Revox A77 MK IV draait te snel

Hallo,

Tijdens het opruimen kwam een Revox A77 MK IV tevoorschijn. Dit is een projectje waar ik een 10-tal jaar geleden eens aan begonnen ben, maar waar ik toen voor één of andere reden niet mee verder gedaan heb.
Wat ik nog weet: de motor draait te snel. Ik weet ook nog dat de gelijkrichter defect was, en dat ik deze toen vervangen heb en dat het probleem toen niet opgelost was.
De rest moet ik weer zien uit te zoeken.
Iemand tips waar ik moet zoeken?

Ik kwam dit tegen via Google:

You need a frequency meter to be connected on blue and brown wires coming from tacho head on the capstan speed board. There are two versions of capstan speed board, maybe you have the old one with discriminator coil and one trimmer. The fast speed is adjustable with the coil to read 1600 Hz at the tacho head with a tape in place and during play. The lower speed must be 800 Hz and is set with the trimmer. Check also the voltage on the tacho at the lowest speed, must be between 35 mV and 50 mV (you can re-set the tacho distance between it and the capstan motor, if it is necessary). If you have the new capstan speed board with NE555 there is only one trimmer and you have to set 1600 Hz at highest speed (the lower speed will be automatically 800 Hz, check for).

Please download here the A77 service manual ftp://ftp.studer.ch/public/products/...x_A77_Serv.pdf, at the pages 28, 43 and 44 and you will find all the informations you need! ;-)

P.S. your pinch roller must be in perfect conditions and also his pressure force, measure 1,2 Kg for sandblasted shafts and 1,5 for polished shafts, see at page 16 of SM!

---

The speed problem on the A77 is sometimes due to aging of the pull-up spring for the pinch roller arm assembly. This is adjustable.

Usually what happens is that the pinch roller doesn't grab the capstan tightly enough and thus the tape speed comes under the influence of the takeup reel drive torque.

Also, check motor phasing caps.

Closely examine the rectangular .47uF caps associated with the relay bank at the left, lower, rear section of the set. These leak air, experience dialectric breakdown, and then short!

Vervang eerst al die wima/rifa papiercondensatortjes. Die gaan er uit, als het niet nu is dan wel morgen, over 'n week of over een maand, maar lang duurt het nooit.

RAAF12

Golden Member

Wijzigt de snelheid als er aan de 10k instelpot bij de NE555 wordt gedraaid?
Schema https://www.reeltoreel.nl/studer/Public/Products/Revox/Revox_A77/Manua…

Net even getest, motor draait nu veel te traag, ipv toen veel te snel.
C151 lekt serieus electroliet, zal wel stuk zijn.

Ik heb de service manual in uitgeprinte versie naast de unit liggen, dus dat komt wel goed.

Intussentijd heb ik de condensator vervangen door een 4uF type dat ik hier nog liggen had. Motor heeft totaal geen kracht. Spanningen op het bord lijken ok, 20.7V DC voedingsspanning, spanning naar motor 96VAC, voeding AC 126V.

[Bericht gewijzigd door staafken op 29 januari 2020 15:20:15 (36%)]

mel

Golden Member

Als het een print is met een 555 timer, meet dan de voedingsspanning eens over dat ic.
Idd waarschijnlijk een of meerdere elco's(die witte).Het systeem van een Revox is een fasevergelijker. De referentie is het aantal tandjes op het vliegwiel en een opneemspoel.

[Bericht gewijzigd door mel op 29 januari 2020 15:34:26 (30%)]

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De snelheid wijzigt niet als er aan R217 gedraaid wordt (degene voor de 555)

Het voltage over de 555 lijkt als ik meet vanop een voet van potmeter R217 tov van de groene 0v lijn, 13.6V.

Mel, Heb je het over de kleine ovale 47 (of 0.47) 16V condensatoren?

[Bericht gewijzigd door staafken op 29 januari 2020 15:59:49 (16%)]

RAAF12

Golden Member

Zal waarschijnlijk een of meer elco's zijn. Langzaam draaien kan trouwens ook als de oppikspoel te ver van de getande 'aussenlaufer' zit van de capstanmotor. Is te verstellen door het nylon schroefje iets los te draaien. En de spoel op ca 1mm afstand te zetten van het draaiende deel.

Motor heeft totaal geen kracht.

Dan zal het die ronde condensator die op het chassis gemonteerd is, die zal defect zijn. Die moet ook de juiste waarde hebben 3.5µF 160V.

rob040

Golden Member

Let ook even op dat de instelpotmetertjes geen lamme loper hebben.
Een bekende klacht in die Revoxen is dat metalen lopers te scherp zijn omgezet, zodat ze op de vouw makkelijk afbreken.
Dat geldt zeker voor de exemplaren op de insteekprintjes.

