Schermresolutie

Ik sluit net een nieuw beeldscherm aan 2560x1440.
WTF, mijn scherm is te klein voor CO!!

reading can seriously damage your ignorance

Aan het formaat van de tekst te zien ben je flink ingezoomd; druk eens control-0 om naar 100% te gaan...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

je ziet ook minder dan 1024 pixels
je gebruikt maar 50% van je scherm, de rest is achtergrond
en dan sta je ook nog eens 140% ingezoomd

Die zoomfactor was nodig op mijn laptopscherm. Een Full HD scherm op een laptop geeft voor mij iets te kleine letters.
Als ik terug ga naar 100% is de melding weg, en ook als ik het window iets breder maak.
CO maakt dus gebruik van de grootte van het window, niet de beeldschermresolutie, zoals in de melding staat.

reading can seriously damage your ignorance

de boeven

maar als een Full HD scherm al te klein voor je was?
waarom koop je dan niet gewoon een groter scherm?
wat dat met de resolutie te maken heeft volg ik niet helemaal? grote resolutie heeft eerder te maken om text kleiner te krijgen dan groter

Arco

Special Member

Resolutie is afhankelijk van wat je browser doorgeeft aan de site...
Waarschijnlijk (en logisch) is dat het "view area", en dus te klein...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 december 2019 16:23:50 schreef DK:
waarom koop je dan niet gewoon een groter scherm?

Dat heb ik dus gedaan 27".
Maar zoals ik al schreef mijn instellingen van FireFox stonden nog zoals ik ze op de laptop nodig had.

FullHD op een 15,6" laptopscherm is voor mij dus overkill.
Vroeger was ik daar heel blij mee geweest, vanaf 50+ is mijn zicht sterk achteruit gegaan.

reading can seriously damage your ignorance

Op 31 december 2019 16:23:50 schreef DK:
de boeven

maar als een Full HD scherm al te klein voor je was?
waarom koop je dan niet gewoon een groter scherm?
wat dat met de resolutie te maken heeft volg ik niet helemaal?

Het is eerder de pixeldichtheid die hier de gebruiker parten speelt. Mijn zus heeft een 4K-scherm, maar dat is 'slechts' iets van 32 inch of zo. Daardoor is de pixeldichtheid enorm en ik kan het dan ook niet lezen (ondanks m'n bril en daarmee bij vlagen 120 % zicht).
Hetzelfde op haar laptop met 15 inch scherm, maar in die afmetingen wel 1920x1080 pixels gepropt. Ik heb grote moeite het allemaal te lezen.

Windows 10 snapt nog niet al teveel van dat soort dichtheden en laat alles dus veeel te klein zien. M'n zus kennende is het even veranderen zonder dat alles megagroot wordt, nog niet gelukt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
TinusTech

Golden Member

Hier mijn bureaublad. Ik ben slechtziend en gebruik een grote zoomfactor

- Zoomfactor van 175% (ingesteld bij beeldscherminstellingen)
- Resolutie beeldscherm 1920x1080

Ik krijg CO prima schermvullend en (voor mij) leesbaar

Arco

Special Member

Da's niet het hele beeld, maar een klein stukje...
(zo kun je ook 1000% vergroten, dan zie je nog maar een paar letters... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 december 2019 17:51:31 schreef TinusTech:
Ik krijg CO prima schermvullend en (voor mij) leesbaar

dat was mijn punt, je hebt geen grote resolutie nodig om grote letters te krijgen
als je groot wil, heb je veel meer aan een 32 inch 1920x1080 panel dan een 25 inch 2560x1440
extra pixels kosten alleen maar extra geld, een full HD is meer dan scherp genoeg

ik heb het omgekeerde probleem. ik had vroeger een dell laptop met 14" scherm en 1440x1050 en mijn desktop had 15" met 1600x1200

en toen kwamen al die TFT's er door, grote schermen, lage resolutie en ik haat het.

mijn huidig laptopje aan zee heeft 1024x600 en mijn pc thuis heeft maar 1280X1024. nu heb je wel 17" laptops, maar ook met lager resoluties, tenzij je geld uitgeeft voor een fullHD.

waarom er al 10jaar een gat in de markt is van kleine schermen met hoog detail, versta ik niet. een gsm haalt wel die resolutie met 5, waarom dan niet op 17" laptops.

op het werk heb ik een 30" staan met 2560x1600 en een 32" met 3840x**** (ken het niet vanbuiten). krijg ik enkel nekpijn van door heen en weer te draaien.

ze zouden voor mij een 19" moeten maken met die resoluties

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wel eens [ctrl] scroll geprobeerd? Makkelijkste manier om tekst groter of kleiner te maken.

Ik vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat FullHD scherp genoeg is. Voor het lezen van tekst misschien wel maar als je daarnaast ook nog een PCB programma wilt gebruiken of een andere grafische toepassing dan kun je niet stellen dat FullHD per definitie goed genoeg is.
Ik was op mijn laptop constant aan het in- en uitzoomen in Eagle. Nu hoef ik dat niet meer met een 27" scherm. De resolutie is ook hoog genoeg om detail te zien.
Een andere eis van mij is dat ik een hele pagina van een datasheet wil kunnen zien en met PgDn bladeren.
Ik heb vanmiddag ontdekt dat ik in FireFox de minimum font grootte kan instellen (preferences/ Fonts & colours/ Advanced/ Minimum font size)
Nu opent iedere webpagina met de juiste lettergrootte en hoef ik niet meer te schalen met ctrl-muiswieltje.
Maar dit heeft allemaal niets met electronica te maken en ook de link met de CO interface is ver te zoeken.
Doe maar een slotje (en neem er zelf ook een).

Voor straks, fijne jaarwisseling!

reading can seriously damage your ignorance

Ik zit inmiddels op een 15 inch 4k scherm, 3840x2160. Windows schaalt zelf op naar 250%. Prima te doen, het forum is niet kleiner geworden, alle sites tot nu toe zijn prima.

Superscherp beeld. Het is bijna alsof ik gewoon papier bekijk. Het valt pas op als je een oud stuk software hebt wat geen hoge resolutie heeft, hoe onscherp dat is.