vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Heb een Fluke 289.
Naar aanleiding van diverse verhalen over lekkende cap's heb ik hem eens preventief geopend.
Het type cap is afwijkend van wat ik tot nu toe heb gezien bij de Fluke 287 in diverse topics. Die hebben platte aansluitingen.
Component: BT1
Waarde: ?
Diameter: 6,7 mm
Draadlengte: 2 mm
Pitch: 1,25 mm
Opschrift: Indonesia (eerste 3 letters zijn niet leesbaar)
Is het wel een cap? en is dit ook een risico cap(je)?
Dit is zijn huidige status!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat is zo te zien een oplaadbare lithium knoopcel uit de ML serie van panasonic.
Gezien de diameter is het een ML614 of een ML621. Meet ook even de hoogte, dan weet je het zeker.
Die dingen zitten ook veel in digitale compact camera's als backup cel.
En gezien de soldering op foto twee is het niet origineel, vermoedelijk is er aan gerepareerd. Mogelijk is een supercap verwisseld met een knoopcel.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Schijnbaar beviel de supercap niet erg, want in nieuwere modellen is 'ie door een batterij vervangen:
"OK so just in case anybody else has this query in future:
The battery that's fitted in the later Fluke 289 is indeed a rechargeable one.
A 3v Manganese dioxide Lithium. Number ML621."
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 21 november 2019 00:18:17 schreef RAAF12:
En gezien de soldering op foto twee is het niet origineel, vermoedelijk is er aan gerepareerd. Mogelijk is een supercap verwisseld met een knoopcel.
Bij mijn weten (eerste eigenaar) is de meter nieuw in mijn bezit gekomen, nooit gerepareerd, en komt uit 2016.
Dat celletje zal wel met de hand geplaatst zijn als laatste in het productieproces vermoed ik.
vergeten
Golden Member
Op 21 november 2019 00:23:16 schreef Arco:
Schijnbaar beviel de supercap niet erg, want in nieuwere modellen is 'ie door een batterij vervangen:
[...]
Van welk jaar is dat "nieuwere" model in die quote? (waar heb je die info vandaan) deze meter is van 2016?
Arco
Special Member
Waarom zit er eigenlijk een batterij in?
(heeft geen klok zo te zien, en parameters worden sinds eind vorige eeuw al in eeprom of flash opgeslagen...)
https://www.eevblog.com/forum/repair/fluke-289-query/
[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]
vergeten
Golden Member
Hij heeft een klok en een log functie.
Als je bij batterijen wisselen daar te lang over doet moet je hem weer op tijd zetten.
Misschien buffert die batterij ook het "log" geheugen, is mij niet bekend.
Arco
Special Member
Je vraagt je wel af waarom ze van supercap naar batterij zijn teruggegaan...
(supercap moet ook prima werken voor korte overbruggingen en die lekt tenminste niet...)
Op 21 november 2019 13:33:54 schreef Arco:
Je vraagt je wel af waarom ze van supercap naar batterij zijn teruggegaan...
(supercap moet ook prima werken voor korte overbruggingen en die lekt tenminste niet...)
Behalve dat het gebruikte type door Fluke daar wel eens last van had. De Panasonic EN gold cap liet zijn electroliet nog weleens ontsnappen. Ik denk dat het alleen voor de real time clock is. Maar in dit geval is er niks aan de hand. Met de AA batterijen moet je wel oppassen, die willen nog weleens je batterij contacten aanvreten als ze te oud worden (lekken dan dus).
vergeten
Golden Member
Dan nu op naar de hamvraag!
Ik ga hem liever niet elk kwartaal/half jaar preventief openen om de toestand te bekijken.
Wat vinden de ACCU/(super)CAP experts?
Is dit exemplaar in de huidige staat in mijn meter al aan vervanging toe?
Zo ja:
1. Fluke vragen naar hun ervaringen.
2. Fluke laten doen meter zit in garantie
3. Zelf doen.
4. Iets anders