Hiernet de print uit de speler gehaald.
Van die witte is er ééntje die eigenlijk kwasi kortsluiting gaf -> 3.5 Ohm.
Ik vervang ze alle 4, + de 4 rifa's. De motor condensatoren vervang ik ook terwijl ik bezig ben.

Instelpot is nog ok, de afstand van de tandjes tot de opnemer is ook ok.

Raaf,
Deze had ik tijdelijk vervangen door een 4UF exemplaar ipv een 3.5uF exemplaar. NOK?
Ik rijd nu naar de winkel achter de juiste componenten.

RAAF12

Golden Member

Yep zie er hier een staan die 450V ipv 160V Hopenlijk past ie op het chassis.
https://www.020tecmart.nl/en/motor-capacitors/12773-35uf-450vac-faston…

Net terug van de winkel.
Voor de rifa's heb ik X2's mee
Voor de witte elco's heb ik 'gewone' elco's mee
De condensator van 3.5uF is een 3.5uF
De andere 2 condensators van 4.3uF heb ik 4.5uF voor meegekregen.

Morgen inbouwen, ik ben benieuwd.

mel

Golden Member

Op 29 januari 2020 17:09:48 schreef staafken:
Hiernet de print uit de speler gehaald.
Van die witte is er ééntje die eigenlijk kwasi kortsluiting gaf -> 3.5 Ohm.
Ik vervang ze alle 4, + de 4 rifa's. De motor condensatoren vervang ik ook terwijl ik bezig ben.

Die witte,dat zal de boosdoener wel zijn, bekende kwaal van Revox ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik weet dat die rifa's bekende zijn, maar van die witte had ik dat nog nooit gehoord. Ik had ze zelfs nog nooit zelf gezien in die bouwvorm. (rechthoekig met één zijde afgerond).
Het lijkt wel een reis terug in de tijd, toestel is van '75. Dus is nu 45 jaar oud.

Helaas,

Alles vervangen, resultaat blijft hetzelfde, motor heeft geen kracht. Ik kan hem met de hand tegenhouden, en dan bedoel ik het asje, niet de grote potten.

Intussentijd heb ik de spanning over de 555 kunnen meten, die bedraagt 13.6V

[Bericht gewijzigd door staafken op 29 januari 2020 21:23:52 (20%)]

RAAF12

Golden Member

Misschien zijn de diodes in de brug niet goed. Blijkbaar is de AC spanning op de motor te laag.

gelijkrichter had ik al eens vervangen, jaren geleden. Zou goed moeten zijn (hoop ik)
spanningen naar motor:
tss groen en geel (E3 en E4) 95V
tss geel en grijs (E3 en E5) 65V
tss groen en grijs (E4 en E5) 49V

Geen idee of dit ok is?

RAAF12

Golden Member

Op blauw E8 vanaf de trafo zou je 150V AC moeten meten.

Is 126V ipv 150V.
In de service manual is toch ook sprake van 130V?

RAAF12

Golden Member

130/150V AC, afhankelijk van belasting. Als de motor zo weinig kracht heeft lijkt mij dat er iets mis is in de voeding. Q209 op de koelplaat wordt wel warm?

Hensz

Golden Member

Op 29 januari 2020 18:25:56 schreef staafken:
Voor de witte elco's heb ik 'gewone' elco's mee
De condensator van 3.5uF is een 3.5uF

Dat is dus o.a. C151, toch? Moet dat niet persé een bipolaire of een gewone bedrijfscondensator zijn?

Wat ook nog kan is dat de lagers niet helemaal jofel meer zijn of dat ie om een andere reden zwaar loopt. Je zou in principe aan de capstan de motor in beweging moeten kunnen krijgen. Ik weet niet of en hoe lang de capstanmotor normaliter nadraait als de spanning eraf is. Kan ev. ook een indicatie geven of hij nog wel soepel loopt.

Don't Panic!

Een nieuwe dag; vol goede moed verder:

Q205 blijft ijskoud.
Hier zit wel een BUX14 in ipv de originele MJ411 (deze heb ik nog liggen). De BUX is me ooit aangeraden als vervanger.

Op de collector meet ik geen spanning.

Gisteren ook nog geprobeerd om het tacho signaal los te koppelen. Ergens op het net gelezen dat de motor dan normaliter op volle toeren draait. Dat is niet het geval.

En er schijnt licht in de duisternis:

De bruggelijkrichter toch nog eens losgesoldeerd om te controleren; deze was ok.
Weer ingesoldeerd en waarempel: de motor draait aan volle kracht. Moet ergens een slecht soldering geweest zijn.
Beide snelheden werken; nu nog proberen klankmatig in orde te krijgen. Het lijkt erop dat één kant niet werkt.