Hulp gevraagd herkennen opgeblazen component | Sparta f8e e-motion fiets

Goedenavond iedereen,

Vanmorgen deed de elektrische fiets van mijn vrouw het ineens niet meer. Zaterdag bleef het licht al branden nadat de fiets uitgeschakeld, dat vond ze al vreemd maar vanmorgen ging de hele fiets dus niet meer aan.

Uiteindelijk maar op onderzoek uit gegaan wat er aan zou kunnen mankeren. De accu is in elk geval prima. Maar een maat van me die fietsenmaker is gaf aan dat de displayunit die ook de controller aanstuurt nog wel eens kapot gaat bij deze fiets.

Zodoende deze even open gemaakt, en dit is wat ik tegen kwam:

Nu kan ik prima solderen en zal het vervangen van het component geen enkel probleem zijn. Ik weet alleen niet wat het component is... ik denk zelf een condensator, maar wat voor een dan... is er iemand die mij hiermee verder kan helpen?

Ik zou niet weten wat het precies was, maar het is natuurlijk ook maar de vraag of dit de oorzaak van het defect is, of een gevolg.

Kun je een beetje een overzichtsfoto maken, wellicht dat we dan kunnen zien waar het ding waarschijnlijk bij hoort. Misschien kun je nog spoortjes volgen, en op die manier iets achterhalen. Zit het ding bijvoorbeeld direct aan draden die naar buiten gaan?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 16 december 2019 22:12:43 schreef SparkyGSX:
Ik zou niet weten wat het precies was, maar het is natuurlijk ook maar de vraag of dit de oorzaak van het defect is, of een gevolg.

Dat is inderdaad de vraag nog maar! Maar ik vind het vervangen van een component van een paar euro de moeite waard om te kijken of t probleem daar in zat.

Kun je een beetje een overzichtsfoto maken, wellicht dat we dan kunnen zien waar het ding waarschijnlijk bij hoort.

Jazeker! Ik heb de andere kant ook even open gemaakt en toen ook nog geconcludeerd dat er nog een component kapot is, ik denk een transistor, hierop is de tekst nog enigszins leesbaar :)

Misschien kun je nog spoortjes volgen, en op die manier iets achterhalen. Zit het ding bijvoorbeeld direct aan draden die naar buiten gaan?

Helaas kan ik niet echt spoortjes zien vanuit dit component, zal een meerlaags print zijn...

fatbeard

Honourable Member

Chapeau! (Een) scherpe foto(s)! Sparkey heeft -een beetje- gelijk om een overzichtsfoto te vragen, maar ik waag het te betwijfelen dat dat iets toevoegt.

Gelet op de aansluiting zou ik zeggen dat het een tantaaltje was, die hebben de reputatie om plotseloos te overlijden met een kortsluiting (afhankelijk van de voedingscapaciteiten ontstaat er dan meer of minder schade). De waarde en bedrijfsspanning blijft echter zonder schema puur gokwerk.
Andere kandidaten zijn diode en tranzorb®, maar dat is -vanwege de aansluiting- niet erg waarschijnlijk.

Met een universeelmeter op doorpiepstand meten of het een kortsluiting vormt
indien nee: nieuwe print bestellen. Zoals gezegd, zonder schema worden de waarde en spanning puur gokwerk.
indien ja: restanten verwijderen en proberen of het nu werkt. Dat neemt niet weg dat die component een functie had, dus zal tòch vervangen moeten worden. Maar zoals reeds tweemaal gezegd: zonder schema worden de waarde en spanning puur gokwerk.

[toevoeging]
Het voegde iets toe...
De tweede defecte component kan een transistor zijn, een regulator IC of een FET. Misschien dat iemand anders het logo herkent en op die manier dichterbij de oplossing komt (ik herken het niet).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

Je zou eens met de meter kunnen kijken waar die 3 (4) poter aan zit. Het zou mij niet verbazen als het een spanningsregelaar is (wellicht dat onder een iets andere hoek er wat te lezen is van het nummer). De reden dat ik dat denk is die C die er vlak naast zit.

Gezien de schade, zou ja haast zeggen dat de boel omgepoold aangesloten heeft gezeten of dat de spanning veel te hoog is geweest. Het eerste ding lijkt me een TVS - die streepjes geven de kathode aan. Als dat een unidirectionele is, zou verkeerd om aansluiten ook verklaren waarom die is gaan hemelen. Voor iets wat 'spontaan' kapot gegaan is... vind ik het een rare situatie.

EricP

mét CE

Je zou eens met de meter kunnen kijken waar die 3 (4) poter aan zit. Het zou mij niet verbazen als het een spanningsregelaar is (wellicht dat onder een iets andere hoek er wat te lezen is van het nummer). De reden dat ik dat denk is die C die er vlak naast zit.

