschakeld.
De uitgangstrappen leveren een constante stroom, zodat het niet noodzakelijk is serieweerstanden in de verbindingen tussen het IC en de LED's van het display op te nemen.
Een weerstand tussen pen 7 en de massa stelt de stroom door de LED's in tussen 1 mA en 30 mA en daarmee de helderheid van de uitlezing.
U kunt deze schakelingen voeden met een spanning tussen +3 V en +25 V, waarbij de ruststroom gelijk is aan 9,2 mA maximaal.
ronw
Golden Member
Bedankt voor deze stoomcursus LM3915...
Ik zal dit weekend de tijd nemen om te proberen mijn vragen eruit te destilleren.
Ik geef toe dat theorie niet mijn sterke kant is; geologie is mijn vak en voornaamste tijdsbesteding. Electronica is pure hobby en lol. Gelukkig dat vele van mijn projecten ook direct/indirect binnen de geologie gebruikt/misbruikt kunnen worden.
B.v. de electrosmog detector koppel ik aan VLF ontvangst en het magnetisch veld van de aarde.
Voor dit project zal ik uitsluitend de LM3915 gebruiken. Ik denk niet dat de 3914 nut heeft, en de 3916 heb ik niet.
Ik moet wel wat doen aan de lichtsterkte van de LED's, want in daglicht zijn ze te slecht te zien.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi ronw,
Wat je gaat gebruiken hangt af va nhoe hij aangestuurd gaat worden.
De twee VU meter modellen dat zijn de LM3915 en de LM3916 hebben ee nwat groter bereik door hun logaritmische gedrag.
Dat bereik is bij de LM3915 het grootst, de LM3916 heeft een echte VU meter karakterisiek, de laatste 6 ledjes zitten wat niveau betreft bij elkaar in de buurt, kijkmaar naar het voorbeeld lijstje van Jeever.
DE ingangspanningen in het lijstje van Jeever zijn een "voorbeeld" daarom de lezen, je kan dat ingangsspannings gebied over een groot deel zelf bepalen.
De 0 tot 10V die Jeever aangeeft is geen moetje 
Jij za leerst moeten uitzoeken welke spanning uit je apparaat komt dat je wilt weergeven met de LM series IC's.
Daarna ga je bepalen welk van de twee IC's voor jou het beste uitkomt.
Groet,
Bram
Op 1 november 2019 14:09:18 schreef ronw:
[...]
Ik moet wel wat doen aan de lichtsterkte van de LED's, want in daglicht zijn ze te slecht te zien.
Je zou echt even de eigenlijke datasheet moeten lezen; hier bijvoorbeeld.
Er kunnen zoveel dingen ingesteld worden door weerstandswaarden juist te kiezen. De ledstroom kun je instellen tot zeker 30 mA. Dan moet je de leds toch wel zien branden.
En de ingangsgevoeligheid hoeft inderdaad ook geen 10 V te zijn. Je kunt 'volle schaal' vanaf 1,25 V instellen.
Zowel bereik als ledstroom worden ingesteld door de weerstanden rond de REF-pinnen; dat lijkt misschien raar. Maar je hoeft alleen maar de formules in het datablad te volgen.