Is bij schoonpapa en die heeft de Elro. De Powerfix ligt in mijn auto en had ik dus bij de hand. Ik vertrouwde zijn meting niet, maar de Elro geeft netjes 230V bij een gewoon stopcontact en stabiel 151V (plus of min een volt) bij de schakeldraad meting.
Ik heb hem het verschil proberen uit te leggen aan de hand van een RMS-meter die van bv. een even groot 'gemiddelde' blokgolf en trapezium signaal een gelijke waarde zal tonen terwijl een niet-RMS meter dan verschillende waardes kan geven. Niet dat mijn meter een true-RMS is, maar dat verschillende sample methodes een verschillende uitkomst kunnen geven.
Maar WAT er precies gebeurt, weet ik dus niet.
Toen ik wegreed dacht ik dat ik bruin en schakeldraad inderdaad even aan elkaar had moeten koppelen om te bevestigen dat de voedingstrafo inderdaad stuk is... Daar zit gewoonlijk de Merten dimmer tussen. Maar dat bedacht ik me dus te laat.
Irrelevant maar toch even vermelden: de viezigheid op de gele meter (o.a. bij 10A ingang) is van handschoentjes van de Action (oranje met rubber coating op de vingers) die na een jaar aan elkaar en aan alles in hun buurt gaan plakken Had al een paar minuten op het scherm zitten boenen om die rubbertroep eraf te krijgen. Die krengen van werkhandschoenen gaan dus ongebruikt de vuilnisbak in, zonde van het geld, hoe goedkoop ze ook waren.
Tevens is de ohm-meet stand van deze meter een andere ingang dan de voltage-stand. Dat is zeer tegendraads vergeleken met 99% van alle andere meters en dus maak je daar makkelijk fouten mee (nog niets gesloopt, maar ik sluit niet uit dat dit nog een keer gebeurt...)