Gezien de schade, zou ja haast zeggen dat de boel omgepoold aangesloten heeft gezeten of dat de spanning veel te hoog is geweest. Het eerste ding lijkt me een TVS - die streepjes geven de kathode aan. Als dat een unidirectionele is, zou verkeerd om aansluiten ook verklaren waarom die is gaan hemelen. Voor iets wat 'spontaan' kapot gegaan is... vind ik het een rare situatie.

Bedankt voor je reactie! Ik ga dat morgen even meten. Ik heb al geprobeerd wat te googlen op de tekstjes die nog enigszins leesbaar zijn op het tweede defecte component. Veel verder ben ik nog niet gekomen. Maar daar ga ik morgen nog een tweede blik op werpen.

Heeft die maat van je geen 2e print om eens te vergelijken?

Op 16 december 2019 23:08:24 schreef EricP:
Gezien de schade, zou ja haast zeggen dat de boel omgepoold aangesloten heeft gezeten of dat de spanning veel te hoog is geweest. Het eerste ding lijkt me een TVS - die streepjes geven de kathode aan. Als dat een unidirectionele is, zou verkeerd om aansluiten ook verklaren waarom die is gaan hemelen. Voor iets wat 'spontaan' kapot gegaan is... vind ik het een rare situatie.

Ompolen is eigenlijk onmogelijk, de accu van de fiets kan er maar op een manier ingezet worden. De fiets staat wel altijd buiten, het is nogal een bakbeest met een kinderstoel, windscherm en fietstassen dus m de berging in krijgen is geen doen... Hij staat wel altijd zonder accu buiten. Maar met het heerlijke weer van afgelopen dagen lijkt vochtschade mij geen gekke optie...

Op 16 december 2019 23:25:31 schreef maus0611:
Heeft die maat van je geen 2e print om eens te vergelijken?

Helaas niet... Nieuwe print kost 130 euro en het is duidelijk zodanig in elkaar gezet dat het uit elkaar halen eigenlijk ook niet helemaal de bedoeling is. Het risico op beschadiging bij een nieuwe om even te kijken wat er in zit is net wat te groot.

EricP

mét CE

Die 2de print hoeft ook niet nieuw te zijn. Mag stuk zijn, zo lang je de text op deze onderdelen maar kunt lezen.

Ik kan deze schade niet verklaren door 'normaal gebruik'. Het heeft niks te maken met vocht. Hier is iets serieus overbelast geraakt.
Ik begrijp dat ompolen niet voor de hand ligt. Maar het is wel het eerste (en tot op heden het enige...) wat in me opkomt en defecten in deze setting kan verklaren.

Maar goed... meet eens... Het eerste component staat waarschijnlijk parallel aan de voeding, al dan niet voorafgegaan door een weerstandje ofzo. Ik gok er ook op dat het eerste component 1-op-1 aan 2 poten van de 2de hangt - dat lijkt logisch als nr. 1 inderdaad een TVS en nr. 2 een spanningsregelaar is.

En alternatief zou kunnen zijn dat nr. 1 een diode is en nr. 2 een spanningsregelaar. Nr. 1 zou dan in serie met de voeding van nr. 2 kunnen staan. Maakt nr. 2 sluiting, dan zou nr. 1 kunnen gaan hemelen.

Al met al: ff meten wat waaraan zit. Dan is er waarschijnlijk wel wat van te maken.

Je zou eens kunnen kijken wat die veelpoter voor een ding is. Daar een datasheet van scoren. Kijken waar de voedingspinnen zitten. Gokje wagen dat die aan Nr. 2 zitten (dat kun je controleren). Dan weet je (uit de datasheet) de voedingsspanning. En dus ook (nog steeds aangenomen dat nr. 2 een regelaar is) welke spanning die moet afgeven.

Gezien het formaat van de behuizing is die "transistor" vrijwel zeker een spanningsregelaar. Er zit een ontkoppelcondensator direct bij de pootjes, en ik zie er "33" op staan, wat heel gebruikelijk is voor een 3.3V regelaar.

Helaas was de "ontwerper" van dit board niet ervaren genoeg om de zee aan ruimte te benutten voor een kopervlak voor de koeling ervan, en ligt het ding strak tegen de achterkant van de batterij.

De kans lijkt me erg groot dat deze regelaar doorgeslagen is, en een veel te hoge spanning heeft doorgelaten naar zijn uitgang, en de rest van het board nu ook echt stuk is.

