Schakeldraad meet 151V ene meter, 240V andere meter

Edit: typ dit op telefoon dus er had schakeldraad ipv schakelaar in de titel moeten staan... Ik vermoed autocorrect die zich ermee bemoeid heeft.

Er hangen drie 12V 50W lampjes achter dus ik vermoed gewoon dat de (schakel?)trafo er iets mee te maken heeft, maar vraag me af hoe dan precies.

De '151V' meter meet netjes 230V tussen blauw en bruin maar dus 150V tussen bruin en schakeldraad.

Lampjes 'doen het niet meer' dus waarschijnlijk is de 'trafo' aan gort, al dan niet omdat ie niet geschikt is voor de dimmer die er tussen hing.
(Merten 5771 ET-Dimmer 20-315W, trafo wordt er morgen door eigenaar uitgehaald)

Je meet tussen een (mogelijk zwevende) schakeldraad, en de fase? Dan kun je vanalles meten met een hoogohmige meter...

If you want to succeed, double your failure rate.

Waarschijnlijk is die "transformator" een schakelende voeding, en die heeft allerlei condensators tussen de fase, nul, aarde, en uitgang, dus daar gaat je hoogimpedant van alles meten. Als je de tweede meter of een spanningzoeker gebruikt, terwijl je met de eerste meter blijft meten, zul je de meetwaarde daar ook zien veranderen.

Zeer waarschijnlijk is het dus een spookspanning, waar geen noemenswaardige energie in zit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nog korter; Die meters zijn niet geschikt om aan netspanning te meten!

Gr.

Erik

Sine

Moderator

Die ELRO zeker niet, het zou me ook niet verbazen als het ding momenteel liegt.

Die andere meter lijkt TUV keurmerken te bevatten, dan durf ik die nog wel gebruiken voor netspanning.

Op 5 januari 2020 21:33:14 schreef r-p:
De '151V' meter meet netjes 230V tussen blauw en bruin maar dus 150V tussen bruin en schakeldraad.

Schakelaar is rot. Verbindt bruin en zwart bij de meter maar met elkaar. Dan heb je weer volop licht.

Die gele heb ik ook. De meegeleverde kabels zijn wat dunnetjes maar dat is bij veel budget meters.
De mijne komt van de Lidl en ik heb er, door mijn werkgever afgekeurde, Fluke kabels aangezet.

Is bij schoonpapa en die heeft de Elro. De Powerfix ligt in mijn auto en had ik dus bij de hand. Ik vertrouwde zijn meting niet, maar de Elro geeft netjes 230V bij een gewoon stopcontact en stabiel 151V (plus of min een volt) bij de schakeldraad meting.
Ik heb hem het verschil proberen uit te leggen aan de hand van een RMS-meter die van bv. een even groot 'gemiddelde' blokgolf en trapezium signaal een gelijke waarde zal tonen terwijl een niet-RMS meter dan verschillende waardes kan geven. Niet dat mijn meter een true-RMS is, maar dat verschillende sample methodes een verschillende uitkomst kunnen geven.
Maar WAT er precies gebeurt, weet ik dus niet.

Toen ik wegreed dacht ik dat ik bruin en schakeldraad inderdaad even aan elkaar had moeten koppelen om te bevestigen dat de voedingstrafo inderdaad stuk is... Daar zit gewoonlijk de Merten dimmer tussen. Maar dat bedacht ik me dus te laat.

Irrelevant maar toch even vermelden: de viezigheid op de gele meter (o.a. bij 10A ingang) is van handschoentjes van de Action (oranje met rubber coating op de vingers) die na een jaar aan elkaar en aan alles in hun buurt gaan plakken :( Had al een paar minuten op het scherm zitten boenen om die rubbertroep eraf te krijgen. Die krengen van werkhandschoenen gaan dus ongebruikt de vuilnisbak in, zonde van het geld, hoe goedkoop ze ook waren.
Tevens is de ohm-meet stand van deze meter een andere ingang dan de voltage-stand. Dat is zeer tegendraads vergeleken met 99% van alle andere meters en dus maak je daar makkelijk fouten mee (nog niets gesloopt, maar ik sluit niet uit dat dit nog een keer gebeurt...)

Op 5 januari 2020 23:26:38 schreef erik1234:
Nog korter; Die meters zijn niet geschikt om aan netspanning te meten

absoluut niet mee eens. Wel moet je weten wat je meet.... in dit geval dus een capacitief gekoppelde spanning.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In dit specifieke geval zou ik als eerste de meter verdenken van de vreemde gemeten waardes. Niet vanwege de veiligheid maar vanwege de hoogohmige ingang. Weten wat je meet is minstens even belangrijk. Die gele meter zou nog wel eens geschikt kunnen zijn voor metingen aan netspanning.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op maandag 6 januari 2020 11:10:58 (16%)

Op 5 januari 2020 23:26:38 schreef erik1234:
Nog korter; Die meters zijn niet geschikt om aan netspanning te meten!

