REL Strata 5 subwoofer klik uit woofer elke seconde

Hoi iedereen,

Ik heb een geweldige subwoofer van REL die zeker al 10 jaar oud is. Fantastisch ding maar sinds kort komt er een klikkend geluid in een vast rythme uit de woofer. Samen met de klik zit er ook een zachte ruis doorheen maar daarvan weet ik niet zeker of die er niet altijd was. Je moet echt je oor bij de woofer houden om die te horen. Verder hoor ik met me oor tegen het achterpaneel ook een zoem van de voeding, maar dat is misschien ook wel normaal?
Het maakt niet uit of je volume aanpast, geaard of niet geaard in stopcontact maakt niet uit. Aangesloten via RCA op versterker maakt niet uit. Dus niets aangesloten maakt ook niet uit.

Ik lees veel dat het fout gaat bij kapotte condensators in het amp gedeelte maar het gaat dan vaak over een constante brom en dat is het niet. Je moet vrij goed luisteren maar het is wel echt irritant.

Ik heb wel iemand gevonden die al wat subwoofers gemaakt heeft en die gaat ernaar kijken. Maar op het eerste gezicht had hij nog geen idee wat het kon zijn. Hij dacht wellicht de digitale voeding (zit die er uberhaubt in?), maar dat was alleen na een geluidsfragment.

Ik dacht misschien heeft hier iemand een vermoeden wat het kan zijn? Of wellicht er al eerder mee te maken gehad?

Ik heb een opname gemaakt en bij dit bericht gevoegd.

Interessant.

Ik moest denken aan een update klikje van de digitale volumeknop. De weg om dit soort dingen te vinden is een blokschema te vinden of te maken en met een meeluisterversterker (oid) te gaan prikken in de signaalweg om te vinden waar het ingekoppeld wordt. Is dat voor u realistisch ?

Als ik de manual lees oogt het een beetje high-enderig, DC gekoppeld en waterstofgevulde condensatoren e.d. Dat soort overwegingen kan een risico vormen voor een technisch degelijk ontwerp.
DC koppeling (vaak alsnog met een servo eromheen :+ .. ) maakt het erg gevoelig voor offsetjes.

De klik van de volumeknop is wel echt heel anders, maar ik snap je gedachte.

Voor mij is het technisch te ingewikkeld om er zelf mee aan de slag te gaan maar ik ga degene die mij helpt zeker alles doorsturen.

Het is idd wel een high end subwoofer, REL is wel een gedegen merk dus ik denk eigenlijk dat het best wel goed gebouwd is eigenlijk.

Een tik zou niet door een kapotte condensator kunnen?

Dat zou kunnen, zo een module wordt warm en maakt mogelijk veel uren. Elco's slijten dan van alle componenten het hardste.
Als hij toch open ligt kan het daarom geen kwaad even te meten hoe een en ander er voor staat.
Maar deze vraag wordt nog wel eens gesteld met de fantasie een probleem op te lossen door alle elco's te vervangen, hetgeen om goed te doen nog niet zo triviaal is en tot teleurstelling leidt als het probleem toch iets anders was.

Een heel andere gedachte; het klikken is er ook in een totaal andere omgeving ? Dus het is met zekerheid geen externe (net-) interferentie ?

Ik ga hem vanmiddag eens open maken en zien of het wellicht al te zien is aan de elco's zelf aan de buitenkant.

Ik heb de subwoofer in verschillende stopcontacten en verschillende stroomgroepen van het huis geprobeerd. Het lijkt me dat het dan niet externe interferentie is?