Ik zou beide componenten eraf halen, direct 3.3V over een ontkoppelcondensator van de microcontroller zetten, en kijken of er nog leven in komt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Waar klaarblijkelijk niemand op let is de gespleten aansluiting van component 1, dat zie je nooit bij TVSen of diodes maar wel bij tantaalelko's (die zonder directe oorzaak spontaan laagohmig kunnen worden).

Als die tantaal electrisch gezien na component 2 zit is het overlijden daarvan ook te verklaren, al deel ik de mening dat er waarschijnlijk wel veel meer kapot is...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

die eerste component (elco?) staat naast een 3poter, daar zal al een spanningsregelaar zitten naast al die inkomende kabels, bekijk die nr's eens. vooral ook omdat er nog een elco naast zit.
dus ingangscondensator, uitgangscondensator.
de ene maakt misschien 5V voor display en dergelijke.
de 2de misschien de 3,3V voor de processor.

de 2de component (3poter) zit eigenlijk vlak onder de batterij

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 17 december 2019 14:09:56 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Waar klaarblijkelijk niemand op let is de gespleten aansluiting van component 1, dat zie je nooit bij TVSen of diodes maar wel bij tantaalelko's (die zonder directe oorzaak spontaan laagohmig kunnen worden).

Ik heb het wel gezien. Echter, die 'streepjes' ken ik niet zo van tantaaljes. Wel van TVSjes (die overigens ook laagohmig kunnen worden als ze dood gaan). Al is er voor jouw theorie ook wel wat te zeggen. Tevens zit er bij die 3-poter nog iets wat op een tantaaltje lijkt met een kleine C er naast. Vandaar dat ik NOG een tantaal niet voor de hand vond liggen.

Als die tantaal electrisch gezien na component 2 zit is het overlijden daarvan ook te verklaren, al deel ik de mening dat er waarschijnlijk wel veel meer kapot is...

Dat zou onlogisch zijn. Als je naar nr. 2 kijkt, dan zit daar een klein Ctje over. Bij de gemiddelde spanningsregelaar is de C aan de ingang groter (in capaciteit) dan die aan de uitgang.

Maar laten we ff wachten tot TS weer wat gemeten heeft. Wellicht een stukje schema getekend heeft zelfs. Scheelt gokken...

Bedankt voor alle reacties, ik ga hier vanavond even mee aan de slag en hou jullie op de hoogte.

Een hele hele hele late reactie van mijn kant, maar wellicht vinden sommigen het hier nog interessant om de uitkomst te horen.

De gehele elektrische installatie van de fiets is uiteindelijk vervangen, van controller tot motor, letterlijk alles was defect. De fietsenmaker kwam er niet meer uit en de fiets is uiteindelijk teruggegaan naar de fabriek waar een groot deel onder coulance is vervangen.

Niet echt een heel technisch verhaal, maar ik ben blij dat ik uiteindelijk de keuze heb gemaakt om de fiets maar gewoon weg te brengen in plaats van zelf te lopen prutsen met componenten om op niets uit te komen.

Arco

Special Member

De 'driepoter' was trouwens zo te lezen een 1117M regulator... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 22 januari 2021 14:06:12 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik had het gelezen als CH17M omdat er aan de eerste twee streepjes geen "haakje" zit zoals aan de 1.
Maar daarmee kwam ik niet verder.

De fiets is al lang gerepareerd maar voor de uitdaging gaan we gewoon door. :+

Of GH17M want daarmee komen we in een reeks low drop regulators terecht met verschillende nummers: http://www.s-manuals.com/smd/gh

Wel vergelijkbaar met 1117, 10 voor $3.85
10 x EH16A GH17M AZ1117H-3.3TRE1 1A LOW DROPOUT LINEAR REGULATOR AZ1117H-3.3TRG1
https://www.ebay.com/itm/183753042661

reading can seriously damage your ignorance

Ik koop gewoon Deze. Dan krijg je er honderd voor drie euro. (maar dan moet je nog wel verzendkosten betalen). (Dan weet je nu ook de bruto marge van die ebay-verkoper).

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 22 januari 2021 16:29:59 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste, Ik zelf kreeg te kampen met het zelfde probleem. Dit is waarschijnlijk een veel voorkomend probleem bij de displays van de Sparta.

Het onderdeel is GH17M regulator.
Bij het doorbranden is deze niet altijd goed te lezen, bij mij was het nog net te lezen.
Deze heb ik net besteld.
Wordt 2 April geleverd uit China.
Mocht iemand het product hebben, wil ik het ook wel bij die persoon eerder bestellen. Al is het dan niet snel te testen of het daadwerkelijk aan dit onderdeel lag.

Hierbij de link van mijn bestelling.

https://nl.aliexpress.com/item/4000163369511.html?gatewayAdapt=glo2nld…

Fijne dag allemaal.