Ik vraag me af op basis waarvan een DMM met een meetbereik van 600 volt, niet geschikt is om netspanning (230 V) mee te meten?

Op 6 januari 2020 14:32:16 schreef herbert116:
[...]
Ik vraag me af op basis waarvan een DMM met een meetbereik van 600 volt, niet geschikt is om netspanning (230 V) mee te meten?

in dit geval geeft Erik1234 mee dat de betrokken multimeters van TS hoogohmig zijn, en zo hun doel voorbij schieten in het zoeken naar fouten in een elektrische installatie. Het gebruik van een laag ohmige Duspol (of een ander merk van laag ohmige meettoestellen) was beter geweest. Deze meten geen 'spook spanningen' (lees capacitieve koppeling).

M.a.w, Erik heeft deels gelijk met zijn opmerking.

mvg

Robbe

Op 6 januari 2020 14:41:59 schreef Robbe de Smet:
[...]
in dit geval geeft Erik1234 mee dat de betrokken multimeters van TS hoogohmig zijn, en zo hun doel voorbij schieten in het zoeken naar fouten in een elektrische installatie.
M.a.w, Erik heeft deels gelijk met zijn opmerking.

Wanneer Erik heeft bedoeld dat deze meters niet geschikt zijn om als 'megger' te gebruiken, dan heeft hij niet "deels" gelijk maar helemaal.

Anoniem

Wanneer je tussen fase en schakeldraad meet met de schakelaar open staat je voltmeter in serie met de belasting (lamp, transfo, weerstand ...)
Als je 220V meet is je meter lekker hoogohmig tov je belasting
Als je maar 150V meet betekent dit dat je een meter met lage Ri beet hebt.
Mocht je maar 110V meten dan is de Ri van je meter gelijk aan de weerstand van je belasting ;)

Een schakeldraad die parallel loopt aan een fasedraad kan een led lamp laten branden, zachtjes dan, weet ik uit ervaring.
En elke meter heeft z'n eigenaardigheden, ik gebruik :
spanningszoeker
voltstick
multimeter, diversen soorten
duspol, die is laag-ohmig

Op 6 januari 2020 15:39:19 schreef anoniem015:
Mocht je maar 110V meten dan is de Ri van je meter gelijk aan de weerstand van je belasting ;)

Klinkt logisch ;)

Af-fabriek bedrading had kortsluiting gemaakt met elkaar (11,5V~ uitgang van de elektronische trafo). Ik denk door hitte en smelten van de bedrading.

Nog geen kans gezien de trafo te testen op werking.

Vermoedelijk (vrijwel zeker) is er een 50W lampje geplaatst ter vervanging van één van de drie 35W lampjes.
De 110Wmax trafo is geschikt voor 3x35W maar 2x35+50 is iets te veel, maar niet overtuigd dat die paar extra watt's echt de reden zijn dat het nu mis gegaan is. Helderheid was volgens de gebruikers niet afwijkend en vaak wordt de lamp via een dimmer wat gedimd, dus maximaal vermogen is lang niet altijd nodig.

Kan ook niet zo snel op de trafo vinden of deze wel geschikt is voor een dimmer, maar heeft jaren prima gewerkt.

Nette trafo, werkt nog gewoon. (Je zou ook kunnen zeggen dat de zekering eruit had moeten vliegen...)

De bekabeling is coax met een siliconen binnenmantel en ontzettend fijne (dus veel aderige) binnendraad. Met voldoende krimpkous en wegknippen van alle draad waarvan de buitenmantel verhard was door de hitte, alles weer in elkaar gezet.

Op 8 januari 2020 10:57:53 schreef r-p:
(Je zou ook kunnen zeggen dat de zekering eruit had moeten vliegen...)

Ik zie niet in waarom. De trafo is kortsluitvast.
Als de gesmolten bekabeling werkelijk af-fabriek is, dan is dat dus van discutabele kwaliteit. Maar dat betreft het armatuur; de trafo doet niks fout.

If you want to succeed, double your failure rate.
Anoniem

Af-fabriek bedrading had kortsluiting gemaakt met elkaar (11,5V~ uitgang van de elektronische trafo). Ik denk door hitte en smelten van de bedrading

Die ongetwijfeld is ontstaan door slecht contact.
.

Je zou ook kunnen zeggen dat de zekering eruit had moeten vliegen...

Bij overbelasting/kortsluiting van de secundaire gaan die in overloadprotectie.
Op dat moment hoor je ze misschien wat "fluiten"