Ik heb een Dynatek 9010 (geloof ik).

Dit ding heeft een hele handige peak-hold functie die ik best wel eens gebruik.

Maar af en toe wil ik de laagste waarde weten ipv de hoogste. En slim als ik ben, als het om DC handelt, wissel ik de probes om zodat ik een negatieve waarde krijg. De minst negatieve waarde is dus de 'peak'.
Maar helaas, de meter is dit niet met me eens en dit werkt dus niet.

Waarom niet?

En zijn er budget meters die dit wel kunnen? Of moet je dan echt naar de geheugenscoop (al dan niet zelfbouw voor een paar tientjes bij Ali).

Ik heb een Mastech MS2115B clamp meter met min/max functie. (je kunt min of max kiezen). Is niet echt duur

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41AWE9mMmLL.jpg

Natuurlijk moet je de functie wel uitzetten voordat je de meter weer losneemt, anders is 'nul' meteen weer de laagste waarde.

@r-p, beetje flauw van me, maar je zou natuurlijk een batterijtje in 'antiserie' in de meetleiding kunnen opnemen.
Meet je bijvoorbeeld waarden van 3 tot 7 volt, dan zet je een 9V-blokje omgekeerd in serie, waardoor de waarden van −6 tot −2 worden. Het 'maximum' (voor de meter) wordt dan −6, waarna je die 9V (waarvan je met dezelfde meter de precieze waarde óók even nameet) er weer vanaf trekt om je minimumwaarde van 3 V te vinden.

Op 29 november 2019 23:10:29 schreef r-p:

En zijn er budget meters die dit wel kunnen? Of moet je dan echt naar de geheugenscoop (al dan niet zelfbouw voor een paar tientjes bij Ali).

Ik weet niet waarom je daar een "geheugenscoop" voor wilt. Elke DSO heeft geheugen, dat wil niet zeggen dat ze dan min/max kunnen loggen. Mijn R&S kan dat (statestiek functie) maar ik ben bang dat die wat meer dan 13 euro kost :-)

Dat ding in de link is niet echt een scoop te noemen. Meer een speeltje.

Volgens my is wat jij nu hebt iets wat hold bij Flukes doet (bij mijn Flukes in ieder geval). Een soort autohold. Je meet, piept en hij houd de hoogste waarde vast zonder dat je tegelijk op hold moet drukken. Bedoeld om een meting vast te houden als je niet tegelijk kunt kijken of een niet zo geweldig geheugen voor cijfers hebt. En zoals FET al zegt werkt dat niet zoals jij wilt.

Wat jij zoekt heet een min/max mode. Ze meten zolang als je de functie aanlaat het minimum, maximum en gemiddelde. Die waarden kan je oproepen bij 1 regel meters. Bij sommige 2 regelmeters wordt het op de tweede regel tegelijk weergegeven.

Maar ik weet niet welke "multimeters" in die prijsklasse die functie hebben.